Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 41)

21-01-2021 22:45 3006 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 97 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 945.000 mensen positief getest en ruim 13.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40
Dit is natuurlijk voer voor anti-vaxxers :-(
NOS live blog : één uur geleden
Follow the Money: EMA onder druk bij beoordeling vaccin

Het Europees Geneesmiddelenbureau EMA is in november door de Europese Commissie onder grote druk gezet om het coronavaccin van Pfizer/BioNTech gelijktijdig met de VS en het Verenigd Koninkrijk goed te keuren. Dat meldt onderzoeksplatform Follow the Money op basis van gelekte documenten van het EMA.

De toezichthouder had belangrijke vragen over de zuiverheid van het het vaccin, maar vice-directeur Wathion van het EMA mailde op 19 november aan zijn collega-bestuurders dat het voor de Europese Commissie te veel 'politieke fall-out' zou geven als Europa het vaccin veel later zou goedkeuren dan de VS en het VK.

Uit de gelekte documenten blijkt niet of de vragen over het vaccin uiteindelijk zijn beantwoord.
Alle reacties Link kopieren
Mutsje78 schreef:
22-01-2021 09:49
Dat zei ik in deel 40 ook over Het VK en Ierland. Niet mijn intepretatie maar van diverse virologen en een Iers lid vd WHO. (Bron: De Telegraaf, NOS)
Dat Ierse lid zei ook dat het nog niet klinisch bewezen is dat de mutatie veel besmettelijker is maar dat het eerder te maken heeft met het teveel bij elkaar zitten met te grote groepen rond en met de "feestdagen" in het VK en Ierland. Waardoor het daar explodeerde.

En daardoor zijn alle EU landen ineens in een paniekkramp geschoten. En zitten we god mag weten hoe lang met vervelende maatregelen opgescheept. Door angst en paniek.
Oh daarom blijkt uit Nederlands en Deens onderzoek dat gemiddeld in 8,7dagen het percentage met het Britse variant verdubbeld, puur door angst en paniek.
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
22-01-2021 09:54
Dit is natuurlijk voer voor anti-vaxxers :-(
Nou ja, uiteindelijk is het dus wel pas later goedgekeurd dus ze zijn niet bezweken.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
22-01-2021 09:54
Oh daarom blijkt uit Nederlands en Deens onderzoek dat gemiddeld in 8,7dagen het percentage met het Britse variant verdubbeld, puur door angst en paniek.
Maar dat is dus juist niet zeker nog, vandaar de extra voorzichtigheid.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Vorig jaar rond deze tijd zat ik nog in Zuid-Korea en waren ze daar al bezig met het maken van testen terwijl er nog geen bevestigd geval was. We hadden net een Queen concert achter de rug met duizenden mensen, die had geen week later moeten komen haha.
In Korea was er ( uiteraard vanwege de ligging en grote aantallen chinezen die dagelijks het land inkomen) al veel meer aandacht voor, iedereen pakte de mondkapjes erbij en het leven ging grotendeels gewoon door.
Wij hebben ons wel enorm verbaasd over de startaanpak van Europa. Nee, men had niet kunnen voorzien hoe alles zou gaan lopen, maar ja men had zeker een maand eerder kunnen starten met voorlichting, beschermende middelen etc. ( en ik weet, mag het niet zeggen want dat is gehak op beleid etc)
Maar als je in een land zit met zo'n geoliede aanpak, dan is dat je normaal en dan is het echt raar om te zien hoe westerse landen ermee omgaan.
Korea heeft tot op de dag van vandaag nog geen lockdown gehad, wel al vrijwel vanaf eind februari de scholen dicht onder druk van ouders. Zelfs in gebieden waar vrijwel geen besmettingen zijn.
Geen enkele aanpak is zaligmakend denk ik, maar ik hoop oprecht dat westerse landen iig iets geleerd hebben qua voorbereiding .
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-01-2021 10:00
Maar dat is dus juist niet zeker nog, vandaar de extra voorzichtigheid.
Zo staat het wel in de technische briefing van het RIVM.
Alle reacties Link kopieren
tryagain2020 schreef:
22-01-2021 10:00
Vorig jaar rond deze tijd zat ik nog in Zuid-Korea en waren ze daar al bezig met het maken van testen terwijl er nog geen bevestigd geval was. We hadden net een Queen concert achter de rug met duizenden mensen, die had geen week later moeten komen haha.
In Korea was er ( uiteraard vanwege de ligging en grote aantallen chinezen die dagelijks het land inkomen) al veel meer aandacht voor, iedereen pakte de mondkapjes erbij en het leven ging grotendeels gewoon door.
Wij hebben ons wel enorm verbaasd over de startaanpak van Europa. Nee, men had niet kunnen voorzien hoe alles zou gaan lopen, maar ja men had zeker een maand eerder kunnen starten met voorlichting, beschermende middelen etc. ( en ik weet, mag het niet zeggen want dat is gehak op beleid etc)
Maar als je in een land zit met zo'n geoliede aanpak, dan is dat je normaal en dan is het echt raar om te zien hoe westerse landen ermee omgaan.
Korea heeft tot op de dag van vandaag nog geen lockdown gehad, wel al vrijwel vanaf eind februari de scholen dicht onder druk van ouders. Zelfs in gebieden waar vrijwel geen besmettingen zijn.
Geen enkele aanpak is zaligmakend denk ik, maar ik hoop oprecht dat westerse landen iig iets geleerd hebben qua voorbereiding .
Ik denk dat als je buurland China is je sowieso voorzichtiger en wantrouwender bent.
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
22-01-2021 09:54
Dit is natuurlijk voer voor anti-vaxxers :-(
Nouja, zonder nou meteen de tegenstelling van wappies en volgers te gebruiken : laten we gewoon kijken naar de berichtgeving op zichzelf.
Het zijn natuurlijk wel de eerste aanleidingen die tonen hoe het er ''achter de schermen'' aan toe gaat.

Een week of twee geleden las ik nog een nieuwsbericht dat de EC niemand onder druk heeft gezet. Bron : iemand van bij de EC. Dit toont dus wel aan, dat het wellicht niet allemaal even fair gebeurt. Dat zegt niet dat het vaccin slecht is, maar ik hoor liever andere berichten.
Sun.lover schreef:
22-01-2021 09:54
Oh daarom blijkt uit Nederlands en Deens onderzoek dat gemiddeld in 8,7dagen het percentage met het Britse variant verdubbeld, puur door angst en paniek.
Ik vraag me bij jou geregeld af of je wel een andere kant wíl zien. Die kant van; het lijkt mee te vallen de onderzoeken hadden een iets andere insteek moeten hebben.....

Ik twijfel er niet aan dat een variant besmettelijker is. Maar al is een variant 300x besmettelijker, je hebt nog steeds heel veel mensen, dicht bij elkaar nodig, om zo'n besmetting over te brengen.

Dat Deens en Nederlandse onderzoek heeft alleen de vermenigvuldiging van het aantal besmettingen geteld. Wat zegt dat?

Tot nu toe, zie ik alléén maar explosieve besmettingen die te herleiden zijn op feestdagen. Nof een week, dan is Spanje aan de beurt. Die vieren driekoningen heel uitbundig.

En nee, ik zeg niet dat de Britse variant niet gevaarlijk is m, maar het groitste gevaar is en blijft ons eigen gedrag.
anoniem_655151ea69733 wijzigde dit bericht op 22-01-2021 10:07
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
22-01-2021 10:01
Zo staat het wel in de technische briefing van het RIVM.
Staat er in de technische briefing dat die verdubbeling door angst en paniek komt?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
22-01-2021 10:02
Ik denk dat als je buurland China is je sowieso voorzichtiger en wantrouwender bent.
Ja! Ik ben al jaren op afstand 'bevriend' met een Taiwanese. Zij hebben gelijk gehandeld na de eerste berichten vanuit China. Ze zei: we weten dat die Chinezen niet te vertrouwen zijn en nooit de echte data zullen doorgeven. Zij hebben dus al snel grenzen gesloten, quarantaines ingevoerd etc. Met resultaat: ze hebben geloof ik de minste doden en ziektegevallen ter wereld. En het normale leven is daar al lang weer terug.
Nu scheelt het ook dat zij al ervaring hadden met SARS.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-01-2021 10:06
Staat er in de technische briefing dat die verdubbeling door angst en paniek komt?
Nee, juist niet. Degene waarop ik reageerde zei dat.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
22-01-2021 09:10
Op het werk is begonnen met vaccineren van de bewoners.
De instelling wordt nu beveiligd omdat er serieuze bedreigingen zijn binnen gekomen van antivaxxers die vinden dat wij mensen vergiftigen en misbruiken door ze in te enten.
Op het terrein is beveiliging, en tijdens het vaccineren was er bewaking.

De wereld anno 2021
Wat bizar Mick. Welke regio werk jij? Ik heb het hier (gelukkig) (nog) niet gehoord.

Ik kwam je naam trouwens gister nog tegen op één van de eerste pagina's van het eerste topic. Is die reis naar China nog doorgegaan?
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
22-01-2021 10:12
Nee, juist niet. Degene waarop ik reageerde zei dat.
Dan verwoord je het wat mij betreft nogal onduidelijk, maar geldt mijn reactie dus degene waar jij op reageerde.

Edit: even teruggelezen en dat betreft Mutsje.
solomio wijzigde dit bericht op 22-01-2021 10:15
9.20% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
MajaDB schreef:
22-01-2021 10:06

Tot nu toe, zie ik alléén maar explosieve besmettingen die te herleiden zijn op feestdagen. Nof een week, dan is Spanje aan de beurt. Die vieren driekoningen heel uitbundig.
Hebben die dat dit jaar door laten gaan dan?
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
22-01-2021 10:06
Ik vraag me bij jou geregeld af of je wel een andere kant wíl zien. Die kant van; het lijkt mee te vallen de onderzoeken hadden een iets andere insteek moeten hebben.....

Ik twijfel er niet aan dat een variant besmettelijker is. Maar al is een variant 300x besmettelijker, je hebt nog steeds heel veel mensen, dicht bij elkaar nodig, om zo'n besmetting over te brengen.

Dat Deens en Nederlandse onderzoek heeft alleen de vermenigvuldiging van het aantal besmettingen geteld. Wat zegt dat?

Tot nu toe, zie ik alléén maar explosieve besmettingen die te herleiden zijn op feestdagen. Nof een week, dan is Spanje aan de beurt. Die vieren driekoningen heel uitbundig.

En nee, ik zeg niet dat de Britse variant niet gevaarlijk is m, maar het groitste gevaar is en blijft ons eigen gedrag.
Ik denk dat ik door en op mijn werk met dit virus (plus dat ik zelf erg ziek ben geworden door dit virus) misschien wel af en toe de negatievere kant zie. Maar gisteren was er weer een livestream van mijn werk waarin onze professor waarschuwde voor de Britse variant en dat we sowieso in een derde golf terecht gaan komen.
En ik vertrouw het RIVM en deskundigen op dit gebied.
Ik ben het met je eens dat gedrag het belangrijkst is.
redbulletje schreef:
22-01-2021 10:15
Hebben die dat dit jaar door laten gaan dan?
Jee.... alle officiële toestanden afgelast, maar famile blijft familie, ook in Spanje.

Iknweet niet meer waar, masr zag wrgens een grafiekje met reisbewegingen rond 6 januari. Ondanks maatregelen toch hoog.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-01-2021 10:14
Dan verwoord je het wat mij betreft nogal onduidelijk, maar geldt mijn reactie dus degene waar jij op reageerde.

Edit: even teruggelezen en dat betreft Mutsje.
Inderdaad, het laatste was dan ook cynisch bedoelt.
MajaDB schreef:
22-01-2021 10:17
Jee.... alle officiële toestanden afgelast, maar famile blijft familie, ook in Spanje.

Iknweet niet meer waar, masr zag wrgens een grafiekje met reisbewegingen rond 6 januari. Ondanks maatregelen toch hoog.
Wist niet dat dat in familiekring ook een ding was. Dacht alleen een leuke optocht.
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder dit bericht;

09.25 - Britse autoriteiten overwegen geldbedrag bij positieve coronatest
De Britse autoriteiten overwegen mensen te gaan betalen als ze positief testen op het coronavirus. Het zou gaan om een bedrag van 500 pond (562 euro), berichten Britse media. Zo moeten burgers in Engeland worden aangemoedigd om zich te laten testen als ze klachten hebben.


Omroep Brabant
Sun.lover schreef:
22-01-2021 10:17
Ik denk dat ik door en op mijn werk met dit virus (plus dat ik zelf erg ziek ben geworden door dit virus) misschien wel af en toe de negatievere kant zie. Maar gisteren was er weer een livestream van mijn werk waarin onze professor waarschuwde voor de Britse variant en dat we sowieso in een derde golf terecht gaan komen.
En ik vertrouw het RIVM en deskundigen op dit gebied.
Ik ben het met je eens dat gedrag het belangrijkst is.
Ik bedoel het ook zeker niet als kritiek. Ik trek alleen de stelligheid van sommige inderzoekers in twijfel. Niet dat die mensen iet integer zijn, maar is is nog te weinig beschikbare data om zó stellig bepaalde uitspraken te doen.

Wat betref dat RIVM ben ik iets gereserveerder. Die beweerden vorig jaar februari ook dat het in China was en in China bleef, en dat de kans dat zo'n virus in Nederland opduikt zeer klein was. Ik denk dat ze dús wel bewezen hebben, er soms ook gewoon naast te zitten. Vast niet moedwillig, maar wel een misser. Het blijft mensenwerk.....
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
22-01-2021 10:08
Ja! Ik ben al jaren op afstand 'bevriend' met een Taiwanese. Zij hebben gelijk gehandeld na de eerste berichten vanuit China. Ze zei: we weten dat die Chinezen niet te vertrouwen zijn en nooit de echte data zullen doorgeven. Zij hebben dus al snel grenzen gesloten, quarantaines ingevoerd etc. Met resultaat: ze hebben geloof ik de minste doden en ziektegevallen ter wereld. En het normale leven is daar al lang weer terug.
Nu scheelt het ook dat zij al ervaring hadden met SARS.
Dit is denk ik de belangrijkste factor waarom Azië sneller heeft gereageerd en er sneller bovenop zat.
Dit is niet de eerste keer dat een besmettelijke ziekte zijn origine heeft in China, de buurlanden weten wat ze te doen staat.

Als er nu nog een keer wat gebeurt dan zal Europa ook heel anders ingrijpen maar je kan niet de reactie vergelijken van een land dat ervaring heeft met een land dat voor het eerst met zo'n situatie te maken krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
22-01-2021 09:54
Oh daarom blijkt uit Nederlands en Deens onderzoek dat gemiddeld in 8,7dagen het percentage met het Britse variant verdubbeld, puur door angst en paniek.
Wat ze zegt, klopt ook niet. Dat stuk ging niet over het VK (maar alleen over Ierland).
In Spanje lieten ze de maatregelen even los en mocht je kerst met 10 personen vieren .......daarna gelijk een piek .
Google maar eens : Spanje corona . Zie de grafiek .
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
22-01-2021 10:17
Ik denk dat ik door en op mijn werk met dit virus (plus dat ik zelf erg ziek ben geworden door dit virus) misschien wel af en toe de negatievere kant zie. Maar gisteren was er weer een livestream van mijn werk waarin onze professor waarschuwde voor de Britse variant en dat we sowieso in een derde golf terecht gaan komen.
En ik vertrouw het RIVM en deskundigen op dit gebied.
Ik ben het met je eens dat gedrag het belangrijkst is.
Ik snap dat het voor jou erg zwaar is, oa omdat je zo ziek bent geworden maar je reageert vaak zo geïrriteerd als iemand een andere mening dan jij hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven