Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 4)

04-03-2020 17:10 3011 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 3000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19
Kaart met besmettingen in Nederland

Checklist voor als je vermoedt dat je besmet bent met COVID-19
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (publieksinformatienummer)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 07-03-2020 13:00
15.41% gewijzigd
Dit is wel weer goed nieuws:
De griepepidemie die half februari begon, is officieel voorbij. Vorige week brachten opnieuw minder mensen met griepverschijnselen een bezoek aan de huisarts, zo meldt onderzoeksinstituut Nivel woensdag.

https://www.nu.nl/binnenland/6035112/gr ... oorbij.htm
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
04-03-2020 17:59
Ik hoop niet dat die 900 studenten allemaal in thuis quarantaine mogen. Ik denk dat ze daar ook schijt aan zullen hebben namelijk, ze zijn immers ook gewoon die kant op gegaan met z'n allen. Als die studentenhuizen ook zo vies zijn als je vaak zag bij de smaak politie en dergelijke dan zijn zo alle studenten in Groningen besmet met een beetje pech.
Ze hebben vast wel een leegstaand gebouw in Groningen. Maar ze verblijven helemaal aan de westkant van Italië, ver bij de afgesloten dorpen vandaan. Als ze 20 km verderop hadden gezeten, in Frankrijk dus, was er nooit zo'n ophef geweest.
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
04-03-2020 18:01
Waarom?
Dit is een dichter gepakt land, veel meer transport, vervoer, iedere dag reizen vele mensen van de randstad nederland in en terug. We zitten hier op een kluitje, met veel verplaatsing onder de mensen.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
04-03-2020 17:51
Trouw:

Komend weekend doet zich het unieke geval voor dat er 900 studenten tegelijk terugkomen uit coronagebied. Gaat de GGD Groningen hen testen op het moment dat ze uit hun bussen stappen? Sommige bedrijven bieden zo'n test op vrijwillige basis aan voor teruggekeerde werknemers. De bevoegde instanties bespreken deze opties dagelijks maar willen er niet veel over kwijt. De Veiligheidsregio Groningen, waarvan de GGD deel uitmaakt, bedenkt momenteel verschillende scenario's voor de terugkeer van de 900. “Wij overleggen met diverse partijen over risico's en onze mogelijkheden", aldus woordvoerder Hanneke Mensink van de GGD.
Die studenten hebben vooral contact gehad met elkaar. Dus wellicht valt dat allemaal mee. Is niet te vergelijken met individuele gezinnen die juist ook veel contact met anderen gehad hebben op hun vakantie.
wild-flower2 schreef:
04-03-2020 18:04
Uit het AD LIVE blog 17.44 :

Specifieke medicijnen tegen het nieuwe coronavirus zijn nog niet voorhanden, maar artsen kunnen bij ernstige infecties eventueel drie bestaande middelen toedienen aan patiënten. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft op basis van de schaarse informatie die nu voorhanden is een voorlopig behandeladvies voor artsen uitgebracht.

Van geen van de medicijnen is wetenschappelijk bewezen dat ze goed werken tegen de ziekte COVID-19, die door het virus wordt veroorzaakt. Het zijn middelen die zijn ontwikkeld voor de bestrijding van andere ziekten en virussen, zoals malaria (chloroquine), ebola (het experimentele remdesivir) en hiv (lopinavir/ritonavir). In reageerbuizen is 'antivirale activiteit' gezien, maar in hoeverre de medicijnen aanslaan bij mensen met het nieuwe virus, wordt nog onderzocht.

Artsen kunnen de medicijnen eventueel voorschrijven aan mensen die in het ziekenhuis liggen met een ernstige longontsteking. Patiënten met milde verschijnselen moeten uitzieken zonder medicatie, die ook bijwerkingen heeft. Over remdesivir, dat alleen wordt aangeraden in het uiterste geval, is ook nog veel onbekend qua veiligheid en effectiviteit. Behandelaars moeten mensen goed informeren voordat ze de middelen aan hun patiënten geven. Toestemming van de patiënt is vereist.
En een medicatie tegen astma.
Alle reacties Link kopieren
streepjesdekbed schreef:
04-03-2020 18:02
Oh ja joh, welke dierentuin dan?

Echt, alsjeblieft, hou op met jezelf zo gek maken. Zoek een gezellige serie op Netflix en ga binge watchen. Please.
Ik zal eerlijk toegeven ik kan het bericht niet meer terug vinden, misschien is de site of bericht nog niet geindexeerd op google
Alle reacties Link kopieren
Iran has temporarily released more than 54,000 prisoners in an effort to combat the spread of the new coronavirus disease in crowded jails.

https://www.google.nl/amp/s/www.bbc.com ... 398?espv=1
impala wijzigde dit bericht op 04-03-2020 18:16
63.33% gewijzigd
.
TimmyTilburg schreef:
04-03-2020 18:13
Ik zal eerlijk toegeven ik kan het bericht niet meer terug vinden, misschien is de site of bericht nog niet geindexeerd op google
Facebook zeker :D
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
04-03-2020 17:57
Bron?
Ik heb de bron niet maar ik gok op stichting aap die hierdoor geen rondleidingen meer doet. Het klopt wel degelijk dat er zorgen zijn over omgekeerde zoönoses; ik werk zelf met een aantal groepen zoogdieren in Nederland die hier weleens vatbaar voor zouden kunnen zijn en daar wordt rekening mee gehouden. Al hopen we natuurlijk dat het niet gebeurt want voor een aantal soorten/populaties zou dat desastreus zijn. Zeker voor degene met een vrij laag reproductief vermogen die (veelal) maar 1 jong per jaar krijgen en al bedreigd zijn. Van sommige soorten is zelfs bekend dat ze virussen bij zich dragen die nauw aan dit virus verwant zijn. Dit maakt ze tot een risico groep.
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
04-03-2020 17:24
Weer present. Vorig topic vroeg men nog over Midden-Limburg. In Roermond (wel iets meer richting het noorden) wemelt het vaak van de Duitsers en ze maken nog steeds de oversteek, zag ik vorige week bij mijn bezoek aan een tuincentrum daar.
Ik ben er zeker van dat we begin volgende week een explosie hier mogen verwachten...
Juf van mijn dochter was ook ziek met koorts en hoesten. Kon zomaar ineens snel gaan. Ze was net weer een dag op school.
Yup en wat dacht je van het outlet.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-03-2020 18:14
Coronavirus:
Iran temporarily frees 54,000 prisoners to combat spread

https://www.google.nl/amp/s/www.bbc.com ... 398?espv=1
respect, die doen alles eraan om het in te dammen
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
04-03-2020 18:17
respect, die doen alles eraan om het in te dammen
Nou, ik weet niet of je hier nou zo blij mee moet zijn.
.
Alle reacties Link kopieren
Wow, binnen een halve week een topic vol :) / Tvp
Alle reacties Link kopieren
overigens komen de meeste (zeker wilde) dieren natuurlijk helemaal niet in nauw contact met mensen dus vooralsnog worden er geen problemen gezien. Maar het is wel iets om alert op te zijn. Geen reden tot paniek oid hoor.
Alle reacties Link kopieren
Elmasunshine_ schreef:
04-03-2020 17:34
Ik kom beroepshalve veel zieken tegen. Vandaag was ik zelf vrij minnetjes. Het zint me toch niet ook al probeer ik dus mijn kop erbij te houden. Niks aan dat we massaal zo gek worden gemaakt :-(
Je láát je gek maken.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
04-03-2020 18:15
Facebook zeker :D
ik heb het toch gevonden, inderdaad geen rondleidingen meer via stichting aap, dank aan de vorige poster"boontje89"
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... ege-corona
correctie dierentuin blijft wel open
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
04-03-2020 18:17
respect, die doen alles eraan om het in te dammen

Oh, jij hebt nieuwe bronnen in Iran?
Iran staat eerder op het punt een tweede Wuhan te worden.
Echt wat een desinformatie.
nounou
TimmyTilburg schreef:
04-03-2020 18:17
respect, die doen alles eraan om het in te dammen
Grappenmaker
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-03-2020 18:18
Nou, ik weet niet of je hier nou zo blij mee moet zijn.
ze zijn hebben wel proactief beleid, en geleerd van andere landen waarbij gevangenissen eerder een besmette bron werden.
TimmyTilburg schreef:
04-03-2020 18:13
Ik zal eerlijk toegeven ik kan het bericht niet meer terug vinden, misschien is de site of bericht nog niet geindexeerd op google

Er was pas een dierentuin eerder dicht vanwege de storm, weet je zeker dat je het niet gewoon verward hebt?

Echt Timmy, je post de hele tijd berichten die werkelijk nergens op gebaseerd zijn en vervolgens word je daar weer nog banger van. Je bent echt niet slim bezig als je het mij vraagt (doe je niet maar ik antwoord toch maar vast :P )
Alle reacties Link kopieren
streepjesdekbed schreef:
04-03-2020 18:24
Er was pas een dierentuin eerder dicht vanwege de storm, weet je zeker dat je het niet gewoon verward hebt?

Echt Timmy, je post de hele tijd berichten die werkelijk nergens op gebaseerd zijn en vervolgens word je daar weer nog banger van. Je bent echt niet slim bezig als je het mij vraagt (doe je niet maar ik antwoord toch maar vast :P )
zie een paar posts hierboven het betrof om rondleidingen door dierentuin, sorry
impala schreef:
04-03-2020 18:14
Iran has temporarily released more than 54,000 prisoners in an effort to combat the spread of the new coronavirus disease in crowded jails.

https://www.google.nl/amp/s/www.bbc.com ... 398?espv=1
Mag hopen dat dat alleen om politieke gevangenen gaat en vrouwen die gestraft worden omdat ze zich door een man hebben laten verkrachten, die dingen. Lijkt me niet dat je als bevolking zit te wachten op een stel losgelaten misdadigers...
TimmyTilburg schreef:
04-03-2020 18:28
zie een paar posts hierboven het betrof om rondleidingen door dierentuin, sorry

Stichting Aap is niet echt een dierentuin hoor, da's een opvang.
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
04-03-2020 18:24
ze zijn hebben wel proactief beleid, en geleerd van andere landen waarbij gevangenissen eerder een besmette bron werden.

Lekker proactief beleid, de religieuze aanbiddingsplaatsen in Qom, het centrum van de uitbraak, openlaten.

Heb jij misschien bepaalde Russische contacten? Je forumt hier echt vrij wonderlijk. Je verspreidt desinformatie en paniek.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
04-03-2020 18:30


Heb jij misschien bepaalde Russische contacten? Je forumt hier echt vrij wonderlijk.
Alsof dit geen wonderlijke opmerking is
impala wijzigde dit bericht op 04-03-2020 18:32
8.52% gewijzigd
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven