Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 41)

21-01-2021 22:45 3006 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 97 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 945.000 mensen positief getest en ruim 13.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40
Jamaarhoe schreef:
21-01-2021 22:52
Tsum Tsum heb jij een soort magisch wekkertje dat je weet wanneer je een nieuw topic moet openen??
Nee, ik hang gewoon teveel rond op het forum ofzo :$ Meestal in lees modes. Maar nu wilde ik mijn computer uitzetten en dacht laat ik eens kijken hoeveel berichten er nog nodig zijn... nog 10?! :O En terwijl bezig was om de data up te daten was het vol. :hihi:
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
21-01-2021 23:02
Nee, ik hang gewoon teveel rond op het forum ofzo :$ Meestal in lees modes. Maar nu wilde ik mijn computer uitzetten en dacht laat ik eens kijken hoeveel berichten er nog nodig zijn... nog 10?! :O En terwijl bezig was om de data up te daten was het vol. :hihi:
Als het allemaal over is verdien je wel een medaille voor punctueelste topic opener ;)
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
21-01-2021 22:49
Ja, 2 dagen voor de eerste verjaardag van het topic op zaterdag :cheer2: Maar geen idee of dat nou wel zo leuk is. :hihi:
Ik zit dat eerste topic te herlezen. Wel interessant om zo achteraf te zien wat men er toen van vond. Zonder overigens ‘zie je wel’-achtige gedachten terecht te vinden, we konden toen enkel gissen wat er zou gebeuren. Niemand had denk ik echt aan zien komen wat we de afgelopen 10 maanden meegemaakt hebben. Ook iemand als Florence, die praktisch iedereen hier heel hoog heeft volgens mij, vond in januari/februari nog dat er geen reden was voor paniek en dat de kans dat het in Nederland zou komen klein was. Bij de meeste virussen die opduiken (en dat zijn er héél veel) is de kans dat het een pandemie wordt gelukkig ook heel klein.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad niet zo lang geleden; een wereld/leven/forum zonder Covid-19...
De toekomst is niet meer wat het was
Susan schreef:
21-01-2021 22:55
Ja gek hè?

Ik weet nog dat op de laatste woensdag voor de lockdown mijn dochter nog theaterles had en ik door de stad liep, op zoek naar een boek, en dat ik toen de juf van mijn dochter tegenkwam - en steeds als ik denk aan het oude normaal dan zie ik dat filmpje voor me in mijn hoofd. Slaat echt nergens op maar ik zie dat beeld al bijna een jaar.
Ja zo raar. Ik ging eind januari nog naar een concert in Amsterdam, geen idee dat dat meteen mijn eerste en laatste treinritje zouden worden van het jaar. Volle zaal en veel mensen waren aan het snotteren om me heen en ik was zelf ook wat verkouden maar daar schonk je geen aandacht aan want het was winter en normaal. Hoewel ik me zorgen maakte over Corona was het nog wel zo ver weg en had ik nog hoop dat het niet teveel zou verspreiden zoals bij SARS het geval was. Wat een verschil, een concert bijwonen met duizenden mensen en dan ook nog in een propvolle trein kan ik me haast niet meer voorstellen en lijkt veel langer geleden.
Alle reacties Link kopieren
Hè, daar gaat onze gratis 20% :nooo:

https://nos.nl/artikel/2365391-eu-lande ... evert.html
Alle reacties Link kopieren
Over luchtvochtigheid in huis: weet iemand hoe dit werkt?
Ik heb een (helaas heftige vorm van) huisstofmijtallergie. In de maanden met een temperatuur boven 15 gr altijd een raam open en daaronder lucht ik een uur per dag. In de winter heb ik dus heel veel last van de verwarming, droge lucht wn daardoor dwarrelend stof. Ik heb dus altijd bakjes water op alle radiatoren in huis staan en een luchtbevochtiger. Mijn planten varen er wel bij en mij helpt het te kunnen ademen. Maar is dit ook onderzocht wbt covid en mensen in huis?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
21-01-2021 23:06
Ik zit dat eerste topic te herlezen. Wel interessant om zo achteraf te zien wat men er toen van vond. Zonder overigens ‘zie je wel’-achtige gedachten terecht te vinden, we konden toen enkel gissen wat er zou gebeuren. Niemand had denk ik echt aan zien komen wat we de afgelopen 10 maanden meegemaakt hebben. Ook iemand als Florence, die praktisch iedereen hier heel hoog heeft volgens mij, vond in januari/februari nog dat er geen reden was voor paniek en dat de kans dat het in Nederland zou komen klein was. Bij de meeste virussen die opduiken (en dat zijn er héél veel) is de kans dat het een pandemie wordt gelukkig ook heel klein.
Ja, gek gevoel. Ik hoop dat alles goed gaat met Florence.
Vorig jaar om deze tijd kocht ik een cadeautje voor m'n vader. Die zou komend weekend jarig zijn. Een boekje over tuinvogels. Daar keek hij graag naar.

2 Juni 2020 overleden. Volgens de arts aan eenzaamheid en onbegrip. Opgesloten in een verpleeghuis, want toen dachten we nog dat we de kwetsbaren op die manier goed beschermden.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-01-2021 22:55
Ja gek hè?

Ik weet nog dat op de laatste woensdag voor de lockdown mijn dochter nog theaterles had en ik door de stad liep, op zoek naar een boek, en dat ik toen de juf van mijn dochter tegenkwam - en steeds als ik denk aan het oude normaal dan zie ik dat filmpje voor me in mijn hoofd. Slaat echt nergens op maar ik zie dat beeld al bijna een jaar.
Mijn dochter had diezelfde dag een margedag van school. We zijn met de trein naar een museum geweest, en daarna hebben we wat gegeten. Omdat het in de zon al heerlijk lenteweer was, had de lunchroom allemaal tafeltjes dicht op elkaar in de zon gezet.

In de trein was een mevrouw heel erg aan het hoesten, toen dacht ik er nog wel even over na, maar dat was mijn laatste 'onbezorgde' dag verder. En laatste treinrit, laatste binnen-uitje en laatste lunchroom. Bizarre gedachte.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
21-01-2021 23:10
Vorig jaar om deze tijd kocht ik een cadeautje voor m'n vader. Die zou komend weekend jarig zijn. Een boekje over tuinvogels. Daar keek hij graag naar.

2 Juni 2020 overleden. Volgens de arts aan eenzaamheid en onbegrip. Opgesloten in een verpleeghuis, want toen dachten we nog dat we de kwetsbaren op die manier goed beschermden.
:hug: wat naar Maja. Sterkte.
Ik herinner me vrij weinig van die tijd. In de discussies hier vond ik de paniek die bij sommigen al heel snel heerste een beetje overdreven. De paniek was achteraf gezien zeer terecht. Ik denk alleen niet dat we veel anders hadden kunnen reageren.


Ik weet wel nog heel goed hoe ik me voelde toen het kwartje eindelijk viel een maand of wat later: ‘We are fucked’.
Alle reacties Link kopieren
Tvp 😎
MajaDB schreef:
21-01-2021 23:10
Vorig jaar om deze tijd kocht ik een cadeautje voor m'n vader. Die zou komend weekend jarig zijn. Een boekje over tuinvogels. Daar keek hij graag naar.

2 Juni 2020 overleden. Volgens de arts aan eenzaamheid en onbegrip. Opgesloten in een verpleeghuis, want toen dachten we nog dat we de kwetsbaren op die manier goed beschermden.
:hug:
elein schreef:
21-01-2021 23:12
:hug: wat naar Maja. Sterkte.
Dank je.

Hij is 88 geworden. Ik denk dat het goed is. Hij snapte het ook niet. De maskers, het plexiglas. De afstand. Skype....

een demete man van 88.... skypen..... als je het zo typt, lijkt het een column van Youp vh Hek....

We hebben gekke dingen gedaan afgelopen jaar.
Nu de scholen ook weer dicht zijn lijkt het wel 1 grote déjà vu nu. Het voelt alsof de tijd stil staat en alles alleen maar herhaald wordt. Zoals in die film waarin iemand dezelfde dag steeds opnieuw beleeft.
Chienandalou schreef:
21-01-2021 23:09
Over luchtvochtigheid in huis: weet iemand hoe dit werkt?
Ik heb een (helaas heftige vorm van) huisstofmijtallergie. In de maanden met een temperatuur boven 15 gr altijd een raam open en daaronder lucht ik een uur per dag. In de winter heb ik dus heel veel last van de verwarming, droge lucht wn daardoor dwarrelend stof. Ik heb dus altijd bakjes water op alle radiatoren in huis staan en een luchtbevochtiger. Mijn planten varen er wel bij en mij helpt het te kunnen ademen. Maar is dit ook onderzocht wbt covid en mensen in huis?
Ik weet ook niet zo goed wat ik daarmee aan moet nu. In de woonkamer staat wel vaak een klapraampje op een kier en hangen er bakjes met water aan de verwarming maar hier in de slaapkamer heb ik altijd condens op de ramen want het is enkel glas. Afgelopen winters gebruikte ik altijd een vochtvreter omdat het anders zo vanaf de vensterbank op de grond druppelde en ik heb m'n radiator bakjes nog niet gevuld. Er is nog niks gaan druppelen, nog geen vochtvereter en ik vraag me dus af of ik nu wel of niet die bakjes moet vullen.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
21-01-2021 23:10
Vorig jaar om deze tijd kocht ik een cadeautje voor m'n vader. Die zou komend weekend jarig zijn. Een boekje over tuinvogels. Daar keek hij graag naar.

2 Juni 2020 overleden. Volgens de arts aan eenzaamheid en onbegrip. Opgesloten in een verpleeghuis, want toen dachten we nog dat we de kwetsbaren op die manier goed beschermden.
Sterkte Maja, mijn vader is begin april 2020 overleden in het verpleeghuis. Een maand alleen kunnen bellen en door het raam zwaaien, en toen ze niet meer van hun kamer afmochten is hij aan zijn ziektebeeld overleden. Ik was en ben nog steeds opgelucht dat hij de rest niet mee heeft gekregen.
kadanz schreef:
21-01-2021 23:12
Ik herinner me vrij weinig van die tijd. In de discussies hier vond ik de paniek die bij sommigen al heel snel heerste een beetje overdreven. De paniek was achteraf gezien zeer terecht. Ik denk alleen niet dat we veel anders hadden kunnen reageren.


Ik weet wel nog heel goed hoe ik me voelde toen het kwartje eindelijk viel een maand of wat later: ‘We are fucked’.
Ik ergerde me dood aan al die fitties die er destijds waren. Dan waren we in discussie over het nieuws en dan kwam er weer een groepje forummers langs die het allemaal onzin vonden en dat we angsthazen waren. Ik weet zelfs nog dat iemand destijds heeft gevraagd of het topic op slot kon want het was alleen maar paniekzaaien wat we deden. Voor mijn gevoel was dat helemaal niet zo.
Als er toch 1 "lesson learned" is deze crisis, dan is het toch wel hoe wij onze intramurale zorg georganiseerd hebben.

Ik hoop echt dat er een wet komt die het gaat verbieden ooit nog mensen in instellingen op te sluiten en af te schermen van de buitenwereld. Dat je als patiënt/cliënt onder álle omstandigheden recht hebt op bezoek. Menselijk contact.
Alle reacties Link kopieren
Op sommige locaties zijn ze toch weer dicht, dus ik ben bang van niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog dat ik hier probeerde te relativeren, maar dat ik het gevoel had dat dit fout kon gaan. Ik was een jaar geleden bezig met elke keer tijdens het boodschappen doen extra houdbare dingen te kopen. Ik had schrik dat mensen massaal zouden gaan hamsteren.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
21-01-2021 23:17
Ik weet ook niet zo goed wat ik daarmee aan moet nu. In de woonkamer staat wel vaak een klapraampje op een kier en hangen er bakjes met water aan de verwarming maar hier in de slaapkamer heb ik altijd condens op de ramen want het is enkel glas. Afgelopen winters gebruikte ik altijd een vochtvreter omdat het anders zo vanaf de vensterbank op de grond druppelde en ik heb m'n radiator bakjes nog niet gevuld. Er is nog niks gaan druppelen, nog geen vochtvereter en ik vraag me dus af of ik nu wel of niet die bakjes moet vullen.
Ja lastig. Als je condens op de ramen krijgt lijkt me dat je eerder een omgekeerd probleem hebt ;) Mijn woning is meer dan 100 jaar oud, maar wel gerenoveerd en dubbel glas. Als ik die bakjes niet neerzet en niet lucht, kan ik de droge lucht en stof bijna ‘happen’ en proeven in huis. Ik merk het vaak ook als ik bij mensen thuis kom die veel stoffen (dikke gordijnen en tapijt) in huis hebben. Dan vraag ik altijd of er een raampje open kan zodat ik kan ademen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
21-01-2021 23:11
Mijn dochter had diezelfde dag een margedag van school. We zijn met de trein naar een museum geweest, en daarna hebben we wat gegeten. Omdat het in de zon al heerlijk lenteweer was, had de lunchroom allemaal tafeltjes dicht op elkaar in de zon gezet.

In de trein was een mevrouw heel erg aan het hoesten, toen dacht ik er nog wel even over na, maar dat was mijn laatste 'onbezorgde' dag verder. En laatste treinrit, laatste binnen-uitje en laatste lunchroom. Bizarre gedachte.
Zo'n soort dag had ik voor de voorjaarsvakantie. Mijn dochter had toen op vrijdag een roostervrije dag, toen zijn we gaan ontbijten bij Happy Tosti, toen de stad in gegaan en toen tussen de middag nog een donut gegeten bij Dunkin' Donut. Het was zo'n fijne zorgeloze dag. Eigenlijk was dat eerder de laatste normale dag, want op die dag die ik steeds voor me zie was het al volop aan de gang, er was alleen nog geen lockdown.

De dag na die fijne zaterdag kwam het nieuws dat het in Italië zo enorm hard ging en toen kwam het met de dag dichterbij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
@MajaDB en @-Rosings- :hug: Echt verschrikkelijk dat ze zo de laatste maanden van het leven hebben door moeten brengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven