Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 44)

17-02-2021 11:13 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 109 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 15.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 11:45
Bedankt iedereen :cheer2:

Aangezien ik nu (naast man) niemand zie om me persoonlijk te feliciteren is dit toch leuk. Jullie zijn nu een beetje mijn sociaal leven :proud:
Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Hieperdiepiep hoera voor Apple! :cheer2: Wij vieren hier gewoon je feestje mee!
rosadebree schreef:
17-02-2021 11:44
Gefeliciteerd Apple!

Vreemde timing ook, dat 'bescherm de kwetsbaren' plan. Het was wellicht logisch geweest daarover te praten als er geen uitzicht was op vaccins. Maar dat is toch helemaal niet aan de orde? We praten over een paar maanden extra op deze voet doorgaan, geen jaren...
Los van timing, het is geen "bescherm de kwetsbaren". Het is een "wie moet ik opofferen om mijn eigen leven terug te krijgen" plan. Volledig egoïstisch en gedeeltelijk economisch gemotiveerd.

Als dit soort sukkels nou echt de intentie hadden om iets voor kwetsbaren te doen, maar dat is het niet. Dit plan, net als al die andere 100.000 proefballonnetjes, bestaat in de basis uit dingen wél doen. Wél kroeg, wél theater, wél kapper, wél festival. En daar zijn ook allemaal fraaie oplossing voor met sneltesten, vaccinatiepasporten etc. Maar zodra je vraag; "en die kwetsbaren dan?" Dan wordt het stil. Ze weten inderdaad niet hoe die mensen geknipt worden, afrekenen, eten, zorg krijgen, hun baan vervullen..... geen enkele oplossing. 0.

Er is alleen maar nagedacht over de kortste weg naar de kroeg.....

Egoïsme.
anoniem_655151ea69733 wijzigde dit bericht op 17-02-2021 12:04
0.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-02-2021 11:52
Over 'n jaar als iedereen aan de beurt is geweest en de vaccins niet meer schaars kunnen ze prima de kinderen ook mee gaan pakken natuurlijk.
Dat moet ook, anders kunnen er nog steeds nieuwe mutanten ontstaan als er een hoge viruscirculatie is onder kinderen. Bovendien je zal maar dat kind zijn dat het aan je opa of oma overdraagt die niet goed reageert op het vaccin en daardoor niet beschermd is.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Apple
Leven en laten leven :)
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Apple!
Alle reacties Link kopieren
Even uit het vorige topic gecopy-paste, omdat ik daar al na de 3000 posts zat:
Zowizo schreef:
17-02-2021 06:54
Ik ben het ergens gewoon eens met DS, corona patiënten die in het ziekenhuis belanden allemaal opvangen op vaste locaties. Op die manier is het meer geconcentreerd en kan op andere plaatsen de reguliere zorg doorgang vinden. Uiteraard moet die zorg dan wel normaal zijn. Beetje flauw om er dan ziektes als alvleesklierkanker bij te halen want dat slaat nergens op. Dat is ook helemaal niet wat er bedoelt wordt.
Het is helemaal niet flauw om er alvleesklierkanker bij te halen als je een discussie insteekt op gewonnen levensjaren versus de capaciteit in een ziekenhuis. Het is raar om puur op diagnose te selecteren bij wie er wel of geen zorg krijgt.

Die vaste locaties voor coronapatiënten en dan de maatregelen loslaten, dat betekent in de praktijk natuurlijk gewoon sterfhuizen voor coronapatiënten. Er zal geen personeel genoeg zijn om die allemaal te verzorgen, niet genoeg beademingsapparatuur (zie Portugal, mét maatregelen), etc. En niemand zal meer getest willen/durven worden, als het stempel corona je doodvonnis is als je zorg nodig hebt.

Ik vind dat je zeker de discussie kunt voeren over hoe ver we moeten gaan om onze zorg volledig in stand te willen houden. Moeten we iedereen willen redden, ook al brengt dat enorm veel maatschappelijke kosten en slachtoffers met zich mee? Misschien moeten we minder panisch doen over code zwart en een soort van 'code zwart light' gaan accepteren, met een suboptimale zorg, zonder dat de lijken zich opstapelen. Deels is het ook al zo dat we niet iedereen redden, dat we die 'code zwart light' hebben. We accepteren dat er mensen in het ziekenhuis komen en overlijden met corona (als we vanaf vorig jaar maart in een lockdown waren gegaan zoals nu in de UK dan zouden er minder overlijdens zijn geweest, maar tegen heel erg hoge kosten). We zijn actief bezig geweest om ouderen en kwetsbaren zich te laten afvragen of ze wel naar het ziekenhuis willen en velen hebben gekozen om dat niet te willen. Mensen die in een verzorgingshuis wonen worden vrijwel nooit in een ziekenhuis opgenomen. Daarin lopen we voorop in Nederland. Daarnaast stellen we sommige reguliere zorg uit, waarmee sommigen risico lopen. Ook hierin accepteren we dat er slachtoffers vallen.

Ik kan me voorstellen dat je dit nog verder uit zou willen breiden. Meer slachtoffers accepteren onder patiënten, waardoor meer besmettingen kunt hebben als land en je net weer wat meer in de maatschappij kunt open gooien en daardoor daar minder mensen slachtoffer worden van eenzaamheid, werkloosheid, faillissement, etc. Je zou ervoor kunnen kiezen om van de draaiboeken die voor code zwart zijn geschreven nu al stap 1 in gang te zetten. En dat je minder een selectie maakt tussen acuut versus niet-acuut, door marges aan te geven die je acceptabel vindt. Die marges zijn er ook al in medische richtlijnen, bijv. dat van een bepaalde patiëntengroep (bijv. met verdenking op een bepaalde vorm van kanker) 80% binnen X weken een diagnose zou moeten hebben en binnen X weken een behandeling. Je zou kunnen zeggen dat tijdens een pandemie die richtlijnen wel iets opgeschoven zouden mogen worden, maar maximaal met Y weken. Als je dan zit met teveel patiënten zou je vervolgens bij zowel de acute en niet-acute patiënten een strengere triage moeten doen wie er wel en niet behandeld wordt. En aan de hand van een aantal criteria, waarvan overlevingskans, verwachte gewonnen levensjaren, verwachte levenskwaliteit, ligduur en wel/geen IC nodig denk ik de belangrijkste zijn. Dat wordt dan wel weer een heel lastige dobber, om dat op een eerlijke manier te doen.

Selecteren op diagnose vind ik in ieder geval niet eerlijk en een beetje rieken naar dat reguliere patiënten in deze situatie de slachtoffers zijn en de coronapatiënten de daders. Coronapatiënten zijn ook echt niet allemaal op sterven na dood en reguliere patiënten zijn echt niet allemaal jonge mensen die na een ingreep vrolijk en gezond nog 50 jaar leven. In beide groepen heb je van alles wat. Een coronapatiënt van 50 met overlevingskans van 90%, een verwachte gewonnen levensduur na behandeling van 30 jaar in goede kwaliteit en een verwachte ligduur van 3 dagen, zou van mij zeker voorrang moeten krijgen op een alvleesklierpatiënt van 80 met een overlevingskans van 3%, bij overleving een verwachte slechte kwaliteit van leven en een verwachte lig/behandelduur van 50 dagen.
nicole123 wijzigde dit bericht op 17-02-2021 12:03
1.50% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 11:16
Happy new topic! En happy birthday to me! :cheer2:
Gefeliciteerd :jump:

En het is officieel, ik open nu al een jaar iedere keer een nieuw topic. 8-. :bonk:
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
17-02-2021 12:01
Los van timing, het is geen "bescherm de kwetsbaren". Het is een "wie moet ik opofferen om mijn eien leven terug te krijgen" plan. Volledig egoïstisch en gedeeltelijk economisch gemotiveerd.

Als dit soort sukkels nou echt de intentie hadden om iets voor kwetsbaren te doen, maar dat is het niet. Dit plan, net als al die andere 100.000 proefballonnetjes, bestaat in de basis uit dingen wél doen. Wél kroeg, wél theater, wél kapper, wél festival. En daar zijn ook allemaal fraaie oplossing voor met sneltesten, vaccinatiepasporten etc. Maar zodra je vraag; "en die kwetsbaren dan?" Dan wordt het stil. Ze weten inderdaad niet hoe die mensen geknipt worden, afrekenen, eten, zorg krijgen, hun baan vervullen..... geen enkele oplossing. 0.

Er is alleen maar nagedacht over de kortste weg naar de kroeg.....

Egoïsme.
Precies dit dus.
Ik vind Nederland steeds minder sociaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel erg benieuwd naar de vaccinatiebereidheid onder jongeren en ouders van jongere kinderen eerlijk gezegd. Op dit moment worden kinderen alleen ingeënt tegen ziektes waar ze ook daadwerkelijk ziek van worden, niet om groepsimmuniteit voor anderen te verkrijgen. De HPV vaccinatie voor meisjes van 13 heeft een behoorlijk matige opkomst als ik me niet vergis, en dat is toch daadwerkelijk nuttig voor die meiden zelf. Dus we gaan zien hoe dat met die vaccin gaat zijn.
Ik lees ook weer mee.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
17-02-2021 12:01
Los van timing, het is geen "bescherm de kwetsbaren". Het is een "wie moet ik opofferen om mijn eigen leven terug te krijgen" plan. Volledig egoïstisch en gedeeltelijk economisch gemotiveerd.

Als dit soort sukkels nou echt de intentie hadden om iets voor kwetsbaren te doen, maar dat is het niet. Dit plan, net als al die andere 100.000 proefballonnetjes, bestaat in de basis uit dingen wél doen. Wél kroeg, wél theater, wél kapper, wél festival. En daar zijn ook allemaal fraaie oplossing voor met sneltesten, vaccinatiepasporten etc. Maar zodra je vraag; "en die kwetsbaren dan?" Dan wordt het stil. Ze weten inderdaad niet hoe die mensen geknipt worden, afrekenen, eten, zorg krijgen, hun baan vervullen..... geen enkele oplossing. 0.

Er is alleen maar nagedacht over de kortste weg naar de kroeg.....

Egoïsme.
Weer eens.

Sommige mensen hebben er blijkbaar geen enkel probleem mee als anderen hun bloedeigen gezin een jaar niet zien, als ze zelf maar weer alles kunnen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
17-02-2021 12:03
En het is officieel, ik open nu al een jaar iedere keer een nieuw topic. 8-. :bonk:
Jij ook gefeliciteerd met je eerste coronatopic verjaardag! :cheer2:

Ik hoop dat we de tweede niet zullen meemaken en dat ergens gedurende de zomer deze topicreeks een stille dood sterft, omdat er weinig meer is om over te schrijven en we allemaal weer een leven hebben en liever met vrienden op een terras zitten dan op de bank op onze telefoon.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
17-02-2021 12:03
Gefeliciteerd :jump:

En het is officieel, ik open nu al een jaar iedere keer een nieuw topic. 8-. :bonk:
Oh wow ik zie het!
Vorig jaar was ik er nog helemaal niet mee bezig, toen was ik nog de dagen aan het aftellen tot carnaval.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
17-02-2021 12:04
Ik ben wel erg benieuwd naar de vaccinatiebereidheid onder jongeren en ouders van jongere kinderen eerlijk gezegd. Op dit moment worden kinderen alleen ingeënt tegen ziektes waar ze ook daadwerkelijk ziek van worden, niet om groepsimmuniteit voor anderen te verkrijgen. De HPV vaccinatie voor meisjes van 13 heeft een behoorlijk matige opkomst als ik me niet vergis, en dat is toch daadwerkelijk nuttig voor die meiden zelf. Dus we gaan zien hoe dat met die vaccin gaat zijn.
Nou, ook wel hoor. Zo heb ik het ook wel eens aan mijn dochter uitgelegd voor ze de negenjaarsprik moest: die prikken krijg je niet alleen voor jezelf, maar ook om kinderen te beschermen die veel zieker worden van bijvoorbeeld de bof of de mazelen, maar die door hun zwakke gezondheid zelf geen prik mogen. Dat begreep ze heel goed en ik had zelfs het idee dat ze daardoor minder weerstand voelde tegen die prikken (ze is aardig panisch ervoor, dus het liefst zou ze ze allemaal overslaan).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Flashy schreef:
17-02-2021 12:03
Precies dit dus.
Ik vind Nederland steeds minder sociaal.
Maar is het echt zo raar dat mensen hun leven terug willen? Uiteindelijk zit iedereen zo in elkaar : we willen elkaar best helpen, maar over het algemeen moet het onszelf niet al te veel schade toebrengen.

En de schade is op meerdere fronten nu echt wel redelijk omvangrijke proporties aan het aannemen. We vinden onszelf als mensen heel sociaal als we de deur voor een ander open houden. Of we geven iemand een goedkope attentie als blijk van waardering. Maar veel verder gaat dat doorgaans niet. Ik vind het best begrijpelijk dat vooral jonge, gezonde mensen onderhand beginnen te denken : ik kan inmiddels één jaar van mijn leven min of meer afschrijven, ik kan het best nog een paar maandjes volhouden, maar op een gegeven ogenblik wil ik toch wel weer wat meer met mijn leven dan binnen zitten, avondklok, thuis werken en in het weekend wandelen.
anoniem_64afa34a434dc wijzigde dit bericht op 17-02-2021 12:09
0.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 11:45
Bedankt iedereen :cheer2:

Aangezien ik nu (naast man) niemand zie om me persoonlijk te feliciteren is dit toch leuk. Jullie zijn nu een beetje mijn sociaal leven :proud:
Ik was afgelopen vrijdag jarig en heb toen geschaatst. Ik voelde mij echt jarig, toch soort van alternatief feestje met vele schaatsers op het ijs. Andere jaren zou ik dat niet zo ervaren hebben.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-02-2021 12:05
Jij ook gefeliciteerd met je eerste coronatopic verjaardag! :cheer2:

Ik hoop dat we de tweede niet zullen meemaken en dat ergens gedurende de zomer deze topicreeks een stille dood sterft, omdat er weinig meer is om over te schrijven en we allemaal weer een leven hebben en liever met vrienden op een terras zitten dan op de bank op onze telefoon.
Of weer op kantoor zodat ik niet de halve dag tussen het werk door hier kan posten. :proud:
Flashy schreef:
17-02-2021 12:03
Precies dit dus.
Ik vind Nederland steeds minder sociaal.
Ik heb het in het vorige topic ook gezegd.

Beschermen en accepteren dat de dood er bij hoort.

2 begrippen die iets heel anders betekenen, dan ze bedoelen.

Ze willen niet béschermen maar áfschermen van hun eigen leven, omdat dat zo belangrijk is.

En met het "accepteren van de dood" bedoelen ze voor andermans dood. Niet hun eigen of hun naasten. Nog los van het feit dat "accepteren van de dood" heel makkelijk zeggen is, als je 25 en kerngezond bent......
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 12:07
Oh wow ik zie het!
Vorig jaar was ik er nog helemaal niet mee bezig, toen was ik nog de dagen aan het aftellen tot carnaval.
Een jaar geleden op deze dag was ik ook nog in de veronderstelling dat het hier niet zo'n vaart zou duren. Ik herinner me nog zo goed de laatste normale dag, de dag dat het in Italië losbarstte en hier het bewustzijn kwam dat het zich best wel eens kon gaan verspreiden in Europa en toen het moment dat het echt hier kwam en hoe snel het toen allemaal ging.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-02-2021 12:07
Nou, ook wel hoor. Zo heb ik het ook wel eens aan mijn dochter uitgelegd voor ze de negenjaarsprik moest: die prikken krijg je niet alleen voor jezelf, maar ook om kinderen te beschermen die veel zieker worden van bijvoorbeeld de bof of de mazelen, maar die door hun zwakke gezondheid zelf geen prik mogen. Dat begreep ze heel goed en ik had zelfs het idee dat ze daardoor minder weerstand voelde tegen die prikken (ze is aardig panisch ervoor, dus het liefst zou ze ze allemaal overslaan).
Ja ok, deels wel. Maar mazelen kan toch behoorlijk naar uitpakken voor kinderen, en COVID veel minder. Ik heb een bijna 13 jarige die net de oproep voor de HPV prik heeft gehad en we moeten echt praten als brugman om haar daarheen te krijgen. Of ik haar zover krijg om binnen hetzelfde jaar nog eens 2 shots voor COVID te gaan halen... ik vraag het me af.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
17-02-2021 12:07
Ik was afgelopen vrijdag jarig en heb toen geschaatst. Ik voelde mij echt jarig, toch soort van alternatief feestje met vele schaatsers op het ijs. Andere jaren zou ik dat niet zo ervaren hebben.
Ik was een weekendje weg met mijn man, ook om te schaatsen.
Hebben eten gehaald en in ons huisje tapas gegeten. Voelde ook heel erg als een feest, uberhaupt het huis uit :proud:

En man heeft vandaag nog bloemen kunnen kopen bij de enige bloemenwinkel die aan afhalen doet, had ik ook niet meer verwacht.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
17-02-2021 12:03
Gefeliciteerd :jump:

En het is officieel, ik open nu al een jaar iedere keer een nieuw topic. 8-. :bonk:
Wat waren we nog onwetend toen en nog steeds weten wij veel niet.

Gefeliciteerd.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
17-02-2021 12:09
Ja ok, deels wel. Maar mazelen kan toch behoorlijk naar uitpakken voor kinderen, en COVID veel minder. Ik heb een bijna 13 jarige die net de oproep voor de HPV prik heeft gehad en we moeten echt praten als brugman om haar daarheen te krijgen. Of ik haar zover krijg om binnen hetzelfde jaar nog eens 2 shots voor COVID te gaan halen... ik vraag het me af.
Ik vraag me af of zij sowieso dit jaar al aan de beurt komt. Ik denk dat ze ook bij minderjarigen van oud naar jong gaan vaccineren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sodermalm schreef:
17-02-2021 12:07
Maar is het echt zo raar dat mensen hun leven terug willen? Uiteindelijk zit iedereen zo in elkaar : we willen elkaar best helpen, maar over het algemeen moet het onszelf niet al te veel schade toebrengen.

En de schade is op meerdere fronten nu echt wel redelijk omvangrijke proporties aan het aannemen. We vinden onszelf als mensen heel sociaal als we de deur voor een ander open houden. Of we geven iemand een goedkope attentie als blijk van waardering. Maar veel verder gaat dat doorgaans niet. Ik vind het best begrijpelijk dat vooral jonge, gezonde mensen onderhand beginnen te denken : ik kan inmiddels één jaar van mijn leven min of meer afschrijven, ik kan het best nog een paar maandjes volhouden, maar op een gegeven ogenblik wil ik toch wel weer wat meer met mijn leven dan binnen zitten, avondklok, thuis werken en in het weekend wandelen.
Hé! Helemaal eens. Ik wil m'n leven ook terug. Gisteren nog!

Maar niet ten koste van andere groepen. Ik woon in een land waar artikel 1 voor 17 miljoen mensen geldt: "...in gelijke gevallen, gelijk behandeld"

Laten we díe waarde niet verliezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven