Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 34)

20-11-2020 20:21 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 57 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 480.000 mensen positief getest en ruim 8.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
22-11-2020 12:20
En wat zeg jij dan tegen die collega als ze hierover vertelt? Hou op met treuren want anders was ze wel ergens anders aan doodgegaan? Je lijkt me echt een empathische collega.
Natuurlijk niet. Ik heb meegeleefd met het overlijden van haar moeder, haar gesteund waar ik kon en van mijn medeleven laten blijken. Zoals ik bij iedere collega doe die een ouder verliest. Neemt niet weg dat ik zelf denk dat corona niet haar doodsoorzaak was, maar dat houd ik voor me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
lisch schreef:
22-11-2020 16:02
Maar in maart zat er toch ook meer dicht? Contactberoepen/scholen etc..?
Wat heeft dat met je niet aan de regels houden te maken?
Ik vind het wel logisch dat het nu drukker is dan in maart. Toen ook meer paniek! Erg blij dat dat nu wat minder is..
De vraag is eerder of het drukker is dan in mei. Toen hadden we ongeveer dezelfde maatregelen als nu.
Waarom staan er beren achter een raam?
Liara schreef:
22-11-2020 16:14
Waarom staan er beren achter een raam?
Was tijdens de 1e lockdown .

https://www.ad.nl/binnenland/duizenden- ... ~a4a1adbf/
wild-flower2 schreef:
22-11-2020 16:16
Was tijdens de 1e lockdown .

https://www.ad.nl/binnenland/duizenden- ... ~a4a1adbf/
Ohhw, wat grappig! Dat heb ik helemaal gemist toen dus.
PiNuts14 schreef:
22-11-2020 16:00
Ik wilde dit toch met jullie delen, hoewel de minister in het middagjournaal al wat zwakkere statements leek te maken hierover. Ik ben echt jaloers op de maatregelen in Nederland, maar aangezien mijn familie er woont bekijk ik het wel met een bang hartje ivm meer risico op besmetting. Tegelijkertijd zijn de cijfers in NL beter dan in BE, dus die angst is ergens niet helemaal gegrond denk ik :)

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201122_92152941

Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) waarschuwt: “De politie zal waar nodig ook op Kerstmis aanbellen”

De politie zal ook op Kerstmis toezien op de naleving van de coronamaatregelen. Dat zegt minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) in een interview met De Zondag.

“Kerst is een belangrijke periode voor veel mensen, ook voor mij”, aldus Verlinden in De Zondag. “It’s gonna take some time, but I’ll get there , zong Chris Rea in het nummer Driving home for Christmas. We zijn nu op vijf weken van Kerstmis. Als we ons allemaal goed aan de maatregelen houden, dan kunnen we misschien een perspectief bieden.”

Wat dat perspectief is, kan de minister nu nog niet zeggen. “Ik wil geen valse beloftes doen. Maar het is mijn absolute wens, en die van mijn collega’s, om iets meer menselijke nabijheid toe te laten voor Kerstmis. Tegelijk moeten we de alarmsignalen van de ziekenhuizen heel serieus nemen.”

Handhaving is dus ook tijdens de feestdagen belangrijk en waar nodig, door geluidshinder bijvoorbeeld, zal de politie aanbellen, aldus de minister. “Maar de woonstbetreding op zich is geen prioriteit. De wetgeving maakt dat ook niet mogelijk.”

Vieren buiten bubbel

Ondanks de waarschuwingen van experten en de overheid is bijna één op de drie Belgen niet van plan om de eindejaarsfeesten in de eigen bubbel te vieren, zo bleek eerder deze week uit de resultaten van de Grote Coronastudie van de UAntwerpen waar 26.000 mensen aan deelnamen. Uit de studie blijkt dat 86 procent zich met Sinterklaas zal houden aan de regel om slechts te vieren met één knuffelcontact. 75 procent is van plan dat te doen met oudjaar. En 68 procent wil dat doen met kerst.

Ook heel wat jongeren zeggen zich niet te zullen houden aan dat ene knuffelcontact met Kerstmis, namelijk 40,8 procent van de jongeren tussen 18 en 35 jaar. Studenten doen het binnen deze categorie wel wat beter, met 29,4 procent die zegt zich niet aan de richtlijn te zullen houden.

“Kerst niet zoals vroeger”

“Het laatste wat we willen, is een kerstmisgolf”, zo verklaarde premier Alexander De Croo (Open VLD) woensdag nog in het Eén-programma ‘Vandaag’. “Als we rond Kerstmis onvoorzichtig zijn, krijg je drie tot vier weken erna het resultaat.”

“Tegen kerst zal het coronavirus er nog zijn. En mensen zullen niet gevaccineerd zijn. We zullen in de kerstperiode nog gevaarlijk zijn ten opzichte van elkaar. We moeten dat durven toegeven”, zei De Croo. “De kerstperiode is een periode van samenzijn en goeie herinneringen delen, maar je wil toch geen gevaar zijn voor elkaar. Kerst zal absoluut niet zijn zoals het vroeger was.”

Welke concrete regels met Kerstmis zullen gelden, is nog niet duidelijk. De huidige maatregelen, waaronder de regel dat maximaal één knuffelcontact per gezin tegelijk thuis mag worden ontvangen, gelden voorlopig tot 13 december.
Dit dus. Laat ze dus maar aanbellen tot ze een ons wegen, daar kunnen ze verder helemaal niets mee.
Nobody cares dus wat De Croo of Verlinden al dan niet willen dat je doet met Kerst; gewoon lekker doen wat je wil, easy as that.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
22-11-2020 16:03
Ik denk eigenlijk dat ontzettend veel mensen hier down van worden, zoals MarieSimone.
down is niet hetzelfde als een depressie
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Sinjoren schreef:
22-11-2020 16:18
Dit dus. Laat ze dus maar aanbellen tot ze een ons wegen, daar kunnen ze verder helemaal niets mee.
Nobody cares dus wat De Croo of Verlinden al dan niet willen dat je doet met Kerst; gewoon lekker doen wat je wil, easy as that.
Ik denk dat heel veel mensen dat gaan doen, ik hoor niet anders. En met oud en nieuw al helemaal, dat is altijd reden voor een gezellig feestje met vrienden.
Alle reacties Link kopieren
MarieSimone schreef:
22-11-2020 15:18
Ik dacht alleen maar: het is maar goed dat we toen niet wisten hoe het er nu voorstaat.
Maar op zich zat het er toen al wel in dat het zo zou gaan. Ik herinner me nog de speech van Rutte waarin hij zei: 'Samen staan we voor een opgave van enorme omvang' en later nog eens: 'De opgave waar we voor staan is héél groot'. Het zat er toen al wel dik in dat we er met die acht weken lockdown nog lang niet waren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ach die dreigementen over handhaven. Rutte riep enkele persconferenties geleden ook dat ze bedrijven konden sluiten als ze zich niet hielden aan het thuiswerken. Nou er zullen vast een hoop bedrijven hierom gesloten zijn.
Ik word een beetje moe van dat dreigen met handhaven, alsof mensen dat nog serieus nemen, zeker na dat akkefietje met Grapperhaus
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
22-11-2020 16:26
Ach die dreigementen over handhaven. Rutte riep enkele persconferenties geleden ook dat ze bedrijven konden sluiten als ze zich niet hielden aan het thuiswerken. Nou er zullen vast een hoop bedrijven hierom gesloten zijn.
Ik word een beetje moe van dat dreigen met handhaven, alsof mensen dat nog serieus nemen, zeker na dat akkefietje met Grapperhaus
het artikel wat hierboven staat, is uit België....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Solomio schreef:
22-11-2020 16:04
Jezus, dramaqueen.
Bij de quote:
Ik dacht alleen maar: het is maar goed dat we toen niet wisten hoe het er nu voorstaat. denk ik aan het gezin van een goede vriendin van mij, die afgelopen week onverwachts uit het leven is gestapt vanwege langdurige depressies. Het is maar goed dat zij niet wisten in maart dat dit nu de situatie zal zijn met hun vrouw en mama.
Ik heb niet naar de begrafenis kunnen gaan vanwege coronabesmettingen in ons gezin en dat is vet ruk maar het valt in het niets bij wat bovenstaand gezin doormaakt.

Ik zeg heus niet dat je altijd kumbaya moet zingen en dat je niet mag klagen maar dit soort drama trek ik heel heel slecht!
anoniem_637cf20e84eeb wijzigde dit bericht op 22-11-2020 16:30
1.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-11-2020 16:04
Jezus, dramaqueen.
Als iemand het nou echt zo ervaart? Daar kun jij helemaal niets over zeggen
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
22-11-2020 16:18
Dit dus. Laat ze dus maar aanbellen tot ze een ons wegen, daar kunnen ze verder helemaal niets mee.
Nobody cares dus wat De Croo of Verlinden al dan niet willen dat je doet met Kerst; gewoon lekker doen wat je wil, easy as that.
Wat een enorm sympathieke houding naar je omgeving en de samenleving, hulde hoor!

Ik hoop dat er genoeg mensen wat minder ikke-ikke-ikke doen.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
22-11-2020 16:29
Als iemand het nou echt zo ervaart? Daar kun jij helemaal niets over zeggen
En ik ervaar dat als dramaqueen, kun jij dan weer niks over zeggen.

Overigens is het een mooi staaltje selectief geheugen, want in maart/april/mei was het helemaal niet zo saamhorig, maar werd er enorm op elkaar gelet en over elkaar geoordeeld, mss nog wel meer dan nu.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
22-11-2020 16:00
Ik wilde dit toch met jullie delen, hoewel de minister in het middagjournaal al wat zwakkere statements leek te maken hierover. Ik ben echt jaloers op de maatregelen in Nederland, maar aangezien mijn familie er woont bekijk ik het wel met een bang hartje ivm meer risico op besmetting. Tegelijkertijd zijn de cijfers in NL beter dan in BE, dus die angst is ergens niet helemaal gegrond denk ik :)

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201122_92152941

Dat gaat ver zeg. Of denk je dat het alleen maar waarschuwende woorden zijn?
Dat werkt in België misschien iets beter dan in Nederland. Hier zou het halve land op zijn achterste benen staan na zo'n uitspraak van een minister.

De cijfers gaan in België toch gestaag naar beneden? Hier niet hoor. En daarnaast wordt bij jullie waarschijnlijk ook nog meer aan besmettingen gevonden dan bij ons, jullie testen meer per duizend inwoners.
https://ourworldindata.org/grapher/dail ... ion=Europe
De gegevens van Nederland na 18 okt. staan niet in de grafiek, maar vanaf de vierde week van oktober is er elke week minder getest.
nounou
Liara schreef:
22-11-2020 16:23
Ik denk dat heel veel mensen dat gaan doen, ik hoor niet anders.
Terecht ook
nicole123 schreef:
22-11-2020 16:30
Wat een enorm sympathieke houding naar je omgeving en de samenleving, hulde hoor!
Ik weet het; wij zijn helden zeg maar :biggrin:
Ik hoop dat er genoeg mensen wat minder ikke-ikke-ikke doen.
Dat moeten die mensen maar weten; net zoals wij zelf wel weten wat wij doen en niet doen. Die omgeving heeft er geen last van als wij als niet-besmetten er voor kiezen met zijn 10 Kerst samen te gaan vieren, en de samenleving, die heeft daar helemaal al niets bij in de pap te brokken.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
22-11-2020 16:36
Dat gaat ver zeg. Of denk je dat het alleen maar waarschuwende woorden zijn?
Dat werkt in België misschien iets beter dan in Nederland. Hier zou het halve land op zijn achterste benen staan na zo'n uitspraak van een minister.

De cijfers gaan in België toch gestaag naar beneden? Hier niet hoor. En daarnaast wordt bij jullie waarschijnlijk ook nog meer aan besmettingen gevonden dan bij ons, jullie testen meer per duizend inwoners.
https://ourworldindata.org/grapher/dail ... ion=Europe
De gegevens van Nederland na 18 okt. staan niet in de grafiek, maar vanaf de vierde week van oktober is er elke week minder getest.
Ik vind het aantal besmettingen zo niét interessant. Vrijwel al die "besmette" mensen hebben geen enkele last van het virus of hooguit een licht griepgevoel. Dus waarom zou ik me daar zorgen over moeten maken? Het enige probleem is dat de zorg niet overbelast moet worden en dat is die op dit moment in feite ook niet: gemiddeld zijn er 170 coronapatiënten per provincie in het ziekenhuis, dus dat wil zeggen gemiddeld 5 tot 10 pér ziekenhuis. Kan je toch nauwelijks een overbelasting noemen, niet alsof ze dagelijks met tientallen of honderden tegelijk aangevoerd worden in het ziekenhuis. Komt nog bij dat er inmiddels véél meer kennis is over een effectieve behandeling, dus veel mensen kunnen na een kort verblijf in het ziekenhuis met de juiste medicatie gewoon thuis uitzieken. Wat is nou eigenlijk de "crisis"?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Zazamaenade schreef:
22-11-2020 16:36
Dat gaat ver zeg. Of denk je dat het alleen maar waarschuwende woorden zijn?
Dat werkt in België misschien iets beter dan in Nederland. Hier zou het halve land op zijn achterste benen staan na zo'n uitspraak van een minister.
De doorsnee Belg lacht er eens goed mee en besteed intussen al weken, zoniet maanden, geen aandacht meer aan het gezever van de politiek. In essentie valt het toch maar te reduceren tot één langgerekte stroom negatieve berichten, wars van enige rationaliteit, context of duiding, en bij voorkeur in tegenspraak met elkaar.

Verlinden weet goed genoeg dat ze geen wettelijke basis heeft om wat dan ook af te dwingen achter de voordeur. Dus dit is weinig meer dan een slap dreigement dat ze niet eens hard kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
22-11-2020 16:46
De doorsnee Belg lacht er eens goed mee en besteed intussen al weken, zoniet maanden, geen aandacht meer aan het gezever van de politiek.
Ik zag ze hier net weer massaal naar de grens rijden na het funshoppen, ja.
Zazamaenade schreef:
22-11-2020 16:36
Dat gaat ver zeg.
Nee hoor. Ze zegt juist dat controle op aantal bezoekers wettelijk niet mogelijk is maar dat de politie wel zal aanbellen in geval van geluidsoverlast of iets van dien aard. Net als altijd dus. Het is de website die nogal ver gaat door in de kop van het artikel de boel compleet uit zijn verband te rukken.
Quincy2 schreef:
22-11-2020 16:53
Ik zag ze hier net weer massaal naar de grens rijden na het funshoppen, ja.

Ach ja, zo rijden 'wij' massaal naar België om vuurwerk te gaan kopen :P
Eze schreef:
22-11-2020 15:41
Ik suggereer niet dat niemand zich meer aan de regels houdt hoor, maar ik merk wel dat mensen de laatste tijd steeds kortere meters hanteren. Het was echt al maanden geleden dat onbekenden zo dichtbij gekomen waren dat ik hun slechte adem kon ruiken, maar de afgelopen week gebeurde dat ineens meerdere keren, in situaties waarin afstand houden prima kon.
Geen idee waar dat aan ligt, maar het valt echt op.
Klopt, ik bedoel ook niet jou met die iemand maar diegene die al maanden dit komt melden en vingerwijzen als de cijfers (besmettingen niet opnames) stijgen. Dat stoort mij omdat in mijn omgeving de meeste zich prima aan de regels houden, en ook nog heel veel thuiswerken.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
22-11-2020 16:57
Nee hoor. Ze zegt juist dat controle op aantal bezoekers wettelijk niet mogelijk is maar dat de politie wel zal aanbellen in geval van geluidsoverlast of iets van dien aard. Net als altijd dus. Het is de website die nogal ver gaat door in de kop van het artikel de boel compleet uit zijn verband te rukken.
Inderdaad, zo las ik het ook. Precies zoals het in Nederland ook gaat dus, want hier mogen ze ook aanbellen en ingrijpen bij geluidsoverlast.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven