Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 34)

20-11-2020 20:21 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 57 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 480.000 mensen positief getest en ruim 8.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33
bisto schreef:
22-11-2020 11:06
In de eerste golf stonden bepaalde afdelingen leeg omdat de veel zorg gelijk is afgeschaald en dat heeft men deze golf níet gedaan.
Daarom draaien de andere afdelingen nu ook gewoon door. Overigens gingen levensbedreigende behandelingen in de eerste golf wel gewoon door.
En als jouw man zorgmedewerker in een ziekenhuis is dan weet je zelf dus ook wel dat de getallen die jij noemt van 5 Corona patiënten in elk ziekenhuis niet kloppen. En dat het vergelijk tussen influenza en covid-19 spaak loopt.

Oh maar dat klopt niet helemaal. Een familie lid van me is oncologisch chirurg, die mocht niet opereren in de eerste golf. In deze tweede golf constateert hij maar weinig Corona opnames. Er wordt wel druk uitgeoefend door de leiding dit niet naar buiten brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ikisblij schreef:
23-11-2020 05:41
Oh maar dat klopt niet helemaal. Een familie lid van me is oncologisch chirurg, die mocht niet opereren in de eerste golf. In deze tweede golf constateert hij maar weinig Corona opnames. Er wordt wel druk uitgeoefend door de leiding dit niet naar buiten brengen.
Zo toevallig dat nou juist jij weer zo iemand kent.

Mijn hele sociale kring bestaat uit hulpverleners/zorgmedewerkers (en één jurist, maar dat is per ongeluk) en werkelijk niemand maakt dit mee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ikisblij schreef:
23-11-2020 05:41
Oh maar dat klopt niet helemaal. Een familie lid van me is oncologisch chirurg, die mocht niet opereren in de eerste golf. In deze tweede golf constateert hij maar weinig Corona opnames. Er wordt wel druk uitgeoefend door de leiding dit niet naar buiten brengen.
Ik zou meteen de krant bellen als ik jouw familielid was. Weet ie ook waar al die geheimzinnigheid goed voor is?
Ikisblij schreef:
23-11-2020 05:41
Oh maar dat klopt niet helemaal. Een familie lid van me is oncologisch chirurg, die mocht niet opereren in de eerste golf. In deze tweede golf constateert hij maar weinig Corona opnames. Er wordt wel druk uitgeoefend door de leiding dit niet naar buiten brengen.

Wat bijzonder weer. Ik ken voornamelijk zorgverleners die op hun tandvlees lopen. Óók oncologisch chirurgen.
Merys schreef:
23-11-2020 07:43
Wat bijzonder weer. Ik ken voornamelijk zorgverleners die op hun tandvlees lopen. Óók oncologisch chirurgen.
Dat zeggen ze ja. Maar eigenlijk zitten ze in het geheim duimen te draaien op kosten van de belastingbetaler. Het is me toch allemaal wat.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
23-11-2020 06:40
Zo toevallig dat nou juist jij weer zo iemand kent.

Mijn hele sociale kring bestaat uit hulpverleners/zorgmedewerkers (en één jurist, maar dat is per ongeluk) en werkelijk niemand maakt dit mee.
Natuurlijk niet, dat mogen ze niet naar buiten brengen :sherlock:
Tja het is soms wel wat dubbel. Ben echt geen corona-ontkenner, maar in mijn familie zit een verpleegkundige, en die mocht een bepaalde opleiding doen om naar een volgend niveau te komen als verpleegkundige.

En onderdeel van die opleiding, is dat ze 2,5 week thuis ''les'' krijgen (online onderwijs). En dus zijn uitgezonderd van werken in het ziekenhuis. In een klas met ongeveer 25-30 verpleegkundigen (ook van andere ziekenhuizen). En raad eens wanneer ze die periode hebben? Juist, nu!

Kijk ik kan makkelijk schreeuwen natuurlijk, ik weet ook allemaal niet precies hoe het werkt in die ziekenhuizen. Kun je een oncologieverpleegkundigen zomaar laten helpen op een andere afdeling? Maar ik moet wel eerlijk zeggen, dat als ik aan de ene kant hoor dat hele klassen verpleegkundigen bijgeschoold worden en thuis worden gestationeerd, in een periode waar opeens allemaal dingen moeten worden verboden/afgeschaft, dat operaties worden uitgesteld, vind ik dat wel vreemd.

Vooral omdat ik niet eens heel veel verpleegkundigen ken. En het dus niet is uitgesloten dat er nog veel meer cursussen en van dit soort constructies gaande zijn. Staat toch wel in vreemd contrast tot al die maatregelen en uitgestelde operaties.
Overigens wat ook wel vreemd was : tijdens de vorige golf in maart/april heeft hij meerdere dagen thuis gezeten (doorbetaald), omdat alle operaties waren afgeschaft, en zijn afdeling dus leeg stond.

Wil niet meteen zeggen dat het allemaal belachelijk is, er zal best een gedachte achter zitten, maar toch wel iets om vraagtekens bij te kunnen plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
misschien moet je dan eens op zoek gaan naar die gedachte ipv gelijk je eigen ideeën als leidraad te nemen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ikisblij schreef:
23-11-2020 05:41
Oh maar dat klopt niet helemaal. Een familie lid van me is oncologisch chirurg, die mocht niet opereren in de eerste golf. In deze tweede golf constateert hij maar weinig Corona opnames. Er wordt wel druk uitgeoefend door de leiding dit niet naar buiten brengen.

Dat er mannen met witte jassen op de afdeling van je familielid rondlopen bewijst nog niet dat hij daar werkzaam is als chirurg. Misschien wordt er druk geoefend door de leiding om hem niet naar buiten te brengen. Als het een erfelijke aandoening betreft is dat scenario niet onwaarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Kai_koura schreef:
23-11-2020 08:21
Overigens wat ook wel vreemd was : tijdens de vorige golf in maart/april heeft hij meerdere dagen thuis gezeten (doorbetaald), omdat alle operaties waren afgeschaft, en zijn afdeling dus leeg stond.

Wil niet meteen zeggen dat het allemaal belachelijk is, er zal best een gedachte achter zitten, maar toch wel iets om vraagtekens bij te kunnen plaatsen.
Wat een insinuerende teksten schrijf jij op de vroege ochtend. IC-verpleegkundige is een heel specifiek vak, daar is in de eerste golf ook uitgebreid over bericht. Het probleem was toen ook al dat je personeel niet zomaar over kunt plaatsen.

Maar als je het allemaal zo raar vindt, kun je je familielid toch vragen hoe het zit? Of vind je het leuker om hier ongefundeerd wantrouwen te zaaien? Ik snap dat niet zo, eerlijk gezegd.
-Shifty- schreef:
23-11-2020 08:26
Dat er mannen met witte jassen op de afdeling van je familielid rondlopen bewijst nog niet dat hij daar werkzaam is als chirurg. Misschien wordt er druk geoefend door de leiding om hem niet naar buiten te brengen. Als het een erfelijke aandoening betreft is dat scenario niet onwaarschijnlijk.
:rofl:
Niet alle corona patienten liggen op de IC natuurlijk.…

Verder mag ik ook gewoon mijn mening hebben, ook als deze jullie niet aanstaat. Ik vind het toch écht wel vreemde kanten hebben.
Kai_koura schreef:
23-11-2020 08:21
Overigens wat ook wel vreemd was : tijdens de vorige golf in maart/april heeft hij meerdere dagen thuis gezeten (doorbetaald), omdat alle operaties waren afgeschaft, en zijn afdeling dus leeg stond.

Wil niet meteen zeggen dat het allemaal belachelijk is, er zal best een gedachte achter zitten, maar toch wel iets om vraagtekens bij te kunnen plaatsen.

Dat is dan toch heel erg logisch. Blijkbaar is zijn huidige kennis onvoldoende om ingezet te kunnen worden voor 'Corona-dienst' wat de reden is dat hij de vorige keer stil viel. En dus wordt hij nu als een gek bijgeschoold omdat hij anders weer stil zou zitten.

Ik ben blij dat ik je vraagtekens zo makkelijk voor je kan oplossen :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
23-11-2020 04:09
Louis Kroes (LUMC) in de Volkskrant van 18/11 over de seizoensinvloed bij Corona, en de lange tijd die het nog duurt voor er een vaccin is:

https://pbs.twimg.com/media/EnXFjk5WEAA ... name=large
De seizoensinvloed vind ik een interessante factor, waarvan ik het idee heb dat deze nu onderbelicht blijft.
Als die invloed inderdaad nog tot het voorjaar zal duren én er rond die tijd gestart wordt met vaccineren, dan zal het nog lastig worden om te kunnen bepalen welke factor een grotere invloed heeft op het verminderen van het aantal besmettingen.
Alle reacties Link kopieren
Kai_koura schreef:
23-11-2020 08:30
Niet alle corona patienten liggen op de IC natuurlijk.…

Verder mag ik ook gewoon mijn mening hebben, ook als deze jullie niet aanstaat. Ik vind het toch écht wel vreemde kanten hebben.
Dat mag, maar op dit moment lijk je vooral zo’n advocaat uit het legal team van Trump: een hele hoop insinueren zonder je zelfs maar te informeren.
-Shifty- schreef:
23-11-2020 08:34
Dat is dan toch heel erg logisch. Blijkbaar is zijn huidige kennis onvoldoende om ingezet te kunnen worden voor 'Corona-dienst' wat de reden is dat hij de vorige keer stil viel. En dus wordt hij nu als een gek bijgeschoold omdat hij anders weer stil zou zitten.

Ik ben blij dat ik je vraagtekens zo makkelijk voor je kan oplossen :biggrin:
Zijn huidige opleiding strekt niet tot verbreding, maar eerder verdieping van zijn kennis. Het idee daarachter is dus ook niet dat hij straks wel
IC diensten / corona patienten kan behandelen.
Griebus67 schreef:
23-11-2020 08:35
Dat mag, maar op dit moment lijk je vooral zo’n advocaat uit het legal team van Trump: een hele hoop insinueren zonder je zelfs maar te informeren.
Tja, maar ik ga ervanuit dat jullie ook niet allemaal in een ziekenhuis werken. Dat zou dan betekenen dat de tendens is dat je alleen iets mag zeggen zodra het positief is. Maar als het enigszins kritisch is, dan moet je je mond houden en weet je allemaal niet waar je het over hebt. Dat is wel een beetje een dubbele standaard.
Kai_koura schreef:
23-11-2020 08:37
Zijn huidige opleiding strekt niet tot verbreding, maar eerder verdieping van zijn kennis. Het idee daarachter is dus ook niet dat hij straks wel
IC diensten / corona patienten kan behandelen.

Dus zo specifiek duik je er dan wel in, maar je bent te tegelijkertijd te beroerd om je vage insinuaties na te vragen?

In elk geval viel hij vorige stil en is er dus niks mis mee als hij nu een opleiding volgt. Toch? Toch? Toch?
-Shifty- schreef:
23-11-2020 08:43
Dus zo specifiek duik je er dan wel in, maar je bent te tegelijkertijd te beroerd om je vage insinuaties na te vragen?

In elk geval viel hij vorige stil en is er dus niks mis mee als hij nu een opleiding volgt. Toch? Toch? Toch?
Neehoor niks mis mee. Maar ik kan me wel voorstellen dat als je kanker hebt, en je zou horen dat je in die week geopereerd zou worden,
maar je wordt gebeld dat e.e.a. niet doorgaat, terwijl je dan later hoort dat de mensen die jou zouden verplegen en opereren doorbetaald
thuis zaten, dat je op zijn minst zou denken : had dat niet anders gekund?
Alle reacties Link kopieren
Kai_koura schreef:
23-11-2020 08:39
Tja, maar ik ga ervanuit dat jullie ook niet allemaal in een ziekenhuis werken. Dat zou dan betekenen dat de tendens is dat je alleen iets mag zeggen zodra het positief is. Maar als het enigszins kritisch is, dan moet je je mond houden en weet je allemaal niet waar je het over hebt. Dat is wel een beetje een dubbele standaard.
Je hebt de mogelijkheid om je familielid te vragen waarom de dingen zo zijn ingericht als ze zijn, of om op een andere manier je vermoedens te onderzoeken. Als je goed geïnformeerd bent en alsnog vindt dat de dingen niet goed georganiseerd zijn, is dat interessante informatie. Dit is alleen een natte scheet.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk samen met oncologisch chirurgen en hun operaties gingen zeer zeker wel door tijdens de eerste golf en nu ook weer gewoon. Alle oncologische zorg ging door. Wel was het zo dat er tijdelijk minder patiënten waren, omdat er veel mensen huiverig waren om naar de huisarts of het ziekenhuis te gaan met hun klachten, omdat ze bang waren om dan corona op te lopen. Ook werden bepaalde controle consults waarbij fysiek onderzoek niet nodig was soms telefonisch gedaan (vooral omdat de patiënten dat graag wilden en ook om genoeg afstand in de wachtkamers te kunnen garanderen).

Ikisblij lijkt te suggereren dat ziekenhuizen het faken en onnodig zorg afschalen, maar dat is pertinente onzin. Als er iets is wat ziekenhuizen willen is dat de zorg gewoon doorgaat. Ten eerste omdat dat hun missie is: mensen beter maken. Ten tweede omdat het financieel enorm ongunstig is om de reguliere zorg af te schalen. Het was niet voor niks zo dat bij de tweede golf de ziekenhuizen nou niet bepaald happig waren om coronapatiënten van andere ziekenhuizen over te nemen en dat daardoor stroef verliep. Coronapatiënten leveren relatief erg weinig op en als de ziekenhuizen de met de verzekeraars afgesproken aantallen behandelingen in een jaar niet halen dan worden ze flink financieel gekort. Ze hebben zelf dus helemaal geen belang bij het afschalen van reguliere zorg, tenzij je in allerlei complot kronkels gaat denken (dat ze een extra zak geld krijgen van Mark Rutte als ze liegen en daarover zwijgen ofzo), maar als je op die manier denkt dan kun je overal wel iets voor verzinnen wat in je straatje past.
Griebus67 schreef:
23-11-2020 08:47
Je hebt de mogelijkheid om je familielid te vragen waarom de dingen zo zijn ingericht als ze zijn, of om op een andere manier je vermoedens te onderzoeken. Als je goed geïnformeerd bent en alsnog vindt dat de dingen niet goed georganiseerd zijn, is dat interessante informatie. Dit is alleen een natte scheet.
Je vult best veel voor mij in. Je weet helemaal niet of ik het heb nagevraagd. Natuurlijk hebben we het daar over gehad. Maar een verpleegkundige is ook ''maar'' gewoon een klein radartje in het geheel. Die weet ook niet alle ins en outs van besluitvorming op hoger
niveau in een ziekenhuis. Om eerlijk te zijn was zijn eigen mening iets in de strekking : tja ik weet het ook allemaal niet precies, het zal wel een doel hebben.

En ongetwijfeld zal het een doel gehad hebben, maar je kunt je altijd afvragen, of het wel helemaal de juiste afweging is.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
23-11-2020 08:26
Dat er mannen met witte jassen op de afdeling van je familielid rondlopen bewijst nog niet dat hij daar werkzaam is als chirurg. Misschien wordt er druk geoefend door de leiding om hem niet naar buiten te brengen. Als het een erfelijke aandoening betreft is dat scenario niet onwaarschijnlijk.
Scherp.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Kai_koura schreef:
23-11-2020 08:30
Niet alle corona patienten liggen op de IC natuurlijk.…

Verder mag ik ook gewoon mijn mening hebben, ook als deze jullie niet aanstaat. Ik vind het toch écht wel vreemde kanten hebben.
Hier weer de fout om te denken dat elke mening prima is.

Nee, als je je mening niet baseert op feiten, dan krijg je daar commentaar op, ondanks het fantastische grondrecht op vrijheid van meningsuiting.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven