Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 25)

03-09-2020 17:02 3084 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 26 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 860.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in mijn nabije omgeving volgens mij helemaal niemand die met complottheorieën bezig is. Wel op Facebook maar die negeer ik meestal gewoon.

Mijn man is er niet zo mee bezig, hij doet gewoon wat er gevraagd wordt en verder ziet hij het wel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zit de KVW quiz te kijken. Deelnemers zitten netjes op afstand van elkaar. Dan wordt er door iemand mayonaise gemaakt. Als hij klaar is stopt hij een vinger in de mayo en likt die af. Geeft vervolgens de schaal aan de presentator die, jawel, ook nog even een vinger in diezelfde mayo stopt :roll:
Oke, ze zijn misschien getest, maar geef dan het goede voorbeeld.
ñuca schreef:
03-09-2020 21:46
Ik zit de KVW quiz te kijken. Deelnemers zitten netjes op afstand van elkaar. Dan wordt er door iemand mayonaise gemaakt. Als hij klaar is stopt hij een vinger in de mayo en likt die af. Geeft vervolgens de schaal aan de presentator die, jawel, ook nog even een vinger in diezelfde mayo stopt :roll:
Oke, ze zijn misschien getest, maar geef dan het goede voorbeeld.
Hier was vorige week de introductie week voor nieuwe studenten. Dan zag je de studenten wel netjes op afstand een of andere opdracht doen maar zodra die klaar was liepen ze gewoon weer met z'n allen in een groep zonder afstand verder. :facepalm:

Ik dacht dat alles online moest maar blijkbaar niet.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
03-09-2020 22:41
Hier was vorige week de introductie week voor nieuwe studenten. Dan zag je de studenten wel netjes op afstand een of andere opdracht doen maar zodra die klaar was liepen ze gewoon weer met z'n allen in een groep zonder afstand verder. :facepalm:

Ik dacht dat alles online moest maar blijkbaar niet.
Volgens mij moest niet alles online maar mochten studenten in kleinere groepjes een dag naar de stad komen voor de introductie in plaats van vijf dagen lang iedereen, en mocht het uiterlijk tot tien uur 's avonds doorgaan (en zo waren er vast nog wel wat regels).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Aha.. Ja het waren wel steeds kleine groepjes van 10 studenten ofzo die op verschillende locaties een opdracht deden op afstand.
AD live blog :
11:04

Theresa Tam, de belangrijkste Canadese infectiedeskundige, heeft nieuwe adviezen gegeven om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ze raadt inwoners niet alleen aan om onderling afstand te houden, maar adviseert hen ook niet te zoenen en een mondkapje te dragen tijdens de seks. :hihi:
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
04-09-2020 13:32
AD live blog :
11:04

Theresa Tam, de belangrijkste Canadese infectiedeskundige, heeft nieuwe adviezen gegeven om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ze raadt inwoners niet alleen aan om onderling afstand te houden, maar adviseert hen ook niet te zoenen en een mondkapje te dragen tijdens de seks. :hihi:
Dat het nu geen goed idee is om er wisselende contacten op na te houden, dat snap ik nog, maar met je eigen partner, dat kan je niet van mensen vragen. Ook niet als je een lat-relatie hebt trouwens.

Dit is wel goed nieuws:

https://www.ad.nl/binnenland/dankzij-di ... ~aab70d06/
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
744 besmettingen, 7 ziekenhuisopnames, 2 overledenen. Echt raar, zulke hoge cijfers opeens weer. Ik hoop echt dat er een goede verklaring voor is. Dat er echt heel veel meer getest wordt bijvoorbeeld, of dat het weer een nacorrectie is, anders is er wel opeens iets vreemds aan de hand.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dat was gisteren op het nieuws dat er zeker 10.000 meer testen waren afgenomen dan in de week daarvoor.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
04-09-2020 14:39
Dat was gisteren op het nieuws dat er zeker 10.000 meer testen waren afgenomen dan in de week daarvoor.
Ja, ik las dat de capaciteit ook was opgehoogd, ook met ingang van deze week, dus dat zou betekenen dat er meer tests worden uitgevoerd dan er een week geleden überhaupt kónden worden uitgevoerd.

Ik hoop maar dat dat de hele verklaring is en dat er niet nu alweer een opleving komt want het was nog amper gedaald.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ja met al dat tekort aan testen lijkt me duidelijk dat daar een groot aandeel in zit.
Jammer dat we maar één keer per week het precies aantal testen doorkrijgen.
Wat ik ook hoorde is dat er tijdens de introductieweken best een aantal studenten besmet zijn geraakt door o.a. feestjes in studentenhuizen. Er is nu in Tilburg ook een heel studentenhuis in quarantaine.
https://www.ad.nl/wonen/sjoerd-zit-met- ... a233494c5/

Misschien zit ook daar de piek, dat studenten langzaamaan weer terug gaan naar hun kamers in de studentenhuizen en het dan te gezellig wordt.
Het aantal coronapatiënten op de intensive cares steeg vandaag van 28 naar 35. Op de verpleegafdelingen liggen 95 mensen met het coronavirus, evenveel als gisteren.
Er zijn zes medewerkers van het LUMC besmet geraakt.
En weer 9 jongeren op vakantie in Chersonisoss.

Ik zie dat de groep 20-40 jarigen nog steeds de grootste groep is die positief getest is.

Er is een toename, maar er liggen nog steeds weinig mensen op de ic. Je zou kunnen concluderen dat de jongeren dus weinig ouderen besmetten.
Dat het aantal besmettingen onder jongeren stijgtis geen ramp: het levert hopelijk dan ook meer immuniteit op.
Ik zie het dus niet zo negatief.
Alle reacties Link kopieren
Helft bewoners in Amsterdams verpleeghuis besmet
In een verpleeghuis in Amsterdam-Zuidoost zijn zestien van de dertig bewoners besmet met het coronavirus. Ze zijn op een etage ondergebracht, waar ze apart worden verzorgd, schrijft de Amsterdamse omroep AT5.

De uitbraak werd ontdekt toen een aantal bewoners symptomen vertoonde, waarna iedereen werd getest op het virus. "Het zijn cliënten met dementie, dus het is lastig om te herkennen of ze symptomen hebben. Wat we nu weten is dat de klachten relatief licht zijn", zegt een woordvoerder van zorgorganisatie Cordaan tegen AT5.

bron NOS
Alle reacties Link kopieren
redhead70 schreef:
04-09-2020 17:20
Helft bewoners in Amsterdams verpleeghuis besmet
In een verpleeghuis in Amsterdam-Zuidoost zijn zestien van de dertig bewoners besmet met het coronavirus. Ze zijn op een etage ondergebracht, waar ze apart worden verzorgd, schrijft de Amsterdamse omroep AT5.

De uitbraak werd ontdekt toen een aantal bewoners symptomen vertoonde, waarna iedereen werd getest op het virus. "Het zijn cliënten met dementie, dus het is lastig om te herkennen of ze symptomen hebben. Wat we nu weten is dat de klachten relatief licht zijn", zegt een woordvoerder van zorgorganisatie Cordaan tegen AT5.

bron NOS
Ah, dit wilde ik hier net ook delen.

https://www.at5.nl/artikelen/204211/cor ... ers-besmet

https://www.parool.nl/amsterdam/helft-b ... ~b9d26f59/

De helft van de bewoners en 7 medewerkers

Blijkt toch maar weer hoe besmettelijk dit virus is in zo’n setting of in studentenhuis.
smulrol wijzigde dit bericht op 04-09-2020 17:32
14.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redhead70 schreef:
04-09-2020 17:20
Helft bewoners in Amsterdams verpleeghuis besmet
In een verpleeghuis in Amsterdam-Zuidoost zijn zestien van de dertig bewoners besmet met het coronavirus. Ze zijn op een etage ondergebracht, waar ze apart worden verzorgd, schrijft de Amsterdamse omroep AT5.

De uitbraak werd ontdekt toen een aantal bewoners symptomen vertoonde, waarna iedereen werd getest op het virus. "Het zijn cliënten met dementie, dus het is lastig om te herkennen of ze symptomen hebben. Wat we nu weten is dat de klachten relatief licht zijn", zegt een woordvoerder van zorgorganisatie Cordaan tegen AT5.

bron NOS
Ojeej, in een verpleeghuis is nooit goed.
Wel fijn dat ze lichte klachten lijken te hebben maar met zoveel ouderen zou het wel wonderbaarlijk zijn als ze er allemaal goed uit komen...
Alle reacties Link kopieren
Dashboard heeft nu kleurtjes bij de veiligheidsregio’s
https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... regio=VR13
Den Haag en Amsterdam zijn rood/oranje
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
04-09-2020 17:27
Ojeej, in een verpleeghuis is nooit goed.
Wel fijn dat ze lichte klachten lijken te hebben maar met zoveel ouderen zou het wel wonderbaarlijk zijn als ze er allemaal goed uit komen...
En daarbij ook nog eens heel interessant om dit heel goed te monitoren. Als mensen van die leeftijd wegkomen met milde klachten, is dat heel goed nieuws.
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
04-09-2020 17:44
En daarbij ook nog eens heel interessant om dit heel goed te monitoren. Als mensen van die leeftijd wegkomen met milde klachten, is dat heel goed nieuws.
Ja, dat is wel zo, dat is wel interessant.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
04-09-2020 15:29


Misschien zit ook daar de piek, dat studenten langzaamaan weer terug gaan naar hun kamers in de studentenhuizen en het dan te gezellig wordt.
Je kunt in een studentenhuis ook vrijwel niet je huisgenoten ontwijken. Daar hoef je niet eens een feestje voor te houden.
Rutte noemt de stijging zorgelijk maar wil nog geen conclusies trekken. Ik snap dat hij dit zo zegt, want hij wil natuurlijk het signaal afgeven dat we ons aan de maatregelen houden.

Benieuwd wat de experts er van vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt heel jammer dat er niet meer gewoon dagelijkse cijfers zijn op het RIVM, inclusief PDF met virologische dagstaat. Ik snap ook niet dat dat niet gewoon terugkomt, de situatie is toch compleet anders dan op 1 juli toen het van dagelijks naar wekelijks ging?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
04-09-2020 17:44
En daarbij ook nog eens heel interessant om dit heel goed te monitoren. Als mensen van die leeftijd wegkomen met milde klachten, is dat heel goed nieuws.
In het verzorgingstehuis van een kennis van mijn ouders waren in de eerste golf ook best veel besmettingen, waarvan er volgens mij 1 overleden is. De meesten snapten vooral niet waarom ze ineens naar een andere afdeling moesten, maar hadden verder nergens last van. Hoewel het risico voor ouderen echt wel heel veel groter is, is het (gelukkig) ook lang niet altijd zo dat de meerderheid heel ernstig ziek wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven