Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 41)

21-01-2021 22:45 3006 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 97 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 945.000 mensen positief getest en ruim 13.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40
Ik heb rond deze tijd vorig jaar mijn eerste bestelling desinfectiemateriaal en mondmaskers gedaan 😃
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
21-01-2021 23:08
Ja zo raar. Ik ging eind januari nog naar een concert in Amsterdam, geen idee dat dat meteen mijn eerste en laatste treinritje zouden worden van het jaar. Volle zaal en veel mensen waren aan het snotteren om me heen en ik was zelf ook wat verkouden maar daar schonk je geen aandacht aan want het was winter en normaal. Hoewel ik me zorgen maakte over Corona was het nog wel zo ver weg en had ik nog hoop dat het niet teveel zou verspreiden zoals bij SARS het geval was. Wat een verschil, een concert bijwonen met duizenden mensen en dan ook nog in een propvolle trein kan ik me haast niet meer voorstellen en lijkt veel langer geleden.
Inderdaad, hoe anders was het toen.

Mijn laatste treinreis weet ik ook nog goed, dat was op 27 februari, de dag van de eerste besmetting in Nederland. Mijn laatste live overleg gewoon op kantoor. Zo gek allemaal achteraf.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
21-01-2021 23:08
Hè, daar gaat onze gratis 20% :nooo:

https://nos.nl/artikel/2365391-eu-lande ... evert.html
Wat superflauw van Pfizer. Ik hoop dat ze erop terugkomen. Ik vind het ook gewoon stom. Als je met zo'n flessenschraper meer vla uit je fles weet te halen dan is dat toch gewoon jouw voordeeltje, dat zou hiervoor toch ook moeten gelden? Mensen hebben zoveel flesjes besteld en weten daar met een handig trucje meer mensen mee te vaccineren, dat betekent toch niet dat zij opeens minder hoeven te leveren? Echt een rotstreek.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
elein schreef:
21-01-2021 23:25
Op sommige locaties zijn ze toch weer dicht, dus ik ben bang van niet.
Ik vind dat nu ook schandalig. Toen wisten we niet beter. Maar nu? Je moet je schamen!

Het is een zwaktebod geasseerd op angst,
en gevoed door een gebrek aan middelen. Geld dus.

Het is een keuze. Je kan er als samenleving ook voor kiezen om al die huizen ten alle tijde open te houden. We hebben sneltest. Beschermende kleding. Ontsmettingsmiddelen. Je kán die inzetten. Je kan risico's minimaliseren.

Maar dat zal financieel niet aantrekkelijk zijn en economisch niet relevant. 4 miljard voor KLM is dan toch belangrijker, kennelijk.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-01-2021 23:31
Wat superflauw van Pfizer. Ik hoop dat ze erop terugkomen. Ik vind het ook gewoon stom. Als je met zo'n flessenschraper meer vla uit je fles weet te halen dan is dat toch gewoon jouw voordeeltje, dat zou hiervoor toch ook moeten gelden? Mensen hebben zoveel flesjes besteld en weten daar met een handig trucje meer mensen mee te vaccineren, dat betekent toch niet dat zij opeens minder hoeven te leveren? Echt een rotstreek.
Dat heet ook gewoon ecologische en economische logica.

Minder flesjes nodig is goedkoper om te maken én ook nog eens energie-zuiniger.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Susan schreef:
21-01-2021 23:31
Wat superflauw van Pfizer. Ik hoop dat ze erop terugkomen. Ik vind het ook gewoon stom. Als je met zo'n flessenschraper meer vla uit je fles weet te halen dan is dat toch gewoon jouw voordeeltje, dat zou hiervoor toch ook moeten gelden? Mensen hebben zoveel flesjes besteld en weten daar met een handig trucje meer mensen mee te vaccineren, dat betekent toch niet dat zij opeens minder hoeven te leveren? Echt een rotstreek.
Niet alleen superflauw. Het toont qel qeer iets van mentaliteit van de farmaceutische sector.

Onder normale omstandigheden had ik het al stom gedrag gevonden,.aar OK, medicijnen ontwikkeling ia duur, dus, toe maar.

Maar nu?

We betalen een marktconforme prijs. Krijgen géén additionele kortingen en hebben wél honderden miljoenen bijgedragen aan de ontwikkeling, als EU. En, vergeet niet, we hebben een belangrijk deel van de aansprakelijkheid over genomen. Dus die pillenboer verdient vrijwel risicoloos, dik aan ons en deze crisis.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
21-01-2021 23:37
Niet alleen superflauw. Het toont qel qeer iets van mentaliteit van de farmaceutische sector.

Onder normale omstandigheden had ik het al stom gedrag gevonden,.aar OK, medicijnen ontwikkeling ia duur, dus, toe maar.

Maar nu?

We betalen een marktconforme prijs. Krijgen géén additionele kortingen en hebben wél honderden miljoenen bijgedragen aan de ontwikkeling, als EU. En, vergeet niet, we hebben een belangrijk deel van de aansprakelijkheid over genomen. Dus die pillenboer verdient vrijwel risicoloos, dik aan ons en deze crisis.
Inderdaad.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-01-2021 23:31
Wat superflauw van Pfizer. Ik hoop dat ze erop terugkomen. Ik vind het ook gewoon stom. Als je met zo'n flessenschraper meer vla uit je fles weet te halen dan is dat toch gewoon jouw voordeeltje, dat zou hiervoor toch ook moeten gelden? Mensen hebben zoveel flesjes besteld en weten daar met een handig trucje meer mensen mee te vaccineren, dat betekent toch niet dat zij opeens minder hoeven te leveren? Echt een rotstreek.
Ik dacht onmiddellijk toen Pfizer aankondigde dat ze gingen opschalen en even minder gingen leveren 'Die gaan de etiketten aanpassen'. Ze gaan niets gratis geven.
Life is short. Eat dessert first.
Ik betaal toch voor m'n pak koopmans ook niet meer omdat ik toevallig 23 in plaats van 20 oliebollen uit zo'n pak haal.... of gaat koopmans nu de pakken kleiner maken, nu zit dit hier lezen?
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
21-01-2021 23:46
Ik betaal toch voor m'n pak koopmans ook niet meer omdat ik toevallig 23 in plaats van 20 oliebollen uit zo'n pak haal.... of gaat koopmans nu de pakken kleiner maken, nu zit dit hier lezen?
Zijn prijzen optrekken.

Of op de verpakking zetten dat je er 24 bollen uitkrijgt (23 vind ik namelijk een stom aantal).
Bij wie het niet lukt en die het nog altijd bij wie 20 houdt ... die heeft pech gehad :-). Het is nu namelijk toch écht een pak voor 24 oliebollen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
21-01-2021 23:46
Ik betaal toch voor m'n pak koopmans ook niet meer omdat ik toevallig 23 in plaats van 20 oliebollen uit zo'n pak haal.... of gaat koopmans nu de pakken kleiner maken, nu zit dit hier lezen?
Maar jij betaalt per pakket en niet per oliebol.

We betalen per dosis en niet per flacon.
Life is short. Eat dessert first.
En ik bedenk me net dat John Campbell, die ik in het begin dagelijks keek voor de laatste ontwikkelingen, het ook nog steeds volhoud om iedere dag toch een filmpje te posten op Youtube. Ik volg hem al maanden niet meer dagelijks maar in het begin vond ik zijn filmpjes echt fijn want je las zoveel wat als leek niet altijd makkelijk was om te begrijpen maar hij legde alles zo goed en duidelijk uit.

Volgens mij is dit zijn eerste corona update: https://www.youtube.com/watch?v=aPvpfC7NfR0

En over Pfizer, ik vind het ook belachelijk. Er was een prijs en aantal flesjes afgesproken, dan kun je daar niet meer op terug komen naar mijn idee. Las vandaag ook weer over medicijntekorten en ik hoop echt dat ze daar eens wat aan gaan doen zodra er weer ruimte is. Ik hoop zowiezo dat Corona ervoor gaat zorgen dat er blijvend iets veranderd in de gezondheidszorg want daar is jaren veel te veel op bezuinigd waardoor fabrikanten ook zoiets hebben van andere landen die meer betalen gaan voor.
Alle reacties Link kopieren
Niemand die ecologisch denkt overigens?

Als ze met minder plastic, glas, ... 600 dosissen kunnen maken ipv 500 ... voordeel voor de natuur :-D.

Je wil de ecologische ramp dan niet weten als ze toch 1/6de meer plastic, glas, ... moeten produceren en nadien ook weer moeten wegkrijgen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
21-01-2021 23:51
Niemand die ecologisch denkt overigens?

Als ze met minder plastic, glas, ... 600 dosissen kunnen maken ipv 500 ... voordeel voor de natuur :-D.

Je wil de ecologische ramp dan niet weten als ze toch 1/6de meer plastic, glas, ... moeten produceren en nadien ook weer moeten wegkrijgen.
Dat voordeel voor de natuur was er sowieso, want we haalden er al 6 doses uit, dus er werden in de praktijk al meer mensen gevaccineerd uit één flesje, nu moeten we alleen die andere flesjes extra bestellen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik denk er wel eens aan wat er straks met al dat plastic enzo gaat gebeuren als Corona weer voorbij is. Nu zie je nog vooral de mondkapjes en handschoenen op straat al is dat naar mijn idee hier wel minder geworden. Straks heb je ineens extra ladingen plastic als afval of gaan bedrijven die hergebruiken, gedeeltelijk bewaren of blijft het in sommige gevallen de nieuwe standaard? Hopelijk kan het meeste plastic hergebruikt worden.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-01-2021 23:54
Dat voordeel voor de natuur was er sowieso, want we haalden er al 6 doses uit, dus er werden in de praktijk al meer mensen gevaccineerd uit één flesje, nu moeten we alleen die andere flesjes extra bestellen.
Maar zo gek vind ik het niet dat als er 17.000.000 Nederlandse dosissen besteld zijn Pfizer gewoon 17.000.000 dosissen levert en er dus ook 17.000.000 betaald worden.

Of die nu per 5 of per 6 verpakt zitten in een flacon.

Ze moeten gewoon minder flacons leveren en minder vaak over en weer rijden nu.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
21-01-2021 23:57
Maar zo gek vind ik het niet dat als er 17.000.000 Nederlandse dosissen besteld zijn Pfizer gewoon 17.000.000 dosissen levert en er dus ook 17.000.000 betaald worden.

Of die nu per 5 of per 6 verpakt zitten in een flacon.

Ze moeten gewoon minder flacons leveren en minder vaak over en weer rijden nu.
Niet alleen Nederlandse doses hè, het geldt in alle landen. Ook in België. Dit heeft niks met Nederland te maken.

"De directeur van het Vlaamse Agentschap Zorg en Gezondheid sprak in de Belgische krant De Standaard vanochtend over "bokkensprongen" van Pfizer. " (NOS)

Er was berekend dat er vijf doses in een flesje zitten, als dan blijkt dat er een handige manier bestaat om met zo'n flesje zes mensen te vaccineren vind ik het flauw om - als je dat hoort - te zeggen: goed, dan gaan we dus minder leveren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hoogstens bezorgd zijn om als je elke keer een klein deeltje afroomt om persoon 6 ook nog iets te geven of het vaccin dan bij iedereen nog wel krachtig genoeg is.

Aangezien je dus minder ingespoten krijgt dan gepland en waarschijnlijk ook nog eens getest geweest is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu dat er zelfs zeven doses uit te halen zijn:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eer ... er-vaccin/

Pfizer heeft nu net gezegd dat het "altijd de bedoeling was om zes doses uit één flesje te halen", ik ben benieuwd of ze nu dan weer gaan zeggen dat het altijd de bedoeling was dat er zeven uit gingen en nog minder leveren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Die zevende dosis mag toch niet gebruikt worden? Dat las ik vorige week ergens. En het was idd de bedoeling om er 6 dosissen uit te halen. Maar het blijft stom.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
22-01-2021 00:04
Ik lees nu dat er zelfs zeven doses uit te halen zijn:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eer ... er-vaccin/

Pfizer heeft nu net gezegd dat het "altijd de bedoeling was om zes doses uit één flesje te halen", ik ben benieuwd of ze nu dan weer gaan zeggen dat het altijd de bedoeling was dat er zeven uit gingen en nog minder leveren.
6.5 hé.

Die zevende mag telkens even wachten omdat ze 2 restjes van 2 flacons moeten mixen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
22-01-2021 00:07
Die zevende dosis mag toch niet gebruikt worden? Dat las ik vorige week ergens. En het was idd de bedoeling om er 6 dosissen uit te halen. Maar het blijft stom.
Volgens dat artikel nu wel, maar: "Omdat het technische behendigheid vereist om zeven doses uit een flacon te halen, is het vooralsnog alleen toegestaan in een ziekenhuisomgeving die werken volgens de criteria van de NVZA en niet daarbuiten. Toch kan dit besluit betekenen dat mogelijk duizenden mensen sneller kunnen worden gevaccineerd."
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
22-01-2021 00:08
6.5 hé.

Die zevende mag telkens even wachten omdat ze 2 restjes van 2 flacons moeten mixen.
Nee hoor, ze mogen geen restjes samen mixen. Laatst ook gelezen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
22-01-2021 00:09
Volgens dat artikel nu wel, maar: "Omdat het technische behendigheid vereist om zeven doses uit een flacon te halen, is het vooralsnog alleen toegestaan in een ziekenhuisomgeving die werken volgens de criteria van de NVZA en niet daarbuiten. Toch kan dit besluit betekenen dat mogelijk duizenden mensen sneller kunnen worden gevaccineerd."
Nou alleen maar goed als het lukt!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren scholing vaccineren gehad; in een gemengd Pfizer flacon (je moet het zelf mengen) zit 2.25ml. Elke dosis is 0.3ml. Met 5 spuiten gooi je dus 0.75ml vaccin weg, fijn dat het er nu 6 mogen zijn (en echt schrapen lijkt het niet maar dat was misschien pas bij 7 pas bedenk ik me nu, dan moet je wel echt opletten dat je geen lucht meetrekt dus en bij de andere spuitjes niks verspilt).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven