Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 34)

20-11-2020 20:21 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 57 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 480.000 mensen positief getest en ruim 8.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
22-11-2020 19:30
In de buurt van Amsterdam. Dus wel een eindje rijden. Toen we van de zomer een week thuis waren (met de trein gegaan), werden we al aangesproken over een Belgisch kenteken elders in de straat. Maar dat kan ook aan de buurtgenoten liggen :-?



Echt? Waar is hier, welke regio? Wij wonen op 10 km van Nederland en twijfelen al of naar de Appie net over de grens rijden wel mag. Ik vind dat noodzakelijk omdat ik Nederlander ben en kruidnoten enzo als levensnoodzakelijk zie :yum: ;-)) Belachelijk dat anderen er dan zo van profiteren. Ik grapte al dat we naar de winterefteling kunnen, maar no way dat we zo onverantwoord gaan handelen. :bonk:
Neefje heeft een bijbaantje bij de Efteling en er komen echt heel veel Belgen, dus blijkbaar vinden zij het geen enkel probleem.
Ik woon zelf in de regio Eindhoven, maar moet regelmatig naar omgeving Arnhem en naar Flevoland. Ook daar rijden volop Belgen.

Eerder deze week in de media dat er bij de Basic Fit in Breda zoveel Belgen kwamen sporten dat de ‘reguliere klanten’ van die vestiging niet meer terecht konden.

Dus naar de Appie net over de grens: gewoon doen!
rosanna08 schreef:
22-11-2020 18:04
maar hoe zie je dat voor je? Het is niet fair om te verwachten dat mensen met jou pessimistisch gaan zitten zijn, maar je word ook boos of geïrriteerd wanneer anderen hier een positievere kijk hebben.
Oh ik ben helemaal niet boos hoor :-]
Solomio schreef:
22-11-2020 18:50
En jij hebt het alleenrecht op depressie?
Nee? Jij?
girasole3 schreef:
22-11-2020 19:51
Neefje heeft een bijbaantje bij de Efteling en er komen echt heel veel Belgen, dus blijkbaar vinden zij het geen enkel probleem.
Ik woon zelf in de regio Eindhoven, maar moet regelmatig naar omgeving Arnhem en naar Flevoland. Ook daar rijden volop Belgen.

Eerder deze week in de media dat er bij de Basic Fit in Breda zoveel Belgen kwamen sporten dat de ‘reguliere klanten’ van die vestiging niet meer terecht konden.

Dus naar de Appie net over de grens: gewoon doen!
Belachelijk zeg. Zo krijgen we het aantal besmettingen nooit onder controle. Wij gaan volgend weekend lekker naar de Appie en houden ons verder weg van alle drukte :)
Phineas schreef:
21-11-2020 22:08
Van encyclo.nl: 'Een groep personen die gedurende een bepaalde periode, bijvoorbeeld een kalenderjaar, eenzelfde (demografische) gebeurtenis heeft meegemaakt. Een geboortecohort bestaat uit de mensen die allemaal in een zelfde periode zijn geboren, een huwelijkscohort uit mensen die in een zelfde periode zijn getrouwd.'

In cohortstudie (waar ik de term van ken) kijk je dus naar een bepaalde leeftijdsgroep en die volg je dan over een bepaalde periode om veranderingen te kunnen meten.
Phineas,bedankt voor je uitleg! Weer wat geleerd. :)
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
22-11-2020 19:25
Nou, echt het barst hier van de Belgen. Viel me vandaag ook nog op op de snelweg.
Ze komen hier naar de kapper, sportschool, dierentuin en weet ik wat meer.
Je valt echt niet op.
Vanmorgen waren ze ook in het zwembad.
newspaper schreef:
22-11-2020 16:26
Ach die dreigementen over handhaven. Rutte riep enkele persconferenties geleden ook dat ze bedrijven konden sluiten als ze zich niet hielden aan het thuiswerken. Nou er zullen vast een hoop bedrijven hierom gesloten zijn.
Ik word een beetje moe van dat dreigen met handhaven, alsof mensen dat nog serieus nemen, zeker na dat akkefietje met Grapperhaus
Grapperhaus kan ik al lang niet meer serieus nemen. Vind hem nogal lachwekkend.
Edelhertje schreef:
22-11-2020 16:29
Bij de quote:
Ik dacht alleen maar: het is maar goed dat we toen niet wisten hoe het er nu voorstaat. denk ik aan het gezin van een goede vriendin van mij, die afgelopen week onverwachts uit het leven is gestapt vanwege langdurige depressies. Het is maar goed dat zij niet wisten in maart dat dit nu de situatie zal zijn met hun vrouw en mama.
Ik heb niet naar de begrafenis kunnen gaan vanwege coronabesmettingen in ons gezin en dat is vet ruk maar het valt in het niets bij wat bovenstaand gezin doormaakt.

Ik zeg heus niet dat je altijd kumbaya moet zingen en dat je niet mag klagen maar dit soort drama trek ik heel heel slecht!
Gecondoleerd! :redrose:
MarieSimone schreef:
22-11-2020 18:05
Ja ik snap dat zeker. Nu nog voelen.
Dankjewel :lips:
Fijn dat je hulp hebt! Ik snap dat dit moeilijk is voor je. Sterkte! :redrose:
amarna schreef:
22-11-2020 17:20
Zijn die kerstdagen ècht voor iedereen zo ontzettend belangrijk ? Ik snap die ophef niet zo.
Is het zo'n ramp om het rustig te houden met je eigen gezin of een paar gasten?
Is het niet leuker om een feestelijke dag(en) te organiseren als de maatregelen versoepeld zijn?
Ik ben niet zo'n kerstjunkie, dat moge duidelijk zijn. Nooit geweest. Opgeklopt commercieel gedoe. Gezelligheid omdat het "moet" en "iedereen het doet".
Ik haal mn moeder op, kook extra lekker maar geen vreetfeest en geen huis dat van tuinhek tot zolder versierd is.
Ik ben van plan om ter compensatie etentjes te organiseren voor familie en vrienden zodra het weer veilig kan.
Toch niet zo erg om kerst en oudjaar een keer eenvoudig te houden of zelfs over te slaan?
Ik vind kerst altijd leuk maar niet omdat het moet. We gaan wel eens op familievisite naar mijn ouderlijk huis in Duitsland om samen te zijn.
Maar deze keer blijven we absoluut hier,dus niet koste het wat het wille want we gaan echt geen risico nemen. We maken het hier gezellig,mijn vriend en ik en nodigen alleen mijn schoonmoeder uit,koken of halen eten in huis. Voor de rest ontspannen! Volgend jaar zien we wel weer.
Alle reacties Link kopieren
MarieSimone schreef:
22-11-2020 17:40
Ik snap wat je zegt. Maar denk eens om: jullie kunnen haar besmetten en dan is ze misschien volgende week al overleden en zij kan ook jullie besmetten.
Ik weet niet wat ik zou besluiten hoor in deze situatie. Het is allemaal al rot genoeg.
Sterkte
Gewoon kerst met haar vieren en lekker knuffelen, hoe kun je hierover twijfelen?
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
22-11-2020 16:42
Dat moeten die mensen maar weten; net zoals wij zelf wel weten wat wij doen en niet doen. Die omgeving heeft er geen last van als wij als niet-besmetten er voor kiezen met zijn 10 Kerst samen te gaan vieren, en de samenleving, die heeft daar helemaal al niets bij in de pap te brokken.
Oh, je doet allemaal een test van tevoren, dat je zo zeker weet dat jullie alle tien niet besmet zijn? Dan kan ik me er iets bij voorstellen ja, al denk ik wel dat het de teststraten nogal belast als er heel veel mensen zichzelf voor de kerst laten testen om deze reden.

Als je je niet laat testen, dan weet je helemaal niet of je besmet bent en als dat wel het geval is dan kan je omgeving er zeker last van krijgen. Dat is nou juist het hele eieren eten in deze coronacrisis. We zitten nu in de tweede golf door mensen die denken zoals jij en de regels aan hun laars lapten en daarmee anderen hebben besmet. Zelf zijn ze misschien niet of nauwelijks ziek geworden, maar mensen die ze (direct of via via) aangestoken hebben zijn ermee in het ziekenhuis beland.

Juist bij infectieziekten speelt de samenleving wél een grote rol, want het gaat allemaal om de verspreiding van de ziekte. Als jij kanker krijgt door roken of het niet smeren van zonnebrandcrème, dan is dat jouw eigen zaak: jouw lijf, jouw risico. Maar bij corona is dat anders, dat is besmettelijk en daardoor niet alleen of zozeer een risico voor jezelf, maar voor je hele omgeving en de samenleving. Jouw keuze heeft daarmee gevolgen voor de hele samenleving.

Als iedereen zich goed aan de 3 basismaatregelen had gehouden dan was er nu geen tweede golf geweest, of zou dat hoogstens een klein golfje zijn geweest. Dus namens de horeca, de mensen die nu in quarantaine zitten, de mensen die weer/nog thuis moeten werken, de mensen die op dit moment in het ziekenhuis met corona vechten voor hun leven of als arts/verpleegkundige voor de levens van anderen, de mensen die een uitgestelde operatie hebben omdat de ziekenhuizen te druk zijn met corona, etc. : bedankt hoor, dat wij de dupe moge zijn van de egocentristische mentaliteit die jij en degenen die net zoals jou denken hebben.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
22-11-2020 21:04
Oh, je doet allemaal een test van tevoren, dat je zo zeker weet dat jullie alle tien niet besmet zijn? Dan kan ik me er iets bij voorstellen ja, al denk ik wel dat het de teststraten nogal belast als er heel veel mensen zichzelf voor de kerst laten testen om deze reden.

Als je je niet laat testen, dan weet je helemaal niet of je besmet bent en als dat wel het geval is dan kan je omgeving er zeker last van krijgen. Dat is nou juist het hele eieren eten in deze coronacrisis. We zitten nu in de tweede golf door mensen die denken zoals jij en de regels aan hun laars lapten en daarmee anderen hebben besmet. Zelf zijn ze misschien niet of nauwelijks ziek geworden, maar mensen die ze (direct of via via) aangestoken hebben zijn ermee in het ziekenhuis beland.

Juist bij infectieziekten speelt de samenleving wél een grote rol, want het gaat allemaal om de verspreiding van de ziekte. Als jij kanker krijgt door roken of het niet smeren van zonnebrandcrème, dan is dat jouw eigen zaak: jouw lijf, jouw risico. Maar bij corona is dat anders, dat is besmettelijk en daardoor niet alleen of zozeer een risico voor jezelf, maar voor je hele omgeving en de samenleving. Jouw keuze heeft daarmee gevolgen voor de hele samenleving.

Als iedereen zich goed aan de 3 basismaatregelen had gehouden dan was er nu geen tweede golf geweest, of zou dat hoogstens een klein golfje zijn geweest. Dus namens de horeca, de mensen die nu in quarantaine zitten, de mensen die weer/nog thuis moeten werken, de mensen die op dit moment in het ziekenhuis met corona vechten voor hun leven of als arts/verpleegkundige voor de levens van anderen, de mensen die een uitgestelde operatie hebben omdat de ziekenhuizen te druk zijn met corona, etc. : bedankt hoor, dat wij de dupe moge zijn van de egocentristische mentaliteit die jij en degenen die net zoals jou denken hebben.
Dit is al meerdere keren verteld, maar ik geloof niet dat dit haar ook maar iets boeit allemaal.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
22-11-2020 21:07
Dit is al meerdere keren verteld, maar ik geloof niet dat dit haar ook maar iets boeit allemaal.
Ach ze is een "beetje" aan het provoceren. Niet bepaald het scherpste potlood.... Negeren en niet happen is het beste.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
22-11-2020 19:51
Neefje heeft een bijbaantje bij de Efteling en er komen echt heel veel Belgen, dus blijkbaar vinden zij het geen enkel probleem.
Ik woon zelf in de regio Eindhoven, maar moet regelmatig naar omgeving Arnhem en naar Flevoland. Ook daar rijden volop Belgen.

Eerder deze week in de media dat er bij de Basic Fit in Breda zoveel Belgen kwamen sporten dat de ‘reguliere klanten’ van die vestiging niet meer terecht konden.

Dus naar de Appie net over de grens: gewoon doen!
Hier bij basic fit moet je een tijdblok reserveren. mag niet langer dan 45 minuten en je moet lid zijn. Dus of die belgen waren al lid over de grens, of je lult uit je nek.
N.b. ik sponsor al mijn maandcontributie vanaf maart zonder te gaan. Mijn zoon gaat wel in tijdblokken en dat begrijp ik.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
22-11-2020 21:43
Ach ze is een "beetje" aan het provoceren. Niet bepaald het scherpste potlood.... Negeren en niet happen is het beste.
Ja, jullie hebben gelijk. Iets met zwijnen en parels enzo.
Alle reacties Link kopieren
Iemand Nieuwsuur gezien, met Patricia Bruijning? Ik denk dat zij een goed punt heeft en ben helemaal voor haar standpunt dat er sneltests ingezet zouden moeten worden op middelbare scholen (en wat mij betreft liefst ook op MBO's, HBO's en universiteiten). Ik zie in mijn eigen omgeving ook dat degenen die in deze tweede golf corona krijgen vaak gezinnen met tieners zijn. Ik vermoed dat die op dit moment een behoorlijk grote rol spelen in de verspreiding (zeker de wat oudere tieners). Scholen half dicht en dan meer afstand houden zou een oplossing zijn, maar ik snap heel goed dat dat een heel/te groot offer is, dus als sneltests zouden kunnen worden ingezet dan zou dat een heel mooi alternatief zijn.

Het aantal clusterbesmettingen op middelbare scholen neemt toe, maar er worden door het kabinet vooralsnog geen strengere maatregelen genomen en scholen blijven open. Moeten de coronamaatregelen ook op scholen worden aangescherpt?

"Aan het begin van het schooljaar liepen de besmettingscijfers van scholieren nog achter op het landelijk gemiddelde, maar nu zitten de scholieren aan de hoge kant ten opzichte van het gemiddelde", zei epidemioloog en kinderarts Patricia Bruijning van het UMC Utrecht in Nieuwsuur. "Dat komt doordat in september en oktober op veel plekken maatregelen zijn genomen, maar op scholen hebben we niets gedaan. Als we de r-waarde naar beneden willen krijgen zullen we ook naar de scholen moeten kijken."

Het kabinetsbeleid schrijft voor te testen wanneer er symptomen zijn. Volgens Bruijning is er daarom nu onvoldoende zicht op de scholen. "Juist van tieners weten we dat ze een besmetting vaak zonder of met weinig klachten doorlopen. Daarom bestaat het vermoeden dat veel onder de radar gebeurt. We weten niet goed in hoeverre scholieren bijdragen aan de verspreiding van het virus."

Ze pleit ervoor sneltesten in te zetten op scholen.


https://nos.nl/liveblog/2357584-epidemi ... ervie.html
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens dat er ook naar de scholen gekeken moet worden. Maar ik vraag me af of sneltesten het middel zijn.

Ik heb afgelopen week een GGD arts gesproken over de sneltesten, en zij zei dat ze als mensen straks zonder symptomen getest mogen worden, ze daar de PCR testen voor inzetten, omdat die gevoeliger zijn (bijvoorbeeld als iemand een lage viral load heeft, en het zelf niet eens doorheeft).

Sneltesten hebben een grotere kans op vals-negatieven. Maar misschien is een grove zeef wel goed genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat sneltesten gebruikt gaan worden om de positieven eruit te vissen, en die krijgen dan vervolgens een PCR-test om dit te bevestigen.
Of is dit inmiddels alweer achterhaald? (Nieuwsuur nog niet gezien)
nounou
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
22-11-2020 23:20
Ik ben het eens dat er ook naar de scholen gekeken moet worden. Maar ik vraag me af of sneltesten het middel zijn.

Ik heb afgelopen week een GGD arts gesproken over de sneltesten, en zij zei dat ze als mensen straks zonder symptomen getest mogen worden, ze daar de PCR testen voor inzetten, omdat die gevoeliger zijn (bijvoorbeeld als iemand een lage viral load heeft, en het zelf niet eens doorheeft).

Sneltesten hebben een grotere kans op vals-negatieven. Maar misschien is een grove zeef wel goed genoeg?
Ik denk dat sneltesten inderdaad een grove zeef zijn met een hoger percentage vals negatieven dan PCR tests en zou ze juist daarom inzetten bij middelbare scholen. Die leerlingen houden toch al geen afstand onderling en met volwassenen ook vaak niet. Alles wat je eruit haalt aan besmettingen is mooi meegenomen, ook al haal je maar de helft eruit. Als je sneltests voor alle leeftijden bij iets als de Efteling in zet dan zou dat veel linker zijn, want als je dan maar de helft eruit haalt dan denkt die andere helft die eigenlijk wel positief is: "Mooi, ik heb geen corona, dus ik ga hierna lekker even met oma knuffelen en morgen een feestje organiseren." En dan heb je de poppen aan het dansen en werkt het averechts. Met het inzetten van sneltests bij een teststraat voorafgaand aan de PCR test bereik je volgens mij ook niet zo heel veel. Ja, een grotere testcapaciteit, maar geen grotere detectie van besmettingen en het tegengaan van de verspreiding van het virus. Ik begrijp daarom niet zo heel goed waarom ze dat doen, behalve dat het testen van mensen met zowel de sneltest als de PCR test meer zicht geeft op de betrouwbaarheid van de sneltest en daarmee waar we ze verder in zouden kunnen zetten.

Ik weet echter niet wat het percentage vals negatieven is bij mensen zonder symptomen. Als dat 90% is ofzo dan heeft het natuurlijk erg weinig zin om ze überhaupt in te zetten bij deze groep. Maar ik denk niet dat dat zo is, want dan zou Patricia Bruijning dat ook wel weten lijkt me?
Alle reacties Link kopieren
Denk je niet dat een negatieve (snel) test ook bij die pubers ook een soort "nou dan kunnen we ook wel een feestje dit weekend" oplevert?

Als elke school een blaastest (geen vals-negatieven, wel extra PCR test bij positief ) zou krijgen zou het wel helpen, maar dat is denk ik nog ver weg.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een goede voorlichting aan de ouders en de kinderen dat dat echt niet de bedoeling is en dat de regels gewoon van kracht blijven. Ik denk dat jongere tieners sowieso niet zo snel zonder toestemming van hun ouders een feestje gaan bouwen in het weekend. Bovenbouwers misschien wel, daar zul je dan extra aandacht aan moeten besteden. Dan nog zullen er er wel een paar bij zitten die zich er niks van aantrekken, maar die zullen dat feestje waarschijnlijk ook al bouwen als ze helemaal geen test hebben gehad.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ook waar. Het is natuurlijk hoe dan ook een opeenstapeling van maatregelen die stuk voor stuk niet 100% werken, dus als het makkelijk kan, en niet al te veel ten koste van je lessen gaat en voor de kinderen te doen is, dan prima.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
22-11-2020 23:03
Iemand Nieuwsuur gezien, met Patricia Bruijning? Ik denk dat zij een goed punt heeft en ben helemaal voor haar standpunt dat er sneltests ingezet zouden moeten worden op middelbare scholen (en wat mij betreft liefst ook op MBO's, HBO's en universiteiten). Ik zie in mijn eigen omgeving ook dat degenen die in deze tweede golf corona krijgen vaak gezinnen met tieners zijn. Ik vermoed dat die op dit moment een behoorlijk grote rol spelen in de verspreiding (zeker de wat oudere tieners). Scholen half dicht en dan meer afstand houden zou een oplossing zijn, maar ik snap heel goed dat dat een heel/te groot offer is, dus als sneltests zouden kunnen worden ingezet dan zou dat een heel mooi alternatief zijn.

Het aantal clusterbesmettingen op middelbare scholen neemt toe, maar er worden door het kabinet vooralsnog geen strengere maatregelen genomen en scholen blijven open. Moeten de coronamaatregelen ook op scholen worden aangescherpt?

"Aan het begin van het schooljaar liepen de besmettingscijfers van scholieren nog achter op het landelijk gemiddelde, maar nu zitten de scholieren aan de hoge kant ten opzichte van het gemiddelde", zei epidemioloog en kinderarts Patricia Bruijning van het UMC Utrecht in Nieuwsuur. "Dat komt doordat in september en oktober op veel plekken maatregelen zijn genomen, maar op scholen hebben we niets gedaan. Als we de r-waarde naar beneden willen krijgen zullen we ook naar de scholen moeten kijken."

Het kabinetsbeleid schrijft voor te testen wanneer er symptomen zijn. Volgens Bruijning is er daarom nu onvoldoende zicht op de scholen. "Juist van tieners weten we dat ze een besmetting vaak zonder of met weinig klachten doorlopen. Daarom bestaat het vermoeden dat veel onder de radar gebeurt. We weten niet goed in hoeverre scholieren bijdragen aan de verspreiding van het virus."

Ze pleit ervoor sneltesten in te zetten op scholen.


https://nos.nl/liveblog/2357584-epidemi ... ervie.html
Daar tegenover staat een publicatie van modelleurs van de UU en het UMCU waar gisteren een stuk over in de krant stond: zij laten zien dat testen eigenlijk alleen helpt als je het heel vaak doet; ongeveer eens per drie dagen. Dat lijkt me nog een aardige logistieke uitdaging, om dat op scholen rond te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Louis Kroes (LUMC) in de Volkskrant van 18/11 over de seizoensinvloed bij Corona, en de lange tijd die het nog duurt voor er een vaccin is:

https://pbs.twimg.com/media/EnXFjk5WEAA ... name=large

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven