Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 34)

20-11-2020 20:21 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 57 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 480.000 mensen positief getest en ruim 8.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
27-11-2020 21:26
Het zijn net mensen, pubers.
Ik snap ook nooit waarom al mijn collega's, toen we nog op locatie werkten, eten kochten in de kantine - maar ze deden het wel. En ik veroordeelde hen niet.
Ik word daar eerlijk gezegd een beetje moe van, mensen die andere mensen de maat nemen tegenwoordig, en vinden dat vooral die andere mensen de "regels" niet nauwkeurig genoeg nemen. Ik zie ze ook, die oude(re) mensen die bij de supermarkt komen inkopen, en ik kan er van alles bij denken in het kader van de "maatregelen", maar ik weet tegelijkertijd dat het voor die mensen vaak hun enige "uitje" is en dat ze ook de rest van de dag opgehokt zitten. Ik ken een paar hele leuke mensen van rond de 78 jaar, en alles is voor hen weggevallen nu. Normaal gesproken wandelden ze elke ochtend rond 11.00 uur naar het centrum, dronken daar koffie bij hun vaste stek, ontmoetten daar andere vaste gasten, na een uurtje weer naar huis, lunchen, en in de middag hadden ze vaak weer andere activiteiten, een kaartclub ergens, één keer in de week ging de man met vrienden in een café biljarten, de vrouw deed mee in een bloemschikclub en dan gingen de bloemstukjes naar het plaatselijke verpleegtehuis, enz. Maar dat is er allemaal niet meer, want het mag niet of het kan niet. Ook HUN hele sociale leven is in één keer weggevaagd. En laten we eerlijk zijn, daar knappen ze ook niet van op. Dus het enige wat ze nog hebben, is twee keer per week samen inkopen doen, dan zijn ze er in elk geval nog even uit. Moet ik dat dan gaan veroordelen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
27-11-2020 15:59
Ik maak nu dus wel iets raars mee. Zit in een (lege) trein, komt er iemand naast me zitten. Ik zit aan de raamkant, dus kan er niet langs om ergens anders te gaan zitten. Meneer spreekt geen Nederlands. Zeer dubieus.
Gewoon in het Nederlands schelden en weglopen. Dat snapt hij echt wel hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit net wat beelden van Rotterdam te bekijken. Wat een fascinerend iets. Ik geloof oprecht niet dat dit allemaal mensen zijn die er scheit aan hebben. Iedereen die geïnterviewd wordt vind het eigenlijk te druk, voelen zich soms zelf zichtbaar ontprettig, maar ze staan er zelf ook.

Ik snap deels wel hoe het gaat. Ik ben ook naar het dorp geweest vanmiddag en schrok van de drukte. Maar je hebt zo in je hoofd wat je wil gaan doen. Ik denk dat dat ongemerkt misschien het 'vermijd drukte' in de weg staat. Dat mensen eigenlijk heel slecht in staat zijn om van hun plan af te wijken vanwege iets wat normaal geen probleem is, hoe welwillend ze ook zijn om de maatregelen te volgen.

Er zijn vast sociale studies die een field day hebben met dit gedrag :)
Dit vind ik dan wel weer heel grappig! ;-D
Sporten met een slok op, gin-tonic yoga als alternatief voor de vrijmibo: ‘Dit is het nieuwe uitgaan’
Sporten met een slok op. Het moet niet gekker worden. Nu we onze heil niet meer in de kroeg kunnen zoeken, gaat ‘gin-tonic yoga’ door als het nieuwe uitgaan. ,,Neem nog een slokje.”
https://www.bndestem.nl/binnenland/spor ... 7UxY-RBqaE
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
27-11-2020 22:14
Ik zit net wat beelden van Rotterdam te bekijken. Wat een fascinerend iets. Ik geloof oprecht niet dat dit allemaal mensen zijn die er scheit aan hebben. Iedereen die geïnterviewd wordt vind het eigenlijk te druk, voelen zich soms zelf zichtbaar ontprettig, maar ze staan er zelf ook.

Ik snap deels wel hoe het gaat. Ik ben ook naar het dorp geweest vanmiddag en schrok van de drukte. Maar je hebt zo in je hoofd wat je wil gaan doen. Ik denk dat dat ongemerkt misschien het 'vermijd drukte' in de weg staat. Dat mensen eigenlijk heel slecht in staat zijn om van hun plan af te wijken vanwege iets wat normaal geen probleem is, hoe welwillend ze ook zijn om de maatregelen te volgen.

Er zijn vast sociale studies die een field day hebben met dit gedrag :)
Ik denk dat het gewoon heel lastig is als je aan alle kanten de pas wordt afgesneden door de overheid. Vrijwel alle sociale evenementen of ontmoetingsplaatsen zijn gedwongen taboe en dicht of afgelast. Qua winkelstraten wordt er dan gepropageerd: ga er alleen heen als het echt niet anders kan. Maar welke mogelijkheid blijft je dan nog over als je al weken thuis achter de geraniums zit en gewoon snakt naar weer even wat mensen om je heen? En de enige mogelijkheid die er zo'n beetje nog is, is even door de winkelstraten in het centrum. Ik vind dat heel normaal menselijk gedrag, en ik denk echt niet dat die mensen erop uit zijn de grenzen van de regels op te zoeken, maar dat ze gewoon even weer normaal mensen om zich heen willen zien.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
27-11-2020 21:19
Nee hoor. We zijn nooit ernstig over de 2.000 bedden geraakt. Dus als we die standaard ter beschikking hebben, blijf je gewoon binnen de standaard mogelijkheden van de zorg en is er geen sprake van overbelasting.
Mét de maatregelen hadden we inderdaad met 2000 bedden het net wat makkelijker gehad. Dan hadden we, achteraf gezien, net iets minder in de stress gezeten over de capaciteit. Hadden er net wat minder noodoplossingen gevonden hoeven te worden van bijv. 4 IC patiënten per verpleegkundige ipv 2. En ik kan me heel goed voorstellen als straks uit de aanbevelingen na analyse van het beleid komt dat het beter is om iets ruimer te gaan zitten in de IC bedden.

Zonder maatregelen zal ik even een rekensommetje doen. Dit zijn de data van het aantal coronapatiënten op de IC van 2 t/m 24 maart:
5 - 6 - 9 - 10 - 12 - 14 - 18 - 22 - 30 - 38 - 59 - 69 - 86 - 111 - 140 - 169 - 221 - 272 - 351 - 415 - 463 - 556 - 638.
De toename per dag hierin heb ik berekend en is gemiddeld 1,25. (Dus elke dag 25% meer dan de dag ervoor.)

Zonder maatregelen zou die factor van 1,25 voorlopig hetzelfde gebleven zijn, waardoor de cijfers zo verder gegaan zouden zijn (zonder de afvlakking die gelukkig door de maatregelen optrad):
25 maart: 792
26 maart: 980
27 maart: 1215
28 maart: 1507
29 maart: 1870

Stel je had dus 2000 aan totale IC bedden gehad, waarvan je er 500 voor niet-coronapatiënten had willen behouden. Dan had je dus 1500 bedden voor coronapatiënten gehad ipv de 900 bedden die we nu zonder noodoplossingen hadden. Als je kijkt naar de cijfers dan was je dus zonder maatregelen niet op 26 maart, maar op 29 maart in de problemen gekomen daarmee. Je had het met die 600 extra bedden waar jij voor pleit dus precies 3 dagen langer aangekund qua zorgcapaciteit.
Alle reacties Link kopieren
Reken je nog even verder met die factor 1,25 dan kom je al op 6 april al aan 10.351 coronapatiënten op de IC als je geen remmende maatregelen gehad zou hebben. Als je 2000 bedden had gehad dan zouden er dus begin april al 8000 mensen niet op de IC terecht hebben gekund. Van die 8000 mensen zou 30% ook op de IC overleden zijn, maar 70% zou gered zijn op de IC. Dat gaat dus om 5600 extra overlijdens die voorkomen hadden kunnen worden door coronamaatregelen. En dat is dan nog maar tot 6 april, want ook daarna zouden de cijfers exponentieel blijven stijgen en zou het nog veel dramatischer zijn geworden, want nog meer mensen die niet op de IC terecht zouden kunnen.

Als ze nog eens een analyse gaan maken van het leed met en zonder maatregelen, dan is dit dus wat ze mee moeten nemen. Heel heel veel extra doden.

En dit is ook precies waarom mensen als Ernst Kuipers en Diederik Gommers zo enorm alert zijn en vaak gewaarschuwd hebben. Met zo’n exponentiële stijging van 1,25 zonder maatregelen zit je dus in 1 maand van 10 op 10.000 mensen die de IC nodig hebben. Zo keihard kan exponentiële groei gaan en zo keihard zijn de maatregelen dus nodig om die exponentiële groei in te dammen.
nicole123 schreef:
27-11-2020 20:25
Eens. Of ga zelf de politiek in (word lid van een politieke partij en ga naar de congressen waar je mee kunt praten, ga in de lokale politiek, etc.). Kun je je geniale stuurlui-aan-de-wal oplossingen inbrengen en kom je er vanzelf wel achter dat het iets ingewikkelder is dan dat.
Parels voor de zwijnen zou dat zijn :biggrin:

Maar verder wel cute om de verzamelde Viva-bunch zich weer heel verongoelijkt te zien voelen, omdat ze geen gelijk krijgen :popcorn:
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
27-11-2020 22:37
Ik denk dat het gewoon heel lastig is als je aan alle kanten de pas wordt afgesneden door de overheid. Vrijwel alle sociale evenementen of ontmoetingsplaatsen zijn gedwongen taboe en dicht of afgelast. Qua winkelstraten wordt er dan gepropageerd: ga er alleen heen als het echt niet anders kan. Maar welke mogelijkheid blijft je dan nog over als je al weken thuis achter de geraniums zit en gewoon snakt naar weer even wat mensen om je heen? En de enige mogelijkheid die er zo'n beetje nog is, is even door de winkelstraten in het centrum. Ik vind dat heel normaal menselijk gedrag, en ik denk echt niet dat die mensen erop uit zijn de grenzen van de regels op te zoeken, maar dat ze gewoon even weer normaal mensen om zich heen willen zien.
Ik voel me helemaal niet de pas af gesneden door de overheid hoor, jij wel? Ik denk ook niet dat iedereen snakt naar mensen om zich heen. Ik denk eigenlijk dat het gewoon per ongeluk gaat. Dat je er even niet bij stilstaat als je je sinterklaasboodschappen in je hoofd hebt. Dat je gewoon zó denkt "ik moet éven naar die winkel, en die winkel" en als je er dan komt en het blijkt eigenlijk te druk, gaan veel mensen denk ik niet naar huis, omdat naar die winkels gaan zo in je systeem zit.

Ik was er in ieder geval zeker niet mee bezig om weer normaal mensen om me heen te hebben. En toen ik ze wel om me heen bleek te hebben ben ik snel weer naar huis gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Column over de drukte in winkelstraten en forenzen in de file - en de overheid die besluit dat sluiten van de scholen nu wel een leuk idee is, net als drie weken terug sluiten van bibliotheken:
https://www.volkskrant.nl/cs-be26299e
elein schreef:
28-11-2020 00:08
Ik voel me helemaal niet de pas af gesneden door de overheid hoor, jij wel? Ik denk ook niet dat iedereen snakt naar mensen om zich heen. Ik denk eigenlijk dat het gewoon per ongeluk gaat. Dat je er even niet bij stilstaat als je je sinterklaasboodschappen in je hoofd hebt. Dat je gewoon zó denkt "ik moet éven naar die winkel, en die winkel" en als je er dan komt en het blijkt eigenlijk te druk, gaan veel mensen denk ik niet naar huis, omdat naar die winkels gaan zo in je systeem zit.

Ik was er in ieder geval zeker niet mee bezig om weer normaal mensen om me heen te hebben. En toen ik ze wel om me heen bleek te hebben ben ik snel weer naar huis gegaan.
Eerlijk:

Kinderen hadden een feestje en ik besloot de coronaregels "aan m'n laars te lappen." ipv onlkne sint-inkopen ben ik.naar de stad geweest.

Ben me rot geschrokken. Leef al maanden in mijn online boodschappen wereld en kom af en toe in de supermarkt. Stadscentra heb ik sinds Februari niet. Eer gezien.

Ik leefde in de veronderstelling dat online de regel was, en "echte" winkels de uitzondering.

Maar wat en drukte! Heb 2 adventskalenders gekocht en ben weer naar huis gegaan. .er angst en schaamte.
Ik heb net ook verschillende filmpjes gezien over de drukte met Black Friday en ik moet zeggen dat ik daar best wel een beetje van schrok in combinatie met de oplopende cijfers (in Brabant). Had niet verwacht dat het zo druk zou zijn omdat winkels juist ook opriepen om online te bestellen enzo. Ik zat er vanmorgen wel aan te denken om even wat dingen te gaan halen omdat ik dus dacht dat het niet druk zou zijn. Gelukkig niet gegaan en stel het maar even uit tot dinsdag ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmiddag door een druk stadscentrum gelopen. Eerlijk gezegd vond ik dat best wel fijn, het voelde weer een beetje als normaal. Ik hoefde niets te kopen, dus ben geen winkel binnen gegaan.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
28-11-2020 00:56
Ik heb net ook verschillende filmpjes gezien over de drukte met Black Friday en ik moet zeggen dat ik daar best wel een beetje van schrok in combinatie met de oplopende cijfers (in Brabant). Had niet verwacht dat het zo druk zou zijn omdat winkels juist ook opriepen om online te bestellen enzo. Ik zat er vanmorgen wel aan te denken om even wat dingen te gaan halen omdat ik dus dacht dat het niet druk zou zijn. Gelukkig niet gegaan en stel het maar even uit tot dinsdag ofzo.
In Brabant lopen de cijfers toch niet op? Of bedoel je dat het er druk is in de stadscentra? (Dankzij de Belgen...)
Elizabethie schreef:
27-11-2020 19:03
Wat ik hier zie gebeuren: ze komen met een aantal tegelijk binnen, allemaal met een kar. Blokkeren het hele pad omdat ze gezellig bij elkaar gaan staan, vissen donuts, appelflappen, ham/kaas-en chocoladecroissants uit de schappen, geen gezond broodje te zien hoor.
Vervolgens en masse naar de kassa, onderweg nog even een blik cola of redbull meegraaiend.....
Ja, dat is zoooo - 2019
Dit forum is uitermate geschikt voor een studie naar de kracht van NLP.
Het gros lijkt er zeer ontvankelijk voor te zijn. 😢
Alle reacties Link kopieren
Ikisblij schreef:
28-11-2020 06:55
Dit forum is uitermate geschikt voor een studie naar de kracht van NLP.
Het gros lijkt er zeer ontvankelijk voor te zijn. 😢
Nu je het zegt: waar blijft Emile Ratelband?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
28-11-2020 07:05
Nu je het zegt: waar blijft Emile Ratelband?
Die is er toch al lang in de vorm van Rutte en De Jonge?

https://youtu.be/LVMNJr9eZs0 Dit biedt wat hulp tot het verkrijgen van inzicht.
Alle reacties Link kopieren
Artikel uit die Zeit over de kans dat je binnenskamers Corona oploopt als er een coronavirusverspreider aanwezig is. Met leuke interactieve animaties en voorbeelden van binnenruimtes: huiskamer, klaslokaal, restaurant, koorrepetitieruimte en kantoor.

https://www.zeit.de/wissen/gesundheit/2 ... -interiors
Alle reacties Link kopieren
Moet een bedrijf openheid geven en namen noemen als een collega Corona heeft? Bij mijn man op het werk is iemand besmet met Corona, maar ivm privacy zeggen ze niet wie het is. De 1,5 m is daar soms niet altijd goed na te leven, en sommige lappen de regels ook nog eens aan hun laars. Mensen moeten toch weten wie het is, stel dat je wel met desbetreffend persoon samenwerkt. Het is een groot bedrijf met een paar 100 man personeel, en zieken zijn er altijd. Dus je kan niet even snel nagaan wie het persoon is. Ik vind het maar een rare manier van doen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, vanwege de privacy mag dat niet. Ik werk op het VO en ook wij krijgen niet de naam te horen als een leerling of docent besmet is. Bij de leerling horen we alleen in welk leerjaar deze zit en wanneer betreffende leerling voor het laatst op school is geweest. Niet prettig. Wij komen dagelijks binnen 1,5 meter van leerlingen. Tijdens leswissel en pauzes is 1,5 meter echt een utopie.
Bij de docent of medewerker horen we alleen wanneer deze voor het laatst op school is geweest.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
28-11-2020 00:08
Ik voel me helemaal niet de pas af gesneden door de overheid hoor, jij wel? Ik denk ook niet dat iedereen snakt naar mensen om zich heen. Ik denk eigenlijk dat het gewoon per ongeluk gaat. Dat je er even niet bij stilstaat als je je sinterklaasboodschappen in je hoofd hebt. Dat je gewoon zó denkt "ik moet éven naar die winkel, en die winkel" en als je er dan komt en het blijkt eigenlijk te druk, gaan veel mensen denk ik niet naar huis, omdat naar die winkels gaan zo in je systeem zit.

Ik was er in ieder geval zeker niet mee bezig om weer normaal mensen om me heen te hebben. En toen ik ze wel om me heen bleek te hebben ben ik snel weer naar huis gegaan.
Nou, iedereen weet al bijna een jaar dat je drukte moet vermijden. En nu heb je Black friday, Sinterklaas en kerst en vergeten mensen de Corona. De commercie is sterker dan de roep van de overheid om je aan de regels te houden.
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
28-11-2020 07:56
Nee, vanwege de privacy mag dat niet. Ik werk op het VO en ook wij krijgen niet de naam te horen als een leerling of docent besmet is. Bij de leerling horen we alleen in welk leerjaar deze zit en wanneer betreffende leerling voor het laatst op school is geweest. Niet prettig. Wij komen dagelijks binnen 1,5 meter van leerlingen. Tijdens leswissel en pauzes is 1,5 meter echt een utopie.
Bij de docent of medewerker horen we alleen wanneer deze voor het laatst op school is geweest.
Ik kom veel in een ziekenhuis en krijg ook niet te horen welke verpleegsters Corona hebben. Dus ze kunnen nog vlak bij mij in de buurt zijn geweest. Wat ik heel gek vind, want als ik de Corona app zou hebben zou ik gewaarschuwd worden en zou ik me ook moeten gaan testen als een van mijn vrienden het zou hebben.
RockOla schreef:
28-11-2020 07:41
Moet een bedrijf openheid geven en namen noemen als een collega Corona heeft? Bij mijn man op het werk is iemand besmet met Corona, maar ivm privacy zeggen ze niet wie het is. De 1,5 m is daar soms niet altijd goed na te leven, en sommige lappen de regels ook nog eens aan hun laars. Mensen moeten toch weten wie het is, stel dat je wel met desbetreffend persoon samenwerkt. Het is een groot bedrijf met een paar 100 man personeel, en zieken zijn er altijd. Dus je kan niet even snel nagaan wie het persoon is. Ik vind het maar een rare manier van doen.
Dan blijft ie gewoon thuis en zegt hij dat hij een melding op z'n app heeft gehad dat hij in contact is geweest met 'n coronageval. Dan mag ie in elk geval weer even uit de drukte weg.
Vivamensje schreef:
28-11-2020 08:23
Ik kom veel in een ziekenhuis en krijg ook niet te horen welke verpleegsters Corona hebben. Dus ze kunnen nog vlak bij mij in de buurt zijn geweest. Wat ik heel gek vind, want als ik de Corona app zou hebben zou ik gewaarschuwd worden en zou ik me ook moeten gaan testen als een van mijn vrienden het zou hebben.
Volgens mij dringen veel werkgevers er op aan dat hun personeel de app uitzet tijdens het werk. En die zorgmedewerkers moeten zelfs op komen draven terwijl ze een actieve besmetting onder de leden hebben. Zou er dus niet vanuit gaan dat je een signaal krijgt na een ziekenhuisbezoek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven