Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 39)

11-01-2021 15:34 3018 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 90 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 885.000 mensen positief getest en ruim 12.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 11-01-2021 15:52
1.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 18:45
Wat eisen ouders dan precies allemaal?

Verder eens dat kinderen er zo weinig mogelijk mee belast moeten worden.
Wat ik begrijp van mijn oude school, die ik online bijspring. 1.5 meter in alle groepen bij noodopvang. Gaat niet met de mix groep 1/8. On line lessen terwijl, een groep ook in school zit, van de eigen leerkacht. Dus met mij zijn sommige ouders niet zo blij:-), snap ik hoor, zeker gezien mijn vroegere functie.
Zorg ouders die perse een gesprek live willen, terwijl wij prima in kunnen schatten voor welke ouders dat wel en niet nodig is. Ow en dan heb je nog de uitersten. Alleen eten, niet buitenspelen etc.
Alle reacties Link kopieren
redhead70 schreef:
11-01-2021 18:51
Wat ik begrijp van mijn oude school, die ik online bijspring. 1.5 meter in alle groepen bij noodopvang. Gaat niet met de mix groep 1/8. On line lessen terwijl, een groep ook in school zit, van de eigen leerkacht. Dus met mij zijn sommige ouders niet zo blij:-), snap ik hoor, zeker gezien mijn vroegere functie.
Zorg ouders die perse een gesprek live willen, terwijl wij prima in kunnen schatten voor welke ouders dat wel en niet nodig is. Ow en dan heb je nog de uitersten. Alleen eten, niet buitenspelen etc.
O oké ja dat is wel veeleisend.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
" Kabinet keert op schreden terug: toch geen verbod op leeftijdsselectie op intensive care

Het kabinet ziet af van een verbod op leeftijdsselectie op de intensive care bij extreme drukte in de ziekenhuizen. Minister Tamara van Ark (Medische Zorg) wilde liever loten dan selecteren op leeftijd, maar ziet af van dat plan na druk van medici en de Tweede Kamer. "

(Volkskrant)
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Kortom iets minder eisen en wat meer flexibiliteit zou erg fijn zijn. Niet voor mezelf, het glijdt van me af, maar voor diegenen die er wel 5 dagen in de week staan.
doornroosje9 schreef:
11-01-2021 18:12
Vanaf 18 min 40, kinderen waarschijnlijk NIET meer getroffen dan andere leeftijden door die nieuwe variant.

https://www.youtube.com/watch?v=AxJtHPW ... hnCampbell

Dus ontzettend veel besmettingen, daarom ook wat meer kinderen besmet. Ik ben echt benieuwd of het nu echt veel besmettelijker blijkt of dat het meevalt en er 'gewoon' ontzettend veel besmettingen zijn door bv te laat ingrijpen.
Het valt me op dat hij naar de ziekenhuisopnames kijkt om die (voorzichtige) conclusie te trekken dat kinderen niet meer gevaar lopen met de nieuwe Britse mutant. Waarom doet hij dat? Het is allang duidelijk dat de mutant niet gevaarlijker is, ook niet voor kinderen. Dat zegt niets over de besmettelijkheid. Kijk je naar besmettingen dan lijken de kinderen opeens wel een grotere rol te spelen, al is nog niet helemaal duidelijk waarom.


Of mis ik iets? Ik heb alleen het stukje bekeken wat jij hier aanhaalt.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 18:53
" Kabinet keert op schreden terug: toch geen verbod op leeftijdsselectie op intensive care

Het kabinet ziet af van een verbod op leeftijdsselectie op de intensive care bij extreme drukte in de ziekenhuizen. Minister Tamara van Ark (Medische Zorg) wilde liever loten dan selecteren op leeftijd, maar ziet af van dat plan na druk van medici en de Tweede Kamer. "

(Volkskrant)
gelukkig.
Solomio schreef:
11-01-2021 18:47
Dat briljante Duitsland:

https://www.nu.nl/coronavirus/6101336/t ... troef.html
Ja, die Duitsers prikken met al die problemen nog steeds bijna twee keer zo snel.
Maar moet je die Denen en Slovenen en Spanjaarden en Italianen eens zien! Mama mia, watte kunne die prikke!

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 18:47
""Ik zou de basisscholen niet voortijdig volledig open gooien, hoe moeilijk en onwenselijk dat nu ook is", zegt ook Baidjoe. "We weten uit Brits onderzoek dat scholieren van alle leeftijden een rol spelen in de verspreiding van het virus, bij die Britse variant meer dan bij eerdere varianten. De jongste kinderen spelen nu mogelijk een relatief kleine rol qua besmettingen, maar ze hebben in verhouding vaak asymptomatische besmettingen.""

(NOS)

Ik ben benieuwd hoe dit uiteindelijk gaat aflopen, blijkbaar staat het allemaal nog erg op losse schroeven. Wel vervelend dat de drempel om de basisscholen weer te openen nu toch weer heel erg hoog blijkt. In plaats van twee weken extra kerstvakantie is "scholen dicht" nu gewoon weer stilletjes het uitgangspunt geworden.
Bij 1100 besmettingen per dag kunnen er versoepelingen komen lees ik net van Ernst Kuipers. De vraag is dus, wanneer wel de basisscholen open? Als ze 25 januari open zouden gaan, dan hebben we nog 2 weken. Er zou best een flinke daling kunnen plaatsvinden in 2 weken, met de huidige lockdown lijkt me. Maar wanneer is het genoeg volgens het kabinet om de scholen open te doen
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
11-01-2021 18:45
Blijkbaar al nieuw topic; hier dus ff zetten:



As if :)

Met 40% meer testen slechts 14% meer gevallen, dan ligt het echt aan de hordes vakantiegangers ja :biggrin:
Dat is weinig meer dan de simplistische retoriek die al maandenlang wordt gebruikt om een wij-zij splits te krijgen.

Uiteraard zijn er terugkeerders uit vakantie die wat meegenomen hebben, en vanuit het Oost-blok zijn er (zoals uit de links blijkt) 1/8 terugkeerders die besmet zijn (dat zijn typisch niet eens vakantiemensen maar arbeiders die naar hun familie zijn terug gekeerd en nu terug komen om hier in de bouw/de kuisploegen etc te werken), maar als je met die discrepantie zit tussen extra tests en extra cases, dan is die uitleg niet voldoende.
Het komt zeker mede door het meer testen! Maar het is een feit dat vakantiegangers/arbeiders die naar hun familie gegaan zijn, besmet zijn teruggekomen, klaar. Dat jij niet besmet bent op vakantie weten we nu inmiddels wel.

En dit zijn nog maar de mensen die zich hebben laten testen, dat was iets van 1/3e van diegenen die naar een rode zone geweest zijn, dacht ik?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
11-01-2021 18:53
Het valt me op dat hij naar de ziekenhuisopnames kijkt om die (voorzichtige) conclusie te trekken dat kinderen niet meer gevaar lopen met de nieuwe Britse mutant. Waarom doet hij dat? Het is allang duidelijk dat de mutant niet gevaarlijker is, ook niet voor kinderen. Dat zegt niets over de besmettelijkheid. Kijk je naar besmettingen dan lijken de kinderen opeens wel een grotere rol te spelen, al is nog niet helemaal duidelijk waarom.


Of mis ik iets? Ik heb alleen het stukje bekeken wat jij hier aanhaalt.
Er waren onheilspellende berichten dat de ziekenhuizen daar vol kinderen/jongeren lagen. Ook de IC, dacht ik? Dat blijkt dus niet te kloppen, er zijn 'gewoon' meer besmettingen, dus logisch dat er iets meer jongeren in de ziekenhuizen liggen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
11-01-2021 19:02
Ja, die Duitsers prikken met al die problemen nog steeds bijna twee keer zo snel.
2x zo snel maar 5x zoveel inwoners. Dat is effectief minder dan de halve snelheid t.o.v. wat we hier doen. Plus dat zij al een paar weken bezig zijn dus allang op stoom hadden kunnen zijn. Als dat zo doorgaat hebben ze dus snel ingehaald. Maar goed, Duitsland schijnt voor veel Nederlanders het beloofde land te zijn. Ik heb er gewoond en ben blij dat ik terug ben in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
11-01-2021 19:08
Bij 1100 besmettingen per dag kunnen er versoepelingen komen lees ik net van Ernst Kuipers. De vraag is dus, wanneer wel de basisscholen open? Als ze 25 januari open zouden gaan, dan hebben we nog 2 weken. Er zou best een flinke daling kunnen plaatsvinden in 2 weken, met de huidige lockdown lijkt me. Maar wanneer is het genoeg volgens het kabinet om de scholen open te doen
Maar dit is wel precies wat mensen tegen hadden op een schoolsluiting, dat het nooit blijft bij de aangekondigde termijn, maar dat - als ze eenmaal dicht zijn - er eerst een bepaald punt moet worden bereikt voor ze weer open mogen en het zo dus veel en veel langer kan gaan duren dan de bedoeling was.

Mocht er uit het onderzoek in Lansingerland komen dat de rol van kinderen niet opeens enorm vergroot is door de Britse variant, dan hoop ik toch echt dat ze snel weer open gaan en niet pas bij 1100 besmettingen per dag.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
11-01-2021 19:14
2x zo snel maar 5x zoveel inwoners. Dat is effectief minder dan de halve snelheid t.o.v. wat we hier doen. Plus dat zij al een paar weken bezig zijn dus allang op stoom hadden kunnen zijn. Als dat zo doorgaat hebben ze dus snel ingehaald. Maar goed, Duitsland schijnt voor veel Nederlanders het beloofde land te zijn. Ik heb er gewoond en ben blij dat ik terug ben in Nederland.
Het is het aantal mensen per miljoen inwoners, dus ook omgerekend naar het aantal inwoners gaan ze sneller. Met het tweede heb je wel een punt, ze zijn al langer bezig.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
11-01-2021 18:53
" Kabinet keert op schreden terug: toch geen verbod op leeftijdsselectie op intensive care

Het kabinet ziet af van een verbod op leeftijdsselectie op de intensive care bij extreme drukte in de ziekenhuizen. Minister Tamara van Ark (Medische Zorg) wilde liever loten dan selecteren op leeftijd, maar ziet af van dat plan na druk van medici en de Tweede Kamer. "

(Volkskrant)
Wel bijzonder eigenlijk. Het was immers de Tweede Kamer die unaniem tegen selectie op leeftijd stemde. Dan komt zo’n wet er en dan wil de Kamer opeens dat het draaiboek van de artsen gevolgd wordt waarin wel op leeftijd wordt gediscrimineerd. Dat terwijl de artsen juist maandenlang roepen om een mandaat vanuit de bevolking, lees de regering..

Dat mandaat was dus oorspronkelijk: geen selectie op leeftijd.

Dus wie steunt nu op welk mandaat? Vaag.
ca726647543 schreef:
11-01-2021 19:14
2x zo snel maar 5x zoveel inwoners. Dat is effectief minder dan de halve snelheid t.o.v. wat we hier doen. Plus dat zij al een paar weken bezig zijn dus allang op stoom hadden kunnen zijn. Als dat zo doorgaat hebben ze dus snel ingehaald. Maar goed, Duitsland schijnt voor veel Nederlanders het beloofde land te zijn. Ik heb er gewoond en ben blij dat ik terug ben in Nederland.
Als je goed kijkt naar de tabel dan zie je dat daar al voor gecorrigeerd is.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 18:47
""Ik zou de basisscholen niet voortijdig volledig open gooien, hoe moeilijk en onwenselijk dat nu ook is", zegt ook Baidjoe. "We weten uit Brits onderzoek dat scholieren van alle leeftijden een rol spelen in de verspreiding van het virus, bij die Britse variant meer dan bij eerdere varianten. De jongste kinderen spelen nu mogelijk een relatief kleine rol qua besmettingen, maar ze hebben in verhouding vaak asymptomatische besmettingen.""

(NOS)

Ik ben benieuwd hoe dit uiteindelijk gaat aflopen, blijkbaar staat het allemaal nog erg op losse schroeven. Wel vervelend dat de drempel om de basisscholen weer te openen nu toch weer heel erg hoog blijkt. In plaats van twee weken extra kerstvakantie is "scholen dicht" nu gewoon weer stilletjes het uitgangspunt geworden.
Kanttekening: die man is lid van het red team. Die willen de scholen al tijden dicht.
Misschien dat daar nu écht meer reden voor is hoor, maar zij wilden het al eeuwig.
doornroosje9 schreef:
11-01-2021 19:10
Het komt zeker mede door het meer testen! Maar het is een feit dat vakantiegangers/arbeiders die naar hun familie gegaan zijn, besmet zijn teruggekomen, klaar. Dat jij niet besmet bent op vakantie weten we nu inmiddels wel.

En dit zijn nog maar de mensen die zich hebben laten testen, dat was iets van 1/3e van diegenen die naar een rode zone geweest zijn, dacht ik?
Dat wij al dan niet besmet uit verlof zijn terug gekomen, doet hier niet eens ter zake. Het punt is simpelweg dat die uitleg gewoon een simplisme is; een simplisme dat goed is om een verdere wij-zij splitsing te voeden, maar ook niet meer dan dat.

Tip van de dag: als je 40% stijgt in aantal testen en slechts 19% stijgt in het aantal bevestigde gevallen, dan daalt je positiviteitsratio (en ook dat bevestigen de cijfers). If anything is de situatie dus beter dan voorheen, ondanks de terugkerende reizigers. Maar dat zijn berichten die net iets te genuanceerd zijn om uberhaupt binnen te komen bij de doorsnee bevolking.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 19:14
Maar dit is wel precies wat mensen tegen hadden op een schoolsluiting, dat het nooit blijft bij de aangekondigde termijn, maar dat - als ze eenmaal dicht zijn - er eerst een bepaald punt moet worden bereikt voor ze weer open mogen en het zo dus veel en veel langer kan gaan duren dan de bedoeling was.

Mocht er uit het onderzoek in Lansingerland komen dat de rol van kinderen niet opeens enorm vergroot is door de Britse variant, dan hoop ik toch echt dat ze snel weer open gaan en niet pas bij 1100 besmettingen per dag.
Maar daar worden nu massaal dus ook (kleine) kinderen getest. Een groep dat voorheen nauwelijks werd getest. Dus hoe weet je dan of die groep nu ineens voor extra besmettingen zorgt?
Alle reacties Link kopieren
lisch schreef:
11-01-2021 19:38
Maar daar worden nu massaal dus ook (kleine) kinderen getest. Een groep dat voorheen nauwelijks werd getest. Dus hoe weet je dan of die groep nu ineens voor extra besmettingen zorgt?
Ja dat is ook wel weer een goede vraag, het kon al die tijd al wel zo zijn dat daar positieve tests uit zouden komen maar dat die kinderen toch niet veel anderen besmetten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
11-01-2021 19:28
Kanttekening: die man is lid van het red team. Die willen de scholen al tijden dicht.
Misschien dat daar nu écht meer reden voor is hoor, maar zij wilden het al eeuwig.
O ja, ik zie het, dank je. Nou, hopelijk valt het mee en kunnen ze toch gewoon open op 25 januari.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
lisch schreef:
11-01-2021 19:38
Maar daar worden nu massaal dus ook (kleine) kinderen getest. Een groep dat voorheen nauwelijks werd getest. Dus hoe weet je dan of die groep nu ineens voor extra besmettingen zorgt?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Misschien naar aanleiding van de positieve testen en waar deze besmettingen zich concentreren?
Er zitten nu redelijk wat kinderen in de noodopvang.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
11-01-2021 19:14
2x zo snel maar 5x zoveel inwoners. Dat is effectief minder dan de halve snelheid t.o.v. wat we hier doen. Plus dat zij al een paar weken bezig zijn dus allang op stoom hadden kunnen zijn. Als dat zo doorgaat hebben ze dus snel ingehaald. Maar goed, Duitsland schijnt voor veel Nederlanders het beloofde land te zijn. Ik heb er gewoond en ben blij dat ik terug ben in Nederland.
Toch loopt het proces ook in Duitsland niet op rolletjes en is er ook daar onvrede:
https://www.nu.nl/coronavirus/6101336/t ... troef.html
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
11-01-2021 20:01
Daar ben ik ook benieuwd naar. Misschien naar aanleiding van de positieve testen en waar deze besmettingen zich concentreren?
Er zitten nu redelijk wat kinderen in de noodopvang.
Maar die positieve testen waren er eerder wellicht ook wel, maar die kinderen werden niet getest. En een positieve test maakt je niet per sé een verspreider, als je als kind maar een (te) kleine viral load hebt.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 19:56
Ja dat is ook wel weer een goede vraag, het kon al die tijd al wel zo zijn dat daar positieve tests uit zouden komen maar dat die kinderen toch niet veel anderen besmetten.
Daarom vind ik het ook een beetje krom dat ze het daarvan laten afhangen of de basisscholen open kunnen (wat ik hoorde net op het nieuws). Dat valt niet te vergelijken..
Maargoed, ik ben sowieso een voorstander van de basisscholen zo snel mogelijk open ;)

Ik ben wel blij dat ze daar nu uitgebreid gaan testen hoor. Hopelijk niet te laat! Net een vrouw ook tijdens een interview; oh het is niet verplicht? Nee, dan doe ik het niet!
Oké ik weet dat je niemand kunt dwingen maar kom op, zo'n test is toch prima te doen? Even wat ongemakkelijk/naar en dan is het weer voorbij..
Friezin71 schreef:
11-01-2021 20:04
Maar die positieve testen waren er eerder wellicht ook wel, maar die kinderen werden niet getest. En een positieve test maakt je niet per sé een verspreider, als je als kind maar een (te) kleine viral load hebt.
Ze wisten toch al dat de virale load hetzelfde was? Volgens mij was dat een Duits onderzoek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven