Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 41)

21-01-2021 22:45 3006 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 97 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 945.000 mensen positief getest en ruim 13.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40
zurimat schreef:
27-01-2021 23:44
Ik denk dat cherrypicking in dat opzicht de foute strategie is. Het leidt tot meer discussie en belangrijker het maakt het organisatorisch nodeloos ingewikkeld.

Het kan efficiënter lijken om de juiste doelgroepen die de zorg het meest belasten eruit te extraheren, maar die oefening maakt het vaccineren zelf veel tijdrovender.

Zorg gewoon dat de 75+ers en het zorgpersoneel als eerste gevaccineerd worden, dan de 60+ers en dan kan je beslissen of de jongeren, met examens in het achterhoofd, of andere groepen eerst vaccins krijgen.
Dit is ook een tijdelijke discussie. Zodra er voldoende vaccins zijn. Is iedereen de aanloop snel vergeten.
Alle reacties Link kopieren
En zijn dit ook de mannen die overlijden op de ic? Of overleven ze het met een fiks revalidatietraject? Of is het overlijden op de IC evenrediger verdeeld, qua mannen & vrouwen? Het voelt alsof er iets ontieglijk over het hoofd wordt gezien, als je je richt op die 70%. Ook als je hier slechts hypothetisch naar kijkt ;-)
Friezin71 schreef:
27-01-2021 23:50
En zijn dit ook de mannen die overlijden op de ic? Of overleven ze het met een fiks revalidatietraject? Of is het overlijden op de IC evenrediger verdeeld, qua mannen & vrouwen? Het voelt alsof er iets ontieglijk over het hoofd wordt gezien, als je je richt op die 70%. Ook als je hier slechts hypothetisch naar kijkt ;-)
Natuurlijk niet.

Dit werd in maart al vastgesteld, en leidde tot de uitspraak van Jort Kelder, dat we alleen maar "Dikke, sigarenrokende, mannelijke babyboomers" aan het redden waren.....

Het zelfde m.b.t. de vaststelling dat de allochtone. Medemens goed vertegenwoordigd is in de IC statistieken.

Maar als je gaat uitleggen dat 70% van de IC bedden bezet worden door te dikke Marokkanen, Turken en Syriërs, dan staat de heer J.F. Klaver met opgeheven vinger bij de interruptiemicrofoon, om artikel 1 te citeren, naar Staphorts en Zwartsluis te wijzen, en af te sluiten met de vraag "en is dit dan de samenleving die we willen?"
Alle reacties Link kopieren
Oké, maar het beeld van dikke sigarenrokende mannelijke babyboomers komt in mijn hoofd niet overeen met 60+ Marokkanen, Turken en Syriers.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
27-01-2021 23:29
Nou ja, op zich snap ik het wel. Minder dan 10% van de bevolking houdt 60% van de IC bezet. Dus op zich logisch om bij die 10% te beginnen met vaccineren, dan sla je de grootste klap. Maar of dat praktisch te doen is en eerlijk voelt voor de andere 40%, dat is inderdaad de vraag.
En of het werkt ook. Als je de bezetting van de IC met 60% reduceert en vervolgens fors versoepelt, komt het virus in no time 2,5 keer zoveel voor onder de groep niet-gevaccineerden als nu, en ligt je IC net zo vol.
Dit idee is een beetje vergelijkbaar met wat Pejeka steeds wil: meer bedden op de IC. Dat alleen is niet genoeg.
nicole123 schreef:
27-01-2021 23:29
Nou ja, op zich snap ik het wel. Minder dan 10% van de bevolking houdt 60% van de IC bezet. Dus op zich logisch om bij die 10% te beginnen met vaccineren, dan sla je de grootste klap. Maar of dat praktisch te doen is en eerlijk voelt voor de andere 40%, dat is inderdaad de vraag.
Wat maakt het uit of het eerlijk voelt? Niets aan deze situatie voelt eerlijk. Ik zou er persoonlijk enorm van balen als we onnodig lang in deze situatie blijven zitten omdat we vooral geen gevoelens willen kwetsen. Die overige 40% vangen we wel weer op. Dat is al stukken beter te behappen dan de 100% die er nu ligt.
Alle reacties Link kopieren
Aaltje89 schreef:
28-01-2021 00:56
Wat maakt het uit of het eerlijk voelt? Niets aan deze situatie voelt eerlijk. Ik zou er persoonlijk enorm van balen als we onnodig lang in deze situatie blijven zitten omdat we vooral geen gevoelens willen kwetsen. Die overige 40% vangen we wel weer op. Dat is al stukken beter te behappen dan de 100% die er nu ligt.
Het gaat niet om gevoelens kwetsen, maar simpelweg om veel meer doden. Dit zei Lillian Marijnissen overigens ook bij Jinek.

Als je heel erg gaat versoepelen nadat de IC is ontlast en je beschermt tegelijkertijd de (door hun minder goed werkende immuunsysteem) kwetsbaarste groep 75+ niet met een vaccinatie, dan zul je een hele grote oversterfte krijgen in deze laatste groep.

Het is gebleken dat je deze 75+ groep niet af kunt schermen van de rest van de samenleving. Dus het virus zal zich vanzelf verspreiden vanuit de samenleving naar deze groep en daar zijn tol eisen in de vorm van extra doden.

Dit maakt overigens ook pijnlijk duidelijk dat de Nederlandse strategie van “sturen op de IC” in feite niet ethisch is omdat het tot meer doden in de groep leidt die “geen toegang” heeft tot de IC omdat ze te oud en kwetsbaar worden geacht. En die thuis of in het verpleeghuis aan Corona mogen sterven (is hier overigens een overzichtje van waar coronapatienten sterven, thuis of op de IC, en wat de leeftijdsopbouw is?).

Daarom is de zero-COVID-strategie beter (Nieuw-Zeeland, Australië e.d.) en levert deze niet de grote kloof op waar MajadeB op wijst tussen de pandemiebestrijding van het kabinet en de vaccinatiestrategie van de Gezondheidsraad.

In feite is Peter van der Horst met dit pleidooi ook weer voor zijn eigen IC-toko aan het praten (net als Gommers laatst) en neemt hij de consequenties voor de ouderen niet mee.

Zie ook: https://twitter.com/mdradvies/status/13 ... 72516?s=12
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
27-01-2021 23:50
En zijn dit ook de mannen die overlijden op de ic? Of overleven ze het met een fiks revalidatietraject? Of is het overlijden op de IC evenrediger verdeeld, qua mannen & vrouwen? Het voelt alsof er iets ontieglijk over het hoofd wordt gezien, als je je richt op die 70%. Ook als je hier slechts hypothetisch naar kijkt ;-)
Buiten corona zijn mensen met (enig) overgewicht op een ic in het voordeel, vermoedelijk omdat ze wat meer reserves hebben.
Ik heb onlangs gelezen dat dit ook bij coronapatiënten geldt, maar ik kan het niet meer terugvinden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Aaltje89 schreef:
28-01-2021 00:56
Wat maakt het uit of het eerlijk voelt? Niets aan deze situatie voelt eerlijk. Ik zou er persoonlijk enorm van balen als we onnodig lang in deze situatie blijven zitten omdat we vooral geen gevoelens willen kwetsen. Die overige 40% vangen we wel weer op. Dat is al stukken beter te behappen dan de 100% die er nu ligt.
De 'dor-hout'-theorie blijft wel in beeld zo, want die kwetsbare ouderen komen niet op de ic, dus die kunnen we best corona laten krijgen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Deze hele ophoksituatie is ontstaan vanwege de druk op de IC. En nu zoeken ze steeds meer redenen om ons opgehokt te houden. Dat vind ík pas onethisch.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
28-01-2021 07:05
Deze hele ophoksituatie is ontstaan vanwege de druk op de IC. En nu zoeken ze steeds meer redenen om ons opgehokt te houden. Dat vind ík pas onethisch.
Niet alleen vanwege de drukte op de ic's.
Het beschermen van de kwetsbaarsten speelt ook een rol.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
De doelstelling wijzigt steeds. Ze weten niet wat ze willen. Eerst was een afname van de druk op de IC voldoende redenen om de maatregelen te minderen; toen er meer getest kon worden werd ineens de hoeveelheid besmettingen de maatstaf.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
28-01-2021 07:14
De doelstelling wijzigt steeds. Ze weten niet wat ze willen. Eerst was een afname van de druk op de IC voldoende redenen om de maatregelen te minderen; toen er meer getest kon worden werd ineens de hoeveelheid besmettingen de maatstaf.
Die cijfers hangen nogal met elkaar samen, dus ik zie daarin geen wijziging van de doelstelling.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
28-01-2021 04:37
Het gaat niet om gevoelens kwetsen, maar simpelweg om veel meer doden. Dit zei Lillian Marijnissen overigens ook bij Jinek.

Als je heel erg gaat versoepelen nadat de IC is ontlast en je beschermt tegelijkertijd de (door hun minder goed werkende immuunsysteem) kwetsbaarste groep 75+ niet met een vaccinatie, dan zul je een hele grote oversterfte krijgen in deze laatste groep.

Deze groep hoogbejaarden zit al vaak boven het gemiddelde aan levensjaren die ons gemiddeld gegeven is, pakweg 80-85 jaar. Dus zoveel levensjaren red je niet. Voor deze mensen is Corona gewoonlijk de druppel, en niet de oorzaak van overlijden. Vaak is hun kwaliteit van leven al rammelend en leven ze alleen maar omdat er nog niet genoeg aanleiding was om dood te gaan. Als je nog een paar jaartjes wacht zijn ze ook zonder Corona niet meer op aarde.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ze krijgen nu wel wat extra tijd om in angst te zitten om hun zoon die dreigt te sterven als er geen IC-bed is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Om nog maar even te blijven hangen in het "Nederland doet het zo slecht":

Onderzoek: Nieuw-Zeeland heeft beste corona-aanpak, Nederland bungelt onderaan
Nieuw-Zeeland had van alle landen de beste corona-aanpak, blijkt uit een analyse van Australische onderzoekers. Zij onderzochten de aanpak van bijna honderd landen en vergeleken verschillende factoren, zoals overlijdens, besmettingen en testcapaciteit. Brazilië komt als slechtste land uit het onderzoek en is geëindigd op plek 98. Nederland staat op de 75e plaats, één plaats boven Rusland.

https://www.nu.nl/coronavirus/6036016/s ... epakt.html
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
28-01-2021 08:03
Om nog maar even te blijven hangen in het "Nederland doet het zo slecht":

Onderzoek: Nieuw-Zeeland heeft beste corona-aanpak, Nederland bungelt onderaan
Nieuw-Zeeland had van alle landen de beste corona-aanpak, blijkt uit een analyse van Australische onderzoekers. Zij onderzochten de aanpak van bijna honderd landen en vergeleken verschillende factoren, zoals overlijdens, besmettingen en testcapaciteit. Brazilië komt als slechtste land uit het onderzoek en is geëindigd op plek 98. Nederland staat op de 75e plaats, één plaats boven Rusland.

https://www.nu.nl/coronavirus/6036016/s ... epakt.html
Zou mooi zijn als ze economische impact ook mee nemen in de ranking.
I
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik het best terecht vind dat scholen gesloten zijn, zeker de middelbare, omdat oudere jongeren nu eenmaal het virus gewoon doorgeven (en daarmee hun ouders of misschien wel oma besmetten) raakte deze column me vanmorgen wel.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~ba1791ff/

Zeker deze passage:
Onterecht lijkt het idee te bestaan dat kinderen straks wel op hun pootjes zullen landen. Leerachterstanden? Halen ze wel in. Blauwe plekken? Die verdwijnen. Angstig en somber? Ach nee, in de oorlog tóén… Et cetera. Het is juist de jeugd die het kind van deze steeds hoger oplopende corona-­rekening wordt.

Als we in deze coronacrisis ouderen niet met dor hout mogen vergelijken, moeten we stoppen met kinderen beschouwen als flexibel buigzame twijgjes. Er komt een moment dat een twijgje niet meer buigt, maar breekt. Nog voordat uit de knoppen van het twijgje de bloesem kan gaan bloeien.’
Ik hoop gewoon zo ontzettend dat het met de vaccinatie eindelijk eens op gaat schieten. Dat die Britse variant bij nader inzien toch wel mee zal vallen. Op een vroeg en warm voorjaar zodat het seizoenseffect van het virus snel minde wordt. Niet alleen om zelf weer meer te kunnen, maar gewoon, zodat we met z'n allen weer gewoon ons leven kunnen leven.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
28-01-2021 08:03
Om nog maar even te blijven hangen in het "Nederland doet het zo slecht":

Onderzoek: Nieuw-Zeeland heeft beste corona-aanpak, Nederland bungelt onderaan
Nieuw-Zeeland had van alle landen de beste corona-aanpak, blijkt uit een analyse van Australische onderzoekers. Zij onderzochten de aanpak van bijna honderd landen en vergeleken verschillende factoren, zoals overlijdens, besmettingen en testcapaciteit. Brazilië komt als slechtste land uit het onderzoek en is geëindigd op plek 98. Nederland staat op de 75e plaats, één plaats boven Rusland.

https://www.nu.nl/coronavirus/6036016/s ... epakt.html
Dit is wel een onmogelijke vergelijking. Ik had ook echt wel wat meer verwacht van (met name het test en vaccinatie)beleid, dat is zeker niet goed te praten, maar het lijkt er wel op dat het niet helpt voor je ranking om een democratie te zijn (en daar zijn wij de overtreffende trap in denk ik), en om dichtbevolkt te zijn (al staan we daar onder Israël en net boven België dus zoveel zou het niet moeten uitmaken).

En ik denk dat we moeten oppassen met alles in een "Nederland is zo slecht" sfeer te trekken. Ons liberale poldersysteem is gewoon niet geschikt voor dit soort crisissen. We zijn veel te veel een overlegclub die het eens moet worden voor er wat gebeurt. Nu niet handig, maar in een doorsnee tijdperk op zich wel heel prettig. Net als het creatief omgaan met regels. Normaal vind ik dat een hele prettige culturele eigenschap, maar nu niet handig. 17 miljoen bondscoaches, ook zo wat. Dat getuigt ook van een bepaalde cohesie en betrokkenheid. 17 miljoen epidemiologen: niet zo handig.
Alle reacties Link kopieren
heavydrizzle schreef:
28-01-2021 08:14
Hoewel ik het best terecht vind dat scholen gesloten zijn, zeker de middelbare, omdat oudere jongeren nu eenmaal het virus gewoon doorgeven (en daarmee hun ouders of misschien wel oma besmetten) raakte deze column me vanmorgen wel.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~ba1791ff/

Zeker deze passage:

Ik hoop gewoon zo ontzettend dat het met de vaccinatie eindelijk eens op gaat schieten. Dat die Britse variant bij nader inzien toch wel mee zal vallen. Op een vroeg en warm voorjaar zodat het seizoenseffect van het virus snel minde wordt. Niet alleen om zelf weer meer te kunnen, maar gewoon, zodat we met z'n allen weer gewoon ons leven kunnen leven.
Ik ben het heel erg met je eens, ik vind de situatie onder jongeren echt schrijnend. Vandaag ook weer een nieuwsbericht gelezen over hoe druk de Kindertelefoon het heeft. https://www.nu.nl/coronavirus/6112914/k ... essie.html
En dat is nog maar het topje van de ijsberg.
Alle reacties Link kopieren
heavydrizzle schreef:
28-01-2021 08:14
Hoewel ik het best terecht vind dat scholen gesloten zijn, zeker de middelbare, omdat oudere jongeren nu eenmaal het virus gewoon doorgeven (en daarmee hun ouders of misschien wel oma besmetten) raakte deze column me vanmorgen wel.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~ba1791ff/
Poeh. :|
Dank je voor het delen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
28-01-2021 07:38
Deze groep hoogbejaarden zit al vaak boven het gemiddelde aan levensjaren die ons gemiddeld gegeven is, pakweg 80-85 jaar. Dus zoveel levensjaren red je niet. Voor deze mensen is Corona gewoonlijk de druppel, en niet de oorzaak van overlijden. Vaak is hun kwaliteit van leven al rammelend en leven ze alleen maar omdat er nog niet genoeg aanleiding was om dood te gaan. Als je nog een paar jaartjes wacht zijn ze ook zonder Corona niet meer op aarde.
50-60-jarigen lopen veel minder risico op ernstig verloop en overlijden dan 80-90-jarigen. Tot 100x minder:

IFR per leeftijdsgroep:
0-39: 0.01%
40-49: 0.1%
50-59: 0.3%
60-69: 1.3%
70-79: 4.0%
80-89: 15%
90+: 25%

M.a.w.: van 100 mensen boven de 90 die Corona krijgen, gaan er 25 dood.
Jonger dan 40: worden er 10.000 mensen besmet voor 1 dode.

Dus zelfs al hebben ouderen minder tijd over op deze wereld, de sterftecijfers onder deze groep zijn zo veel hoger dat ze nog steeds ruimschoots meer gewonnen levensjaren opleveren als je ze vaccineert:

100 bejaarden, ieder nog 3 jaar te leven = 300 levensjaren
>> 1 50-jarige met max nog 50 jaar te leven gevaccineerd = 50 gewonnen levensjaren


Vrij naar:
https://twitter.com/mdradvies/status/13 ... 87624?s=12
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
28-01-2021 08:11
Zou mooi zijn als ze economische impact ook mee nemen in de ranking.
I
“In Nieuw-Zeeland zijn vrijwel alle coronamaatregelen opgeheven en is de economie weer gestaag aan het groeien. Naast Nieuw-Zeeland deden ook Vietnam, Taiwan, Thailand, Cyprus, Rwanda, IJsland, Australië, Letland en Sri Lanka het goed“
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
28-01-2021 08:37
“In Nieuw-Zeeland zijn vrijwel alle coronamaatregelen opgeheven en is de economie weer gestaag aan het groeien. Naast Nieuw-Zeeland deden ook Vietnam, Taiwan, Thailand, Cyprus, Rwanda, IJsland, Australië, Letland en Sri Lanka het goed“
Ja Nieuw Zeeland ja, maar die zitten ook op een eiland.
Ze hebben dat niet meegenomen in de ranking.

Verder heel erg eens met Elein.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
28-01-2021 08:28
Dit is wel een onmogelijke vergelijking. Ik had ook echt wel wat meer verwacht van (met name het test en vaccinatie)beleid, dat is zeker niet goed te praten, maar het lijkt er wel op dat het niet helpt voor je ranking om een democratie te zijn (en daar zijn wij de overtreffende trap in denk ik), en om dichtbevolkt te zijn (al staan we daar onder Israël en net boven België dus zoveel zou het niet moeten uitmaken).
....
Als je naar de top landen kijkt lijkt het ook heel erg te helpen om een eiland te zijn. Joh.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven