Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 41)

21-01-2021 22:45 3006 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 97 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 945.000 mensen positief getest en ruim 13.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Gekopieerd uit het oude topic:
Ritmodelanoche schreef:
21-01-2021 22:22
Jawel, dat is nu juist waarom het RIVM in die link die ik gaf zegt dat je oma ook na haar (en jouw) vaccinatie niet moet knuffelen. Want het virus wordt nog steeds verspreid. Alleen er is nu een kans van 1 op 20 dat oma niet beschermd is. En die kans is relatief klein, maar het lullige aan corona is dan dat als oma wel die ene op de 20 is, dat het dan ook meteen wel fout kan aflopen. Dat gaat echt nog wel wat haken/ogen hebben t.a.v. de terugkeer naar het oude normaal denk ik.
Maar nogmaals: daarin is het straks dus vergelijkbaar met griep: als de griepprik bij oma niet genoeg bescherming geeft kan dat haar ook fataal worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
21-01-2021 23:46
Ik betaal toch voor m'n pak koopmans ook niet meer omdat ik toevallig 23 in plaats van 20 oliebollen uit zo'n pak haal.... of gaat koopmans nu de pakken kleiner maken, nu zit dit hier lezen?
:rofl:

Wij hebben twee keer zoveel vaccins besteld als we nodig hebben dus dat zal wel loslopen. Ik vind wel dat Pfizer geen politiek moet bedrijven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-01-2021 07:12
Gekopieerd uit het oude topic:


Maar nogmaals: daarin is het straks dus vergelijkbaar met griep: als de griepprik bij oma niet genoeg bescherming geeft kan dat haar ook fataal worden.
Dat ontken ik ook niet, mijn punt is nu juist dat corona geen griep (of influenza zo je wilt) is. Maar goed we vallen nu in herhaling.
Alle reacties Link kopieren
Over een paar jaar zijn we zó verarmd en zo moe om altijd maar in angst te moeten leven dat we het alsnog aan de kwetsbaren zelf overlaten om zichzelf te beschermen en de rest maar opgeven, maar of de schade die we ons eigen voortbestaan toegebracht hebben nog herstelbaar zal zijn daar heb ik een hard hoofd in.

China gaat momenteel economisch als een speer. Het idee van lockdown was voor hen goed, gewoon omdat dat daar kon. De andere landen hebben de aanpak gedachtenloos gekopieerd. Ze kwamen zelf niet op andere ideeën. Elk land deed dat zo dus niet zelf iets anders verzinnen want dan maak je je kwetsbaar. De ellende is dat dit type bestuurders weer zal worden herkozen. Er is ook niets anders. Er zijn alleen maar carrièrepolitici die vooral hun eigen loopbaan niet in gevaar willen brengen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ritmodelanoche schreef:
22-01-2021 07:35
Dat ontken ik ook niet, mijn punt is nu juist dat corona geen griep (of influenza zo je wilt) is. Maar goed we vallen nu in herhaling.
Twee opmerkingen: mensen weten vaak helemaal niet hoe heftig griep is, omdat we hier een flinke verkoudheid ook 'een griepje' noemen.
En qua mortaliteit en besmettelijkheid lijken griep en corona erg op elkaar.

De angst voor corona, die nodig is om mensen NU te motiveren zich aan de maatregelen te houden, zal weer omlaag moeten als straks de vaccinatiegraad hoog genoeg is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-01-2021 08:02
Twee opmerkingen: mensen weten vaak helemaal niet hoe heftig griep is, omdat we hier een flinke verkoudheid ook 'een griepje' noemen.
En qua mortaliteit en besmettelijkheid lijken griep en corona erg op elkaar.

De angst voor corona, die nodig is om mensen NU te motiveren zich aan de maatregelen te houden, zal weer omlaag moeten als straks de vaccinatiegraad hoog genoeg is.
Deze uitlating van jou is puur op eigen houtje. Experts, media, overheid/heden beweren al sinds het begin van de pandemie dat corona simpelweg geen griep / influenza is, maar een hele andere ziekte en ook niet vergelijkbaar (al helemaal niet voor ouderen). Daarmee zeg ik dus niet dat influenza voor ouderen niét gevaarlijk is, maar het zijn simpelweg andere ziektes. En juist daar zit de essentie van mijn punt.
Alle reacties Link kopieren
Ritmodelanoche schreef:
22-01-2021 08:19
Deze uitlating van jou is puur op eigen houtje. Experts, media, overheid/heden beweren al sinds het begin van de pandemie dat corona simpelweg geen griep / influenza is, maar een hele andere ziekte en ook niet vergelijkbaar (al helemaal niet voor ouderen). Daarmee zeg ik dus niet dat influenza voor ouderen niét gevaarlijk is, maar het zijn simpelweg andere ziektes. En juist daar zit de essentie van mijn punt.
En ook al vanaf het begin is duidelijk waar de verschillen zitten met griep.
Waarbij een heel belangrijk verschil is dat nog niemand afweer heeft.
Voor de maatschappelijke ontwrichting is dát het belangrijkste probleem en dat is 'opgelost' als een groot deel gevaccineerd is.

Op individueel niveau kan corona heftiger verlopen dan griep (kan ook andersom), maar qua maatregelen wordt er nu eenmaal naar de grote groep gekeken.

Dus ja, als het toevallig jouw moeder is die met kerst corona bij jou oploopt en daaraan overlijdt is dat erg, maar dat blijft verder vergelijkbaar met wanneer jouw moeder met kerst griep bij jou oploopt en daaraan overlijdt.

En de kans dat het griepvaccin niet werkt (bij een individu) is groter dan de kans dat het coronavaccin niet werkt.

Ik denk dus dat je de grieprisico's onderschat en de coronarisico's overschat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Slapen jullie nooit? tvp
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-01-2021 08:02
Twee opmerkingen: mensen weten vaak helemaal niet hoe heftig griep is, omdat we hier een flinke verkoudheid ook 'een griepje' noemen.
En qua mortaliteit en besmettelijkheid lijken griep en corona erg op elkaar.
Dat hangt wel een beetje af van wat je ‘erg op elkaar lijken’ noemt. COVID is ongeveer 7 keer zo dodelijk als griep, dus het blijft een beroerd virus. Maar als we gevaccineerd zijn, zorgt Corona niet meer voor de enorme problemen die de nu heggen, omdat er niet meer zo heel veel mensen tegelijk ziek worden.
Alle reacties Link kopieren
Op het werk is begonnen met vaccineren van de bewoners.
De instelling wordt nu beveiligd omdat er serieuze bedreigingen zijn binnen gekomen van antivaxxers die vinden dat wij mensen vergiftigen en misbruiken door ze in te enten.
Op het terrein is beveiliging, en tijdens het vaccineren was er bewaking.

De wereld anno 2021
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
22-01-2021 09:10
Op het werk is begonnen met vaccineren van de bewoners.
De instelling wordt nu beveiligd omdat er serieuze bedreigingen zijn binnen gekomen van antivaxxers die vinden dat wij mensen vergiftigen en misbruiken door ze in te enten.
Op het terrein is beveiliging, en tijdens het vaccineren was er bewaking.

De wereld anno 2021
Bizarre wereld is het ook.
Foto's maken voor het nageslacht :proud:
elein schreef:
21-01-2021 23:08
Hè, daar gaat onze gratis 20% :nooo:

https://nos.nl/artikel/2365391-eu-lande ... evert.html
Kan me voorstellen dat EU-landen daar chagrijnig van worden inderdaad .
TVP!

41 delen, pfieuw! Bijna een vol topic per week.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
22-01-2021 09:09
Dat hangt wel een beetje af van wat je ‘erg op elkaar lijken’ noemt. COVID is ongeveer 7 keer zo dodelijk als griep, dus het blijft een beroerd virus. Maar als we gevaccineerd zijn, zorgt Corona niet meer voor de enorme problemen die de nu heggen, omdat er niet meer zo heel veel mensen tegelijk ziek worden.
En niet geheel onbelangrijk: die 7x is in afwezigheid van vaccinatie. Want ook bij een groot deel van de mensen waar het vaccin niet zou werken, is wel degelijk een effect. Niet werken betekent dat het geen Corona volledig voorkomt. Maar het kan er nog steeds voor zorgen dat het minder heftig verloopt. En dan wordt oma misschien wel ziek, maar valt niet meteen om. Alleen bij mensen die echt heel kwetsbaar zijn, en totaal niet gevaccineerd (bv met chemotherapie oid) is het dan nog een probleem. Maar bij die groep is infectie risico altijd al een probleem geweest, en die knuffelen er meestal ook niet zomaar op los of gaan in drukke cafés zitten.

Corona is geen griep nee. Dat wordt het ook niet, het is een andere ziekte en dat blijft het. Maar het risico op een ernstig verlopende Corona zou wel vergelijkbaar kunnen worden aan dat van griep. En dan is het aan jezelf om te bepalen of je dat wilt lopen. Mijn ouders hebben 1 kleinkind, wat momenteel het hoogtepunt van hun bestaan is. Die willen echt niet dat ik haar weghoudt, omdat ze anders misschien een risico lopen zoals dat tot vorig jaar bij griep was. Dat risico vinden ze ruimschoots aanvaardbaar.
Alle reacties Link kopieren
Van nos.nl:

Grote piek IC-opnames in Spanje na Kerst
Na de versoepeling van de reisbeperkingen rond de Kerst in Spanje, is het aantal coronabesmettingen tot recordhoogte gestegen. De afgelopen twee weken is het aantal ziekenhuisopnames met 82 procent toegenomen. Het aantal opnames op de intensive care-afdelingen steeg met 60 procent. Dat meldt The Guardian.

In onder meer Valencia zijn veldhospitalen opgezet om de toestroom van patiënten aan te kunnen. De reisbeperkingen in Spanje werden rond de Kerst versoepeld zodat families bij elkaar konden komen.

Inmiddels zijn in Spanje 2,4 miljoen coronabesmettingen geteld en meer dan 55.000 doden door het virus.


Wat intens triest he. Dat wat een fijne familiehereniging had moeten zijn, nu zo enorm veel zieken oplevert. Wat een zorgen en stress en schuldgevoelens :(
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
22-01-2021 07:34
:rofl:

Wij hebben twee keer zoveel vaccins besteld als we nodig hebben dus dat zal wel loslopen. Ik vind wel dat Pfizer geen politiek moet bedrijven.
Pfizer verkleint nu al de leveringen, dus daar hebben we echt wel last van.
Friezin71 schreef:
22-01-2021 09:25
Wat intens triest he. Dat wat een fijne familiehereniging had moeten zijn, nu zo enorm veel zieken oplevert.
Ja , ik hoorde het gisteren van mijn vriendin in Spanje dat het daar nu ook weer flink mis gaat .
In meer landen trouwens , die rond kerst hun maatregelen even loslieten :-(
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
22-01-2021 09:09
Dat hangt wel een beetje af van wat je ‘erg op elkaar lijken’ noemt. COVID is ongeveer 7 keer zo dodelijk als griep, dus het blijft een beroerd virus. Maar als we gevaccineerd zijn, zorgt Corona niet meer voor de enorme problemen die de nu heggen, omdat er niet meer zo heel veel mensen tegelijk ziek worden.
Maar zelfs die vergelijking is lastig:

Helemaal eerlijk is de vergelijking niet, vertelt Van den Hof. “Ook al zouden beide virussen in aanleg even dodelijk zijn, dan zouden aan corona toch meer mensen sterven. Tegen influenza zijn veel mensen beschermd. Door vaccins, door gedeeltelijke kruisimmuniteit. Daardoor raken minder mensen besmet dan bij corona, waartegen niemand bescherming heeft.”

Van: https://www.parool.nl/nederland/hoe-dod ... ~b43a505b/

Edit: wat nausicaa zegt dus.
solomio wijzigde dit bericht op 22-01-2021 09:37
1.63% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-01-2021 09:36
Maar zelfs die vergelijking is lastig:

Helemaal eerlijk is de vergelijking niet, vertelt Van den Hof. “Ook al zouden beide virussen in aanleg even dodelijk zijn, dan zouden aan corona toch meer mensen sterven. Tegen influenza zijn veel mensen beschermd. Door vaccins, door gedeeltelijke kruisimmuniteit. Daardoor raken minder mensen besmet dan bij corona, waartegen niemand bescherming heeft.”

Van: https://www.parool.nl/nederland/hoe-dod ... ~b43a505b/
Maar dit gaat dus veranderen. Door vaccins maak je al een enorme stap en daarna zal het steeds minder besmettelijk zijn door de groepsimmuniteit.
Over een paar jaar is corona net zo besmettelijk als influenza.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
22-01-2021 09:37
Maar dit gaat dus veranderen. Door vaccins maak je al een enorme stap en daarna zal het steeds minder besmettelijk zijn door de groepsimmuniteit.
Over een paar jaar is corona net zo besmettelijk als influenza.
Dabedoelik.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
22-01-2021 09:10
Op het werk is begonnen met vaccineren van de bewoners.
De instelling wordt nu beveiligd omdat er serieuze bedreigingen zijn binnen gekomen van antivaxxers die vinden dat wij mensen vergiftigen en misbruiken door ze in te enten.
Op het terrein is beveiliging, en tijdens het vaccineren was er bewaking.

De wereld anno 2021
Wat vreselijk, het moet toch niet gekker worden....ik heb geen woorden voor de arrogantie en domheid van zulke mafklappers.
Jullie hebben toch wel aangifte gedaan van bedreiging ?
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
22-01-2021 09:35
Ja , ik hoorde het gisteren van mijn vriendin in Spanje dat het daar nu ook weer flink mis gaat .
In meer landen trouwens , die rond kerst hun maatregelen even loslieten :-(
Dat zei ik in deel 40 ook over Het VK en Ierland. Niet mijn intepretatie maar van diverse virologen en een Iers lid vd WHO. (Bron: De Telegraaf, NOS)
Dat Ierse lid zei ook dat het nog niet klinisch bewezen is dat de mutatie veel besmettelijker is maar dat het eerder te maken heeft met het teveel bij elkaar zitten met te grote groepen rond en met de "feestdagen" in het VK en Ierland. Waardoor het daar explodeerde.

En daardoor zijn alle EU landen ineens in een paniekkramp geschoten. En zitten we god mag weten hoe lang met vervelende maatregelen opgescheept. Door angst en paniek.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
22-01-2021 09:10
Op het werk is begonnen met vaccineren van de bewoners.
De instelling wordt nu beveiligd omdat er serieuze bedreigingen zijn binnen gekomen van antivaxxers die vinden dat wij mensen vergiftigen en misbruiken door ze in te enten.
Op het terrein is beveiliging, en tijdens het vaccineren was er bewaking.

De wereld anno 2021
Bizar zeg. Het is soms moeilijk te geloven dat de meeste mensen deugen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven