Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 44)

17-02-2021 11:13 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 109 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 15.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43
Alle reacties Link kopieren
Voor degenen die willen weten wat het perspectief is, hieronder een artikel uit het Parool met 3 scenario's die mogelijk zijn volgens deskundigen. De een positiever dan de ander, maar geen van 3 is zo rampzalig als het idee dat we nog jaren in lockdown zouden zitten. Als ik goed kijk naar wat de deskundigen zeggen dan lijkt het meest waarschijnlijke tussen scenario 1 en scenario 2 in.

https://www.parool.nl/nederland/hoe-lat ... gle.com%2F
(in private window openen)

1. Snel, sneller, snelst

In dit scenario blijft de Engelse variant het grootste obstakel naar het oude normaal. De Braziliaanse en Zuid-Afrikaanse varianten of welke mutaties dan ook ­spelen geen rol. Dat betekent dat alle vaccins effectief zijn.

“Door de lockdown kunnen we de Engelse variant rond maart, april onder de duim hebben,” zegt arts-microbioloog Marc Bonten (Utrecht UMC), die lid is van het Outbreak Management Team (OMT), het voornaamste adviesorgaan van het kabinet. “Dat betekent: weinig nieuwe besmettingen. Geen duizenden per dag, maar honderden of minder.”
Tegelijkertijd moet het aantal gevaccineerden snel stijgen.
(...)

“Pakt het allemaal goed uit, dan zitten we in maart, april of mei in de situatie waarin Israël nu zit,” vervolgt Bonten. “De druk op ziekenhuizen is dan afgenomen, waardoor je meer besmettingen kunt accepteren en maatregelen kunt versoepelen. Sneltesten helpen om het openbare leven te hervatten.”

De ontluikende lente is een voordeel. Dat zo’n seizoenseffect bestaat, betwijfelt niemand. Onduidelijk is wel wanneer het precies intreedt en hoe groot het is.

In de zomermaanden blijft het aantal besmettingen onder controle en vaccineert Nederland gestaag door, schetst Bonten het zonnige toekomstbeeld. Nederlanders die terugkeren van vakantie en buitenlandse reizigers brengen geen besmettelijkere virusvariant mee. “Onder die voorwaarden kan alles in de zomer open: cafés, voetbalstadions, concertzalen.”

(...)

2. Met vallen en opstaan

­In dit scenario overheersen virusvarianten die de effectiviteit van de vaccins verminderen. “Dat is de grootste bedreiging naar een snelle uitweg,” zegt vaccinoloog Ben van der Zeijst. “Op dit moment is dat de Zuid-Afrikaanse variant. Alle vaccins werken daar minder goed tegen.”

Dat hoeft geen ramp te zijn, want minder goede werking betekent niet: geen werking. Volgens data van farmaceut Janssen beschermt hun vaccin bij de Zuid-Afrikaanse variant nog 57 procent tegen ziekte. De bescherming tegen ziekenhuisopname en overlijden is volledig. “Dus zodra de groep van 5 à 6 miljoen kwetsbaren is ingeënt, raken Nederlandse ziekenhuizen en ic’s niet meer overspoeld.”

De versoepeling gaat wel trager dan in het eerste scenario. Want je wil wél de zekerheid dat de uitkomsten van de vaccinstudies in de praktijk ook zo uitpakken, aldus Van der Zeijst. De maatregelen afbouwen terwijl mensen met een kwetsbare gezondheid alsnog als covidpatiënt naar het ziekenhuis moeten, dat zal Nederland niet doen.

“Het kan betekenen dat we pas later in de zomer echt versoepelen,” aldus Van der Zeijst. “Dat zou een enorme domper zijn. Iedereen is er klaar mee.”

Vroeger versoepelen betekent altijd een risico, zegt epidemioloog Tostmann. “De kans bestaat dat je de maatregelen nadien weer moet invoeren. Dan modder je voort.”

3. Steeds een stap te laat

Niemand wil het, maar het kan toch. “In dit ­scenario omzeilen verschillende virusvarianten de immuniteit van de vaccins volledig,” zegt OMT-lid Marc Bonten. Hetzelfde geldt voor immuniteit na een doorgemaakte infectie.

Er blijft dan te weinig immuniteit over in de populatie om maatregelen te versoepelen. Dan loop je met vaccinaties en natuurlijke immuniteit als het ware steeds een stap achter het virus aan.

Geen scenario dat voor de hand ligt, aldus Bonten. Het gebeurt zelden dat een virus de immuniteit van een vaccinatie volledig omzeilt. Vaker neemt de immuniteit dan een tiental percentages af. “Als de immuniteit met 90 procent overeind blijft, loopt het niet zo’n vaart. Zakt het naar 30 procent, dan heb je een groot probleem. Vaccineren heeft dan weinig zin.”

Maar het coronavirus heeft wetenschappers al eerder verrast. Doorgaans worden virussen na verloop van tijd minder besmettelijk en minder virulent, zegt Bonten. “Met de komst van de Britse variant zie je eigenlijk het tegenover­gestelde. Als het coronavirus zich blijft doorontwikkelen in ongunstige richting, beland je in dit slechtste scenario.”

Juist gisteren werd bekend dat onderzoekers aan de Universiteit van Edinburgh weer een nieuwe variant hebben ontdekt, die al in tien landen is gedetecteerd. Onduidelijk is nog of deze variant minder gevoelig is voor de bestaande coronavaccins.

Als dat het geval is, moeten farmaceuten hun vaccins aanpassen, wat nu ook al gebeurt. Dat proces vergt enkele maanden. Waarmee je verdere vertraging oploopt.

Ook de duur van de immuniteit is nog een onbekende. Omdat het virus pas net een jaar bestaat, ontbreekt kennis daarover, zegt epidemioloog Tostmann. “Als blijkt dat de immuniteit niet heel lang aanhoudt, kan dit betekenen dat er elk jaar of elke paar jaar bijvoorbeeld een winterpiek komt. Die zal wel een heel stuk kleiner zijn dan wat we nu hebben gezien.”

Ira Helsloot denkt niet dat er virusvarianten komen die vaccins omzeilen en nog besmettelijker zijn. Berichten daarover beschouwt hij als waarschuwingen van ‘angstige adviseurs, die naar worstcasescenario’s toe redeneren’. “Er zijn bij dit soort virussen altijd besmette­lijker subvarianten. Bij de Mexicaanse griep werd ook gewaarschuwd voor een nieuwe golf met een gemuteerde variant. Die is nooit gekomen.”
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
17-02-2021 14:31
Dus er zijn 2 systemen die al jaren perfect werken: oproepkaarten en de huisartsen. Waarom dan iets nieuws optuigen zonder dat ook maar 1 van die goede systemen gebruikt wordt?

Het klinkt allemaal zo dommig, alsof er een paar nitwitten vanuit het niets een plan bedenken, zonder te kijken wat er al is aan kennis en infra.
Huh? Maar die structuren worden toch juist gebruikt? De GGD doet de vaccinaties, net zoals die HPV prik. Samen met de huisartsen, die normaal de griepprik doen. Het is helemaal geen plan uit het niets, waarin iets nieuws wordt opgetuigd. Het wordt wel aangepast aan de huidige situatie, omdat bijv. huisartsen een vaccin dat bij -70 bewaard moet worden laten toedienen niet handig is en omdat niet alleen maar 9-jarigen een prik moeten krijgen maar de hele bevolking en er dus een veel groter systeem nodig is met veel meer locaties.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 14:32
Ik denk dat op dit moment het bewaren en ontdooien het grootste issue is.
Je moet dan precies weten hoeveel mensen er komen opdagen anders heb je teveel of te weinig ontdooit.

Ik kan me voorstellen dat dat bij andere vaccins zoals Janssen anders geregeld kan worden.
Dat inderdaad ook. Je krijgt niet zomaar een oproepkaart voor een bepaald tijdstip, omdat ze zo precies mogelijk willen weten wie er wel en niet komt. Anders moeten ze van elke 1000 vaccins er 200 weggooien omdat die al ontdooid zijn. Waanzinnig zonde nu de levering van de vaccins de bottleneck is. Volgens mij werkt het vaccineren bij de GGD met de uitnodigingsbrief en dan telefonisch een afspraak maken inmiddels behoorlijk prima.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-02-2021 14:41
Huh? Maar die structuren worden toch juist gebruikt? De GGD doet de vaccinaties, net zoals die HPV prik. Samen met de huisartsen, die normaal de griepprik doen. Het is helemaal geen plan uit het niets, waarin iets nieuws wordt opgetuigd. Het wordt wel aangepast aan de huidige situatie, omdat bijv. huisartsen een vaccin dat bij -70 bewaard moet worden laten toedienen niet handig is en omdat niet alleen maar 9-jarigen een prik moeten krijgen maar de hele bevolking en er dus een veel groter systeem nodig is met veel meer locaties.


de huisartsen doen de griepprik omdat die weten wie er kwetsbaar zijn naast leeftijdscriterium. Per praktijk zijn het niet eens zoveel mensen en het griepvaccin hoeft niet in de vriezer
Een kort vraagje: hoe groot is de kans op een vals-negatieve test?
Alle reacties Link kopieren
3.416 nieuwe besmettingen vandaag. Dat klinkt als redelijk, maar met al die sluitingen is het lastig te zien waar de trend heen gaat. Heeft iemand daar inzicht in?
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
17-02-2021 15:28
3.416 nieuwe besmettingen vandaag. Dat klinkt als redelijk, maar met al die sluitingen is het lastig te zien waar de trend heen gaat. Heeft iemand daar inzicht in?
Nee, Martijn Broekman had er gisteren een draadje over. Hij verwacht morgen weer wat meer betrouwbare cijfers.
Al met al is het niet hoog, de test centra zijn maar één dagdeel dicht geweest deze week. De cijfers zijn vergelijkbaar met vorige week toen ze 1,5 dag dicht waren.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 15:33
Nee, Martijn Broekman had er gisteren een draadje over. Hij verwacht morgen weer wat meer betrouwbare cijfers.
Al met al is het niet hoog, de test centra zijn maar één dagdeel dicht geweest deze week. De cijfers zijn vergelijkbaar met vorige week toen ze 1,5 dag dicht waren.
Dat dacht ik ook, volgens mij waren er toen op dinsdag trouwens nog steeds wat testcentra gesloten vanwege de sneeuw en kou en kwam de echte grote inhaalslag pas op donderdag en vrijdag.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
17-02-2021 15:23
Een kort vraagje: hoe groot is de kans op een vals-negatieve test?
Kort vraagje, maar geen kort antwoord. Dat is namelijk heel lastig te zeggen. Ten eerste is het moeilijk om te bepalen of iemand na een negatieve test toch covid gehad heeft. Je kunt alleen afgaan op mensen die bij een tweede test toch positief waren, maar dat is al een behoorlijke selectie (je test alleen een tweede keer als er al een behoorlijk sterk vermoeden is). En dan nog weet je niet zeker of de test fout was, of dat iemand in de tussentijd positief geworden is.
Daarnaast hangt het ook af van de omstandigheden. Iemand met hele duidelijke klachten die negatief test, heeft een grotere kans op een vals negatieve uitslag dan iemand die gewoon willekeurig van straat geplukt wordt en getest.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
17-02-2021 15:28
3.416 nieuwe besmettingen vandaag. Dat klinkt als redelijk, maar met al die sluitingen is het lastig te zien waar de trend heen gaat. Heeft iemand daar inzicht in?
Als je kijkt naar de trend van de wekelijkse dalen in de grafiek dan is er in 2 weken een afname van 3200 naar 2700, dus 500 per twee weken en 250 per week. Voer je dat door naar 1 feb - 8 feb, dan had je op 8 feb op 3200 - 250 dus rond de 3000 besmettingen moeten zitten. Kijk je naar de gemeten positieve tests, dan is er een extra kuil door het minder testen op 8 en 9 feb van zo'n 2300 besmettingen. Stel daarvan hebben 500 mensen helemaal niet getest en 1800 zijn er op de 4 dagen erna ingehaald (600, 500, 400 en 300), dan zouden zonder winterdip op 10 februari niet 3200 maar 3800 mensen postief getest zijn. Dan is er dus vandaag ten opzichte van vorige week een afname van zo'n 400. Met andere getallen van mensen die toch wel of niet nog zijn gaan testen en de verdeling daarvan over de dagen kom je zomaar 100 hoger of lager uit, maar het lijkt me zeker nog wel een dalende trend.

Of makkelijker: als je gewoon vorige week buiten beschouwing laat en vergelijkt met 2 weken geleden, dan zie je een dalende trend.
nicole123 wijzigde dit bericht op 17-02-2021 15:46
5.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nieuwste video van Dr Campbell en in Engeland heeft iets van 18% van de mensen antistoffen in hun bloed (besmettingen, niet vaccinaties). Hij zegt 'bij een gedeelte van de mensen vind je de antistoffen niet meer terug in het bloed (wel nog immuun), dus ik gok dat we rond 30%/35% immuniteit zitten' (besmettingen).

Daar heb ik niet eens aan gedacht, dat er ook nog mensen zijn waarvan je de antistoffen niet meer terugvindt, maar die wel al immuun zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=ApiGENg ... hnCampbell

Vanaf 6 min.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de Volkskrant stijgt het omdat het "ondanks de ijzel hoger is dan vorige week" en volgens de NOS is er nog steeds een dalende trend. Ik denk dat we de komende dagen af moeten wachten, het is nog steeds rommelig.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
17-02-2021 15:45
Nieuwste video van Dr Campbell en in Engeland heeft iets van 18% van de mensen antistoffen in hun bloed (besmettingen, niet vaccinaties). Hij zegt 'bij een gedeelte van de mensen vind je de antistoffen niet meer terug in het bloed (wel nog immuun), dus ik gok dat we rond 30%/35% immuniteit zitten' (besmettingen).

Daar heb ik niet eens aan gedacht, dat er ook nog mensen zijn waarvan je de antistoffen niet meer terugvindt, maar die wel al immuun zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=ApiGENg ... hnCampbell

Vanaf 6 min.

dat heeft met 'innate immune system' te maken dacht ik
https://en.wikipedia.org/wiki/Innate_immune_system
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
17-02-2021 15:45
Nieuwste video van Dr Campbell en in Engeland heeft iets van 18% van de mensen antistoffen in hun bloed (besmettingen, niet vaccinaties). Hij zegt 'bij een gedeelte van de mensen vind je de antistoffen niet meer terug in het bloed (wel nog immuun), dus ik gok dat we rond 30%/35% immuniteit zitten' (besmettingen).
Dat zou super zijn! Met de vaccinaties erbij (al overlapt dat natuurlijk deels) gaat het dan echt opschieten. Mijn theorie over bescherming door (gedeeltelijke) groepsimmuniteit in ex-brandhaarden als Urk als verklaring waarom er daar nu nauwelijks besmettingen zijn klopt daar wel mee. Want die 30% is natuurlijk niet gelijk verdeeld, op sommige plekken zal het nog een stuk hoger liggen. Wel hebben ze in Engeland natuurlijk heel heftige golven gehad, dus misschien zitten we in Nederland wat lager in totaal?
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd, Apple!
Dat kan nog wel, toch :P

Ik had niet eens door dat er een nieuw topic was.
nounou
Alle reacties Link kopieren
    nicole123 schreef:
    17-02-2021 15:43
    Als je kijkt naar de trend van de wekelijkse dalen in de grafiek dan is er in 2 weken een afname van 3200 naar 2700, dus 500 per twee weken en 250 per week. Voer je dat door naar 1 feb - 8 feb, dan had je op 8 feb op 3200 - 250 dus rond de 3000 besmettingen moeten zitten. Kijk je naar de gemeten positieve tests, dan is er een extra kuil door het minder testen op 8 en 9 feb van zo'n 2300 besmettingen. Stel daarvan hebben 500 mensen helemaal niet getest en 1800 zijn er op de 4 dagen erna ingehaald (600, 500, 400 en 300), dan zouden zonder winterdip op 10 februari niet 3200 maar 3800 mensen postief getest zijn. Dan is er dus vandaag ten opzichte van vorige week een afname van zo'n 400. Met andere getallen van mensen die toch wel of niet nog zijn gaan testen en de verdeling daarvan over de dagen kom je zomaar 100 hoger of lager uit, maar het lijkt me zeker nog wel een dalende trend.

    Of makkelijker: als je gewoon vorige week buiten beschouwing laat en vergelijkt met 2 weken geleden, dan zie je een dalende trend.
    Dank je voor het uitgebreide antwoord! Fijn dat er nog steeds een dalende trend is dus, en een beetje jammer dat de nieuwssites dat niet goed rapporteren. Wat jij kan, kunnen zij blijkbaar niet ;-)
    Alle reacties Link kopieren
    nicole123 schreef:
    17-02-2021 15:50
    Dat zou super zijn! Met de vaccinaties erbij (al overlapt dat natuurlijk deels) gaat het dan echt opschieten. Mijn theorie over bescherming door (gedeeltelijke) groepsimmuniteit in ex-brandhaarden als Urk als verklaring waarom er daar nu nauwelijks besmettingen zijn klopt daar wel mee. Want die 30% is natuurlijk niet gelijk verdeeld, op sommige plekken zal het nog een stuk hoger liggen. Wel hebben ze in Engeland natuurlijk heel heftige golven gehad, dus misschien zitten we in Nederland wat lager in totaal?
    Die heftige golven waren wel voornamelijk in Londen, volgens mij waren er ook wel delen van Engeland waar het niet uit de hand liep. Ik kan me voorstellen dat het in Londen juist hoger ligt dan 30/35%.
    susan wijzigde dit bericht op 17-02-2021 15:52
    4.57% gewijzigd
    Don't waste your time on jealousy,
    Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
    Alle reacties Link kopieren
    Even mijn reactie uit het oude topic geplakt:

    DS1971 schreef: ↑17-02-2021 08:41
    Omdat we minder maatregelen hadden. En in 2021 lopen we voorop als het gaat om strenge maatregelen, dus over 2021 zullen de cijfers stukken ongunstiger zijn.
    Inmiddels niet meer. De Government Stringency Index is geactualiseerd en nu zijn er, alleen al in Europa, landen waar strengere maatregelen zijn op de ranglijst: Ierland, VK, Duitsland en Griekenland. Hier is het vergelijkbaar met Italië, 78.7.
    Dat erg hoge getal waar ik vorige week over schreef is trouwens uit de grafiek voor Nederland gehaald, waarschijnlijk was die berekening niet goed.
    https://ourworldindata.org/grapher/covi ... ion=Europe (grafiek)
    https://ourworldindata.org/grapher/covi ... ion=Europe (kaart)
    zazamaenade wijzigde dit bericht op 17-02-2021 16:12
    Reden: links deden het niet meer
    13.93% gewijzigd
    nounou
    Alle reacties Link kopieren
    nicole123 schreef:
    17-02-2021 15:50
    Dat zou super zijn! Met de vaccinaties erbij (al overlapt dat natuurlijk deels) gaat het dan echt opschieten. Mijn theorie over bescherming door (gedeeltelijke) groepsimmuniteit in ex-brandhaarden als Urk als verklaring waarom er daar nu nauwelijks besmettingen zijn klopt daar wel mee. Want die 30% is natuurlijk niet gelijk verdeeld, op sommige plekken zal het nog een stuk hoger liggen. Wel hebben ze in Engeland natuurlijk heel heftige golven gehad, dus misschien zitten we in Nederland wat lager in totaal?
    Wij zitten in België ook rond dat percentage en idd ook twee heftige golven gehad. Dat zou mss een gedeeltelijke verklaring zijn waarom het hier 'stabiel' blijft? Laten we het hopen!
    Life is short. Eat dessert first.
    Alle reacties Link kopieren
    In het Erasmus MC is een neusspray ontwikkeld die 24 uur beschermd tegen Corona.

    https://www.rijnmond.nl/nieuws/204045/ ... gen-corona
    Alle reacties Link kopieren
    nicole123 schreef:
    17-02-2021 15:50
    Dat zou super zijn! Met de vaccinaties erbij (al overlapt dat natuurlijk deels) gaat het dan echt opschieten. Mijn theorie over bescherming door (gedeeltelijke) groepsimmuniteit in ex-brandhaarden als Urk als verklaring waarom er daar nu nauwelijks besmettingen zijn klopt daar wel mee. Want die 30% is natuurlijk niet gelijk verdeeld, op sommige plekken zal het nog een stuk hoger liggen. Wel hebben ze in Engeland natuurlijk heel heftige golven gehad, dus misschien zitten we in Nederland wat lager in totaal?

    Ik heb het gisteren opgezocht omdat Doornroosje iets schreef over immuniteit in België van rond de 20%.
    Dit is van begin januari, onderzoek van Sanquin:

    De Vinger Aan de Pols (VAP)-studie van Sanquin van de eerste week van januari toont aan dat, landelijk gezien, 13% van de donors antistoffen tegen corona heeft. In Zuidoost-Nederland is dat gemiddelde 15%.
    Afbeelding
    https://www.sanquin.nl/over-sanquin/nie ... nuari-2021

    Er staan tien kaarten waarop je het verloop van de epidemie in Nederland kunt zien in de gemeten antistoffen.

    Dat het het laagst is in de regio Utrecht/Noordhollandzuid/Amstelland verbaast me eigenlijk wel.
    nounou
    Alle reacties Link kopieren
    Wel raar dat het percentage antistoffen volgens die kaart in het noorden van Nederland hoger zou liggen dan in de randstad, terwijl het in het noorden nu pas hoog is en de randstad een tijdlang best een brandhaard was.

    Overigens gaat dit alleen om aantoonbare antistoffen, die heeft niet iedereen meer.
    Don't waste your time on jealousy,
    Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
    Alle reacties Link kopieren
    Ik belde net even met mijn opa. Wij gaan aankomende vrijdag samen naar de prikstraat voor zijn vaccinatie. Ik zei tegen hem dat ik blij ben dat hij aan de beurt is. Toen zei hij dat hij het juist raar vindt, alle kinderen die ik les moet geven zitten thuis, dus hij vindt dat ik hem eerder had moeten krijgen. Ik vond het wel schattig dat hij dat zei, maar ook wel grappig dat we juist van elkaar vinden dat we eerder aan de beurt zouden moeten komen.
    Alle reacties Link kopieren
    Susan schreef:
    17-02-2021 16:10
    Wel raar dat het percentage antistoffen volgens die kaart in het noorden van Nederland hoger zou liggen dan in de randstad, terwijl het in het noorden nu pas hoog is en de randstad een tijdlang best een brandhaard was.

    Overigens gaat dit alleen om aantoonbare antistoffen, die heeft niet iedereen meer.
    Zou dat niet juist de oorzaak zijn? Dat het in het noorden recent uitgebroken is en in de randstad al wat langer geleden, waardoor het soms niet meer te zien is?
    Alle reacties Link kopieren
    CharlotteCcc schreef:
    17-02-2021 16:13
    Zou dat niet juist de oorzaak zijn? Dat het in het noorden recent uitgebroken is en in de randstad al wat langer geleden, waardoor het soms niet meer te zien is?
    Ja dat zou kunnen inderdaad.
    Don't waste your time on jealousy,
    Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

    Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

    Terug naar boven