Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 25)

03-09-2020 17:02 3084 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 26 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 860.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
05-09-2020 01:25

Ik schijt echt in m'n broek bij het idee van de coronatesten die nu gedaan worden en dan druk ik me heel zachtjes uit.
Waarom? Ik ben extreem bang voor de tandarts, en een uistrijkje vind ik echt eng. Maar dit vond ik echt totaal niet eng :)
Een zebra is geen paard met strepen
Jamaarhoe schreef:
05-09-2020 15:16
Waarom? Ik ben extreem bang voor de tandarts, en een uistrijkje vind ik echt eng. Maar dit vond ik echt totaal niet eng :)
Ja, waarom is iemand bang? Ik snap het oprecht zelf ook niet maar toch ben ik bang, voor dit maar ook voor andere medische ingrepen. Ik verval in hysterisch huilen en paniek. Na een jaar therapie zijn we er nog niet uit waarom dit gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
05-09-2020 14:03
Zolang dat er niet voor zorgt dat mensen zich niet meer aan de regels houden, is dat toch niet erg? Mensen hebben iets nodig om zich aan vast te houden, en het idee dat het misschien tegen het voorjaar voorbij kan zijn, is heel fijn. Mocht dat tegen die tijd toch niet zo zijn, zien ze dat heus wel aankomen en verschuift je blik gewoon weer.
Ik ben tijdens mijn zwangerschap heel lang vreselijk ziek geweest. Echt heel heel beroerd. Dat was vooral vol te houden, omdat je steeds hoopt dat het snel beter zal gaan. ‘Na drie maanden zal het wel beter gaan’ ‘nou ja, ze zeggen drie maanden. Maar eigenlijk is het meestal meer week 14-15’ ‘na 20 weken is het echt bijna altijd over’ en zo door. Als ik op dag 1 geweten had dat ik zo lang zo beroerd zou zijn, weet ik eerlijk niet 100% zeker of ik de zwangerschap doorgezet had. Zoiets speelt hier ook. En ‘begin volgend jaar’ is nog ver genoeg weg om niet nu al de regels los te laten, maar dicht genoeg bij om vol te houden. Prima dus.
Ja precies, dat vind ik dus ook.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
De besmettingen zijn nog steeds aan de hoge kant, maar gelukkig niet nog verder gestegen na gisteren, hopelijk gaat het nu weer naar omlaag.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
05-09-2020 16:02
De besmettingen zijn nog steeds aan de hoge kant, maar gelukkig niet nog verder gestegen na gisteren, hopelijk gaat het nu weer naar omlaag.
Als het nu stabiel in de hoge 600’s zit dan kan het ook gewoon een stijging in testen zijn.
Laten we daar op hopen en dinsdag weer een cijfer onder de 2,5% zien.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
05-09-2020 16:07
Als het nu stabiel in de hoge 600’s zit dan kan het ook gewoon een stijging in testen zijn.
Laten we daar op hopen en dinsdag weer een cijfer onder de 2,5% zien.
Ja dat hoop ik ook.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Op de pagina van Vrouw (glossy van de Telegraaf) las ik een column van iemand die zich enorm liep op te winden over mensen die liegen dat ze symptomen hebben om zich te laten testen en vond dat daar hoge boetes op moeten staan, maar dat lijkt me eerlijk gezegd echt oerstom. Dan krijg je alleen dat mensen met lichte klachten zich niet meer durven te laten testen uit angst ervan beschuldigd te worden dat ze hebben gelogen en een boete krijgen. Want hoe bewijs je nou achteraf dat je wel degelijk lichte klachten had?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
05-09-2020 16:10
Op de pagina van Vrouw (glossy van de Telegraaf) las ik een column van iemand die zich enorm liep op te winden over mensen die liegen dat ze symptomen hebben om zich te laten testen en vond dat daar hoge boetes op moeten staan, maar dat lijkt me eerlijk gezegd echt oerstom. Dan krijg je alleen dat mensen met lichte klachten zich niet meer durven te laten testen uit angst ervan beschuldigd te worden dat ze hebben gelogen en een boete krijgen. Want hoe bewijs je nou achteraf dat je wel degelijk lichte klachten had?
Dat is niet te bewijzen denk ik. Het zal beter zijn om de tijd en energie te besteden aan een hogere testcapaciteit.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
05-09-2020 16:13
Dat is niet te bewijzen denk ik. Het zal beter zijn om de tijd en energie te besteden aan een hogere testcapaciteit.
Ja precies. Als het niet te bewijzen is kan je er ook geen boetes voor gaan uitdelen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
05-09-2020 16:10
Op de pagina van Vrouw (glossy van de Telegraaf) las ik een column van iemand die zich enorm liep op te winden over mensen die liegen dat ze symptomen hebben om zich te laten testen en vond dat daar hoge boetes op moeten staan, maar dat lijkt me eerlijk gezegd echt oerstom. Dan krijg je alleen dat mensen met lichte klachten zich niet meer durven te laten testen uit angst ervan beschuldigd te worden dat ze hebben gelogen en een boete krijgen. Want hoe bewijs je nou achteraf dat je wel degelijk lichte klachten had?
Ik vraag me af of er echt zoveel mensen zijn die liegen om een test te krijgen. Ik vind het alleen maar positief dat zoveel mensen zich laten testen. Het is toch best een gedoe, vind ik. Er zijn ook best wel veel mensen die positief zijn zonder symptomen., dus onlogisch is het niet, als je denkt met een besmet persoon in aanraking te zijn geweest. Beter dan door te blijven lopen en anderen te besmetten.

Daarnaast snap ik hier de boodschap van de overheid niet. Je hoort continu 'testen, testen, testen" en tegelijkertijd moet je je haast schuldig voelen als je je laat testen?
Susan schreef:
05-09-2020 16:10
Op de pagina van Vrouw (glossy van de Telegraaf) las ik een column van iemand die zich enorm liep op te winden over mensen die liegen dat ze symptomen hebben om zich te laten testen en vond dat daar hoge boetes op moeten staan, maar dat lijkt me eerlijk gezegd echt oerstom. Dan krijg je alleen dat mensen met lichte klachten zich niet meer durven te laten testen uit angst ervan beschuldigd te worden dat ze hebben gelogen en een boete krijgen. Want hoe bewijs je nou achteraf dat je wel degelijk lichte klachten had?
https://www.telegraaf.nl/vrouw/11037737 ... as-een-aso

Wat een warrige column. Ze wil een boete voor mensen die zich zonder klachten laten testen, maar dat is niet bewijsbaar en contra-productief, want als testen een mogelijke boete oplevert doet niemand dat nog.

Ook dat verhaal dat ze niet meer naar haar lokale AH gaat vanwege hooikoorts maar dan wel een dorp verderop boodschappen gaat doen, is vreemd.

Los daarvan, dat eeuwige gewijs met het vingertje naar wat anderen niet goed doen qua Corona begint wel vervelend te worden.
anoniem_353486 wijzigde dit bericht op 05-09-2020 16:33
5.60% gewijzigd
Melbourne is vorige maand in een vrij strenge lockdown gegaan vanwege een oplopend (maar nog niet heel erg hoog) aantal besmettingen. Alles dicht, avondklok, alleen een uurtje er dag je huis uit, dat soort dictatuur-dingetjes. Gelukkig legt niet iedereen zich hier klakkeloos meer bij neer.

https://www.theguardian.com/australia-n ... ith-police
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
05-09-2020 16:25
Ik vraag me af of er echt zoveel mensen zijn die liegen om een test te krijgen. Ik vind het alleen maar positief dat zoveel mensen zich laten testen. Het is toch best een gedoe, vind ik. Er zijn ook best wel veel mensen die positief zijn zonder symptomen., dus onlogisch is het niet, als je denkt met een besmet persoon in aanraking te zijn geweest. Beter dan door te blijven lopen en anderen te besmetten.

Daarnaast snap ik hier de boodschap van de overheid niet. Je hoort continu 'testen, testen, testen" en tegelijkertijd moet je je haast schuldig voelen als je je laat testen?
Dat vraag ik me ook af. Je leest wel over mensen die zich laten testen om naar een bruiloft te kunnen o.i.d. maar ik vraag me af hoe vaak dat werkelijk voorkomt. Ik krijg soms ook wel het gevoel dat je het haast niet meer goed kan doen en dat mensen je ook op een steeds minder vriendelijke manier vertellen dat je het niet goed doet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
05-09-2020 16:31
Melbourne is vorige maand in een vrij strenge lockdown gegaan vanwege een oplopend (maar nog niet heel erg hoog) aantal besmettingen. Alles dicht, avondklok, alleen een uurtje er dag je huis uit, dat soort dictatuur-dingetjes. Gelukkig legt niet iedereen zich hier klakkeloos meer bij neer.

https://www.theguardian.com/australia-n ... ith-police
Als je (nota bene in hetzelfde artikel) leest welke denkbeelden die mensen vertegenwoordigen, vraag ik me af hoe ‘gelukkig’ het is dat ze zich roeren.
Griebus67 schreef:
05-09-2020 16:35
Als je (nota bene in hetzelfde artikel) leest welke denkbeelden die mensen vertegenwoordigen, vraag ik me af hoe ‘gelukkig’ het is dat ze zich roeren.
Ik ben geen inwoner van Australië, maar met zo’n ingrijpende lockdown terwijl er nauwelijks iets aan de hand is zou ik vooraan staan bij deze protesten.
Susan schreef:
04-09-2020 23:08
Dat is te kort door de bocht. De antistoffen die je aanmaakt zijn maar een paar maanden aantoonbaar in je bloed, maar dat is niet hetzelfde als maar een paar maanden immuun zijn.
Dat is dus hetgeen wat ik ook in de link las ''dat je maar een paar maanden immune zou zijn''. Verder stond daar niets in. Het is ook niet zo simpel zoals het in de link wordt gesteld. En dat is nou juist het verwarrende ook. Maar inderdaad is het niet hetzelfde of je ''slechts een paar maanden immune bent'' of dat ''de antistoffen uit je lichaam zijn''. Ik ben ook benieuwd of daar nog meer onderzoek naar wordt gedaan.
nausicaa schreef:
05-09-2020 02:05
Voor de nieuwe test moeten dezelfde monsters genomen worden als voor de huidige test. Het is de verwerking erna die anders is. Dus dat verandert niet.

Overigens kan ik je uit inmiddels vrij ruime ervaring (ik ben al 3x getest) vertellen dat het echt niet zo erg is hoor. Onprettig, ja, dat wel. Maar dat duurt maar een paar seconden, en het is echt dat, onprettig. Niet enorm pijnlijk, niet benauwd of zo.
Ik heb geen idee waarom er zo’n soort zweem omheen is gekomen van ‘dit so echt heel erg vreselijk ontzetten enorm naar’. Want dat is totaal niet mijn ervaring, en ook niet van iedereen die ik ken die getest is (ik werk in de zorg, waar we heel laagdrempelig getest worden, dus bv de meeste van mijn collega’s zijn wel eens getest ivm verkoudheidsklachten).
Je hoort ook wel eens horrorverhalen die het erger maken dan dat het is. Denk dat het o.a. ook daardoor komt. Ik ben een keer getest op MRSA omdat we met een bewoner in contact waren gekomen die dat had. Je kreeg toen ook een stafje in je keel en neus. De neus deed een beetje zeer. Maar dat was eigenlijk alles. Uitslag was toen negatief bij iedereen.
Paling schreef:
05-09-2020 09:07
https://www.ad.nl/binnenland/coronavacc ... ~a36f0cc1/

Een woordvoerder van het EMA laat weten dat ‘het niet uitgesloten is dat in een aantal gevallen mogelijk nog dit jaar een marktvergunning wordt verstrekt’.

Ik put moed uit dit soort berichten. Ben er zo klaar mee.
Net gelezen. Klinkt zeker positief. Het zou zo fijn zijn.
nausicaa schreef:
05-09-2020 14:03
Zolang dat er niet voor zorgt dat mensen zich niet meer aan de regels houden, is dat toch niet erg? Mensen hebben iets nodig om zich aan vast te houden, en het idee dat het misschien tegen het voorjaar voorbij kan zijn, is heel fijn. Mocht dat tegen die tijd toch niet zo zijn, zien ze dat heus wel aankomen en verschuift je blik gewoon weer.
Ik ben tijdens mijn zwangerschap heel lang vreselijk ziek geweest. Echt heel heel beroerd. Dat was vooral vol te houden, omdat je steeds hoopt dat het snel beter zal gaan. ‘Na drie maanden zal het wel beter gaan’ ‘nou ja, ze zeggen drie maanden. Maar eigenlijk is het meestal meer week 14-15’ ‘na 20 weken is het echt bijna altijd over’ en zo door. Als ik op dag 1 geweten had dat ik zo lang zo beroerd zou zijn, weet ik eerlijk niet 100% zeker of ik de zwangerschap doorgezet had. Zoiets speelt hier ook. En ‘begin volgend jaar’ is nog ver genoeg weg om niet nu al de regels los te laten, maar dicht genoeg bij om vol te houden. Prima dus.
Eens!
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
05-09-2020 16:31
Melbourne is vorige maand in een vrij strenge lockdown gegaan vanwege een oplopend (maar nog niet heel erg hoog) aantal besmettingen. Alles dicht, avondklok, alleen een uurtje er dag je huis uit, dat soort dictatuur-dingetjes. Gelukkig legt niet iedereen zich hier klakkeloos meer bij neer.

https://www.theguardian.com/australia-n ... ith-police
Het wordt een beetje lachwekkend en vermoeiend, dat je alsmaar wilt laten weten dat we allemaal overdrijven.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
05-09-2020 16:42
Ik ben geen inwoner van Australië, maar met zo’n ingrijpende lockdown terwijl er nauwelijks iets aan de hand is zou ik vooraan staan bij deze protesten.
De Australische cultuur is niet te vergelijken met de onze. De wens om het eiland tegen invloeden van buitenaf te beschermen zit er zo diep in, dat de meeste mensen deze strenge maatregelen volkomen acceptabel vinden. Ik verbaas me er ook over en heb hier al veel gesprekken over gevoerd met mijn beste vriendin die uit Melbourne komt. Haar familie woont er nog. En echt, de meeste mensen snappen het daar...
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
05-09-2020 11:58
ik wacht gewoon rustig af hoe alles loopt en laat me niet gek maken door allerlei voorspellingen wbt het vaccin. Eerst zien, dan geloven
Ik lees net dit draadje op Twitter
  • Het is 2042. President Baudet deelt mede dat we inmiddels op 28% groepsimmuniteit zitten.
  • Mark Rutte meldt dat hij zich niets van een minister-presidentschap kan herinneren
  • Willem Engel protesteert trouw wekelijks met zeven vrienden elke zondag op het Malieveld, ondanks dat alle beperkende maatregelen 19 jaar eerder werden ingetrokken.
  • Minister Ferd Grapperhaus viert de bruiloft van zijn derde huwelijk met inachtneming van de anderhalvemeterregel die 19 jaar eerder werd afgeschaft: "Ik neem nu toch maar het zekere voor het onzekere."
https://mobile.twitter.com/mitigatienu/ ... 2929649672
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
05-09-2020 19:55
Ik lees net dit draadje op Twitter
  • Het is 2042. President Baudet deelt mede dat we inmiddels op 28% groepsimmuniteit zitten.
  • Mark Rutte meldt dat hij zich niets van een minister-presidentschap kan herinneren
  • Willem Engel protesteert trouw wekelijks met zeven vrienden elke zondag op het Malieveld, ondanks dat alle beperkende maatregelen 19 jaar eerder werden ingetrokken.
  • Minister Ferd Grapperhaus viert de bruiloft van zijn derde huwelijk met inachtneming van de anderhalvemeterregel die 19 jaar eerder werd afgeschaft: "Ik neem nu toch maar het zekere voor het onzekere."
https://mobile.twitter.com/mitigatienu/ ... 2929649672
en wat wil je hiermee zeggen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
05-09-2020 20:31
en wat wil je hiermee zeggen?
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
05-09-2020 20:42
:rofl:
:nut:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven