Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 38)

04-01-2021 17:14 3044 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 85 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 839.000 mensen positief getest en ruim 11.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
04-01-2021 18:03
De meest voorkomende bijwerkingen van Covid zijn chronische vermoeidheid, longschade en overlijden.
Had je mijn bericht gelezen over die pijn in de bovenarm???

I rest my case.
Life is short. Eat dessert first.
juliet64 schreef:
04-01-2021 19:25
Sommige mensen willen het gewoon niet begrijpen. Dat is mijn enige verklaring, want alles wat Nausicaa zegt is hier al zóvaak voorbij gekomen. Wel knap van haar dat ze het op kan brengen om het voor de zoveelste keer uit te leggen :worship:
Nou inderdaad! Ik hoopte al dat ze dat nog een keertje wilde doen :)
Alle reacties Link kopieren
En ik zal wel een egoïst zijn, maar naast het beschermen van mijn medemens wil ik ook gewoon het leuke en onbezorgde leven terug. Lunchen in een café, op vakantie, met vriendinnen op stap, winkelen met mijn moeder, terrassen...

Ook dat zorgt ervoor dat ik bereidwillig ben om me te laten vaccineren.
Alle reacties Link kopieren
Of je kunt verspreiden naar vaccinatie, daar doen wetenschappers gewoon geen uitspraak over omdat ze het niet zeker weten.

Volgens mij is de kans vrij groot dat je veel minder virusload opbouwt waardoor de kans op verspreiden ook kleiner wordt. Maar Nausicaa is daar veel meer in thuis.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
04-01-2021 18:29
Nee, dan liever een virus dat in een vleermuis in elkaar geflanst is.
:rofl:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
04-01-2021 18:41
Hoe zit het eigenlijk met vruchtbaarheid tav inenting?
Iemand beweerde bij hoog en bij laag dat vrouwen en mannen onvruchtbaar kunnen worden.
Lijkt mij een fabel?
Natuurlijk is dat een fabel!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
04-01-2021 19:26
Ik had laatst 4 dagen pijn aan mijn bovenarm na het pneumokokkenvaccin. Geen vaccin meer voor mij hoor. Pijn aan de bovenarm is echt Heel Erg.
Inderdaad, dat is veel erger dan pneumokokken zelf ;-).
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
04-01-2021 19:26
Ik had laatst 4 dagen pijn aan mijn bovenarm na het pneumokokkenvaccin. Geen vaccin meer voor mij hoor. Pijn aan de bovenarm is echt Heel Erg.
Ik heb nooit pijn in mijn bovenarm, dus voor mij geen vaccin.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
04-01-2021 19:28
En ik zal wel een egoïst zijn, maar naast het beschermen van mijn medemens wil ik ook gewoon het leuke en onbezorgde leven terug. Lunchen in een café, op vakantie, met vriendinnen op stap, winkelen met mijn moeder, terrassen...

Ook dat zorgt ervoor dat ik bereidwillig ben om me te laten vaccineren.
Sterker nog: dat is voor mij de hoofdreden. Ik ben compleet klaar met deze situatie. Dan maar egoïstisch. Het zal me trouwens verder een zorg zijn waarom mensen zich laten inenten. Als ze het maar doen.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
04-01-2021 19:14
Oh allemachtig, nog maar een keer dan: er zijn altijd kwetsbaren die niet gevaccineerd kunnen worden (ouderen bij wie het immuunsysteem niet goed meer werkt, mensen met immuunstoornissen, mensen met immuunonderdrukkende medicijnen etc). Die kùnnen dus niet zelf kiezen om gevaccineerd te worden. Die kun je alleen beschermen door te zorgen dat een virus niet meer rondgaat. En dat doe je door te zorgen dat er niet genoeg mensen zijn die het op kunnen lopen, ergo: die zelf gevaccineerd zijn. Zo werken alle rijksvaccinatie programma’s. Op individuele basis zijn veel ziekten niet levensgevaarlijk, maar als ze op grote aantallen gaan wel. Bij polio krijgt ‘maar’ 1% de ernstige verlamming. Maar tijdens de uitbraken in de jaren 50 lagen er zalen en zalen vol kinderen in ijzeren longen (een soort beademing). Met vaak levenslange schade tot gevolg. De meerderheid lag daar niet, maar de gevolgen voor degenen die daar wel lagen waren ernstig genoeg om te vaccineren. En nu hoef je dus niet meer bang te zijn dat je zieke kind naast zijn chemo ook nog even leuk polio oploopt.

Bij covid geldt: als genoeg mensen zich laten vaccineren, worden de niet vaccineerbaren mee beschermt. De zorg niet overbelast, en kunnen we weer normaal doen. De kans dat ik ernstig ziek wordt van corona is niet heel groot (maar ook niet 0). Met de vaccinatie is hij bijna 0. En daarnaast draag ik bij aan het welzijn van anderen, én zorg ik dat die anderen niet in het ziekenhuis belanden. Wat fijn is voor hen, maar ook voor mij als ik gewond raak bij een ongeval, of de buurman verderop als die een hartaanval krijgt.

En wat moet ik daarvoor over hebben: risico op een pijnlijke arm en misschien een beetje verhoging. Wat niet eens echt een bijwerking is, maar alleen teken dat je immuunsysteem aan de slag is gegaan, wat je dus ook wilt.
Zie je, ook al. :there:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
04-01-2021 18:41
Hoe zit het eigenlijk met vruchtbaarheid tav inenting?
Iemand beweerde bij hoog en bij laag dat vrouwen en mannen onvruchtbaar kunnen worden.
Lijkt mij een fabel?
Voor iedereen een fabel, behalve voor die mensen die het beweren. Het kan zomaar zijn dat het beter is dat zij zich niet voortplanten. :-)
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
04-01-2021 19:30
Inderdaad, dat is veel erger dan pneumokokken zelf ;-).
Jij snapt het. Verschrikkelijk was het.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Duitsland en Denemarken overwegen ook om de tweede prik uit te stellen:
https://www.theguardian.com/world/2021/ ... id-vaccine
nounou
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-01-2021 19:31
Ik heb nooit pijn in mijn bovenarm, dus voor mij geen vaccin.
Dat betekent natuurlijk dat het niet werkt bij jou. Sneu.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
04-01-2021 19:29
Of je kunt verspreiden naar vaccinatie, daar doen wetenschappers gewoon geen uitspraak over omdat ze het niet zeker weten.

Volgens mij is de kans vrij groot dat je veel minder virusload opbouwt waardoor de kans op verspreiden ook kleiner wordt. Maar Nausicaa is daar veel meer in thuis.
Het grappige is dat ik hierover ook weleens gelezen heb m.b.t. bijv de griepvaccinatie. Maar daar heeft nooit iemand het over.

Mij lijkt het logisch dat als je het virus oploopt het heel even duurt voordat je immuunsysteem dat gaat opruimen. In die tijd zou je mss een ander kunnen besmetten. Wrsch kleine kans, lage virusload, enz.

Maar ook daarom is het dus van belang dat uiteindelijk iedereen gevaccineerd wordt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
04-01-2021 19:17
Lees Nausicaa. Misschien begrijp je het dan wel een beetje. Ik geef het op.
Ik begrijp wat ze schrijft en het waarom maar ik wacht het toch af en nogmaals ik ben pas als laatste aan de beurt dus het duurt nog wel een tijdje.

Heb de Mexicaanse griep nog in gedachten. Zat toen op het vuur en vond het toen ook al zo'n raar proces.
Alle reacties Link kopieren
Goede en minder goede berichten

https://www.parool.nl/nederland/verleng ... ~b190de0e/
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-01-2021 19:34
Het grappige is dat ik hierover ook weleens gelezen heb m.b.t. bijv de griepvaccinatie. Maar daar heeft nooit iemand het over.
Ik wilde dat schrijven, maar ja dan krijg je weer commentaar dat je Covid vergelijkt met een griepje ;-).
Alle reacties Link kopieren
Yavanna schreef:
04-01-2021 19:12
Er zaten heel weinig of zelfs geen zwangere vrouwen of vrouwen die op korte termijn zwanger wilden worden in de testgroep voor het vaccin. Daarom weten de wetenschappers nu eenmaal niet of er wel of niet een effect is. Dat is dus uiteindelijk een fabel geworden van dat het effect zou hebben op vruchtbaarheid. Zo gaan die geruchten dus, mensen verzinnen er van alles bij.

Net zoals het idee dat het in elkaar geflanst is. Net als alle andere vaccins heeft het alle testfases doorlopen en is het onderzoek compleet afgemaakt voor het vaccin uitgebracht is.

Dan als laatste het verschil tussen immuunsysteem en vaccinatie. Vaccinaties zijn om alle risico's te voorkomen. Vaccineren is efficiënter en veiliger dan te wachten op natuurlijke immuniteit. Zowel voor jezelf als voor de populatie. Het is dus niet logisch om je niet te laten vaccineren, voor niemand.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-55340244
https://www.gov.uk/government/publicati ... astfeeding
https://globalnews.ca/news/7511664/fact ... 9-vaccine/
https://www.nytimes.com/2020/12/05/heal ... unity.html
Dat is niet helemaal waar. Het spikeeiwit waartegen je antistoffen aanmaakt na vaccinatie met het Pfizer-vaccin lijkt een klein beetje op een eiwit dat belangrijk is bij de aanmaak van de placenta. Daar komt het verhaal vandaan. De gelijkenis is alleen heel beperkt, dus er is geen reden om aan te nemen dat antistoffen tegen Corona ook de aanmaak van een placenta in de weg staan.

(Als je besmet raakt met het virus, maak je ook antistoffen aan tegen dat spikeeiwit. Als er een probleem zou zijn, zou je dat dus ook hebben als iemand besmet raakt met het virus. Het is niet specifiek voor het vaccin.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
04-01-2021 19:41
Ik wilde dat schrijven, maar ja dan krijg je weer commentaar dat je Covid vergelijkt met een griepje ;-).
Ik heb vanaf het begin die vergelijking juist handig gevonden om de verschillen te benadrukken.
Maar er zijn natuurlijk ook overeenkomsten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
04-01-2021 18:53
Dus het maakt mij asociaal om het vaccin niet te willen omdat ik er niet het fijne van weet, niet weet wat het op lange termijn gaat doen
Asociaal vind ik niet, maar ik moest wel een beetje hieraan denken:

https://twitter.com/StevenJagt75/status ... 95938?s=19
elein wijzigde dit bericht op 04-01-2021 19:46
10.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
04-01-2021 19:42
Dat is niet helemaal waar. Het spikeeiwit waartegen je antistoffen aanmaakt na vaccinatie met het Pfizer-vaccin lijkt een klein beetje op een eiwit dat belangrijk is bij de aanmaak van de placenta. Daar komt het verhaal vandaan. De gelijkenis is alleen heel beperkt, dus er is geen reden om aan te nemen dat antistoffen tegen Corona ook de aanmaak van een placenta in de weg staan.

(Als je besmet raakt met het virus, maak je ook antistoffen aan tegen dat spikeeiwit. Als er een probleem zou zijn, zou je dat dus ook hebben als iemand besmet raakt met het virus. Het is niet specifiek voor het vaccin.
Volgens mij komt het verhaal ook doordat ergens Bill Gates beweerd heeft dat hij wil dat de wereldbevolking krimpt en daar was iets bij over vaccinaties en dat daarmee vrouwen stiekem onvruchtbaar werden gemaakt. Ofzo.
Geen zin meer om dat weer op te zoeken, tis toch onzin.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
04-01-2021 18:53
Dus het maakt mij asociaal om het vaccin niet te willen omdat ik er niet het fijne van weet, niet weet wat het op lange termijn gaat doen en dat er volgens het nieuws ook mutaties zijn waar tegen het vaccin sowieso niet gaat werken.

En wat betreft feiten heb je gelijk, moet mij beter inlezen voordat ik hier iets opschrijf.
Het maakt je op z'n minst 'een beetje dom'.
Of weet je wel het fijne van paracetamol, antibiotica, enz. enz.?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
04-01-2021 19:05
Je begrijpt niet helemaal hoe het werkt merk ik. Het duurt toch een tijd voordat iedereen gevaccineerd is? Dan pas is de groep immuun. Dus hoe meer mensen z.s.m. hun steentje bijdragen hoe meer levens er gered kunnen worden.
Tegensputteren tegen anti vaxers werkt voor geen meter. Contra productief zelfs. Je kan natuurlijk je energy in positiviteit steken en in plaats van iemand als wappie weg te zetten, benoemen waarom jij je wel vaccineert?
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
04-01-2021 19:44
Asociaal vind ik niet, maar ik moest wel een beetje hieraan denken:

https://twitter.com/StevenJagt75/status ... 95938?s=19
Vind dit echt niet zo'n goed voorbeeld, maar goed gelukkig leef ik in een land waarin ik over mijn eigen lichaam mag beschikken en ben ook niet vatbaar voor groepsdruk.

ik wacht de berichtgeving af over het vaccinatieproces, het verloop hiervan en dan kan ik rustig nadenken of ik uiteindelijk wel of niet overstag gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven