Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 29)

10-10-2020 23:15 3024 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 37 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 137.000 mensen positief getest en ruim 6.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28
-Bladora- schreef:
10-10-2020 23:47
Ik hoop dat ik dit even hier mag schrijven/vragen.

Ik werk in de horeca, en ik heb vandaag te horen gekregen dat ik een gisteren een positief geteste gast heb bediend. Deze gast is huisarts, had al wel last van een verkoudheid blijkbaar toen ze bij ons kwam 🤨. Maar ze vond het niet niet erg genoeg om om het bezoek te annuleren. Vandaag kreeg ze ernstige klachten en heeft schijnbaar een sneltest kunnen doen, die dus positief was.

Er is contact geweest met de GGD, mijn werkplek en ook met mij. De GGD heeft gezegd dat wij niet hoeven te testen, omdat wij mondkapjes dragen op werk, veel ontsmetten en afstand houden. (Bedienen is natuurlijk geen afstand houden), maar we blijven nooit langer dan 10 min aan een tafel.

Ik ben vanuit werk vrij om wél twee weken in quarantaine te gaan en te testen. Maar ze vinden het ook ok als ik blijf werken. Zelf zou ik graag blijven werken, die sluiting was al lang genoeg!

Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het vooral bizar dat een al verkouden huisarts naar een horeca gelegenheid gaat. Dan kunnen wij nog zo veel doen om Open te blijven, maar zoiets gaat ons volgende week nekken ben ik bang.
Die huisarts verdient een enorme facepalm.

Ik zou toch het advies van de GGD opvolgen, zij hebben jouw specifieke situatie beoordeeld. Dat is voor ons achter een scherm lastig in te schatten. Wel extra alert zijn of je klachten ontwikkeld.

Sterkte Bladora, lijkt me een akelig gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Hastadepasta18 schreef:
10-10-2020 23:46
Oh en ik ben benieuwd hoeveel mensen er op vakantie gaan, met de herfstvakantie voor de deur. Ik las in een eerder bericht dat de landal parken “vol” zitten voor de herfstvakantie; hoeveel mensen gaan er weer naar het buitenland? Misschien zelfs naar een oranje gebied en komen terug zonder in quarantaine te gaan?

Dat zijn dus dingen die ik extreem dom en egoïstisch vind.

Eens. Ik denk wel dat het scheelt dat het echte vakantieseizoen in landen als Griekenland nu wel zo'n beetje voorbij is.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
10-10-2020 23:52
Ahh zo'n filmpje heb ik wel eens eerder gezien met een geel eendje volgens mij :heart:
Het is een Nederlander. Wat een geduld heeft die man. :love:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Bladora, kan je niet een test laten doen? Ik acht de kans klein, maar als jij wel positief blijkt te zijn en gewoon bent blijven werken zou ik je dat wel kwalijk nemen als je dat had kunnen voorkomen, om andere gasten te besmetten.
redbulletje schreef:
10-10-2020 23:53
Ik hoop dat je thuis blijft. Als in, ik hoop dat horecamedewerkers of zorgmedewerkers die ik zelf tref, thuis blijven als ze in contact zijn geweest met 'n positief getest persoon. Daar is de corona-app voor bedacht, dat mensen in quarantaine kunnen gaan zodra ze een melding krijgen.

Vind het overigens echt schandalig dat die huisarts naar de horeca is geweest ondanks haar klachten. Zo ontzettend fout! :facepalm:
Ik zou ook thuis bijven.
Paling schreef:
10-10-2020 23:53
Ik vind het zo raar dat we nog massaal naar rode en oranje gebieden kunnen.
Ben bang dat de meeste gebieden in Nederland momenteel ook rode of oranje zijn..
Of je nu vanuit Groningen met je auto naar Parijs rijdt of naar Amsterdam dat maakt niet zoveel uit lijkt mij
Hastadepasta18 schreef:
10-10-2020 23:46
Oh en ik ben benieuwd hoeveel mensen er op vakantie gaan, met de herfstvakantie voor de deur. Ik las in een eerder bericht dat de landal parken “vol” zitten voor de herfstvakantie; hoeveel mensen gaan er weer naar het buitenland? Misschien zelfs naar een oranje gebied en komen terug zonder in quarantaine te gaan?

Dat zijn dus dingen die ik extreem dom en egoïstisch vind.
We zijn zelf rood, dus ook in eigen land loop je risico. Tenzij je echt in 'n hutje op de hei gaat zitten ofzo. Maar mensen die er op uit gaan, dingen bezichtigen, winkelen, naar pretparken, uit eten etc, die lopen natuurlijk meer risico dan dat ze thuis op de bank netflix aanzwengelen.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
10-10-2020 23:52
Serieus? Dat vind ik dan weer veel te ver gaan.

Bellen bij overlast? Prima.

Maar bellen omdat er bij de buren een persoon teveel in huis is? Daar krijg ik een heel naar gevoel bij.
Bellen als er een persoon te veel in huis is vind ik ook wat ver gaan, maar sowieso zul je dat niet eens merken. Bellen als het echt druk is (dus een feestje) vind ik onder de huidige omstandigheden eerlijk gezegd best gerechtvaardigd. De gevolgen zijn gewoon heel groot en anderen betalen de prijs als het misgaat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
10-10-2020 23:53
1 persoon te veel is 1 zaak.

Maar een feestje met 20 man ... meld gerust wat mij betreft.


Ik vind het niet heel gek om zo'n dingen te klikken in Corona-tijden.
Zelfs als er geen die hard overlast aan vast zit.


(Sowieso ga ik natuurlijk niet aan 't raam bij de buren naar binnen staren.
Veel kans dat je het dus pas te weten komt door - al dan niet lichte - overlast.)

Dat ben ik wel met je eens.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
VGM1980 schreef:
10-10-2020 23:56
Bladora, kan je niet een test laten doen? Ik acht de kans klein, maar als jij wel positief blijkt te zijn en gewoon bent blijven werken zou ik je dat wel kwalijk nemen als je dat had kunnen voorkomen, om andere gasten te besmetten.
Maar ze zou nu wellicht ten onrechte negatief testen omdat ze nog in de incubatietijd zit.
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
10-10-2020 23:56
Ik zou ook thuis bijven.
Als de GGD het heeft goedgekeurd zou ik wel gaan werken.

Maar héél beducht zijn op de signalen en bij de eerste snotneus thuisblijven en testen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Abyss schreef:
10-10-2020 23:57
Ben bang dat de meeste gebieden in Nederland momenteel ook rode of oranje zijn..
Of je nu vanuit Groningen met je auto naar Parijs rijdt of naar Amsterdam dat maakt niet zoveel uit lijkt mij
Voor ons misschien niet, maar voor andere landen wel. Het heeft hier voor een hausse aan besmettingen gezorgd. We hoeven het nu niet elders te verspreiden vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
10-10-2020 23:52
Vrij hard geschift van die artse.

Alleen al naar haar patiënten toe die ze misschien de afgelopen dagen ook nog gezien heeft.


Straks moeten jullie de tent misschien sluiten en bij een kleine tent is dat misschien de financiële dood-steek.
En dat allemaal omdat een idiote arts - nota bene - de regels niet volgt.
Ik werk bij een 'grote tent' (5 sterren hotel en veel hotelkamers), maar een nieuwe sluiting zal voor ons ook een financiële doodsteek zijn. De vorige sluiting kostte het hotel een haf miljoen per maand. En we zijn 2,5 maand dicht geweest...
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
-Bladora- schreef:
10-10-2020 23:47
Ik hoop dat ik dit even hier mag schrijven/vragen.

Ik werk in de horeca, en ik heb vandaag te horen gekregen dat ik gisteren een positief geteste gast heb bediend. Deze gast is huisarts, had al wel last van een verkoudheid blijkbaar toen ze bij ons kwam 🤨. Maar ze vond het niet niet erg genoeg om om het bezoek te annuleren. Vandaag kreeg ze ernstige klachten en heeft schijnbaar een sneltest kunnen doen, die dus positief was.

Er is contact geweest met de GGD, mijn werkplek en ook met mij. De GGD heeft gezegd dat wij niet hoeven te testen, omdat wij mondkapjes dragen op werk, veel ontsmetten en afstand houden. (Bedienen is natuurlijk geen afstand houden), maar we blijven nooit langer dan 10 min aan een tafel.

Ik ben vanuit werk vrij om wél twee weken in quarantaine te gaan en te testen. Maar ze vinden het ook ok als ik blijf werken. Zelf zou ik graag blijven werken, die sluiting was al lang genoeg!

Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het vooral bizar dat een al verkouden huisarts naar een horeca gelegenheid gaat. Dan kunnen wij nog zo veel doen om Open te blijven, maar zoiets gaat ons volgende week nekken ben ik bang.
Een huisarts zou beter moeten weten :facepalm: Ik was vorige week uit eten en personeel had mondkapjes op en de tafels stonden netjes uit elkaar. Enige nadeel was wel dat het personeel dus geen afstand hield van mij en degene met wie ik uit eten was en toen dacht ik wel even van ik hoop maar dat hier niemand zit die besmet is en het niet weet of bewust verzwijgt.
Susan schreef:
10-10-2020 23:58
Bellen als er een persoon te veel in huis is vind ik ook wat ver gaan, maar sowieso zul je dat niet eens merken. Bellen als het echt druk is (dus een feestje) vind ik onder de huidige omstandigheden eerlijk gezegd best gerechtvaardigd. De gevolgen zijn gewoon heel groot en anderen betalen de prijs als het misgaat.
Mijn kind van 15 zit nu in het tuinhuisje met drie vrienden en muziek erbij. Ik zou toch wel vrij pissig worden op de buren als ze de politie zouden bellen.
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
11-10-2020 00:01
Mijn kind van 15 zit nu in het tuinhuisje met drie vrienden en muziek erbij. Ik zou toch wel vrij pissig worden op de buren als ze de politie zouden bellen.
Ehm, ja, maar dat mag toch gewoon, drie vrienden op bezoek hebben?

Maar als mensen een feestje hebben met dertig man over de vloer en de buren bellen de politie en ze krijgen vervolgens een boete dan vind ik dat die mensen die dat feestje geven daar niet over moeten zeiken. Play stupid games, win stupid prizes.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
11-10-2020 00:01
Mijn kind van 15 zit nu in het tuinhuisje met drie vrienden en muziek erbij. Ik zou toch wel vrij pissig worden op de buren als ze de politie zouden bellen.
Je buren willen op dit uur sowieso slapen.

En niet naar de muziek van je 15-jarige en zijn vrienden luisteren.


Ik zou ze dus sowieso die muziek laten uitzetten.
Tenzij je straks politie aan je deur wil.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
froufrou80 schreef:
10-10-2020 23:54
Die huisarts verdient een enorme facepalm.

Ik zou toch het advies van de GGD opvolgen, zij hebben jouw specifieke situatie beoordeeld. Dat is voor ons achter een scherm lastig in te schatten. Wel extra alert zijn of je klachten ontwikkeld.

Sterkte Bladora, lijkt me een akelig gevoel.
Het is een erg akelig gevoel. De mondmaskers die wij dragen zijn ontwikkeld om veilig te zijn. Daarnaast ontsmetten wij ons na elk gastcontact. Mijn handen zijn kapot!

Ja ik hoop dat de ggd een goed advies geeft. Ik voel me nu wel zeer onprettig.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Susan schreef:
11-10-2020 00:02
Ehm, ja, maar dat mag toch gewoon, drie vrienden op bezoek hebben?

Maar als mensen een feestje hebben met dertig man over de vloer en de buren bellen de politie en ze krijgen vervolgens een boete dan vind ik dat die mensen die dat feestje geven daar niet over moeten zeiken. Play stupid games, win stupid prizes.
Dat klopt, maar met een muziekje erbij lijkt het al snel heel wat, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
11-10-2020 00:09
Dat klopt, maar met een muziekje erbij lijkt het al snel heel wat, natuurlijk.
Meestal hoor je vooral aan het geroezemoes dat het druk is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wissewis schreef:
11-10-2020 00:03
Je buren willen op dit uur sowieso slapen.

En niet naar de muziek van je 15-jarige en zijn vrienden luisteren.


Ik zou ze dus sowieso die muziek laten uitzetten.
Tenzij je straks politie aan je deur wil.
Om twaalf uur gaat de muziek altijd zacht. Doen ze zelf. Tot die tijd klinkt het erg gezellig:)
-Bladora- schreef:
11-10-2020 00:06
Het is een erg akelig gevoel. De mondmaskers die wij dragen zijn ontwikkeld om veilig te zijn. Daarnaast ontsmetten wij ons na elk gastcontact. Mijn handen zijn kapot!

Ja ik hoop dat de ggd een goed advies geeft. Ik voel me nu wel zeer onprettig.
Veilig naar de klant of ook veilig voor jou?
Susan schreef:
11-10-2020 00:10
Meestal hoor je vooral aan het geroezemoes dat het druk is.
Ja misschien wel idd.
Paling schreef:
11-10-2020 00:10
Om twaalf uur gaat de muziek altijd zacht. Doen ze zelf. Tot die tijd klinkt het erg gezellig:)
Blij dat je niet naast mij woont. Ik zou er weinig gezelligs aan vinden als dat op structurele basis voorkomt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-10-2020 00:12
Blij dat je niet naast mij woont. Ik zou er weinig gezelligs aan vinden als dat op structurele basis voorkomt.

Mijn gedachte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven