Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 51)

26-05-2021 14:54 6558 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 167 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 3 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 17.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50
Groepsimmuniteit is natuurlijk wel het beste, zeker voor de mensen die om wat voor reden dan ook geen vaccinatie kunnen krijgen, maar je kunt mensen niet dwingen. En die niet willen vaccineren hebben dus ook bewust voor de consequenties en risico's gekozen.

Het nadeel is wel dat we dan allemaal het risico lopen dat het virus zich steeds meer gaat muteren.
Alle reacties Link kopieren
@Consuelabananahammock oftewel Phoebe :mrgreen: Die kennis heeft dan wel erg veel geluk gehad ja. Maar dankjewel dat je dit even komt delen. Morgen maar weer een tijdje aan de telefoon hangen.
Alle reacties Link kopieren
Is die delta variant zo besmettelijk dat je ongevaccineerd 100% kans hebt dat je het krijgt? Dat geloof ik eigenlijk niet. Maar zelfs als dat wel zo is: dan krijgt die 15% (van de volwassenen) het dus. Ze zijn er allemaal van overtuigd dat ze er met een verkoudheid vanaf komen, dus nou ja, dat gaan we dan wel beleven.
Als je de rest van de maatregelen allemaal gaat loslaten lijkt me haast onvermijdelijk dat je het oploopt.

Ca 14,5 miljoen volwassenen in NL. X 0,15 (15 %) niet gevaccineerd x 0,02 (2 %) ernstig ziek is 43.500 potentiële ziekenhuisopnames. En wat is het percentage long covid? Iets van 5%? Zijn dus nog eens een dikke 100.000 mensen.
Alle reacties Link kopieren
Girl_Undiscovered schreef:
25-06-2021 00:45
@Consuelabananahammock oftewel Phoebe :mrgreen: Die kennis heeft dan wel erg veel geluk gehad ja. Maar dankjewel dat je dit even komt delen. Morgen maar weer een tijdje aan de telefoon hangen.
Hoop dat je verder komt met het aan de telefoon hangen.
Succes met het afwegen van de keuzes !
Alle reacties Link kopieren
HP2021 schreef:
25-06-2021 07:24
Als je de rest van de maatregelen allemaal gaat loslaten lijkt me haast onvermijdelijk dat je het oploopt.

Ca 14,5 miljoen volwassenen in NL. X 0,15 (15 %) niet gevaccineerd x 0,02 (2 %) ernstig ziek is 43.500 potentiële ziekenhuisopnames. En wat is het percentage long covid? Iets van 5%? Zijn dus nog eens een dikke 100.000 mensen.

Een groot deel van die mensen heeft het natuurlijk al gehad want wappies gaan voornamelijk met wappies om en die houden zich al heel lang niet aan de maatregelen.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
25-06-2021 07:11
Is die delta variant zo besmettelijk dat je ongevaccineerd 100% kans hebt dat je het krijgt? Dat geloof ik eigenlijk niet. Maar zelfs als dat wel zo is: dan krijgt die 15% (van de volwassenen) het dus. Ze zijn er allemaal van overtuigd dat ze er met een verkoudheid vanaf komen, dus nou ja, dat gaan we dan wel beleven.
Dat lijkt mij dus ook niet. Volgens mij is er nooit 100% kans dat je iets krijgt. Ze worden alleen niet beschermd door groepsimmuniteit, dus het is óf vaccineren, óf nog vatbaar zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
25-06-2021 08:13
Dat lijkt mij dus ook niet. Volgens mij is er nooit 100% kans dat je iets krijgt. Ze worden alleen niet beschermd door groepsimmuniteit, dus het is óf vaccineren, óf nog vatbaar zijn.
Ik denk daarnaast dat er al meer dan gemiddeld mensen besmet zijn geweest in die kringen. Aangezien ze (dit is een aanname hoor) vermoedelijk ook minder streng met regels omgegaan zijn. Waarom zou je ook, als je het ziet als een klein griepje?
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
25-06-2021 08:13
Dat lijkt mij dus ook niet. Volgens mij is er nooit 100% kans dat je iets krijgt. Ze worden alleen niet beschermd door groepsimmuniteit, dus het is óf vaccineren, óf nog vatbaar zijn.
Die man die ik quootte is natuurlijk geen expert dus ik hoop dat de groepsimmuniteit alsnog lukt. Maar het is wel een manier om er tegenaan te kijken.

Het gaat er natuurlijk ook om wat er gebeurt als de maatregelen half augustus helemaal losgelaten worden.

Hier een afbeelding met de besmettelijkheid van de deltavariant. De bof en de mazelen zijn natuurlijk nog besmettelijker.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Interessant plaatje. Ik vind het wel vreemd dat het RIVM nog geen analyse naar buiten heeft gebracht over of en hoe de besmettingen op gaan lopen als delta dominant word, en wat de invloed daarvan gaat zijn op ziekenhuisopnames. Maar misschien is dat heel lastig in deze fase.
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
25-06-2021 08:46
Die man die ik quootte is natuurlijk geen expert dus ik hoop dat de groepsimmuniteit alsnog lukt. Maar het is wel een manier om er tegenaan te kijken.

Het gaat er natuurlijk ook om wat er gebeurt als de maatregelen half augustus helemaal losgelaten worden.

Hier een afbeelding met de besmettelijkheid van de deltavariant. De bof en de mazelen zijn natuurlijk nog besmettelijker.

Afbeelding
Maar er zijn dan wel al heel veel mensen volledig gevaccineerd. Ik val in 1 van de laatste groepen (midden jaren 90) en ik heb voor augustus mijn tweede prik al. Dus heel veel jaren voor mij zijn ook al klaar.
Alle reacties Link kopieren
Soliver heb je die link in mijn vorige post bekeken?

Ja, het is ong. R=6, maar met een hoge vaccinatiegraad met voornamelijk een vaccin met een hoog efficacy ben je echt nog in de race voor groepsimmuniteit. En we hebben beide.
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
25-06-2021 08:57
Maar er zijn dan wel al heel veel mensen volledig gevaccineerd. Ik val in 1 van de laatste groepen (midden jaren 90) en ik heb voor augustus mijn tweede prik al. Dus heel veel jaren voor mij zijn ook al klaar.
Ik ben van 83 en heb pas twee dagen geleden eerste prik gehad en ben ook pas in augustus volledig klaar, en ik ken ook mensen die van eind 70 begin 80 zijn die eerste prik nog moeten krijgen, dus wisselt nogal met wanneer iedereen echt klaar is en loopt eerder naar eind augustus ;)
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
25-06-2021 09:08
Soliver heb je die link in mijn vorige post bekeken?

Ja, het is ong. R=6, maar met een hoge vaccinatiegraad met voornamelijk een vaccin met een hoog efficacy ben je echt nog in de race voor groepsimmuniteit. En we hebben beide.
Volgens mij las ik gisteren ook dat als de jongeren ook gevaccineerd worden, de R weer net beneden de 1 zit in het najaar. Als groepsimmuniteit geen rol meer zou spelen bij de deltavariant en gewoon elke ongevaccineerde risico blijft lopen dan heeft het vaccineren van jongeren voor dat doel in elk geval geen zin meer, dan gaat dat alleen nog om het risico van de jongeren zelf om ziek te worden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
consuelabananahammok schreef:
24-06-2021 23:49
De artsen gaven aan dat ze sowieso verwachten dat op termijn dit gaat gebeuren of dat volledige gevaccineerden met Astra of 1 Jansen alsnog voor een boosterprik in aanmerking gaan komen.
Dit vertelde mijn huisarts ook te verwachten .
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
25-06-2021 09:08
Soliver heb je die link in mijn vorige post bekeken?

Ja, het is ong. R=6, maar met een hoge vaccinatiegraad met voornamelijk een vaccin met een hoog efficacy ben je echt nog in de race voor groepsimmuniteit. En we hebben beide.
Ik had hem bekeken, maar ik moet toegeven dat dat gereken me boven de pet gaat. Wel zie ik dat aan het einde van het twitterdraadje staat:

We have a disease that is MUCH easier to control than with R = 6. If we use tools at our disposal (TTI, ventilation, masks, emphasis on outdoor rather than indoor) sufficiently to reduce transmission by 40%, we are back into R < 1 territory.

Als we de maatregelen nog gebruiken die we tot onze beschikking hebben. Maar ik begrijp uit het nieuws van vandaag dat Hugo de 1,5 M half augustus wil loslaten. En de BCO wordt nu al afgeschaald:

https://amp.nos.nl/artikel/2386483-cont ... ssion=true
Alle reacties Link kopieren
Ik zal kijken of ik dat artikel zie waarin staat dat de R onder de 1 zou komen als jongeren gevaccineerd worden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
O, er staat dat het 15 procent scheelt in de R-waarde. Dat je onder de 1 komt had ik dan ergens anders gelezen, maar ik weet even niet meer waar.

Hier in elk geval het artikel:

https://www.ad.nl/politiek/de-jonge-ine ... ~aa9d89df/
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Overigens snap ik deze zin uit dat artikel niet:

"Ouders zullen ook willen weten: kan het zonder bijwerkingen?"

Als het zonder bijwerkingen kan hadden ze dat voor de volwassenen toch ook wel gedaan, of begrijp ik de vraag nou verkeerd?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
25-06-2021 09:41
Ik had hem bekeken, maar ik moet toegeven dat dat gereken me boven de pet gaat. Wel zie ik dat aan het einde van het twitterdraadje staat:

We have a disease that is MUCH easier to control than with R = 6. If we use tools at our disposal (TTI, ventilation, masks, emphasis on outdoor rather than indoor) sufficiently to reduce transmission by 40%, we are back into R < 1 territory.

Als we de maatregelen nog gebruiken die we tot onze beschikking hebben. Maar ik begrijp uit het nieuws van vandaag dat Hugo de 1,5 M half augustus wil loslaten. En de BCO wordt nu al afgeschaald:

https://amp.nos.nl/artikel/2386483-cont ... ssion=true

Volgens mij heeft hij gezegd: Op zijn vroegst half augustus. Hij (en zijn adviseurs) begrijp vast ook wel dat dat alleen kan onder bepaalde voorwaarden.

Ik heb net theaterkaartjes geboekt voor eind juli en daar mag je alleen naar binnen met groen vinkje op de CoronaCheck app. Ik vind dat eigenlijk wel een lekker idee: wel alles weer kunnen doen voorlopig, maar op een veilige manier. Ik was ooit fel tegen de 'testsamenleving' maar moet zeggen dat ik als volledig gevaccineerde (sinds een uur :)) nu denk: prima. Jaha, heel hypocriet ben ik ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb kaartjes voor een ‘festivalletje’ in september. Ook voor gevaccineerden en negatief geteste mensen. Prima. Moet zeggen dat ik eerst moet zien en dan doe pas kan geloven dat het echt doorgaat. Maar ik heb er zin in :)
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
25-06-2021 08:55
Interessant plaatje. Ik vind het wel vreemd dat het RIVM nog geen analyse naar buiten heeft gebracht over of en hoe de besmettingen op gaan lopen als delta dominant word, en wat de invloed daarvan gaat zijn op ziekenhuisopnames. Maar misschien is dat heel lastig in deze fase.
Die modellen zijn bij het OMT wel bekend. Ik begrijp ook niet waarom deze niet aan de Tweede Kamer zijn getoond. In het bovengenoemde artikel van de NOS staat in ieder geval:

'Voldoende zicht op epidemie'
Het Outbreak Management Team (OMT) adviseerde afgelopen week dat de aanpassingen in het bron- en contactonderzoek, quarantaine en testen mogelijk zijn omdat nu steeds meer mensen gevaccineerd zijn. Volgens onderzoek van het RIVM hebben gevaccineerde contacten een 60 procent kleinere kans om besmet te raken dan niet-gevaccineerde contacten.

Het OMT verwacht dat er met het afschalen van het contactonderzoek voldoende zicht op de epidemie gehouden kan worden. Volgens het RIVM is in de modellen die hieraan ten grondslag liggen rekening gehouden met de opmars van de besmettelijkere delta-variant in Europa.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
25-06-2021 09:52
Ik was ooit fel tegen de 'testsamenleving' maar moet zeggen dat ik als volledig gevaccineerde (sinds een uur :)) nu denk: prima. Jaha, heel hypocriet ben ik ;-)
:rofl: oh ja hoor.
Ik lees net een artikel, uit de Linda, dat Gommers niet zo blij is met de run op het Janssen vaccin omdat men blijkbaar nog niet weet of het beschermt tegen de Delta variant. Van AstraZeneca is al bekend dat het wat minder beschermt en zijn voorkeur gaat uit naar Pfizer en Moderna.

Dat wordt nog wat als de Delta variant hier ook dominant wordt en Janssen werkt er niet goed tegen. Hoop dus maar dat het wel gewoon werkt.

En met al deze berichtgeving snap ik niet waarom we morgen zo gaan versoepelen.
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
25-06-2021 09:41
Ik had hem bekeken, maar ik moet toegeven dat dat gereken me boven de pet gaat. Wel zie ik dat aan het einde van het twitterdraadje staat:

We have a disease that is MUCH easier to control than with R = 6. If we use tools at our disposal (TTI, ventilation, masks, emphasis on outdoor rather than indoor) sufficiently to reduce transmission by 40%, we are back into R < 1 territory.

Als we de maatregelen nog gebruiken die we tot onze beschikking hebben. Maar ik begrijp uit het nieuws van vandaag dat Hugo de 1,5 M half augustus wil loslaten. En de BCO wordt nu al afgeschaald:

https://amp.nos.nl/artikel/2386483-cont ... ssion=true
BCO wordt niet afgeSCHAFT, alleen afgeschaald. Het blijft wel, maar dan met minder bezetting, en ze laten mensen weer meer zelf bellen, maar op heel veel plekken gebeurde dat al, nog van toen het iedereen over de schoenen liep. Dat werkt blijkbaar goed genoeg.

D66 heeft nog moties liggen om ventilatie etcetera te blijven benadrukken
(https://twitter.com/jpaternotte/status/ ... 60228?s=19), maar ik denk ook wel dat de klad er in gaat komen met die 1,5m ongeacht wat Hugo wel of niet zegt. Ik wordt zelf ook al onvoorzichtiger merk ik, met mijn ene prik binnen. En ik ben toch 1,5jaar erg braaf en oplettend geweest., op het hinderlijke af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven