Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 30)

14-10-2020 19:00 3021 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 38 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 201.000 mensen positief getest en ruim 6.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
19-10-2020 22:46
Ik snap werkelijk niet waarom dat nog altijd niet grondig onderzocht is.
daar zijn ze wel mee bezig, maar het is niet duidelijk of mensen op ic terechtkomen doordat ze een tekort aan vitD hebben of dat dat tekort veroorzaakt wordt doordat ze zo ziek zijn en op ic liggen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ja, deze ken ik, maar staat niks over AVG toch?
Aaltje89 schreef:
19-10-2020 22:55
Werknemers zijn een hele andere juridische entiteit dan klanten of patienten. Het is niet zozeer een uitzondering. Het zijn 2 hele andere groepen met hele andere rechten en plichten. Van patientenrecht weet ik niks, maar ik geloof jou direct. Er zal verschil in zitten.
En qua je andere vraag die niet aan mij was, voor meldingsplichtige infectieziektes dient een werkgever wel te informeren dat het zich heeft voorgedaan aan het personeel, maar ook niet om wie het gaat. Ook hier springt de GGD in.
2 punten vandaag.
-'Henk heeft zich ziek gemeld/ is komende tijd afwezig , wie kan waarnemen?'
- 'Er is iemand met Covid-19 die de afgelopen weken op kantoor was, ik mag niet zeggen wie'.
:-)

Ik kan nog allerlei punten bedenken maar wordt off-topic vrees ik.
Emma95 schreef:
19-10-2020 22:42
Misschien is het al genoemd, maar las dit net.

Artikel in de Telegraaf:

Covid-19-patiënten die met ernstige symptomen op de intensive care liggen, blijken opvallend vaak een verlaagde vitamine-D-spiegel te hebben. Daarmee is een causaal verband nog lang niet zeker, maar twee vooraanstaande professoren roepen op de observaties serieus te nemen.
" Ga naar de zon" is wel een veel leukere maatregel voor de meeste mensen. WA was zijn tijd ver vooruit.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
19-10-2020 22:59
Ja, deze ken ik, maar staat niks over AVG toch?
Zie onder, ik denk dat de RIVM en de GGD (hoewel die er hier niet bijstaat) acties mogen ondernemen ten behoeve van de bestrijding van meldingsplichtige infectieziekten die in strijd zijn met de AVG:

WPG

Artikel 6c
2
1 Het RIVM heeft, onverminderd het bepaalde bij of krachtens andere wetten, tot taak om namens Onze Minister werkzaamheden te verrichten bij de bestrijding van infectieziekten.

2 Het RIVM verwerkt de persoonsgegevens waaronder gegevens over gezondheid als bedoeld in artikel 4, onderdeel 15 van de Algemene verordening gegevensbescherming die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak, bedoeld in het eerste lid.

3 Het RIVM verwerkt op grond van het eerste lid slechts persoonsgegevens indien daarop pseudonimisering als bedoeld in artikel 4, onderdeel 5 van de Algemene verordening gegevensbescherming, is toegepast en vervolgens onafgebroken is gecontinueerd.

4 Artikel 21, eerste lid, tweede volzin, van de Algemene verordening gegevensbescherming is bij de verwerking door het RIVM niet van toepassing.

5 Voor zover het voor het RIVM noodzakelijk is om voor de taakuitvoering gebruik te maken van een referentielaboratorium zijn het tweede tot en met vierde lid van overeenkomstige toepassing op het referentielaboratorium.
Voornu schreef:
19-10-2020 23:06
2 punten vandaag.
-'Henk heeft zich ziek gemeld/ is komende tijd afwezig , wie kan waarnemen?'
- 'Er is iemand met Covid-19 die de afgelopen weken op kantoor was, ik mag niet zeggen wie'.
:-)

Ik kan nog allerlei punten bedenken maar wordt off-topic vrees ik.
:hihi:
AVG proof. Dat wel!
Kijk nou O_O

https://littlebag.nl/products/mutskapje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toch een andere associatie bij het woord ‘mutskapje’ ..... :hihi:
Zeg dat nou niet..
Alle reacties Link kopieren
Dat heette vroeger toch gewoon bivakmuts?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
19-10-2020 23:22
Kijk nou O_O
https://littlebag.nl/products/mutskapje
Vind ik deze leuker :proud: (werden jaren geleden al verkocht bij English Heritage in Engeland
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Voor de Disney en musicalliefhebbers, waarom je de masker moet dragen:

https://twitter.com/geertjeelof/status/ ... 09088?s=21
soliver schreef:
20-10-2020 07:22
Voor de Disney en musicalliefhebbers, waarom je de masker moet dragen:

https://twitter.com/geertjeelof/status/ ... 09088?s=21
:HA:
Zó waar. Treffend lied.
Wat vinden we hier van?
https://www.dvhn.nl/groningen/Resveratr ... 21527.html
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
19-10-2020 23:10
Zie onder, ik denk dat de RIVM en de GGD (hoewel die er hier niet bijstaat) acties mogen ondernemen ten behoeve van de bestrijding van meldingsplichtige infectieziekten die in strijd zijn met de AVG:

WPG

Artikel 6c
2
1 Het RIVM heeft, onverminderd het bepaalde bij of krachtens andere wetten, tot taak om namens Onze Minister werkzaamheden te verrichten bij de bestrijding van infectieziekten.

2 Het RIVM verwerkt de persoonsgegevens waaronder gegevens over gezondheid als bedoeld in artikel 4, onderdeel 15 van de Algemene verordening gegevensbescherming die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak, bedoeld in het eerste lid.

3 Het RIVM verwerkt op grond van het eerste lid slechts persoonsgegevens indien daarop pseudonimisering als bedoeld in artikel 4, onderdeel 5 van de Algemene verordening gegevensbescherming, is toegepast en vervolgens onafgebroken is gecontinueerd.

4 Artikel 21, eerste lid, tweede volzin, van de Algemene verordening gegevensbescherming is bij de verwerking door het RIVM niet van toepassing.

5 Voor zover het voor het RIVM noodzakelijk is om voor de taakuitvoering gebruik te maken van een referentielaboratorium zijn het tweede tot en met vierde lid van overeenkomstige toepassing op het referentielaboratorium.
Volgens de WPG is het zo dat als een arts die een infectieziekte categorie A, zoals COVID-19 is aangemerkt, vaststelt bij een patiënt, dit onmiddellijk moet doorgeven aan de GGD. Vervolgens moet de GGD dit weer onmiddellijk doorgeven aan de RIVM (hiervoor mag volgens deze wet een uitzondering gemaakt worden op de AVG). Er staat niets in in de wet over het doorgeven van de besmetting door derden (werkgevers e.d.).

Wat er wel instaat, en dit volgens mij voldoende afdekt is dat de patiënt vrijwillig of gedwongen in quarantaine mag gaan in een ziekenhuis (in de praktijk gebeurt dat afdwingen overigens niet maar dat mag volgens de WPG dus wel).

Volgens mij is het niet verboden om als werkgever te zeggen dat iemand thuis in quarantaine zit (dus zonder dat je zegt dat hij Corona heeft). AVG-experts kom er maar in als het niet zo is.

Ik hoor het graag, omdat dit ook van belang is als er een schoolkind in quarantaine gaat (vanwege bijv een zieke ouder) en ouders van klasgenoten daarvan niet op de hoogte worden gesteld uit AVG-overwegingen.

De WPG-tekst over gedwongen quarantaine:

“De voorzitter van de veiligheidsregio kan een persoon onverwijld ter isolatie in een ziekenhuis doen opnemen, indien:

a. de betrokkene lijdt aan een infectieziekte behorend tot groep A, dan wel de voorzitter van de veiligheidsregio gegronde redenen heeft om aan te nemen dat de betrokkene daaraan lijdt,

b. ernstig gevaar voor de volksgezondheid bestaat door verspreiding van die infectieziekte,

c. dit gevaar niet op andere wijze effectief kan worden afgewend, en

d. de betrokkene niet tot opneming ter isolatie bereid is.“
De ziekenhuizen in het Noorden verzorgen 111 coronapatiënten
De ziekenhuizen in het Noorden verzorgden vrijdag 111 coronapatiënten: 50 in Groningen, 19 in Drenthe en 42 in Friesland. Ruim drie weken geleden lag er nog geen enkele patiënt met corona in de noordelijke ziekenhuizen.

Hoe moeten we omgaan met de tweede golf? En wanneer ben je het meest besmettelijk? UMCG-virologen Alex Friedrich en Bert Niesters gaven dinsdag een online lezing voor de Medische Publieksacademie. Kijk de lezing hier terug.

De covid-19 pandemie nu en in de toekomst:
https://www.dvhn.nl/groningen/Kijk-hier ... 12925.html
Alle reacties Link kopieren
Crazycatlady- schreef:
20-10-2020 07:44
Wat vinden we hier van?
https://www.dvhn.nl/groningen/Resveratr ... 21527.html
Veeeeel chocola eten dus :hyper:
newspaper schreef:
20-10-2020 08:35
Veeeeel chocola eten dus :hyper:
Ik dacht: meer rode wijn drinken o_o :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
20-10-2020 09:04
Ik dacht: meer rode wijn drinken o_o :biggrin:
Ik dacht vooral: we?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Resveratrol is toch al oud nieuws van medio mei?
Ik had toen al 'n zakje capsules bemachtigd voor mocht ik het virus oplopen.
Solomio schreef:
20-10-2020 09:25
Ik dacht vooral: we?
Boh ja, dat had ik gelukkig niet geregistreerd. Het is nog vroeg, ik zit nog aan mijn 1e bakkie koffie ☕
Crazycatlady- schreef:
20-10-2020 07:44
Wat vinden we hier van?
https://www.dvhn.nl/groningen/Resveratr ... 21527.html
Het zit in rode wijn. Toch is Frankrijk geen gele vlek. Hmmm...
soliver schreef:
20-10-2020 07:52
[..]
Volgens mij is het niet verboden om als werkgever te zeggen dat iemand thuis in quarantaine zit (dus zonder dat je zegt dat hij Corona heeft). AVG-experts kom er maar in als het niet zo is.

Ik hoor het graag, omdat dit ook van belang is als er een schoolkind in quarantaine gaat (vanwege bijv een zieke ouder) en ouders van klasgenoten daarvan niet op de hoogte worden gesteld uit AVG-overwegingen.
[..]
Een werkgever mag dat niet zeggen, omdat zeggen dat Jantje in quarantaine is, net zo goed een medisch gegeven is over Jantje. En medische gegevens over een werknemer mogen niet gedeeld worden. Wel mag de werknemer het zelf zeggen als hij/zij dat wil.
Ook scholen mogen niet delen dat leerling X in quarantaine is, vanwege dezelfde reden. Sommige scholen doen het wel, als de ouders toestemming geven. Maar een verplichting is het zeker niet.
Aaltje89 schreef:
20-10-2020 09:33
Een werkgever mag dat niet zeggen, omdat zeggen dat Jantje in quarantaine is, net zo goed een medisch gegeven is over Jantje. En medische gegevens over een werknemer mogen niet gedeeld worden. Wel mag de werknemer het zelf zeggen als hij/zij dat wil.
Ook scholen mogen niet delen dat leerling X in quarantaine is, vanwege dezelfde reden. Sommige scholen doen het wel, als de ouders toestemming geven. Maar een verplichting is het zeker niet.

Maar als de werknemer nu aan de baas vraagt een mailtje uit te doen? Want hartstikke ziek en heeft zelf de mailadressen van collega's niet.
Alle reacties Link kopieren
Aaltje89 schreef:
20-10-2020 09:33
Een werkgever mag dat niet zeggen, omdat zeggen dat Jantje in quarantaine is, net zo goed een medisch gegeven is over Jantje. En medische gegevens over een werknemer mogen niet gedeeld worden. Wel mag de werknemer het zelf zeggen als hij/zij dat wil.
Ook scholen mogen niet delen dat leerling X in quarantaine is, vanwege dezelfde reden. Sommige scholen doen het wel, als de ouders toestemming geven. Maar een verplichting is het zeker niet.
En mag een werkgever tegen collega’s zeggen dat een werknemer ziek is, of mag dat ook niet. En hoe zit dat met een werknemer die een automatische afwezigheidsassistent heeft aanstaan met de mededeling dat hij ziek is? Of afwezig vanwege zwangerschapsverlof?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven