Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 40)

17-01-2021 12:35 3010 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 94 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 919.000 mensen positief getest en ruim 13.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-01-2021 13:29
Of versoepelingen eind februari/begin maart en dan weer terug in lockdown in mei en juni.

Overigens kan ik me moeilijk voorstellen dat het virus in mei en juni nog hard om zich heen kan grijpen.
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
17-01-2021 13:29
Het valt mij op dat deze britse variant veel in zorginstellingen gevonden wordt. Klopt dat? In NL ook al in een aantal instellingen.
Als dat zo doorgaat zie ik het nog gebeuren dat ze die instellingen misschien nog eens op slot gooien
Het feit dat zulke grote clusters worden gevonden in instellingen maakt duidelijk dat het virus veel besmettelijker is. Ze houden de scholen echt niet voor niks dicht.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
17-01-2021 13:39
Vanaf zes uur 's avonds lijkt mij ook heel naar. Aan de andere kant: de reguliere zorg schijnt in Frankrijk veel meer door te gaan, en als de horeca en winkels overdag open mogen zijn hebben die een grotere kans om te overleven.
En de scholen, zowel basis- als voortgezet onderwijs, zijn open.

Misschien hangen 'wij' in Nederland zozeer aan onze individuele vrijheid om te gaan en staan waar we willen dat veel belangrijke zaken in onze samenleving (zoals zorg, onderwijs en vertier) door de effecten van dit virus kapot gaan.
Er zijn ook landen die en alles dicht hebben en een avondklok. Oostenrijk bijvoorbeeld, ik vind het niet typisch iets Nederlands. Zo heeft elk land zin eigen maatregelen, ik denk dat de culturele verschillen tussen landen hierin een grote rol spelen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-01-2021 13:40
Als een avondklok vanaf 18.00 met open scholen en open winkels en horeca en reguliere zorg die doorgaat hetzelfde effect zou hebben als géén avondklok en alles dicht, zou ik echt veel liever het eerste willen.
Idd.

Hier in België, ik woon in de hoofdstad, is al maanden een avondklok vanaf 22u. Tot 6 uur 's morgens. Maar wat zou je dan willen doen in dat tijdsbestek met het huidige 'contactenverbod' en de gesloten horeca in putje winter, vraag ik me af. Vind het ook totaal niet erg, zeker niet als introvert.

We doen het nu ook best goed met het virus onder bedwang te houden. Maar ja, we zitten dan ook al vanaf quasi maart 2020 in "harde lockdown". :hyper:
charlotte717 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 13:49
17.43% gewijzigd
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
17-01-2021 13:40
Dat eerste denk ik dat ze niet doen. Ik ga ervan uit dat ze liever een paar weken langer aanhouden en met meer 'zekerheid' dingen gaan opengooien.

Dat tweede is, denk ik, ook afhankelijk van mutaties. Als er een agressieve mutatie komt waarbij het vaccin niet (voldoende) resultaat heeft, dan zou het zomaar nog harder dan nu om zich heen kunnen slaan.
Ik denk zeker niet dat ze ‘voor de zekerheid’ de lockdown t/m mei gaan volhouden.
Dat is echt echt de doodsteek voor alle ondernemers, dat kunnen ze gewoon niet maken.
Als de cijfers lager zijn moeten er gewoon zaken worden geopend.
Zwartgroen schreef:
17-01-2021 12:43
Volgens mij zijn we al een heel eind met het draaiboek zo.
Haargroei op plaatsen waar je dat in geen jaren had, en mannen in overhemd+stropdas, en joggingbroek. En niks zuipen in de kroeg! 14 dagen zoom-borrelen!
anoniem_655151ea69733 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 13:50
0.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat er gesproken wordt over een derde golf en eventuele lockdown in mei en juni. Ja, er wordt aangegeven dat het afhankelijk is van hoeveel mensen er gevaccineerd zijn, maar de planning is toch om dan zo’n beetje wel alle kwetsbaren gehad te hebben? Waarom dit dan toch benoemen?
bisto schreef:
17-01-2021 13:44
Het feit dat zulke grote clusters worden gevonden in instellingen maakt duidelijk dat het virus veel besmettelijker is. Ze houden de scholen echt niet voor niks dicht.
Eens!
AnAppleADay schreef:
17-01-2021 13:48
Ik denk zeker niet dat ze ‘voor de zekerheid’ de lockdown t/m mei gaan volhouden.
Dat is echt echt de doodsteek voor alle ondernemers, dat kunnen ze gewoon niet maken.
Als de cijfers lager zijn moeten er gewoon zaken worden geopend.
Dat laatste hoop ik zo !!
AnAppleADay schreef:
17-01-2021 13:48
Ik denk zeker niet dat ze ‘voor de zekerheid’ de lockdown t/m mei gaan volhouden.
Dat is echt echt de doodsteek voor alle ondernemers, dat kunnen ze gewoon niet maken.
Als de cijfers lager zijn moeten er gewoon zaken worden geopend.
Nou, het kan zelfs politiek interessant zijn om langer een crisissfeer in stand te houden. Rechtse partijen doen het dan traditioneel beter.....
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-01-2021 13:52
Eens!
Ik weet het niet. Bij mijn broer waren binnen 3 weken 120 van de 170 inwoners besmet in het verpleeghuis, met de oorspronkeijie variant. Het kan echt hard gaan op zulke plekken.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
17-01-2021 13:45
Er zijn ook landen die en alles dicht hebben en een avondklok. Oostenrijk bijvoorbeeld.
Dit is echt onzin. In Oostenrijk zijn de pistes gewoon open er wordt volop geskied.
Vriend van dochter is daar half december heen gegaan voor afronding opleiding tot skileraar (6 dagen).
Daarna konden ze met een hele groep gewoon accomodatie huren en ze zijn daar nog steeds.
Inderdaad wel een avondklok, mondkapjes e.d maar ze kunnen verder gewoon hun gang gaan.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
17-01-2021 13:54
Nou, het kan zelfs politiek interessant zijn om langer een crisissfeer in stand te houden. Rechtse partijen doen het dan traditioneel beter.....
De verkiezingen zijn al in maart, dus dan hoeven ze niet tot mei door te gaan ;-)
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
17-01-2021 13:55
Ik weet het niet. Bij mijn broer waren binnen 3 weken 120 van de 170 inwoners besmet in het verpleeghuis, met de oorspronkeijie variant. Het kan echt hard gaan op zulke plekken.
Bij ons is er momenteel ook een uitbraak. En het loopt iedere dag op. Wij zijn allemaal inmiddels bijna gevaccineerd, dus hoop dat de zorg gewoon gecontinueerd kan worden. Ik las wel vorige week ergens dat in huizen waar een ongecontroleerde uitbraak is er niet gevaccineerd gaat worden. Ik weet niet goed of wij hieronder gaan vallen of niet. Hoop uiteraard van niet.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-01-2021 13:48
Ik denk zeker niet dat ze ‘voor de zekerheid’ de lockdown t/m mei gaan volhouden.
Dat is echt echt de doodsteek voor alle ondernemers, dat kunnen ze gewoon niet maken.
Als de cijfers lager zijn moeten er gewoon zaken worden geopend.
“Ze” kunnen het niet maken? “Ze” doen het niet om te pesten maar als dat gebeurt, doen “ze” dat alleen omdat het nodig is.
Onderstaand bericht laat zien wat er gebeurt als zo’n besmettelijke mutatie om zich heen grijpt. . In Engeland hebben we het ook gezien dat het aantal besmettingen razendsnel kan toenemen.

In een woonzorgcentrum in het Belgische Merkem zijn zeker 72 bewoners en 38 medewerkers besmet met de Britse coronavirusvariant, melden Belgische media. Drie bewoners zijn overleden. Ook elders in de West-Vlaamse gemeente Houthulst, waarvan Merkem deel uitmaakt, is het aantal nieuwe coronagevallen binnen twee weken snel gestegen: van 8 naar 85.

Het aantal coronabesmettingen in Houthulst steeg de afgelopen week snel. Er werd al gevreesd dat het om de Britse variant zou gaan, en dat werd zondagochtend bevestigd. Uit voorzorg besloot de gemeente eerder al om alle sociale activiteiten te verbieden.

Alleen scholen, kinderopvang en medische diensten blijven voorlopig open. ,,De oorzaak van de uitbraak is nog niet bekend, maar we zijn volop bezig met contacttracing", aldus burgemeester Joris Hindryckx. "Besmette personen moeten tien dagen in quarantaine, in plaats van zeven dagen bij een gewone besmetting."
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
17-01-2021 13:44
Het feit dat zulke grote clusters worden gevonden in instellingen maakt duidelijk dat het virus veel besmettelijker is. Ze houden de scholen echt niet voor niks dicht.
Nee hoor. Ik blijf het zeggen. Hier in het voorjaar ontzettend veel clusters in woonzorgcentra. Meer dan de helft van de doden bij ons komen uit wzc.

Trouwens jonge man in mijn omgeving in april gestorven. En zorgmedewerker ergens in de dertig. Ik las vluchtig iets over een 37 jarige en de Britse mutatie. Gaat te snel hier om alles bij te lezen.
Life is short. Eat dessert first.
AnAppleADay schreef:
17-01-2021 13:48
Ik denk zeker niet dat ze ‘voor de zekerheid’ de lockdown t/m mei gaan volhouden.
Dat is echt echt de doodsteek voor alle ondernemers, dat kunnen ze gewoon niet maken.
Als de cijfers lager zijn moeten er gewoon zaken worden geopend.
Ik zeg ook niet t/m mei. Ik kan me wel voorstellen dat ze voorzichter zijn met open gooien. Die doodsteek is er voor veel ondernemers al. Maar er zijn genoeg die met uitstel van huren etc. gecombineerd met staatssteun net privé kunnen overleven. Dus eigenlijk zijn ze al failliet, alleen zijn de vervolgstappen nog niet genomen.

En ze moeten niets he?! We willen dat wel graag, maar uiteindelijk doen ze wat ze doen. En ik heb liever dat ze doordacht iets doen wat meer kans van slagen heeft dan ad hoc alles open gooien want de cijfers zijn weer even laag. Ik denk ook echt dat openmaken en later weer in lockdown veel meer negatieve impact op ondernemers heeft.

Enerzijds de energie van weer op kunnen bouwen om vervolgens weer een nekslag te krijgen. Anderzijds, opstarten kost veel geld en sluiten ook. Enig idee hoeveel voorraad er in de horeca moet zijn om een beetje kroeg / restaurant te kunnen draaien? En ze hebben die voorraad al 2 keer over de datum zien gaan. Daarnaast hebben fabrieken momenteel hun productie verlaagd of leveren nu aan particulieren in plaats van groothandels en ondernemers. Dus een snelle start betekent sowieso al heel veel uitdagingen om het logistiek geregeld te krijgen.

En al die ondernemers die seizoensproducten bieden die aan mode onderhevig zijn? Kleding, schoeisel, bepaalde schoolartikelen, sportartikelen die elk jaar verbeterd in de winkel komen (denk aan dingen als snowboardschoenen), dus artikelen die volgend jaar alweer achterlopen op de nieuwste ontwikkelingen.

M.a.w.: Versoepeling is niet persé goed nieuws voor ondernemers.
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
17-01-2021 13:44
Het feit dat zulke grote clusters worden gevonden in instellingen maakt duidelijk dat het virus veel besmettelijker is. Ze houden de scholen echt niet voor niks dicht.
Ik vraag me af of dit alleen aan de britse variant ligt? Met de oude variant kan het toch ook heel hard gaan in zo'n instelling, er hoeft in een verpleeghuis er maar 1 binnen te komen met corona en die mensen zijn zo vatbaar
AnAppleADay schreef:
17-01-2021 13:58
De verkiezingen zijn al in maart, dus dan hoeven ze niet tot mei door te gaan ;-)
Coalitievorming. In tijden van crisis is het voor Rutte en Hoekstra makkelijker te verklaren waarom toch met PVV in zee gegaan wordt. GroenLinks is voor hen beide geen optie......
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
17-01-2021 13:58
“Ze” kunnen het niet maken? “Ze” doen het niet om te pesten maar als dat gebeurt, doen “ze” dat alleen omdat het nodig is.
Onderstaand bericht laat zien wat er gebeurt als zo’n besmettelijke mutatie om zich heen grijpt. . In Engeland hebben we het ook gezien dat het aantal besmettingen razendsnel kan toenemen.

...
Ik heb het over verlengen voor de zekerheid.
Als het nodig is is het nodig, maar je gaat het niet doen ‘voor de zekerheid’
anappleaday wijzigde dit bericht op 17-01-2021 14:03
Reden: Quote ingekort
46.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
17-01-2021 14:01
Coalitievorming. In tijden van crisis is het voor Rutte en Hoekstra makkelijker te verklaren waarom toch met PVV in zee gegaan wordt. GroenLinks is voor hen beide geen optie......
Dat is waar, daar had ik nog niet aan gedacht.
MajaDB schreef:
17-01-2021 13:54
Nou, het kan zelfs politiek interessant zijn om langer een crisissfeer in stand te houden. Rechtse partijen doen het dan traditioneel beter.....
Denk niet dat Rutte & Co op groei van partijen als FvD, Ja21, Code Oranje zit te wachten.
MajaDB schreef:
17-01-2021 14:01
Coalitievorming. In tijden van crisis is het voor Rutte en Hoekstra makkelijker te verklaren waarom toch met PVV in zee gegaan wordt. GroenLinks is voor hen beide geen optie......
Dat zou mooi zijn! Zeker als daarmee GL buitenspel kan worden gezet.
doornroosje9 schreef:
17-01-2021 13:59
Nee hoor. Ik blijf het zeggen. Hier in het voorjaar ontzettend veel clusters in woonzorgcentra. Meer dan de helft van de doden bij ons komen uit wzc.

Trouwens jonge man in mijn omgeving in april gestorven. En zorgmedewerker ergens in de dertig. Ik las vluchtig iets over een 37 jarige en de Britse mutatie. Gaat te snel hier om alles bij te lezen.

Dat laatste gaat over een docente. Er is niet naar buiten gebracht waaraan ze is overleden. wel dat ze eerder Corona heeft gehad en dat nu in haar omgeving de Britse variant heerst. En omdat ze ook op de kaart van 'door Corona overleden leerkrachten' staat, vinden sommige mensen dat ze recht hebben om te weten waar deze dame nu precies aan overleden is. Want dat stelt gerust of zo.

En toen kwam een discussie over privacy en is bovenstaande nog steeds de info waar iedereen het mee mag doen ;-)
Ik ben helemaal niet alleen maar positief over het beleid, maar ik ben er wel van overtuigd dat onze politiek zodra het kan de maatregelen weer op gaat heffen. Die doen dat echt niet voor de lol hoor, Rutte zit echt niet 's avonds in zijn handen te wrijven dat het hem toch gelukt is om iedereen met een mondkapje te laten lopen en dat dan zo lang mogelijk volhouden want dan heeft hij 'macht'. Ik snap niet dat er mensen zijn die denken dat dat het doel van politici is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven