Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 38)

04-01-2021 17:14 3044 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 85 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 839.000 mensen positief getest en ruim 11.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 15:31
Ja precies, hoe kies je nou een van je volwassen kinderen, en hoe breng je dat aan de anderen?
Maar ook wekenlang maar een kind zien als oude ouder kan ook heel pittig zijn. Ik vind het interessant wat dit soort maatregelen voor invloed heeft op de psyche. Overigens geldt dat voor alle maatregelen. Voor psychologen en gedragsdeskundigen zullen dit best interessante tijden zijn.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
11-01-2021 15:34
Daarom ook mijn vraag of het niet gek is dat ze dit nu pas gaan doen. Voordat iedereen is getest en je een goed beeld hebt over de rol van basisschoolkinderen ben je zo een tijd verder, terwijl ik dacht dat ze deze week een beslissing gaan nemen over basisscholen
Ik denk dat ze wel in een paar dagen tijd iedereen kunnen testen. Als ze er weken over doen heeft het ook weinig zin, volgens mij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
newspaper schreef:
11-01-2021 15:29
Ik zal je vertellen dat ik me behoorlijk down voel door de situatie de laatste tijd, ik heb een gezin maar daar irriteer ik me mateloos aan want die zijn de hele dag, al weken lang om me heen. Het thuiswerken, met onderwijs en en kleuter vind ik vreselijk. Ik ben extravert, heb veel behoefte aan sociaal contact, werk sinds maart thuis en ik mis mn collega's, maar vooral mensen om me heen. Ik mis heel veel en ben absoluut klaar met corona. Ik heb gewoon liever dat we enkele weken even flink doorpakken, 1 persoon thuis ontvangen ipv 2 of meer, besmettingen flink naar beneden plus daarna de ziekenhuizen en dan komt het voorjaar in zicht. Volgens mij is van geen enkele maatregel precies duidelijk wat het effect is, ik denk alleen dat juist bezoek thuis nog verschil kan maken omdat de meeste besmettingen thuis gebeuren.

Ach weet je, ik weet het ook niet...ik heb wellicht de naieve hoop dat we nog iets meer kunnen doen om de daling te versnellen, omdat ik zo graag van het hele gezeik af wil zijn
Ik denk gewoon niet dat het zin heeft.

Daarnaast : Als de besmettingen eenmaal lager zijn, zal de eerste maatregel zijn die wordt afgeschaald : de scholen open. Dat heeft prioriteit.
Begrijpelijk. Maar dat houdt dus in dat de hele grote, eenzame, depressieve groep, voor hun 2/3 weken ''volledig thuis blijven'' niet direct verlichting krijgt. Voor die groep blijft het gewoon tot in maart, zoals het nu is.

Dus ik zie daarom niet zo'n reden om die groep nu nog even extra hard aan te pakken. Zoals je zelf zegt : het is al pittig genoeg. Als ik voor mezelf spreek werk ik eigenlijk alleen maar. In de avonden eet / sport ik wat, en verder is het wachten tot het een beetje een normale tijd is om naar bed te gaan. In het weekend zit ik te wachten tot het weekend voorbij is.

Het stoort me dan een beetje dat er mensen zijn die vinden dat ik (ik betrek het even op mezelf) het leven nog maar even wat kutter voor mezelf moet gaan maken, dan het eigenlijk al maanden is. Want ik vind het een beetje een naieve gedachte dat door 2/3 weken volledig thuis te blijven, er in februari opeens weer noemenswaardige afschaling van de maatregelen mogelijk zal zijn. M.u.v. de scholen / winkels is dat minstens tot ver in maart gewoon niet aan de orde. Misschien de kappers. Maar dan zit je meer in de noodzaak, niet zo zeer in versoepelingen die het leven daadwerkelijk weer aangenamer/leuker maken.

Dus met andere woorden : uitzitten moeten we het toch wel. Dan liever uitzitten zoals het nu gaat, dan met nog zwaardere en eenzamer makende maatregelen.
anoniem_64e0b6f5bfaf4 wijzigde dit bericht op 11-01-2021 15:41
12.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
11-01-2021 15:35
Ik ben bang dat die Britse variant hier toch erg verspreid is. Anders doen ze dit niet.
Ten dele, wat wij voor niet moeten vergeten dat de variant in Groot Brittanië ook zo heeft kunnen verspreiden door gebrek aan maatregelen. De maatregelen zoals ze nu daar gelden zijn pas genomen nadat de verspreiding van deze variant zo uit de hand liep. In andere landen kan deze variant zich nu momenteel mogelijk minder snel verspreiden door de maatregelen die genomen zijn.

Dus ja, het zal meer verspreid zijn, maar waarschijnlijk niet op zo'n grote schaal als in Groot Brittanië. Ik denk dat dit wel meespeelt bij het verlengen van de lockdown. Je wilt ook niet dat het de kans krijgt zich op grotere schaal te verspreiden.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
11-01-2021 15:27
Zijn er dan zoveel mensen op vakantie geweest?
Hier is er wel een hele kleine groep die code oranje negeert maar die is zo klein dat je dat niet zou moeten zien.
Ja, teveel iig. In Brussel is er een stijging van 76% bijvoorbeeld. Er zijn landen bij waar 13% van de geteste personen positief blijkt. Midden- en Oost-Europa.
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 11-01-2021 15:54
0.00% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
11-01-2021 15:28
Wij mogen elke dag 2 anderen zien. Bizar toch eigenlijk?

Balen dat het stijgt bij jullie... maarre... welke vakantiegangers?
Ja, leuk hè. :roll:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
11-01-2021 15:29
Als ik het goed begrijp mogen jullie toch al wekenlang slechts een persoon zien en steeds dezelfde? Ouders mogen bijvoorbeeld ook al wekenlang meer slechts een kind zien toch? Kennelijk werkt het, maar ik vind het ook mooi voer voor psychologen. Dat geldt overigens voor alle maatregelen. De psychische gevolgen worden wel heel makkelijk aan de kant gezet, dat wordt vast de nieuwe epidemie als deze voorbij is.
Alleen binnen hè. Dus buiten mag je bv met 4 personen gaan wandelen. Maar binnen idd maar één persoon. Mijn zusje is bv vanaf maart niet meer bij mijn ouders binnen op bezoek geweest. Ze is wel even langsgegaan en buiten blijven staan. Ze heeft twee kinderen die werken en studeren, dus dat risico is te groot. Ik zie mijn ouders wel af en toe, maar ga alleen binnen op bezoek als ik weet dat ik niet besmet kan zijn. Mss te voorzichtig, maar zo doe ik het momenteel. In de zomer, toen de besmettingen heel laag waren, knuffelde ik hen terug, nu weer afstand houden.
Life is short. Eat dessert first.
Karratha schreef:
11-01-2021 15:38
Ik denk gewoon niet dat het zin heeft.

Daarnaast : Als de besmettingen eenmaal lager zijn, zal de eerste maatregel zijn die wordt afgeschaald : de scholen open. Dat heeft prioriteit.
Begrijpelijk. Maar dat houdt dus in dat de hele grote, eenzame, depressieve groep, voor hun 2/3 weken ''volledig thuis blijven'' niet direct verlichting krijgt. Voor die groep blijft het gewoon tot in maart, zoals het nu is.

Dus ik zie daarom niet zo'n reden om die groep nu nog even extra hard aan te pakken. Zoals je zelf zegt : het is al pittig genoeg. Als ik voor mezelf spreek werk ik eigenlijk alleen maar. In de avonden eet / sport ik wat, en verder is het wachten tot het een beetje een normale tijd is om naar bed te gaan. In het weekend zit ik te wachten tot het weekend voorbij is.

Het stoort me dan een beetje dat er mensen zijn die vinden dat ik (ik betrek het even op mezelf) het leven nog maar even wat kutter voor mezelf moet gaan maken, dan het eigenlijk al maanden is. Want ik vind het een beetje een naieve gedachte dat door 2/3 weken volledig thuis te blijven, er in februari opeens weer noemenswaardige afschaling van de maatregelen mogelijk zal zijn. M.u.v. de scholen / winkels is dat minstens tot ver in maart gewoon niet aan de orde. Misschien de kappers. Maar dan zit je meer in de noodzaak, niet zo zeer in versoepelingen die het leven daadwerkelijk weer aangenamer/leuker maken.

Dus met andere woorden : uitzitten moeten we het toch wel. Dan liever uitzitten zoals het nu gaat, dan met nog zwaardere en eenzamer makende maatregelen.
Jij werkt nog. Heel wat mensen zitten al maanden thuis..
Ik weet niet of er nog andere omstandigheden spelen bij jou, maar ik snap niet zo goed wat je probeert te zeggen. We hebben toch allemaal last van deze net-niet-lockdown?

Ik hoop gewoon dat de kinderen weer zo snel mogelijk naar school kunnen.
doornroosje9 schreef:
11-01-2021 15:43
Ja, teveel iig. In Brussel is er een stijging van 76% bijvoorbeeld. Er zijn landen bij waar 13% van de geteste personen positief blijkt. Midden- en Oost-Europa.
13% van de aankomende reizigers??
Alle reacties Link kopieren
https://www.gva.be/cnt/dmf20210107_97839527
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 11-01-2021 15:53
94.31% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
verkeerde post
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
11-01-2021 15:25
Maar wij stijgen nu ook, dus of dit de oplossing is, geen idee. De vakantiegangers gooien roet in het eten hier nu.
As if :)

Met 40% meer testen slechts 14% meer gevallen, dan ligt het echt aan de hordes vakantiegangers ja :biggrin:
Dat is weinig meer dan de simplistische retoriek die al maandenlang wordt gebruikt om een wij-zij splits te krijgen.

Uiteraard zijn er terugkeerders uit vakantie die wat meegenomen hebben, en vanuit het Oost-blok zijn er (zoals uit de links blijkt) 1/8 terugkeerders die besmet zijn (dat zijn typisch niet eens vakantiemensen maar arbeiders die naar hun familie zijn terug gekeerd en nu terug komen om hier in de bouw/de kuisploegen etc te werken), maar als je met die discrepantie zit tussen extra tests en extra cases, dan is die uitleg niet voldoende.
Zijn daar eigenlijk al cijfers van, van de arbeidsmigranten die massaal op familiebezoek zijn gegaan en nu weer terug hier zijn? Tjechie stond er ook niet goed voor in december geloof ik? Heb eigenlijk niet veel recente berichten meer gezien over Oost Europa.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
11-01-2021 13:30
België zat ook een een vrij harde lockdown in maart en april. Alles dicht, ook bedrijven. Alleen supermarkten open. Alleen boodschappen doen, max 30 min, dat was het. Buiten niet gaan zitten op een bankje als je ging wandelen, in beweging blijven of naar huis. Wij hadden ongeveer dezelfde resultaten als jullie. Ik vond de aanpak van Nederland echt slim toen.
Ik woon in Nederland hoor.
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
11-01-2021 13:45
Ja precies, die nuancering maak ik in mijn laatste post.

Wat dat betreft heb ik ook wel eens het idee dat de winkeliers/ondernemers nu ''geslachtofferd'' worden om het maatschappelijk debat acceptabel te houden. Want de maatschappelijke tendens is dat onderwijs het eerste recht heeft op heropening, en daarna pas de rest. Dus als je de winkels nu open gooit, maar de scholen nog niet, breekt de pleuris uit.

Terwijl ik me inderdaad afvraag in welke mate winkels en scholen bijdragen in de besmettingsgraad. Die tweede denk ik veel meer dan de eerste, waardoor de winkelsector nu eigenlijk onnodig de nek wordt omgedraaid.
Je verwoord eigenlijk wat ik denk. Om de juiste maatregelen te nemen maakt zo'n kabinet zich niet populair en de verkiezingen komen er ook nog eens aan.

Ik heb nooit begrepen waarom er in 2020 na de eerste intelligente lockdown de maatregelen zo snel versoepeld werd. Ik hoop dan ook echt dat dit de laatste is.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
11-01-2021 15:05
Is het niet gek dat ze dit nu pas gaan doen?
Dit doen ze om te kijken of de Britse variant zich al verspreid heeft, niet dan kunnen de basisscholen ook open.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
11-01-2021 15:27
Wat mij betreft gewoon de komende 3 a 4 weken lang 1 persoon buiten je huishouden uitkiezen en alleen maar die persoon bezoeken (en die persoon jou) dus je beste vriendin, je zus of je moeder of wie dan ook. Daarna wordt gewoon zoals nu, 2 bezoekers per keer. Ik zie het probleem niet zo.

Maar goed, gezien het lage aantal besmettingen van vandaag hou ik verder mijn mond wel. Wat een fijn nieuws!
Dat wordt moeilijk kiezen...
Sjaantje37 schreef:
11-01-2021 18:32
Je verwoord eigenlijk wat ik denk. Om de juiste maatregelen te nemen maakt zo'n kabinet zich niet populair en de verkiezingen komen er ook nog eens aan.

Ik heb nooit begrepen waarom er in 2020 na de eerste intelligente lockdown de maatregelen zo snel versoepeld werd. Ik hoop dan ook echt dat dit de laatste is.
Nouja, die versoepelingen gingen rond 9/10 mei in, en de horeca werd pas eind september weer gesloten. We hebben toch in de maanden mei, juni, juli, augustus en september redelijk normaal kunnen leven met z'n allen. Winkels open, restaurants open, pretparken, bioscopen en dierentuinen open. Dat was ook wel echt even nodig hoor. Had er niet aan moeten denken dat we vanaf maart 2020 helemaal hadden moeten doortrekken tot maart 2021 zonder die ''tussenpauze'' waarin het allemaal wat fijner was.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
11-01-2021 18:51
Dat wordt moeilijk kiezen...
Zou dat niet op te brengen zijn voor je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven