Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 39)

11-01-2021 15:34 3018 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 90 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 885.000 mensen positief getest en ruim 12.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 11-01-2021 15:52
1.53% gewijzigd
Girl_Undiscovered schreef:
11-01-2021 17:53
Ik hoor net dat er morgen een pakket uit Engeland komt (verrassing voor mijn verjaardag) maar ja Engeland... shit! o_o

Zal ik het pakket een tijdje in de schuur zetten? Kan het kwaad?! Ik krijg er op slag smetvrees van :mrgreen:
Pakketten uit Engeland zijn deze dagen sowieso erg vertraagd toch? Tegen de tijd dat het bij jou afgeleverd wordt heeft het virus zichzelf uit verveling al suf gemuteerd ;)
Alle reacties Link kopieren
Girl_Undiscovered schreef:
11-01-2021 17:53
Ik hoor net dat er morgen een pakket uit Engeland komt (verrassing voor mijn verjaardag) maar ja Engeland... shit! o_o

Zal ik het pakket een tijdje in de schuur zetten? Kan het kwaad?! Ik krijg er op slag smetvrees van :mrgreen:
Dat had ik aan het begin van het jaar met een pakket uit China (besteld toen we nog niks wisten over corona, want die levertijden zijn superlang).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Eze schreef:
11-01-2021 17:43
@Elein, de Gezondheidsraad doet een nieuwe poging en roept op in Q1 met het moderna vaccin alle 75plussers te vaccineren.
Ik hoop dat ze dat er door kunnen drukken!
kadanz schreef:
11-01-2021 18:03
Pakketten uit Engeland zijn deze dagen sowieso erg vertraagd toch? Tegen de tijd dat het bij jou afgeleverd wordt heeft het virus zichzelf uit verveling al suf gemuteerd ;)
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 18:00
Bij mijn dochter op school zijn de hygiënemaatregelen niet alleen maar handen wassen, maar bijvoorbeeld ook: alleen voorverpakte traktaties, eten delen mag niet, de tussendeuren staan constant open behalve bij de kleuters zodat de deurknoppen minder aangeraakt worden, er wordt meer schoongemaakt, daar is een professioneel schoonmaakteam voor ingehuurd. Ik vind dat allemaal prima en heb niet het idee dat ze daardoor nu steriel zijn.

Andere maatregelen: kuchschermen en een anderhalvemeterzone voor de leerkracht in de klaslokalen (wellicht niet bij de kleuters omdat de juf zich daar meer door de klas beweegt), dat is volgens mij ook nog niet op andere scholen.
Ik begrijp het stuk, behalve bij de kleuters, daar stond bij ons ook zonder corona altijd de deur open i.v.m. verkoudheid virussen etc. Leerkracht ontsmette tussendoor zowel klink als de wc deur. Nee bij kleuters werkt de 1.5 meter niet, hooguit kun je wat bewustwording creëren net als bij kinderen in groep 3 en 4. Vanaf groep 5 is meten ook wel echt veel meer een ding, maar dan nog blijft het voor veel kinderen heel erg abstract en onlogisch.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 18:01
Ja, sowieso zou Pfizer voor ouderen zijn, toch? Of bedoel je Astrazeneca voor het zorgpersoneel? Dat was ook al de bedoeling. Maar misschien kan dat nu inderdaad eerder.
Ja, dat ipv Pfizer idd.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
1.5 meter spelletje, prima te doen in alle groepen. 1.5 meter blijvend handhaven in het PO, bijna ondoenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 18 min 40, kinderen waarschijnlijk NIET meer getroffen dan andere leeftijden door die nieuwe variant.

https://www.youtube.com/watch?v=AxJtHPW ... hnCampbell

Dus ontzettend veel besmettingen, daarom ook wat meer kinderen besmet. Ik ben echt benieuwd of het nu echt veel besmettelijker blijkt of dat het meevalt en er 'gewoon' ontzettend veel besmettingen zijn door bv te laat ingrijpen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
tvp, wat gaan jullie weer snel
redhead70 schreef:
11-01-2021 18:10
1.5 meter spelletje, prima te doen in alle groepen. 1.5 meter blijvend handhaven in het PO, bijna ondoenlijk.

Als kinderen daadwerkelijk een deel hebben aan de verspreiding moet er toch gekeken worden naar wat wel kan qua hygiëne.
Volgens mij zijn er weinig andere opties.

De scholen sluiten is helemaal niet wenselijk.
Schandalig vind ik dit !
De Europese Unie onderhandelt met medicijnmaker Moderna over een extra bestelling van zijn coronavaccin . Maar het Amerikaanse bedrijf wil nu een veel hogere prijs in rekening brengen, zeggen EU-bronnen. Voor de bijbestelling die Brussel zou willen, vraagt het bedrijf het dubbele, zegt een ingewijde. Dat zou de onderhandelingen bemoeilijken.
bron : AD live blog
Tvp
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
11-01-2021 18:03
Pakketten uit Engeland zijn deze dagen sowieso erg vertraagd toch? Tegen de tijd dat het bij jou afgeleverd wordt heeft het virus zichzelf uit verveling al suf gemuteerd ;)
:mrgreen:

Degene die het besteld had, had ook rekening gehouden met erge vertraging. Ik ben namelijk pas over een paar weken jarig, maar het is afgelopen donderdag besteld en morgen komt het binnen dus valt goed mee! Wachten gaat nu wel lastig worden natuurlijk :P
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
11-01-2021 18:16
Als kinderen daadwerkelijk een deel hebben aan de verspreiding moet er toch gekeken worden naar wat wel kan qua hygiëne.
Volgens mij zijn er weinig andere opties.

De scholen sluiten is helemaal niet wenselijk.
klopt, daar moet naar gekeken worden, maar het is een utopie om te denken dat het PO alles kan uitsluiten.
Alle reacties Link kopieren
Zoals volwassenen het niet blijken te kunnen binnen voldoende mate, mag je dat nooit van PO kinderen verwachten.
Alle reacties Link kopieren
redhead70 schreef:
11-01-2021 18:32
Zoals volwassenen het niet blijken te kunnen binnen voldoende mate, mag je dat nooit van PO kinderen verwachten.
Eens, maar daarom zou ik het ook te ver vinden gaan als kinderen bijvoorbeeld geen speelafspraakjes meer zouden mogen binnen de periode van de schoolsluiting. Die mate van isolatie trekken volwassenen niet eens en dan zou je dat kinderen aan willen doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 18:37
Eens, maar daarom zou ik het ook te ver vinden gaan als kinderen bijvoorbeeld geen speelafspraakjes meer zouden mogen binnen de periode van de schoolsluiting. Die mate van isolatie trekken volwassenen niet eens en dan zou je dat kinderen aan willen doen.
euh, nee daar ben ik ook op tegen, net zoals het idiote hygiëne protocol tot in den treure uitvoeren. Kinderen zijn kind en laat dat alsjeblieft zo blijven, zonder volwassen gedoe, wat de volwassenen zelf niet eens in de praktijk blijken te brengen in veel gevallen. Maar wel eisen van een leerkracht t.o.v. hun eigen kind.
redbulletje schreef:
11-01-2021 16:48
Een spionnencameraatje in je knoopsgat en 'n oortje in zodat je hulptroepen je het juiste antwoord mondeling door kunnen geven? ;-D
Gewoon de stof leren is wellicht eenvoudiger
wild-flower2 schreef:
11-01-2021 18:16
Schandalig vind ik dit !
bron : AD live blog
Wellicht hadden ze bij de eerste afname al prijsafspraken moeten maken voor eventuele bijbestellingen?
Het schijnt dat Israel ruim het dubbele betaalt dan wij, omdat zij snel geleverd willen krijgen (weet nu niet of dat om pfizer of moderna ging)
Alle reacties Link kopieren
redhead70 schreef:
11-01-2021 18:43
euh, nee daar ben ik ook op tegen, net zoals het idiote hygiëne protocol tot in den treure uitvoeren. Kinderen zijn kind en laat dat alsjeblieft zo blijven, zonder volwassen gedoe, wat de volwassenen zelf niet eens in de praktijk blijken te brengen in veel gevallen. Maar wel eisen van een leerkracht t.o.v. hun eigen kind.
Wat eisen ouders dan precies allemaal?

Verder eens dat kinderen er zo weinig mogelijk mee belast moeten worden.
susan wijzigde dit bericht op 11-01-2021 18:45
7.76% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Blijkbaar al nieuw topic; hier dus ff zetten:
doornroosje9 schreef:
11-01-2021 15:25
Maar wij stijgen nu ook, dus of dit de oplossing is, geen idee. De vakantiegangers gooien roet in het eten hier nu.
As if :)

Met 40% meer testen slechts 14% meer gevallen, dan ligt het echt aan de hordes vakantiegangers ja :biggrin:
Dat is weinig meer dan de simplistische retoriek die al maandenlang wordt gebruikt om een wij-zij splits te krijgen.

Uiteraard zijn er terugkeerders uit vakantie die wat meegenomen hebben, en vanuit het Oost-blok zijn er (zoals uit de links blijkt) 1/8 terugkeerders die besmet zijn (dat zijn typisch niet eens vakantiemensen maar arbeiders die naar hun familie zijn terug gekeerd en nu terug komen om hier in de bouw/de kuisploegen etc te werken), maar als je met die discrepantie zit tussen extra tests en extra cases, dan is die uitleg niet voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Dat briljante Duitsland:

https://www.nu.nl/coronavirus/6101336/t ... troef.html
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
11-01-2021 18:12
Vanaf 18 min 40, kinderen waarschijnlijk NIET meer getroffen dan andere leeftijden door die nieuwe variant.

https://www.youtube.com/watch?v=AxJtHPW ... hnCampbell

Dus ontzettend veel besmettingen, daarom ook wat meer kinderen besmet. Ik ben echt benieuwd of het nu echt veel besmettelijker blijkt of dat het meevalt en er 'gewoon' ontzettend veel besmettingen zijn door bv te laat ingrijpen.
Dat zal goed nieuws zijn als dat zo blijkt te zijn.
Alle reacties Link kopieren
""Ik zou de basisscholen niet voortijdig volledig open gooien, hoe moeilijk en onwenselijk dat nu ook is", zegt ook Baidjoe. "We weten uit Brits onderzoek dat scholieren van alle leeftijden een rol spelen in de verspreiding van het virus, bij die Britse variant meer dan bij eerdere varianten. De jongste kinderen spelen nu mogelijk een relatief kleine rol qua besmettingen, maar ze hebben in verhouding vaak asymptomatische besmettingen.""

(NOS)

Ik ben benieuwd hoe dit uiteindelijk gaat aflopen, blijkbaar staat het allemaal nog erg op losse schroeven. Wel vervelend dat de drempel om de basisscholen weer te openen nu toch weer heel erg hoog blijkt. In plaats van twee weken extra kerstvakantie is "scholen dicht" nu gewoon weer stilletjes het uitgangspunt geworden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven