Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 48)

11-04-2021 16:12 3015 berichten
In Wuhan (China) is een Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 135 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 16.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 /47
Alle reacties Link kopieren
En ze zijn al bezig met vaccins

https://www.google.com/amp/s/wnl.tv/202 ... s-2-0/amp/
Alle reacties Link kopieren
Gromm schreef:
13-04-2021 13:49
Ik bedoel dat waarschijnlijk een klein deel van deze mensen wanneer het hun overkomt alsnog heel boos wordt. En achteraf nog gaat zeiken dat ze dit toch echt niet hadden kunnen weten, ze beter (door de overheid) beschermd hadden moeten worden etc.
Ik weet ook niet zo goed wat mijn punt eigenlijk is. Ik wou alleen maar zeggen dat het nog niet zo makkelijk is allemaal.
Datzelfde kan je ook zeggen als je een Covid besmetting oploopt. Daar had de overheid ook beter tegen moeten beschermen. er zal ongetwijfeld een groep zijn die dat vindt.

Weet je, wat je ook doet er is altijd een groep mensen niet tevreden. De ontevredenheid over stopzetten AZ is volgens mij wel echt heel erg groot bij veel mensen.
Alle reacties Link kopieren
In de VS heb je volgens mij wel sterker de cultuur dat mensen een bedrijf aanklagen en er een heel hoge schadevergoeding uit weten te slepen, misschien dat dat ook meespeelt? En gaan ze uiteindelijk ook wel weer door met Janssen, maar moeten ze het nu eerst juridisch goed dichttimmeren. Al blijft het bij relatief heel weinig gevallen, het wordt wel lastig als ze die allemaal een paar miljoen dollar moeten gaan uitkeren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Chumlee schreef:
13-04-2021 13:51
En ze zijn al bezig met vaccins

https://www.google.com/amp/s/wnl.tv/202 ... s-2-0/amp/
Nou ja, er staat dat de huidige vaccins ook beschermen tegen ziekenhuisopname? Wat is het probleem dan?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
13-04-2021 13:53
In de VS heb je volgens mij wel sterker de cultuur dat mensen een bedrijf aanklagen en er een heel hoge schadevergoeding uit weten te slepen, misschien dat dat ook meespeelt? En gaan ze uiteindelijk ook wel weer door met Janssen, maar moeten ze het nu eerst juridisch goed dichttimmeren. Al blijft het bij relatief heel weinig gevallen, het wordt wel lastig als ze die allemaal een paar miljoen dollar moeten gaan uitkeren.
De pest is dat het niet meer uitmaakt. Je ziet het met AstraZeneca ook. Met de beste voorzorg (want dat zou vertrouwen geven) gedachte wordt het gestopt, en gestart, en weer gestopt, en dan is het vertrouwen weg, want mensen onthouden alleen maar dat het dus niet veilig is.
Alle reacties Link kopieren
Chumlee schreef:
13-04-2021 13:51
En ze zijn al bezig met vaccins

https://www.google.com/amp/s/wnl.tv/202 ... s-2-0/amp/
Dat is oud nieuws, daar zijn ze al langer mee bezig.

Zaak is nu om gewoon zoveel mogelijk mensen te vaccineren, zodat het virus zo min mogelijk rond kan gaan. Daarnaast helpt het vaccin bij mutaties ook tegen ernstig ziek worden, dus minder belasting van de zorg.
Alle reacties Link kopieren
Emma95 schreef:
13-04-2021 13:50
Rtlnieuws

Bijwerkingencentrum: 225 sterfgevallen gemeld na coronaprik, vooral ouderen

Bijwerkingencentrum Lareb heeft tot nu toe 225 meldingen gekregen over mensen die zijn overleden na inenting met een vaccin tegen het coronavirus. Maar overlijden na vaccinatie betekent niet dat een bijwerking van het vaccin de oorzaak is van het overlijden, onderstreept de organisatie. Volgens Lareb zijn bij een groot deel van deze groep gezondheidsproblemen de meest voor de hand liggende verklaring voor het overlijden. "Bij een aantal meldingen hebben bijwerkingen mogelijk bijgedragen aan het verslechteren van een al kwetsbare gezondheidssituatie of sluimerende onderliggende conditie, al dan niet door hoge leeftijd", meldt het centrum.

Bij veel meldingen is er volgens Lareb meer informatie nodig over de oorzaak van overlijden, opgetreden bijwerkingen en onderliggende gezondheidsproblemen. "Deze informatie is nagevraagd. Helaas is er bij meerdere meldingen nog steeds onvoldoende bekend voor een goed inzicht." Het gaat om 182 mensen van 80 jaar of ouder, 34 personen tussen de 65 en 79 jaar en 8 personen onder de 65 jaar. Van één persoon is de precieze leeftijd niet bekend.

De meeste meldingen gingen over het vaccin van Pfizer/BioNTech. Volgens Lareb overleden 150 mensen na de eerste prik en 40 na de tweede vaccinatie. Dit is het meest gebruikte coronavaccin en ook het vaccin dat vooral voor ouderen wordt gebruikt. Bij 22 meldingen betrof het het vaccin van Moderna (16 na de eerste vaccinatie en 8 na de tweede vaccinatie) en bij 9 meldingen het vaccin van AstraZeneca. Bij 4 meldingen is het vaccin onbekend.
Laat dit maar niet teveel in het nieuws komen want dan wil ook niemand Pfizer meer...
Gromm schreef:
13-04-2021 13:50
Snap ik daarom blijf ik ergens denken dat er meer is waar dit stoppen op gebaseerd is. Ik begrijp het niet :-?
Heel simpel: ze hebben daar een overschot aan Pfizer wat nóg veiliger is. Pfizer komt uit de VS. Dus ze kunnen het zich veroorloven zeer kritisch te zijn. En heel veel mensen zijn daar al ingeënt.
Wie gelooft er nog in terug naar normaal na 1 juli?

Wat een plottwisten alweer in twee dagen tijd zeg.
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
13-04-2021 13:55
Heel simpel: ze hebben daar een overschot aan Pfizer wat nóg veiliger is. Pfizer komt uit de VS. Dus ze kunnen het zich veroorloven zeer kritisch te zijn. En heel veel mensen zijn daar al ingeënt.
Janssen komt ook uit Amerika, is geproduceerd door Johnson&Johnson.
Alle reacties Link kopieren
Sodermalm schreef:
13-04-2021 13:56
Wie gelooft er nog in terug naar normaal na 1 juli?

Wat een plottwisten alweer in twee dagen tijd zeg.
Ik denk dat we in de zomer nog niet helemaal terug zijn bij normaal, maar dat het ongeveer zo wordt als afgelopen zomer. Met als verschil dat we daarna niet weer een najaar/winter krijgen als afgelopen najaar/winter, maar dat het dan wel bergopwaarts blijft gaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
13-04-2021 13:52
Datzelfde kan je ook zeggen als je een Covid besmetting oploopt. Daar had de overheid ook beter tegen moeten beschermen. er zal ongetwijfeld een groep zijn die dat vindt.

Weet je, wat je ook doet er is altijd een groep mensen niet tevreden. De ontevredenheid over stopzetten AZ is volgens mij wel echt heel erg groot bij veel mensen.
Klopt. Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Gromm schreef:
13-04-2021 13:55
Laat dit maar niet teveel in het nieuws komen want dan wil ook niemand Pfizer meer...
Lareb is wat je zelf kan invullen toch? Je hoeft geen arts te zijn om daar in te vullen dat oma overleden is na vaccinatie en een verband hoef je ook niet te bewijzen
Alle reacties Link kopieren
De BSO's gaan volgende week wel weer open, zie ik.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, 80 plussers die overlijden, dat snapt toch iedereen dat dat niet raar is?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
13-04-2021 13:48
Federale overheid VS stopt tijdelijk met toedienen Janssen-vaccin
De federale gezondheidsautoriteiten in de Verenigde Staten adviseren tijdelijk te stoppen met het gebruik van het Janssen-coronavaccin van farmaceut Johnson & Johnson.

Aanleiding voor de tijdelijke stop is dat bij zes ontvangers van het Janssen-vaccin in de VS binnen een periode van twee weken na de vaccinatie bloedproppen ontstonden. Het gaat om zes vrouwen in de leeftijd tussen 18 en 48 jaar. Een van de vrouwen is overleden, een andere vrouw uit Nebraska ligt in kritieke conditie in het ziekenhuis.

In een reactie in The New York Times stelt farmaceut Johnson & Johnson ‘dat er tot op heden geen oorzakelijk verband is vastgesteld tussen deze zeldzame incidenten en het Janssen-vaccin’.

Circa zeven miljoen mensen in de VS zijn inmiddels ingeënt met het Janssen-vaccin. Er zijn daarnaast nog zo’n negen miljoen doses verscheept naar de verschillende staten, aldus overheidsgegevens.

De verwachting is op alle vaccinatielocaties die worden beheerd door de Amerikaanse federale overheid onmiddellijk zal worden gepauzeerd met het toedienen van het Janssen-vaccin. De gezondheidsautoriteiten op het niveau van de staten hebben hun eigen verantwoordelijkheid, maar de federale autoriteiten verwachten dat van hun voorbeeld een sterk signaal zal uitgaan naar de staten.


Gaan we weer :facepalm:
Was te verwachten natuurlijk. Maar heel slecht nieuws.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
13-04-2021 14:04
De BSO's gaan volgende week wel weer open, zie ik.
Heel fijn! Zeker ook met het oog op de meivakantie
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
13-04-2021 13:55
Heel simpel: ze hebben daar een overschot aan Pfizer wat nóg veiliger is. Pfizer komt uit de VS. Dus ze kunnen het zich veroorloven zeer kritisch te zijn. En heel veel mensen zijn daar al ingeënt.
Dat is waar en dat is ook de reden waarom het hier gestopt is. Er is een beter alternatief. Alleen is het hier nog niet voor iedereen direct beschikbaar.
Ik vind het dan ook niet gek dat er mensen zijn die liever op dat alternatief wachten. We wachten immers al meer dan een jaar dus waarom niet nog een paar weken/maanden. Al snap ik ook dat er mensen zijn die gewoon nu een vaccin willen om direct minder risico te lopen op een ziekenhuisopname of erger. Of dat er mensen zijn die vinden iedereen nu zo snel mogelijk gevaccineerd moet worden maakt niet uit waarmee als we daardoor maar terug naar normaal kunnen.

Zelf kom ik zoals het nu lijkt (en dat is niet veranderd door het nieuwe advies met AstraZeneca) de komende maanden nog nergens voor in aanmerking. Voor mij is het dus ook wel makkelijk praten nu, ik hoef nog nergens over te beslissen en tegen die tijd zie ik wel weer wat de feiten dan zijn en wat ik dan vind.
Sodermalm schreef:
13-04-2021 13:56
Wie gelooft er nog in terug naar normaal na 1 juli?

Wat een plottwisten alweer in twee dagen tijd zeg.

Ik heb me inmiddels ingesteld op volgend jaar zomer. Dat klinkt heel pessimistisch, maar is bedoeld om voor mezelf geen hoop en verwachtingen te hebben die de grond in worden geboord.
Alle reacties Link kopieren
Sodermalm schreef:
13-04-2021 13:56
Wie gelooft er nog in terug naar normaal na 1 juli?

Wat een plottwisten alweer in twee dagen tijd zeg.
Maar dat was toch nooit gezegd? Dat het in juli al helemaal terug zoals hiervoor zou zijn?
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
13-04-2021 14:16
Maar dat was toch nooit gezegd? Dat het in juli al helemaal terug zoals hiervoor zou zijn?
minister De Jonge schat in dat 'we op de rand van de zomer al zo ongelofelijk veel mensen hebben gevaccineerd, dat we een relatief normale zomer tegemoet gaan'.

Oké, we kunnen nu gaan bakkeleien wat we wel/niet onder relatief verstaan, ik bedoel zelf ook niet 100% normaal, maar wel dus relatief normaal. Ik zie het eerlijk gezegd niet gebeuren.
anoniem_64afa34a434dc wijzigde dit bericht op 13-04-2021 14:21
21.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
13-04-2021 14:16
Maar dat was toch nooit gezegd? Dat het in juli al helemaal terug zoals hiervoor zou zijn?

Nou... het is ons wel enigszins voorgehouden natuurlijk: een zomer met alleen de basismaatregelen, en dan wellicht voor uitjes met wat meer mensen dicht op elkaar (festival, Efteling, theater) een test/vaccinatiebewijs nodig. Dat is in elk geval wat ik wel hoopte dat we zouden krijgen. Ik zie eigenlijk ook nog niet waarom dat niet zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
13-04-2021 14:16
Maar dat was toch nooit gezegd? Dat het in juli al helemaal terug zoals hiervoor zou zijn?
Nee, is inderdaad nooit gezegd. 1 juli zou iedereen tenminste de eerste prik hebben en zouden we een redelijk normale zomer tegemoet gaan. Van alles helemaal normaal per 1 juli is volgens mij nooit sprake geweest.
Alle reacties Link kopieren
Sodermalm schreef:
13-04-2021 14:20
minister De Jonge schat in dat 'we op de rand van de zomer al zo ongelofelijk veel mensen hebben gevaccineerd, dat we een relatief normale zomer tegemoet gaan'.

Oké, we kunnen nu gaan bakkeleien wat we wel/niet onder relatief verstaan, ik bedoel zelf ook niet 100% normaal, maar wel dus relatief normaal. Ik zie het eerlijk gezegd niet gebeuren.
Relatief normaal, yep, dat geloof ik zeker. Als de ziekenhuisbezetting blijft dalen, is er toch geen probleem meer? En dat gaat gebeuren als eens alle 65 plussers/risicopatiënten gevaccineerd zijn.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
13-04-2021 14:20
Nou... het is ons wel enigszins voorgehouden natuurlijk: een zomer met alleen de basismaatregelen, en dan wellicht voor uitjes met wat meer mensen dicht op elkaar (festival, Efteling, theater) een test/vaccinatiebewijs nodig. Dat is in elk geval wat ik wel hoopte dat we zouden krijgen. Ik zie eigenlijk ook nog niet waarom dat niet zou kunnen.
Ik geloof ook nog steeds zeker dat we een zomer met alleen basismaatregelen tegemoet gaan, net zoals afgelopen zomer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven