Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 5)

08-03-2020 18:55 3007 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 3000 doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 265 mensen besmet en zijn er 3 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19
Kaart met besmettingen in Nederland

Checklist voor als je vermoedt dat je besmet bent met COVID-19
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens wel medelijden met al het ziekenhuispersoneel in oa Italië ... wat zullen zij een overuren maken zeg!
.
isa__88 schreef:
08-03-2020 21:12
Ik heb trouwens wel medelijden met al het ziekenhuispersoneel in oa Italië ... wat zullen zij een overuren maken zeg!
Als er hier veel zorgpersoneel ziek wordt, raakt de rest ook overbelast. Daar zit dan ook de zorg. De capaciteit in mankracht en in bedden.
Julus schreef:
08-03-2020 21:11
Strings attached: Ja laten we de angst gaan voeden :!:
en zoals altijd met onwaarheden....
Alle reacties Link kopieren
mdh schreef:
08-03-2020 20:34
Om te beginnen haar thuishouden, het liefst dus in haar slaapkamer ivm opa en oma, die dus ook niet haar kamer moeten betreden.
Iedereen thuis houden aan voorschriften aangaande handen wassen en in elleboog hoesten.
Morgen de huisarts bellen.

Sterkte! :hug:
Dank je... ze blijft op haar slaapkamer en aparte badkamer. Maar tja.. wel mijn dochter. Dus 2 meter afstand houden voelt het raar. 😕 moet je nagaan als je kind in isolatie moet. Hoe DOE je dan als moeder?! Ziek kind en dr niet kunnen troosten vertroetelen? Of volledig in beschermende kleding?! Ppfff hoop dat ze morgen weer helemaal beter is.
Alle reacties Link kopieren
In Italië gaat het ook wel heel hard, ik kan me voorstellen dat het zorgstelsel daar nu ontzettend overbelast is. Het lijkt hier niet zo snel te gaan, dat is goed.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Mijn excuses, ik snap dat het verwarrend was, want ik zei inderdaad dat ik geen klachten had.
Maar omdat het om lichte klachten ging (neusverkoudheid en soms hoesten), vond ik ze niet zo relevant om hier te noemen.
Maar dat is wel de reden dat ik mee deed met het onderzoek.

Ik heb overigens nog niets gehoord.
Ze zeiden dat we bij een positieve uitslag uiterlijk vanavond iets zouden horen, dus het zal wel goed zijn.

Ik vond het onderzoek wel goed gaan.
We moesten de ruimte via buitenaf (een trap aan de buitenkant van het ziekenhuis) bereiken, buiten een mondmasker op. Bij het melden kreeg je het formulier van het lab en de sticker voor het medium. Die moest je invullen aan sta tafels en die stonden ver uit elkaar. Vervolgens deed je zelf de swab in je keel (ik hoop dat ik m diep genoeg heb gestopt) en daarna deed je buiten weer het mondmasker weer af en verliet je via die trap weer het ziekenhuis.

Wat ik wel raar vond...Als ik avonddienst had gehad was ik gewoon via de hoofdingang het ziekenhuis binnen gekomen en naar mijn afdeling gelopen.
isa__88 schreef:
08-03-2020 21:12
Ik heb trouwens wel medelijden met al het ziekenhuispersoneel in oa Italië ... wat zullen zij een overuren maken zeg!
Ja ik ook. En ik maak me nu ook wel zorgen om mensen in de zorg die straks misschien ook wel flink overuren zullen moeten werken als er hier heel veel besmettingen bij komen. Ook als ze hier de meeste mensen thuis proberen te houden bij milde klachten dan nog moeten die mensen toch gecontroleerd worden neem ik aan of alles nog wel goed gaat.

Maar hopelijk wordt het hier niet zo erg en hebben we het zo snel mogelijk onder controle of in ieder geval een goed plan waardoor niet honderden mensen tegelijk ziek worden op een dag.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 08-03-2020 21:20
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Over Italië: iedereen moet binnenblijven behalve zorgpersoneel? Of hoe is dat geregeld?
Achtergrondartikel “Coronavirus: Inside the red zone” over de lockdown in Italie.

https://www.rte.ie/news/world/2020/0229 ... -red-zone/
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
08-03-2020 20:37
Wat is je bron, hoe weet je dat dit ook maar dichtbij de waarheid is? Geloof je echt meer in een anonieme bron online dan in de officiële voorlichting? En dan bedoel ik niet officiële cijfers uit China maar gewoon de berichten uit Europa.

Iedereen kan maar alles online knallen he, hoe sensationeler hoe meer clicks. En zeker Italië heeft zat sensatiemedia.
Dus laat je niet in paniek maken door iemand die misschien wel of grof geld zit te verdienen, of groothandelaar in aluminium hoedjes is.
Ze is niet anoniem en ze heeft dat FB profiel al een aantal jaar, daarom vind ik het zo'n eng verhaal
https://www.facebook.com/profile.php?id=100014921521817
mater_matuta wijzigde dit bericht op 08-03-2020 21:22
5.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mdh schreef:
08-03-2020 19:43
Mensen die nu nog afreizen naar het gebied dat afgeraden wordt door de NLse overheid, moeten checken of zij dan nog wel verzekerd zijn.

In Frankrijk raadt de overheid kinderen <15 jaar af hun opa en oma te bezoeken daar zij vaak het virus overbrengen. (Bron: NOS live blog)

@Florence: zijn er cijfers die bevestigen dat kinderen vaak dragers van het Corona-virus zijn???
Ik meende dat jij gezegd had dat kinderen bij dit virus (itt tot eerdere virussen) juist geen drager waren???
ik heb dat niet gezegd, want kinderen zijn normaal gesproken een enorme besmettingsbron. Maar eigenlijk weten we het niet voor dit virus, want kinderen maken het meestal zo mild door dat niemand het echt in de gaten heeft. Die kleintjes zijn altijd wel ergens door aan het snotteren of kuchen. We hebben op dit moment eigenlijk geen goed beeld hoe vaak kinderen het wel of niet overdragen. Dat komt eigenlijk omdat we gewoon niet zeker weten of ouders het net op hun kinderen overdragen of anders om.
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
08-03-2020 19:48
@Florence weet jij uit specifiek welke skigebieden in Noord-Italië een besmettingshaard waren tijdens de krokusvakantie?
het waren sowieso de dorpen die afgesloten waren en daarna is alles een grote chaos. Het is op dit moment volslagen onduidelijk hoe het virus, via welke weg gegaan is. Dat ontdekken wordt aan gewerkt natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
[quote=florence13 post_id=31071342 time=1583698924 user_id=322065]
ik heb dat niet gezegd, want kinderen zijn normaal gesproken een enorme besmettingsbron. Maar eigenlijk weten we het niet voor dit virus, want kinderen maken het meestal zo mild door dat niemand het echt in de gaten heeft. Die kleintjes zijn altijd wel ergens door aan het snotteren of kuchen. We hebben op dit moment eigenlijk geen goed beeld hoe vaak kinderen het wel of niet overdragen. Dat komt eigenlijk omdat we gewoon niet zeker weten of ouders het net op hun kinderen overdragen of
jonesboro wijzigde dit bericht op 08-03-2020 21:28
4.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jonesboro schreef:
08-03-2020 19:55
Vlgs mij zei ze dat met milde klachten (wat kinderen hebben) de virusload ook laag is dus minder snel dat de ander ook ziek wordt.

Ik heb er ook een vraag over: Hoe mild verloopt het voor kinderen?

Dochter (11) reist met trein naar (een speciale) school in de hoofdstad. Ze hoest al een paar dagen en nu af en aan verhoging. Nog onder de 38. Ben bang wellicht morgen boven 38 (want ze voelt zich wat zieker worden- hoesten neemt niet toe) maar dat zien we dan wel.
We zijn niet in noord Italië geweest. (Maar wonen wel in een regio waar 98% op wintersport is geweest)

Ik wil dit virus echt niet krijgen. (Onderliggende ziekte en immuunonderdrukkend medicijn) we wonen ook nog eens met opa en oma (65+) :-(

Maar tja.. moet ik haar afzonderen? Mezelf afzonderen? Ah... zo lastig dit.
er is natuurlijk niks over individuele gevallen te zeggen, dat ligt aan het geval, maar kinderen onder de 15 lopen het in het algemeen beter door dan een zware verkoudheid.
statistisch genomen is de kans dat ze een verkoudheidsvirus heeft vele malen groter dan dat ze corona heeft, maar voor een statistische kans koop je niks.
Enige wat je kunt doen is op jezelf en op opa en oma letten in de tussentijd.
Alle reacties Link kopieren
eenhoornn schreef:
08-03-2020 21:18
Mijn excuses, ik snap dat het verwarrend was, want ik zei inderdaad dat ik geen klachten had.
Maar omdat het om lichte klachten ging (neusverkoudheid en soms hoesten), vond ik ze niet zo relevant om hier te noemen.
Maar dat is wel de reden dat ik mee deed met het onderzoek.

Ik heb overigens nog niets gehoord.
Ze zeiden dat we bij een positieve uitslag uiterlijk vanavond iets zouden horen, dus het zal wel goed zijn.

Ik vond het onderzoek wel goed gaan.
We moesten de ruimte via buitenaf (een trap aan de buitenkant van het ziekenhuis) bereiken, buiten een mondmasker op. Bij het melden kreeg je het formulier van het lab en de sticker voor het medium. Die moest je invullen aan sta tafels en die stonden ver uit elkaar. Vervolgens deed je zelf de swab in je keel (ik hoop dat ik m diep genoeg heb gestopt) en daarna deed je buiten weer het mondmasker weer af en verliet je via die trap weer het ziekenhuis.

Wat ik wel raar vond...Als ik avonddienst had gehad was ik gewoon via de hoofdingang het ziekenhuis binnen gekomen en naar mijn afdeling gelopen.
Enig idee waarom alleen uit de keel en niet uit de neus?
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
08-03-2020 21:27
er is natuurlijk niks over individuele gevallen te zeggen, dat ligt aan het geval, maar kinderen onder de 15 lopen het in het algemeen beter door dan een zware verkoudheid.
statistisch genomen is de kans dat ze een verkoudheidsvirus heeft vele malen groter dan dat ze corona heeft, maar voor een statistische kans koop je niks.
Enige wat je kunt doen is op jezelf en op opa en oma letten in de tussentijd.

Ja was ik al bang voor.

Hoeveel virussen zijn er eigenlijk (in NL)?
Alle reacties Link kopieren
mdh schreef:
08-03-2020 20:53
Italië heeft meer ouderen en behandelt misschien langer door, maar de gezondheidszorg staat er voor zover ik weet op uitstekend niveau.
Er zijn veel academische ziekenhuizen.

Ik hoop dat er meer inzicht komt in de sterftecijfers. Hoeveel ouderen, hoeveel mensen met onderliggende medische problemen, hoeveel rokers, hoeveel mannen, hoeveel kinderen etc.

Komen er nog cijfers uit Italië Florence?
Dit zijn de leeftijden van de overleden patienten in Italië tot gisteren:
90+ years old: 6% of deaths
80 - 89 years old: 42% of deaths
70 - 79 years old: 35% of deaths
60 - 69 years old: 16% of deaths

Staat op worldometer en dit is de bron die ze daar voor geven: https://www.youtube.com/watch?v=Q-ES_lh ... e=youtu.be
Alle reacties Link kopieren
Jonesboro schreef:
08-03-2020 21:15
Dank je... ze blijft op haar slaapkamer en aparte badkamer. Maar tja.. wel mijn dochter. Dus 2 meter afstand houden voelt het raar. 😕 moet je nagaan als je kind in isolatie moet. Hoe DOE je dan als moeder?! Ziek kind en dr niet kunnen troosten vertroetelen? Of volledig in beschermende kleding?! Ppfff hoop dat ze morgen weer helemaal beter is.
Daar moet ik als moeder ook niet aan denken.

Beterschap voor je dochter.
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Jonesboro schreef:
08-03-2020 21:15
Dank je... ze blijft op haar slaapkamer en aparte badkamer. Maar tja.. wel mijn dochter. Dus 2 meter afstand houden voelt het raar. 😕 moet je nagaan als je kind in isolatie moet. Hoe DOE je dan als moeder?! Ziek kind en dr niet kunnen troosten vertroetelen? Of volledig in beschermende kleding?! Ppfff hoop dat ze morgen weer helemaal beter is.
Als een van mijn dochters het zou hebben dan zouden mijn man of ik er toch echt voor kiezen om gewoon samen te blijven. Ik ga zo’n ziek kind toch niet op twee meter afstand houden? Ik kan van mijn kinderen toch ook niet verwachten dat ze hun hygiëne zelfstandig zo goed kunnen regelen dat wij het niet toch zouden krijgen.
In de tijd van Mexicaanse griep hadden we het ook gewoon met z’n allen.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
08-03-2020 20:04


Waar ik vooral van schrik is dat zij zegt dat er ook kinderen comateus en zelfs overleden zijn. Op Worldofmeters zie ik geen fatalities staan bij de 0-19 jarigen. @Florence weet jij of er ook kinderen kritiek of erger liggen door het virus? En kan je inderdaad in coma raken van het virus?
coma is niet heel gebruikelijk, het is meestal zo dat mensen in coma in coma zijn gebracht, want beademen is heel moeilijk bij iemand die wakker is.
Er zijn kinderen die kritiek liggen, de kans dat dat gebeurt is laag, het zijn (met de data van nu) zonder uitzondering kinderen die al een andere aandoening hebben. Individuele gevallen kan (mag) natuurlijk niet besproken worden maar in zijn algemeenheid gaat het over kinderen met hiv en/of leukemie.
mater_matuta schreef:
08-03-2020 21:20
Ze is niet anoniem en ze heeft dat FB profiel al een aantal jaar, daarom vind ik het zo'n eng verhaal
https://www.facebook.com/profile.php?id=100014921521817
Oh ja een facebookprofiel van nog geen 3 jaar oud met alleen 3 voornamen en 0 vrienden. Super legit inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
[quote=florence13 post_id=31071342 time=1583698924 user_id=322065]
ik heb dat niet gezegd, want kinderen zijn normaal gesproken een enorme besmettingsbron. Maar eigenlijk weten we het niet voor dit virus, want kinderen maken het meestal zo mild door dat niemand het echt in de gaten heeft. Die kleintjes zijn altijd wel ergens door aan het snotteren of kuchen. We hebben op dit moment eigenlijk geen goed beeld hoe vaak kinderen het wel of niet overdragen. Dat komt eigenlijk omdat we gewoon niet zeker weten of ouders het net op hun kinderen overdragen of anders om.
[/quote
Dankjewel voor de verduidelijking!
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
08-03-2020 21:32
Oh ja een facebookprofiel van nog geen 3 jaar oud met alleen 3 voornamen en 0 vrienden. Super legit inderdaad.
Nee hoor. Je ziet verder weinig op haar profiel omdat alles is afgeschermd. Ze heeft alleen dit Corona bericht openbaar gezet. Haar Vriendenlijst dus ook privé .
Dit is wat er ook bij mij te zien is op Facebook en ik heb geen fake profiel. Heb alles alleen zichtbaar voor mensen in mijn vriendenlijst
.
Alle reacties Link kopieren
Zwartvlekje schreef:
08-03-2020 21:30
Dit zijn de leeftijden van de overleden patienten in Italië tot gisteren:
90+ years old: 6% of deaths
80 - 89 years old: 42% of deaths
70 - 79 years old: 35% of deaths
60 - 69 years old: 16% of deaths

Staat op worldometer en dit is de bron die ze daar voor geven: https://www.youtube.com/watch?v=Q-ES_lh ... e=youtu.be
Thanks! Zal ik gaan volgen; worldometer. 60-79 vind ik ook vrij hoog “scoren” ....
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
08-03-2020 21:28
Enig idee waarom alleen uit de keel en niet uit de neus?
in veel gevallen zit het voornamelijk in de keel, er zijn niet zo veel mensen met neusklachten. Snotteren is niet perse het hoofdsymptoom. De angst is dat snot te erg verdund is ten opzichte van keelslijm. Maar voor die angst is geen enkel bewijs, dit is gevalletje: zekere voor het onzekere

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven