Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 51)

26-05-2021 14:54 6558 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 167 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 3 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 17.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50
Alle reacties Link kopieren
Mutsje78 schreef:
22-06-2021 21:22
Ik vraag mij af als Van Dissel en co nu al weten dat de Delta variant in het najaar dominant word en word meegenomen door vakantiegangers, ze die vakanties de komende tijd dan toch door laten gaan en niet verbieden.

Waarom geen bubbel met de Belgen en de Duitsers en verder niet? Ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op nieuwe beperkingen en lockdowns omdat onze regering de (vlieg) vakanties laten doorgaan deze zomer. Wacht maar een jaartje met die zonvakanties. Is het nou zo erg om niet zo ver weg te gaan dit jaar?
Waarom maakt het uit welke variant dominant wordt? De meeste mensen zijn allang gevaccineerd tegen die tijd en er zullen hier en daar mss uitbraken komen. Mss ook niet. Dat is niet erg, want er zullen niet massaal mensen in de ziekenhuizen terecht komen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
22-06-2021 22:17
Waarom maakt het uit welke variant dominant wordt? De meeste mensen zijn allang gevaccineerd tegen die tijd en er zullen hier en daar mss uitbraken komen. Mss ook niet. Dat is niet erg, want er zullen niet massaal mensen in de ziekenhuizen terecht komen.
Laten we het hopen. De afgelopen maanden heeft er bij ons op de afdeling flink ingehakt. Er hebben veel mensen ontslag genomen. En nog een golf gaat niet getrokken worden. Het gaat echt tijd kosten voordat iedereen dit verwerkt heeft en dan moet de golf van uitgestelde zorg ook nog gedaan worden.
Nog een golf gaat onherstelbare schade in de acute zorg op lange termijn veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
22-06-2021 22:17
Waarom maakt het uit welke variant dominant wordt? De meeste mensen zijn allang gevaccineerd tegen die tijd en er zullen hier en daar mss uitbraken komen. Mss ook niet. Dat is niet erg, want er zullen niet massaal mensen in de ziekenhuizen terecht komen.
Als er een besmettelijker variant dominant wordt dan heb je een hogere vaccinatiegraad nodig om ertegen bestand te zijn. Dus daarvoor maakt het wel uit. Tegelijk is het niet de vraag óf de Indiase variant dominant gaat worden maar meer hoe snel. Volledig tegenhouden gaat denk ik niet lukken, tenzij met draconische maatregelen. Maar dat hoeft ook denk ik niet, de besmettingen nemen zodanig af dat ze er straks nog maar zo weinig zijn dat het weinig geeft welke variant het is. Je hebt gelijk dat voorlopig daar de ziekenhuizen echt niet door gaan vollopen. Wel zou ik met het oog op deze en misschien weer volgende nog weer net iets besmettelijker varianten nog even niet denken dat we er wel al zijn, maar nog even vol er tegenaan met vaccineren en dan met name de kwetsbare mensen in gemeenschappen met een lage vaccinatiegraad. En gelukkig gebeurt dit ook al volop, vooral mee doorgaan!
Alle reacties Link kopieren
Mutsje78 schreef:
22-06-2021 21:22
Ik vraag mij af als Van Dissel en co nu al weten dat de Delta variant in het najaar dominant word en word meegenomen door vakantiegangers, ze die vakanties de komende tijd dan toch door laten gaan en niet verbieden.

Waarom geen bubbel met de Belgen en de Duitsers en verder niet? Ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op nieuwe beperkingen en lockdowns omdat onze regering de (vlieg) vakanties laten doorgaan deze zomer. Wacht maar een jaartje met die zonvakanties. Is het nou zo erg om niet zo ver weg te gaan dit jaar?
Ten eerste: omdat mensen nu eenmaal met vakantie willen.
En ten tweede: als de vaccinatiegraad hoog genoeg is hoeft het in het najaar helemaal niet tot grote problemen te leiden en dus ook niet tot een nieuwe lockdown.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Er zal na deze variant vast nog wel eentje komen die nog besmettelijker is hoor. Ik geloof zeker dat de vaccinatiegraad hoog genoeg zal zijn en zo niet, dan gebeurt dat vanzelf wel na een paar uitbraken.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
22-06-2021 22:40
Er zal na deze variant vast nog wel eentje komen die nog besmettelijker is hoor. Ik geloof zeker dat de vaccinatiegraad hoog genoeg zal zijn en zo niet, dan gebeurt dat vanzelf wel na een paar uitbraken.
Ik niet; zeker niet in (delen van) de biblebelt en de grote steden. En dat kan dan nog steeds een probleem zijn, omdat we in de zorg maar zo weinig overcapaciteit hebben.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
22-06-2021 22:40
Er zal na deze variant vast nog wel eentje komen die nog besmettelijker is hoor. Ik geloof zeker dat de vaccinatiegraad hoog genoeg zal zijn en zo niet, dan gebeurt dat vanzelf wel na een paar uitbraken.
Dat is waar. Er is een deel dat zelfs bij grote uitbraken zich niet zal willen laten vaccineren, maar dat is slechts een heel kleine minderheid, van zo’n 5%. (Want momenteel wil 7% geen enkel vaccin en daar zitten nog aardig wat mensen bij die het zolang ze mee kunnen liften te eng vinden, maar aangeven dat als blijkt dat hun vaccinatie echt nodig is de balans toch wel omslaat.) De groep twijfelaars zal als de ziekenhuizen vol zouden stromen voor een heel groot deel toch gevaccineerd willen worden. Ook kan er, mocht er onverhoopt een golf komen, ingezet worden op vaccineren of testen, waardoor én je geen algehele lockdowns nodig hebt en gevaccineerden en ondernemers relatief weinig last ondervinden, én het een extra motivatie geeft om toch te laten vaccineren (als het niet is om geen covid te willen krijgen en niet voor het algemeen belang, dan maar voor het eigen belang). En verder kunnen ze natuurlijk het vaccin vrijgeven voor jongeren en kinderen. Moeten ze sowieso doen vind ik, want liever volle ziekenhuizen voorkomen dan genezen (letterlijk!).

Het lastige met die volle ziekenhuizen is wel dat de deskundigen die van mijlenver zien aankomen (de tweede en derde golf zijn in sept/okt en jan/feb behoorlijk accuraat voorspeld), maar dat de gemiddelde Nederlander het erg lastig vindt om exponentiële groei te overzien en die deskundigen wegzet als paniekzaaier. Dus ik denk wel dat helaas veel twijfelaars pas een vaccin zullen nemen als de ziekenhuizen echt weer vol zouden stromen en niet als dat 2 of 3 maanden voor die tijd voorspeld wordt n.a.v. de dan geldende cijfers.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
22-06-2021 23:10


Het lastige met die volle ziekenhuizen is wel dat de deskundigen die van mijlenver zien aankomen (de tweede en derde golf zijn in sept/okt en jan/feb behoorlijk accuraat voorspeld), maar dat de gemiddelde Nederlander het erg lastig vindt om exponentiële groei te overzien en die deskundigen wegzet als paniekzaaier. Dus ik denk wel dat helaas veel twijfelaars pas een vaccin zullen nemen als de ziekenhuizen echt weer vol zouden stromen en niet als dat 2 of 3 maanden voor die tijd voorspeld wordt n.a.v. de dan geldende cijfers.
Ik heb behoorlijk vertrouwen in de deskundigen, maar zelfs ik geloofde niet dat die derde golf er zou komen. De cijfers waren aan het dalen na de tweede golf en ik verdacht ze serieus van paniekzaaien.
Nou ja, mijn vertrouwen in de deskundigen is er alleen maar groter door geworden suwwemaarsegge.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
De twee grafieken met de deltavariant, de oude en de nieuwe versie:

Afbeelding

Afbeelding

Lees het hele verslag van de technische briefing van vandaag terug op bij Yorick Bleijenberg:

https://twitter.com/yorickb/status/1407 ... 55620?s=12
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-06-2021 22:35
Ten eerste: omdat mensen nu eenmaal met vakantie willen.
En ten tweede: als de vaccinatiegraad hoog genoeg is hoeft het in het najaar helemaal niet tot grote problemen te leiden en dus ook niet tot een nieuwe lockdown.
De deltavariant wordt al eerder dan het najaar dominant. De vaccinatiegraad is dan nog niet op peil. Het is afwachten wat voor problemen dit gaat geven.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
22-06-2021 23:26
De deltavariant wordt al eerder dan het najaar dominant. De vaccinatiegraad is dan nog niet op peil. Het is afwachten wat voor problemen dit gaat geven.
Waarom zou de vaccinatiegraad dan niet op peil zijn? Ik zal niet zeggen dat we er deze zomer zeker weten al zijn om alle varianten de baas te kunnen, daarom pleit ik ook sterk voor het vaccineren van jongeren en het zoveel mogelijk inzetten van vaccinatiebussen. Maar het tegenovergestelde, het zeker weten dat de vaccinatiegraad te laag zal zijn, dat kun je ook echt nog niet stellen hoor. Bij het RIVM zeggen ze dat ook echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Immuniteit:
Zonder vaccinatie: 26%
Huidig beleid: 68%
jongeren (12+) ook vaccineren: 71%

Laatste scenario: 29 % dan nog onbeschermd in het najaar"


https://twitter.com/yorickb/status/1407 ... 93574?s=12

Afbeelding
soliver wijzigde dit bericht op 22-06-2021 23:43
32.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
22-06-2021 23:30
Waarom zou de vaccinatiegraad dan niet op peil zijn? Ik zal niet zeggen dat we er deze zomer zeker weten al zijn om alle varianten de baas te kunnen, daarom pleit ik ook sterk voor het vaccineren van jongeren en het zoveel mogelijk inzetten van vaccinatiebussen. Maar het tegenovergestelde, het zeker weten dat de vaccinatiegraad te laag zal zijn, dat kun je ook echt nog niet stellen hoor. Bij het RIVM zeggen ze dat ook echt niet.
Aan de RIVM-grafiek kun je zien dat half juli delta dominant is. Dan is nog niet iedereen “volledig” gevaccineerd, dwz 14 dagen na de tweede prik. Ik ben dat zelf pas eind juli, en ik ben een vijftiger. Dus dan is de vaccinatiegraad nog te laag om weerstand te bieden aan delta. Het seizoenseffect tel ik dan niet mee.
Alle reacties Link kopieren
.
soliver schreef:
22-06-2021 23:38
Aan de RIVM-grafiek kun je zien dat half juli delta dominant is. Dan is nog niet iedereen “volledig” gevaccineerd, dwz 14 dagen na de tweede prik. Ik ben dat zelf pas eind juli, en ik ben een vijftiger. Dus dan is de vaccinatiegraad nog te laag om weerstand te bieden aan delta. Het seizoenseffect tel ik dan niet mee.
Voorzichtigheid blijft geboden!
Alle reacties Link kopieren
[quote=nicole123 post_id=3302826

Het lastige met die volle ziekenhuizen is wel dat de deskundigen die van mijlenver zien aankomen (de tweede en derde golf zijn in sept/okt en jan/feb behoorlijk accuraat voorspeld), maar dat de gemiddelde Nederlander het erg lastig vindt om exponentiële groei te overzien en die deskundigen wegzet als paniekzaaier. Dus ik denk wel dat helaas veel twijfelaars pas een vaccin zullen nemen als de ziekenhuizen echt weer vol zouden stromen en niet als dat 2 of 3 maanden voor die tijd voorspeld wordt n.a.v. de dan geldende cijfers.
[/quote]

De golf werd niet zozeer in twijfel getrokken. Eerder of een deel van maatregelen zinvol was. Daar geloof ik nog steeds niet in.
soliver schreef:
22-06-2021 23:38
Aan de RIVM-grafiek kun je zien dat half juli delta dominant is. Dan is nog niet iedereen “volledig” gevaccineerd, dwz 14 dagen na de tweede prik. Ik ben dat zelf pas eind juli, en ik ben een vijftiger. Dus dan is de vaccinatiegraad nog te laag om weerstand te bieden aan delta. Het seizoenseffect tel ik dan niet mee.
De meeste mensen krijgen Pfizer. Volgens onze overheid ben je dan al 7 dagen na de tweede prik volledig beschermd. Scheelt toch weer een week :)
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
22-06-2021 23:34
Immuniteit:
Zonder vaccinatie: 26%
Huidig beleid: 68%
jongeren (12+) ook vaccineren: 71%

Laatste scenario: 29 % dan nog onbeschermd in het najaar"


https://twitter.com/yorickb/status/1407 ... 93574?s=12

Afbeelding

Waar haalt hij die 29% onbeschermd in het najaar vandaan? Volgens mij was de planning nog steeds: voor 1 september iedereen die wil 2e prik. Dus 29% lijkt me vrij hoog.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
23-06-2021 07:49
Waar haalt hij die 29% onbeschermd in het najaar vandaan? Volgens mij was de planning nog steeds: voor 1 september iedereen die wil 2e prik. Dus 29% lijkt me vrij hoog.
Blijkbaar denken ze dat de gemiddelde vaccinatiebereidheid (inclusief ongevaccineerde kinderen) 71% is.
Maar het gros van die 29% is dan dus 12-

Oneerlijke vergelijking dus want zolang je de 12- niet vaccineert kan je maximaal 88% halen (+ klein deel infectieimmuniteit onder kinderen).
anappleaday wijzigde dit bericht op 23-06-2021 08:01
26.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Snolkelderij schreef:
23-06-2021 07:41
De meeste mensen krijgen Pfizer. Volgens onze overheid ben je dan al 7 dagen na de tweede prik volledig beschermd. Scheelt toch weer een week :)
Uit onderzoek blijkt dat het 12 dagen is. Dat staatje heb ik hier nog gepost. Als je dan een veilige marge wilt aanhouden is 14 dagen goed. De Europese landen om ons heen houden ook deze termijn aan voor het vaccinatiepaspoort.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
23-06-2021 07:57
Blijkbaar denken ze dat de gemiddelde vaccinatiebereidheid (inclusief ongevaccineerde kinderen) 71% is.
Maar het gros van die 29% is dan dus 12-

Oneerlijke vergelijking dus want zolang je de 12- niet vaccineert kan je maximaal 88% halen (+ klein deel infectieimmuniteit onder kinderen).
Het virus maakt het niet uit of het oneerlijk is. Wel gaat het het meest rond in de categorie 10-19 dus als die gevaccineerd zijn helpt dat veel .
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
23-06-2021 08:02
Het virus maakt het niet uit of het oneerlijk is. Wel gaat het het meest rond in de categorie 10-19 dus als die gevaccineerd zijn helpt dat veel .
Ja tieners wel, ik verwacht ook wel dat die gevaccineerd worden, maar kinderen meerekenen is wel oneerlijk.
Zeker bij kleine kinderen gaat het virus gewoon minder rond, en bovendien is het daar veel minder schadelijk.

Die 88% is zonder 12-, niet zonder 18-.
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
23-06-2021 07:58
Uit onderzoek blijkt dat het 12 dagen is. Dat staatje heb ik hier nog gepost. Als je dan een veilige marge wilt aanhouden is 14 dagen goed. De Europese landen om ons heen houden ook deze termijn aan voor het vaccinatiepaspoort.
En om even aan te vullen. Gisteren stonden in de Limburger de percentages bescherming tegen de Deltavariant per vaccin:

Werken de vaccins wel tegen de deltavariant?

Zeker, zo blijkt uit eerste studies van Public Health England. Want hoewel de huidige vaccins iets minder goed hun werk doen, beschermen ze nog voor een aanzienlijk deel. Pfizer beschermt twee weken na de tweede prik voor 88 procent, waar dit bij de Britse variant 93 procent was. Bij AstraZeneca daalt de bescherming van 66 naar 60 procent.
De kans op ziekenhuisopnames blijft ontzettend klein. Pfizer beschermt voor 96 procent daartegen bij de deltavariant, AstraZeneca voor 92 procent. Over Moderna en Janssen zijn nog geen gegevens bekend.
Na de eerste prik ligt de bescherming wel beduidend lager. Bij Pfizer en AstraZeneca ging het drie weken erna om grofweg 33 procent, waar dat bij de Britse variant 50 procent bedroeg. In Groot-Brittannië werd ervoor gekozen om eerst zoveel mogelijk mensen een eerste prik te geven en is inmiddels grofweg de helft van de bevolking volledig gevaccineerd.
Toch is ook het risico op ziekenhuisopnames na een prik al aanmerkelijk afgenomen. Pfizer voorkomt dat na drie weken voor 94 procent, bij AstraZeneca ging het om 71 procent.
In Nederland is ongeveer een kwart volledig gevaccineerd. Ongeveer een vijfde heeft een eerste prik gehad. Tegelijkertijd is de meerderheid van de bevolking (inclusief kinderen) dus nog niet ingeënt, wat een risico met zich meebrengt, zeggen virologen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven