Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 39)

11-01-2021 15:34 3018 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 90 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 885.000 mensen positief getest en ruim 12.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 11-01-2021 15:52
1.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
14-01-2021 09:12
Klopt, dus dan moet je de scholen inderdaad dus niet open doen. Zou raar zijn om allerlei volwassenen massaal te laten samenkomen op schoolpleinen, en dan in een keer wel een avondklok op te leggen. Daarnaast lijkt de britse variant zich helaas nogal te verspreiden onder minderjarigen.

Waar komt toch dat beeld vandaan dat volwassenen massaal samen komen op het schoolplein? Hier heerst ook een corona protocol, je mag het schoolplein niet eens op. En buiten het hek houdt iedereen afstand. Het is niet alsof ouders massaal gaan staan tongen, wachtend tot hun kleuter het hek uit komt
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
14-01-2021 08:38
Als het goed gaat? Na 1 maart weer ruim baan voor het (gemuteerde) virus?

Wat is dat nou voor een doemdenk-opmerking? Het is toch denkbaar dat er op 1 maart zo weinig besmettingen zijn, en de vaccinatie-campagnes zo goed gaan, dat er dan ruimte is voor verdere versoepeling?
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
14-01-2021 09:15
Waar komt toch dat beeld vandaan dat volwassenen massaal samen komen op het schoolplein? Hier heerst ook een corona protocol, je mag het schoolplein niet eens op. En buiten het hek houdt iedereen afstand. Het is niet alsof ouders massaal gaan staan tongen, wachtend tot hun kleuter het hek uit komt

Inderdaad. Wij mogen niet eens op het schoolplein en krijgen ongeveer elke maand een boze mail van de directie: hou afstand, blijf weg, laat je kind alleen naar school fietsen! Ik durf niet eens voor de school met een andere ouder te praten, dus tongen heb ik al een tijdje niet gedaan ;-)
rosadebree wijzigde dit bericht op 14-01-2021 09:17
3.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
14-01-2021 09:15
Waar komt toch dat beeld vandaan dat volwassenen massaal samen komen op het schoolplein? Hier heerst ook een corona protocol, je mag het schoolplein niet eens op. En buiten het hek houdt iedereen afstand. Het is niet alsof ouders massaal gaan staan tongen, wachtend tot hun kleuter het hek uit komt
Ook dat inderdaad. Wij mogen het schoolplein dus wel op, maar de sfeer is totaal anders dan voor corona, groepjes kletsende ouders zie je nu niet meer. Hooguit wel eens twee mensen die van een afstand wat staan te praten, maar de meeste mensen staan gewoon in hun eentje te wachten, om zo snel mogelijk weg te gaan als hun kind buiten is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Friezin71 schreef:
14-01-2021 09:15
Waar komt toch dat beeld vandaan dat volwassenen massaal samen komen op het schoolplein? Hier heerst ook een corona protocol, je mag het schoolplein niet eens op. En buiten het hek houdt iedereen afstand. Het is niet alsof ouders massaal gaan staan tongen, wachtend tot hun kleuter het hek uit komt
Nee maargoed dat gebeurt nog in heel veel meer gelegenheden niet. Dus als we er kennelijk vanuit gaan dat er altijd anderhalve meter afstand gehouden wordt en dat alles perfect gaat, dan kunnen we nog wel veel meer gaan heropenen. Of gaat het alleen bij de scholen perfect en bij de rest niet?

Daarnaast ga je gemakshalve nu voorbij aan de verspreiding onder kinderen zelf. Ik word niet blij van het langer sluiten van scholen hoor, maar ouders die dit soort dingen zeggen, blijft op mij overkomen als een soort doelredenering. De maatregelen moeten overal blijven, overal gedragen mensen zich onverantwoord en vinden besmettingen plaats. Maar als het opeens over scholen gaat, dan is niets daarvan opeens meer waar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij jou eigenlijk het gevoel dat je het vooral zelf niet eerlijk zou vinden als de scholen opengaan maar er wel een avondklok komt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Stomme vraag misschien, maar mag je nu wel een auto gaan kopen? Dat is wel essentiëel denk ik toch?
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
14-01-2021 09:21
Stomme vraag misschien, maar mag je nu wel een auto gaan kopen? Dat is wel essentiëel denk ik toch?
Alleen als je fiets kapot is. Anders kun je gewoon fietsen, luie donder. Je mag straks toch maar 15 km buiten je deur, dus een auto is echt he-le-maaal niet essentieel
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
14-01-2021 09:21
Stomme vraag misschien, maar mag je nu wel een auto gaan kopen? Dat is wel essentiëel denk ik toch?
Auto's kun je online kopen. Ook met afspraken omtrent proefrit e.d..
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
14-01-2021 09:18
Nee maargoed dat gebeurt nog in heel veel meer gelegenheden niet. Dus als we er kennelijk vanuit gaan dat er altijd anderhalve meter afstand gehouden wordt en dat alles perfect gaat, dan kunnen we nog wel veel meer gaan heropenen. Of gaat het alleen bij de scholen perfect en bij de rest niet?

Daarnaast ga je gemakshalve nu voorbij aan de verspreiding onder kinderen zelf. Ik word niet blij van het langer sluiten van scholen hoor, maar ouders die dit soort dingen zeggen, blijft op mij overkomen als een soort doelredenering. De maatregelen moeten overal blijven, overal gedragen mensen zich onverantwoord en vinden besmettingen plaats. Maar als het opeens over scholen gaat, dan is niets daarvan opeens meer waar.
Dat zegt helemaal niemand. Alleen, zolang kinderen MINDER aan de verspreiding bijdragen dan volwassenen, is het niet gek als ze ook meer vrijheid krijgen, zeker als je het gigantische belang van onderwijs in ogenschouw neemt. Onderwijs, en de ontwikkeling van kinderen, staat nu eenmaal in prioriteit boven ongeveer al het andere in de samenleving.
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
14-01-2021 09:18
Nee maargoed dat gebeurt nog in heel veel meer gelegenheden niet. Dus als we er kennelijk vanuit gaan dat er altijd anderhalve meter afstand gehouden wordt en dat alles perfect gaat, dan kunnen we nog wel veel meer gaan heropenen. Of gaat het alleen bij de scholen perfect en bij de rest niet?

Daarnaast ga je gemakshalve nu voorbij aan de verspreiding onder kinderen zelf. Ik word niet blij van het langer sluiten van scholen hoor, maar ouders die dit soort dingen zeggen, blijft op mij overkomen als een soort doelredenering. De maatregelen moeten overal blijven, overal gedragen mensen zich onverantwoord en vinden besmettingen plaats. Maar als het opeens over scholen gaat, dan is niets daarvan opeens meer waar.

Het lijkt me dat Het Gevaar van scholen inderdaad schuilt in het feit dat kinderen in contact komen met elkaar en met de juf. Ook daar kun je maatregelen voor verzinnen, toch? Het sluiten werkt vast, maar heeft nu eenmaal bijwerkingen. Zoals daar zijn, overspannen ouders, huiselijk geweld, overspannen kinderen, kinderen die wegkwijnen, kinderen die achterstand oplopen, kinderen die niet aan hun gewone sociale behoeftes komen, kinderen die niet kunnen sporten, kinderen die angsten ontwikkelen etc etc etc etc etc
Susan schreef:
14-01-2021 09:20
Ik heb bij jou eigenlijk het gevoel dat je het vooral zelf niet eerlijk zou vinden als de scholen opengaan maar er wel een avondklok komt.
Het heeft niet te maken met eerlijk of oneerlijk.

Als ik zie hoe emotioneel ouders sinds de 14 (begrijpelijk) hebben gereageerd op die schoolsluiting, geloof ik nooit dat ouders daar gemiddeld genomen een objectief oordeel over hebben.

En objectiviteit is denk ik wel het meest verstandig als je deze pandemie nu aan wil pakken. Ik heb zelf weliswaar geen kinderen, maar ik ben ook geen kinderhater. Of iemand die er ook maar enig belang / genot bij heeft dat een kind een leerachterstand oploopt.

Maar als ik gisteren Rutte in de TK hoor beweren dat we op dit moment niet de ''luxe'' hebben om maatregelen zoals een avondklok ter zijde te schuiven, als ik die gedachtegang dan vooruit ''plot'' dan past een opening van de scholen niet bij een kennelijk dergelijk nijpende situatie.
rosadebree schreef:
14-01-2021 09:25
Dat zegt helemaal niemand. Alleen, zolang kinderen MINDER aan de verspreiding bijdragen dan volwassenen, is het niet gek als ze ook meer vrijheid krijgen, zeker als je het gigantische belang van onderwijs in ogenschouw neemt. Onderwijs, en de ontwikkeling van kinderen, staat nu eenmaal in prioriteit boven ongeveer al het andere in de samenleving.
Dat is niet helemaal waar. Dat heeft de schoolsluiting nu juist feitelijk bewezen. Misschien wel één op één, bijvoorbeeld : personeel thuis werken vs. kinderen niet naar school. Maar op een gegeven ogenblik is de balans natuurlijk zoek, en gaat het belang van de maatschappij wel degelijk voor. En ik denk dat als je hoort door de briefing van Van Dissel gisteren en de toon die Rutte momenteel aanslaat, dat opening van de scholen op de 25e niet past in de manier waarop onze bestuurders en hun adviseurs momenteel tegen de ontwikkelingen aan kijken.
Alle reacties Link kopieren
In België is ook een avondklok maar zijn de scholen open, meen ik. Het een sluit het ander niet uit.
Friezin71 schreef:
14-01-2021 09:23
Alleen als je fiets kapot is. Anders kun je gewoon fietsen, luie donder. Je mag straks toch maar 15 km buiten je deur, dus een auto is echt he-le-maaal niet essentieel
Liever lui dan moe :A:
Alle reacties Link kopieren
Op de persconferentie was hij al wel op de hoogte van de urgentie van extra maatregelen (en dus ook dat we niet de luxe hebben de avondklok terzijde te schuiven), want zoveel is er niet veranderd tussen eergisteren en gisteren, dus als Rutte op precies dezelfde persconferentie zegt dat ze hun best gaan doen om de scholen op 25 januari te openen dan lijkt het mij dat dat die combinatie van gebeurtenissen wel gewoon zou kunnen. Anders had hij tijdens de persconferentie al wel gezegd dat dat sowieso niet doorgaat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
14-01-2021 09:30
In België is ook een avondklok maar zijn de scholen open, meen ik. Het een sluit het ander niet uit.
Inderdaad.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
14-01-2021 09:31
Liever lui dan moe :A:

Hallo, het is CRISIS hoor ;-D
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
14-01-2021 09:27
Het heeft niet te maken met eerlijk of oneerlijk.

Als ik zie hoe emotioneel ouders sinds de 14 (begrijpelijk) hebben gereageerd op die schoolsluiting, geloof ik nooit dat ouders daar gemiddeld genomen een objectief oordeel over hebben.

En objectiviteit is denk ik wel het meest verstandig als je deze pandemie nu aan wil pakken. Ik heb zelf weliswaar geen kinderen, maar ik ben ook geen kinderhater. Of iemand die er ook maar enig belang / genot bij heeft dat een kind een leerachterstand oploopt.

Maar als ik gisteren Rutte in de TK hoor beweren dat we op dit moment niet de ''luxe'' hebben om maatregelen zoals een avondklok ter zijde te schuiven, als ik die gedachtegang dan vooruit ''plot'' dan past een opening van de scholen niet bij een kennelijk dergelijk nijpende situatie.

Waarom is objectief verstandig? Het lijkt me dat inlevingsvermogen juist essentieel is. Dat hebben we namelijk geleerd van de eerste lockdown, dat het mensonterend is om bewoners van verpleeg- en verzorgingstehuizen te isoleren. Hoe verstandig dat misschien ook leek, de verstandigheid was vergeten om het menselijke element mee te wegen. We zijn nu eenmaal geen robots.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
14-01-2021 07:54
En in de UK waren in december de pubs gewoon nog open, totaal niet vergelijkbaar met hoe we hier zitten.
Bovendien kàn groei niet eeuwig exponentieel doorgaan dus de 170.000 is zelfs met volledige open samenleving niet realistisch.
Ik denk eigenlijk dat het doel van die berekening juist geweest is, te laten zien dat dat wél kan.
170.000 is 1% van de bevolking. Dat is nog niet zoveel dat de epidemie dan al afgeremd wordt doordat er gewoon al geen gevallen meer beschikbaar zijn (al kom je daarna wel vrij snel op dat punt). Het is wél het punt waarop de zorg compleet instort, en je kunt dat punt vrij snel bereiken.

De berekening was van ergens vorige week, toen er zo’n 10.000 besmettingen per dag waren. Dat aantal móet omlaag voor de Britse variant de overhand krijgt, en dat laat die berekening zien. Als je het AD-artikel leest, staat er dat er gerekend is met een periode van ongeveer een maand. Dat is ongeveer 5,5 keer de tijd tussen het moment dat iemand zelf besmet raakt en vervolgens weer een ander besmet. In een maand krijg je dus ongeveer 5,5 nieuwe ‘generaties’ patiënten. Dan krijg je dit:
Stel dat de pessimistische schattingen voor het verspreidingsgetal kloppen, en dat dat bij ons gedrag van vorige week 1,7 was.
Stel ook dat over een tijdje de Britse variant dominant is, we dan 10.000 gevallen per dag hebben en de R nog steeds 1,7 is. Dan zit je binnen een maand bij (meer dan) 170.000 gevallen per dag (10.000*1,7^(5,5)). Mét lockdown.

Wat die berekening laat zien, is dat het riskant is om de Britse variant ongemerkt dominant te laten worden bij hoge aantallen besmettingen: dan loopt het vervolgens zó snel zó hard uit de klauwen dat je er eigenlijk niets meer aan kunt doen. Het is dus zaak nu het aantal besmettingen fors naar beneden te krijgen. Dan wordt de Britse variant nog steeds geleidelijk dominant, maar bij veel lagere aantallen. Hopelijk redden we het dan wel om snel genoeg te vaccineren.
eze wijzigde dit bericht op 14-01-2021 09:44
0.10% gewijzigd
Beide maatregelen zijn uiteraard volledig afhankelijk van de ontwikkelingen en de recente nieuwe kennis t.a.v. de Britse variant, en daarmee verband houdende het OMT advies.

De avondklok ligt op tafel, het op 25-1 openen van de scholen ligt op tafel, maar het langer dichthouden ligt ook op tafel. Welke van die maatregelen genomen worden hangen volledig af van de ontwikkelingen. Maar ik maak er absoluut niet uit op dat het realistisch is dat enerzijds een avondklok wordt ingesteld, en anderzijds de scholen vroeger open gaan. Dat lijkt me dan nog de meest onlogische combinatie van maatregelen.

En dan kunnen we natuurlijk België eruit pikken, maar ik kan dan natuurlijk met Duitsland komen aanzetten. Ik beweer niet zo zeer wat juist is, want je zit nu zo in de ''marge'' dat je er als niet-viroloog nauwelijks iets zinnigs over kunt zeggen. Waar ik het meer over heb is de toon van personen die in het OMT zitten (Presentatie van Dissel gistern) en de meest recente toon van Rutte in de TK gisteren.
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
14-01-2021 09:21
Stomme vraag misschien, maar mag je nu wel een auto gaan kopen? Dat is wel essentiëel denk ik toch?
Auto is nooit essentieel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Friezin71 schreef:
14-01-2021 09:41
Waarom is objectief verstandig? Het lijkt me dat inlevingsvermogen juist essentieel is. Dat hebben we namelijk geleerd van de eerste lockdown, dat het mensonterend is om bewoners van verpleeg- en verzorgingstehuizen te isoleren. Hoe verstandig dat misschien ook leek, de verstandigheid was vergeten om het menselijke element mee te wegen. We zijn nu eenmaal geen robots.
Inlevingsvermogen is natuurlijk altijd verstandig. Maar soms is er even geen ruimte voor. En op dit moment is dat wat het kabinet ook vindt, t.a.v. sluiting van het basisonderwijs. Ze zijn momenteel gewoon té bang voor de Britse variant. En kennelijk maken ze daar de afweging dat het sluiten van verpleeghuizen schrijnender is dan het sluiten van het basisonderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Avondklok vanaf middernacht hier. Ik ken niemand die daar last van heeft eigenlijk. Natuurlijk geldt dit niet voor mensen die werken, mantelzorgers en dergelijke.

Scholen open. De besmettingen stijgen, maar het blijft beperkt. En zeker als je het aantal testen momenteel bekijkt.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
14-01-2021 09:51
Avondklok vanaf middernacht hier. Ik ken niemand die daar last van heeft eigenlijk. Natuurlijk geldt dit niet voor mensen die werken, mantelzorgers en dergelijke.

Scholen open. De besmettingen stijgen, maar het blijft beperkt. En zeker als je het aantal testen momenteel bekijkt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een avondklok vanaf middernacht ook wel een beetje een maatregel voor de buhne vind. Ook in Nederland zal je denk ik maar weinig mensen horen klagen als er een avondklok vanaf 24:00 wordt ingesteld.

Maar momenteel wordt in Nederland gesproken over een avondklok vanaf 20:00. Ik kan me echt niet voorstellen dat een dergelijke maatregel wordt opgelegd enerzijds, terwijl doodleuk de scholen geopend worden anderzijds.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven