Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 24)

13-08-2020 18:01 3005 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 20 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 750.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23
Ik volg best wat BN’ers op social media en de posten echt massaal foto’s van gezellige beach taferelen, vakanties en of terrasjes met vrienden en familie in grote groepen om hun nek hangend. Kijk maar eens rond op Instagram voor de grap. Corona bestaat gewoon niet zou je denken.
Ik vind BN’ers niet interessant. Zou ook geen naam weten.
:)
Ik kom niet in aanraking met BN'ers, dus ik maak me daar geen zorgen over.
LīlyRose schreef:
13-08-2020 21:42
Ik vind BN’ers niet interessant. Zou ook geen naam weten.
Snap ik! Maar desalniettemin hebben zij wel een voorbeeldfunctie voor veel mensen en dit is echt niet oké als ze zo naar buiten treden toch?
Yggdrasil schreef:
13-08-2020 21:52
Snap ik! Maar desalniettemin hebben zij wel een voorbeeldfunctie voor veel mensen en dit is echt niet oké als ze zo naar buiten treden toch?
Waarom vraag je steeds naar de bekende weg?
Oh, voorbeeldfunctie? Nah, ze zijn er voor het vermaak toch? ik meet me niet aan BN'ers en zie ze niet als voorbeeld eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Als je ze niet zou volgen, zou je je er ook niet aan hoeven storen.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
13-08-2020 18:53
Ik denk dat de meeste zo zijn, voor hun is het ook vervelend dat sommige generatiegenoten het niet zo nauw nemen.
Mijn kinderen zijn in de leeftijdscategorie 24-30 en ook zij nemen het heel serieus. Het valt mij juist op in mijn schoonfamilie dat er wat 50+ zijn die Corona afdoen als "hysterie" en alles aan hun laars lappen. Die zoek ik dus ook maar niet op.
Yggdrasil schreef:
13-08-2020 21:34
Ik volg best wat BN’ers op social media en de posten echt massaal foto’s van gezellige beach taferelen, vakanties en of terrasjes met vrienden en familie in grote groepen om hun nek hangend. Kijk maar eens rond op Instagram voor de grap. Corona bestaat gewoon niet zou je denken.
Als je alles alleen maar negatief wil zien wordt je daar ook constant in bevestigd.
Divadaan schreef:
13-08-2020 22:02
Mijn kinderen zijn in de leeftijdscategorie 24-30 en ook zij nemen het heel serieus. Het valt mij juist op in mijn schoonfamilie dat er wat 50+ zijn die Corona afdoen als "hysterie" en alles aan hun laars lappen. Die zoek ik dus ook maar niet op.
Mijn kinderen vallen ongeveer in dezelfde leeftijd en waar ik in het begin nog serieuze woorden heb gehad met ze zijn ze nu uber voorzichtig. Dat moet ook wel want 2 van mijn kinderen werken zelf in het ziekenhuis. En die zijn helemaal om de oren geslagen met alle protocollen.

Mijn ouders en siblings daarentegen die zie ik mede om die reden niet meer. Dat heeft best heftige gevolgen gehad. Zij lappen wat mij betreft echt alle regels aan hun laars. Hun keuze maar mijn keuze om ze dus niet meer te zien.
Solomio schreef:
13-08-2020 20:32
Dat zal mss een keer gebeurd zijn en nu wordt er net gedaan of iedereen onder de 30 zo dom en onverantwoordelijk is.
Er wordt helemaal niet gedaan alsof iedereen onder de 30 zo dom en onverantwoordelijk is.

En verder: ben je echt zo wereldvreemd? Of doe je expres zo naïef om iets uit te lokken ofzo ( alsof de wereld vooral bestaat uit viva-thuisvrouwen van 50+)?
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
13-08-2020 23:05
Er wordt helemaal niet gedaan alsof iedereen onder de 30 zo dom en onverantwoordelijk is.

En verder: ben je echt zo wereldvreemd? Of doe je expres zo naïef om iets uit te lokken ofzo ( alsof de wereld vooral bestaat uit viva-thuisvrouwen van 50+)?
Huh?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
13-08-2020 19:02
Er zijn al minstens 8 besmettingen geconstateerd
Meisje op RTLnieuws zei omdat ze dat deed omdat ze haar ouders niet wil besmetten, camping wordt gesloten
Van de liveblog van nu.nl, gisteravond:

Op de eerste testdag in de buurt van jongerencamping Appelhof op Terschelling is vandaag één persoon positief getest op het coronavirus. Van negen mensen is de uitslag nog niet bekend. 
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
14-08-2020 07:14
Van de liveblog van nu.nl, gisteravond:

Op de eerste testdag in de buurt van jongerencamping Appelhof op Terschelling is vandaag één persoon positief getest op het coronavirus. Van negen mensen is de uitslag nog niet bekend. 
Edit: dat was van 134 tests.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Voornu schreef:
13-08-2020 23:05
Er wordt helemaal niet gedaan alsof iedereen onder de 30 zo dom en onverantwoordelijk is.
Hmm, ik krijg toch echt te vaak te horen in de media dat de jongeren zich niet aan de regels houden. Die vingertjes steeds naar de jeugd. Ik vind het vermoeiend. Terwijl onderliggend leed niet belicht wordt.

Ik vraag mij sowieso altijd af waarom de media altijd zo eenzijdig nieuws brengt.
Ik heb nog geen enkele keer (maar dat kan aan mij liggen en welke media ik volg) dat veel ouderen toch ook de regels aan hun laars lappen. maar van deze groep hoor je wel veel meer hoe zwaar ze het hebben en zie je beelden van mensen die contact hebben door het raam etc.

Afgelopen week heb ik een mevrouw van 70-80 erop aangesproken.
Ik ben niet hysterisch voorzichtig maar houd mij gewoon aan de regels;

Dit was in een supermarkt.
Ze nieste heel hard in haar hand en ging daarna vrolijk door met alles aanraken en terugzetten.
Ze keek mij aan of ik een debiel was.

Dit was overigens de eerste keer dat ik iets tegen iemand zei, maar het maakte mij denk ik extra kwaad omdat we de maatregelen natuurlijk ietsje meer hebben voor zwakkeren en ouderen en zij alles onder zat te kwijlen.
I will folloooooooowwwwww
Ik denk dat de nadruk op jongeren ligt omdat die over het algemeen veel meer contacten hebben dan ouderen en die contacten ook meer zelf opzoeken. Niet alle jongeren natuurlijk, maar de jongeren die het doen kunnen wel direct zorgen voor behoorlijk wat meer besmettingen dan die ene oudere die niet in haar elleboog niest.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eigen ervaring: veel jongeren houden onderling weinig afstand, maar houden naar anderen beter afstand dan ouderen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
mindervanmij schreef:
14-08-2020 09:18
Ik denk dat de nadruk op jongeren ligt omdat die over het algemeen veel meer contacten hebben dan ouderen en die contacten ook meer zelf opzoeken. Niet alle jongeren natuurlijk, maar de jongeren die het doen kunnen wel direct zorgen voor behoorlijk wat meer besmettingen dan die ene oudere die niet in haar elleboog niest.
Ik gok eigenlijk dat de groep met jongeren die zich niet aan de regels houd even groot is al de groep met ouderen. :?:

Daarbij is dat ook weer een eenzijdig deel van het verhaal.
Er zijn meer besmettingen. Punt.
Maar wat betekent dat?

Tot nu toe in ieder geval niet veel meer IC/ziekenhuisopnames.
Alle reacties Link kopieren
De statistieken van het RIVM laten gewoon zien dat momenteel de meeste besmette personen tussen de 20 en 30 zijn. En dat juist onder ouderen relatief weinig besmettingen zijn. Gezien jongeren gemiddeld genomen minder ernstig ziek worden, zie je de toename van de besmettingen niet meteen terug in de ziekenhuisopnames.

De jongeren hebben momenteel gewoon een groot aandeel in besmettingen, dus goed dat dat een van de groepen is waar nu aandacht aan wordt gegeven. En natuurlijk zijn het maar een deel van de jongeren en houden de meeste zicht prima aan de richtlijnen. Net als de meeste ouderen dat doen, net als de meeste mensen dat doen.
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk weet men er het fijne nog niet van maar zijn er factoren die men over het hoofd ziet. Later, veel later vermoedelijk zal men verbaasd hierop terugkijken maar momenteel nog weet men niets anders te doen dan te verkrampen: ze weten dat als de mensen nu maar niets doen en zich afsluiten het gevaar kleiner wordt. Dus doen ze dat maar ongeacht de prijs. Iedere zieke mot nu eenmaal zijn IC-plek.

De hele wereld gaat steeds meer de kant uit van het benauwende Chinabeleid. Zelfs bestuurders zoals Rutte waar je dat helemaal niet van zou verwachten (gezien beoogde politieke kleur) zijn als een blad aan een boom veranderd. Ik begin de man behoorlijk eng te vinden.

Kennelijk moeten ze China volgen wat betreft het van bovenaf ingrijpen om geen achterstand te krijgen. Wie had dat ooit gedacht. China als grote wereldgoeroe.

Ik voel alleen maar afstand, verder niks.
retrostar wijzigde dit bericht op 14-08-2020 09:51
0.11% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dahlia74 schreef:
14-08-2020 09:44
De statistieken van het RIVM laten gewoon zien dat momenteel de meeste besmette personen tussen de 20 en 30 zijn. En dat juist onder ouderen relatief weinig besmettingen zijn. Gezien jongeren gemiddeld genomen minder ernstig ziek worden, zie je de toename van de besmettingen niet meteen terug in de ziekenhuisopnames.

De jongeren hebben momenteel gewoon een groot aandeel in besmettingen, dus goed dat dat een van de groepen is waar nu aandacht aan wordt gegeven. En natuurlijk zijn het maar een deel van de jongeren en houden de meeste zicht prima aan de richtlijnen. Net als de meeste ouderen dat doen, net als de meeste mensen dat doen.
Ja mag ik dan de percentages zien? (niet van jou).

Als er in vergelijking met maart meer getest wordt en er zijn procentueel meer jongeren die zich laten testen, dan is het logisch dat deze groep een hoger aantal besmettingen laat zien.

Ik vraag mij af of de loze nummers die steeds de media in worden gegooid echt nut hebben als je niet het hele plaatje voorgeschoteld krijgt.

Ik ben toch niet de enige die met de cijfers van tegenwoordig niets kan?
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
14-08-2020 09:51
Ja mag ik dan de percentages zien? (niet van jou).

Als er in vergelijking met maart meer getest wordt en er zijn procentueel meer jongeren die zich laten testen, dan is het logisch dat deze groep een hoger aantal besmettingen laat zien.

Ik vraag mij af of de loze nummers die steeds de media in worden gegooid echt nut hebben als je niet het hele plaatje voorgeschoteld krijgt.

Ik ben toch niet de enige die met de cijfers van tegenwoordig niets kan?

Het klopt inderdaad dat besmettingscijfers van nu niet kunnen worden vergeleken met in maart/april. Toen waren er misschien ook veel jongeren besmet maar die werden niet getest.

Wat we wel kunnen doen is de besmettingscijfers nu vergelijken met in juni/juli, toen konden jongeren ook al worden getest maar zagen we toch minder besmettingen. Dus dat er een groei is is wel duidelijk.

Alleen weten we niet wanneer die groei ook echt problematisch gaat zijn omdat we het niet kunnen vergelijken met het voorjaar. Dat maakt het nog moeilijker.
Alle reacties Link kopieren
En de percentages staan in het wekelijkse rapport en in het dashboard.
Ik vind de tabel op deze site ook heel duidelijk: https://bddataplan.nl/corona/
Even naar beneden scrollen naar 'Per leeftijdsgroep per week'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven