Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 38)

04-01-2021 17:14 3044 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 85 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 839.000 mensen positief getest en ruim 11.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-01-2021 18:56
Misschien kan een besmetting met covid juist onvruchtbaarheid veroorzaken. Dat is immers ook nog niet grootschalig onderzocht.
Dat is inderdaad net zo’n ongefundeerde claim.
Al is er daar zelfs al bewijs dat het op korte termijn wel effect heeft op de vruchtbaarheid van mannen.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
04-01-2021 18:58
Zodra een mutatie dat "vraagt" wordt het vaccin eenvoudig aangepast. Niets "sowieso niet gaat werken". Daar is geen sprake van voorlopig.

En ja, ík vind het asociaal om je niet te laten vaccineren met een door en door getest vaccin. Een vaccin waarmee je veel levens kan redden.
Hoeveel levens ga ik er mee redden dan? Vind dit echt een beetje overdreven hoor. De mensen waarvan het leven gered moet worden zijn dan toch tegen het virus beschermd door het vaccin?
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
04-01-2021 18:55
ik zit ook al tien maanden thuis maar dan nog motiveert het mij niet om mij te laten vaccineren. Want ik vind zo'n prikje helemaal niet peanuts.
Je kinderen, als je die hebt, ook niet laten vaccineren dan neem ik aan?
Honey, you should see me in a crown
Sjaantje37 schreef:
04-01-2021 19:01
Hoeveel levens ga ik er mee redden dan? Vind dit echt een beetje overdreven hoor. De mensen waarvan het leven gered moet worden zijn dan toch tegen het virus beschermd door het vaccin?
Je begrijpt niet helemaal hoe het werkt merk ik. Het duurt toch een tijd voordat iedereen gevaccineerd is? Dan pas is de groep immuun. Dus hoe meer mensen z.s.m. hun steentje bijdragen hoe meer levens er gered kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-01-2021 18:56
Misschien kan een besmetting met covid juist onvruchtbaarheid veroorzaken. Dat is immers ook nog niet grootschalig onderzocht.
Zou jij toch blij mee moeten zijn dan ;-)
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
04-01-2021 19:05
Je begrijpt niet helemaal hoe het werkt merk ik. Het duurt toch een tijd voordat iedereen gevaccineerd is? Dan pas is de groep immuun. Dus hoe meer mensen z.s.m. hun steentje bijdragen hoe meer levens er gered kunnen worden.
Dat heb ik wel begrepen en heb ook ergens gelezen hoeveel dat er moeten zijn, niet perse de hele bevolking van Nederland, geloof ook niet dat er zoveel vaccins zijn.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
04-01-2021 19:04
Je kinderen, als je die hebt, ook niet laten vaccineren dan neem ik aan?
liever niet maar hij is 16 en mag dit zelf beslissen. Heb ik niets over te zeggen.
Ik heb niet alles gelezen, maar is er een reden gegeven dat alleen volwassenen (en niet tieners) gevaccineerd gaan worden?
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
04-01-2021 18:41
Hoe zit het eigenlijk met vruchtbaarheid tav inenting?
Iemand beweerde bij hoog en bij laag dat vrouwen en mannen onvruchtbaar kunnen worden.
Lijkt mij een fabel?
Er zaten heel weinig of zelfs geen zwangere vrouwen of vrouwen die op korte termijn zwanger wilden worden in de testgroep voor het vaccin. Daarom weten de wetenschappers nu eenmaal niet of er wel of niet een effect is. Dat is dus uiteindelijk een fabel geworden van dat het effect zou hebben op vruchtbaarheid. Zo gaan die geruchten dus, mensen verzinnen er van alles bij.

Net zoals het idee dat het in elkaar geflanst is. Net als alle andere vaccins heeft het alle testfases doorlopen en is het onderzoek compleet afgemaakt voor het vaccin uitgebracht is.

Dan als laatste het verschil tussen immuunsysteem en vaccinatie. Vaccinaties zijn om alle risico's te voorkomen. Vaccineren is efficiënter en veiliger dan te wachten op natuurlijke immuniteit. Zowel voor jezelf als voor de populatie. Het is dus niet logisch om je niet te laten vaccineren, voor niemand.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-55340244
https://www.gov.uk/government/publicati ... astfeeding
https://globalnews.ca/news/7511664/fact ... 9-vaccine/
https://www.nytimes.com/2020/12/05/heal ... unity.html
Alle reacties Link kopieren
Oh allemachtig, nog maar een keer dan: er zijn altijd kwetsbaren die niet gevaccineerd kunnen worden (ouderen bij wie het immuunsysteem niet goed meer werkt, mensen met immuunstoornissen, mensen met immuunonderdrukkende medicijnen etc). Die kùnnen dus niet zelf kiezen om gevaccineerd te worden. Die kun je alleen beschermen door te zorgen dat een virus niet meer rondgaat. En dat doe je door te zorgen dat er niet genoeg mensen zijn die het op kunnen lopen, ergo: die zelf gevaccineerd zijn. Zo werken alle rijksvaccinatie programma’s. Op individuele basis zijn veel ziekten niet levensgevaarlijk, maar als ze op grote aantallen gaan wel. Bij polio krijgt ‘maar’ 1% de ernstige verlamming. Maar tijdens de uitbraken in de jaren 50 lagen er zalen en zalen vol kinderen in ijzeren longen (een soort beademing). Met vaak levenslange schade tot gevolg. De meerderheid lag daar niet, maar de gevolgen voor degenen die daar wel lagen waren ernstig genoeg om te vaccineren. En nu hoef je dus niet meer bang te zijn dat je zieke kind naast zijn chemo ook nog even leuk polio oploopt.

Bij covid geldt: als genoeg mensen zich laten vaccineren, worden de niet vaccineerbaren mee beschermt. De zorg niet overbelast, en kunnen we weer normaal doen. De kans dat ik ernstig ziek wordt van corona is niet heel groot (maar ook niet 0). Met de vaccinatie is hij bijna 0. En daarnaast draag ik bij aan het welzijn van anderen, én zorg ik dat die anderen niet in het ziekenhuis belanden. Wat fijn is voor hen, maar ook voor mij als ik gewond raak bij een ongeval, of de buurman verderop als die een hartaanval krijgt.

En wat moet ik daarvoor over hebben: risico op een pijnlijke arm en misschien een beetje verhoging. Wat niet eens echt een bijwerking is, maar alleen teken dat je immuunsysteem aan de slag is gegaan, wat je dus ook wilt.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
04-01-2021 19:10
Dat heb ik wel begrepen en heb ook ergens gelezen hoeveel dat er moeten zijn, niet perse de hele bevolking van Nederland, geloof ook niet dat er zoveel vaccins zijn.

Er zijn meer dan 60 miljoen doses van de verschillende vaccins besteld.
Waar heb jij dat gelezen?
zazamaenade wijzigde dit bericht op 04-01-2021 19:17
0.59% gewijzigd
nounou
Sjaantje37 schreef:
04-01-2021 19:10
Dat heb ik wel begrepen en heb ook ergens gelezen hoeveel dat er moeten zijn, niet perse de hele bevolking van Nederland, geloof ook niet dat er zoveel vaccins zijn.
Lees Nausicaa. Misschien begrijp je het dan wel een beetje. Ik geef het op.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
04-01-2021 18:29
Nee, dan liever een virus dat in een vleermuis in elkaar geflanst is.
:rofl:
touché!

(en meteen een tvp)
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
04-01-2021 18:39
Nausicaa heeft dit al een paar keer uitgelegd geloof ik .
De technologie erachter bestond al . De eerste 10 jaar ontwikkeling hadden we al liggen en de rest hebben we versneld door met veel meer mensen en met heel veel meer geld te werken en ook door de bureaucratie er achter te verkorten .
Eigenlijk is het niet verdacht dat het zo snel kan , maar diep triest dat het normaal zo vreselijk langzaam moet gaan .
Fijn om te lezen dat het bij een hoop mensen inmiddels wel is doorgedrongen waarom het zo snel kon! En inderdaad, dat het onnoemelijk triest is dat ‘normale’ onderzoeken zo vreselijk lang duren. Die goedkeuring van bv de EMA, dat duurt een paar maanden. Normaal kijken ze pas naar je dossier als je het laatste blaadje ingeleverd hebt. En dan zit je dus maanden te wachten. Nu hebben ze alles wat er al was al vast bekeken als het beschikbaar was, waardoor ze bij die laatste blaadjes nog maar een paar dagen nodig hadden. Simpelweg versnelde bureaucratie in maar 1 van de vele stappen, maanden gewonnen.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
04-01-2021 18:04
ja als je het krijgt wel. in mijn omgeving hebben mensen Corona gehad en dat varieerde van een beetje verkouden tot een goede griep.

Tot nu toe heb ik het niet gekregen dus ik zie echt het nut niet in om mij te laten vaccineren met een nog vrij onbekend vaccin wat best wel snel in elkaar geflanst is.

Ik hoop natuurlijk wel dat het effect heeft voor de mensen die het nodig hebben.
:facepalm:

Nog nooit hiv gehad, dus condooms ook overbodig.

Wat
Een
Domheid

:facepalm:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
04-01-2021 19:21
:facepalm:

Nog nooit hiv gehad, dus condooms ook overbodig.

Wat
Een
Domheid

:facepalm:
pffffff Inderdaad hè!!!
Alle reacties Link kopieren
OOk farmaceuten zitten niet stil. Zo lijkt het er op dat het vaccin van Pfizer straks ook bij -20 bewaard kan worden. Met een week of 6 a 8 willen ze hier duidelijkheid over geven. Logistiek maakt dat het een stuk makkelijker voor veel landen.

Ook weten ze met 2 weken of het vaccin ook werkt op de Britse en Zuid Afrikaanse mutatie.

Pfizer zegt niet te weten wat de effectiviteit is als je ipv 3 weken bijvoorbeeld 6weken tussen de vaccinaties slaat. Simpelweg omdat dat niet getest is.

Vandaag geen goedkeuring voor Moderna zo lijkt het. Woensdag praten ze weer verder.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
04-01-2021 18:04
ja als je het krijgt wel. in mijn omgeving hebben mensen Corona gehad en dat varieerde van een beetje verkouden tot een goede griep.

Tot nu toe heb ik het niet gekregen dus ik zie echt het nut niet in om mij te laten vaccineren met een nog vrij onbekend vaccin wat best wel snel in elkaar geflanst is.

Ik hoop natuurlijk wel dat het effect heeft voor de mensen die het nodig hebben.

Je maakt een grap toch? Althans dat hoop ik.
Alle reacties Link kopieren
En geen autogordels, want nog nooit een ongeluk gehad.
Geen ziektekostenverzekering (als dat zou kunnen) want nog nooit in het ziekenhuis gelegen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
04-01-2021 19:17
Lees Nausicaa. Misschien begrijp je het dan wel een beetje. Ik geef het op.
Sommige mensen willen het gewoon niet begrijpen. Dat is mijn enige verklaring, want alles wat Nausicaa zegt is hier al zóvaak voorbij gekomen. Wel knap van haar dat ze het op kan brengen om het voor de zoveelste keer uit te leggen :worship:
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand hier antwoord op weet.

Tot zover is het nog onbekend of je na je vaccinatie het virus nog kan verspreiden, er is een kans dat dat nog steeds kan. Het klinkt aannemelijk dat áls dat zo is, maar je minder ziek wordt, je het waarschijnlijk minder snel verspreidt. Als je bijvoorbeeld eerst gehoest zou hebben en nu niet, kan ik me voorstellen dat je het met vaccin minder snel verspreidt. Klopt dit?

Dit, omdat een kennis van me die al corona gehad heeft, zich niet wil laten vaccineren met het argument dat zij de zorg niet overbelast, omdat ze toch alleen een hoestje had en je na vaccinatie toch nog steeds het virus kan verspreiden. Zij vindt de prik voor haar dus zinloos.
Alle reacties Link kopieren
RNA technology wordt al langer toegepast, immunotherapie is daar een voorbeeld van.

Vanavond ook Kuipers weer op de radio gehoord, ik word eigenlijk steeds enthousiaster juist over dit vaccin. De toegepaste technologie lijkt echt voordelen te hebben tov de andere vaccins. Helaas is de kans niet groot dat je mag kiezen qua vaccin.
Alle reacties Link kopieren
Cookielover schreef:
04-01-2021 18:02
Bijwerkingen? Shit, nu wil ik geen vaccin meer hoor :roll:
Ik had laatst 4 dagen pijn aan mijn bovenarm na het pneumokokkenvaccin. Geen vaccin meer voor mij hoor. Pijn aan de bovenarm is echt Heel Erg.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven