Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 52)

17-07-2021 00:17 4090 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown en Nederland is rood gekleurd op de kaart op dit moment. Er zijn nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 18.000 mensen overleden. Wereldwijd zijn er ruim 189 miljoen besmettingen en helaas al meer dan 4 miljoen doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn gelukkig vaccinaties voor en Nederland heeft d.m.v het vaccinatie programma al ruim 18 miljoen prikken gezet, wereldwijd zijn dat er al meer dan 3 miljard. :cheer2:

Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.


Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50 / 51
Alle reacties Link kopieren
Elodea schreef:
26-07-2021 21:29
Ik ben helaas ziek, ondanks vaccinatie. Ik baal zo...
Jij ook beterschap! Heb je covid of ook iets anders?
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
26-07-2021 21:20
Ik niet. Ik vind het makkelijk achteraf-geklets, zonder dat je weet wat het alternatief geweest zou zijn hier in Nederland, met onze internationale ligging, met onze cultuur, met onze leeftijdsopbouw, etc.

De vergelijking met Senegal vind ik heel zwak, die hebben een compleet andere bevolkingspiramide, met heel erg veel kinderen en vrijwel geen mensen boven de 60. En laten nou net oudere mensen veel meer kans maken om met covid in het ziekenhuis te komen. Senegal had een compleet andere uitgangssituatie dan wij hier hadden.

Senegal:
Afbeelding

Nederland:
Afbeelding
Die vergelijking gaat qua bevolkingspiramide inderdaad mank (maar wat betreft de test & trace vanuit hun ervaringen met ebola hebben ze het daar waarschijnlijk daadwerkelijk beter aangepakt) maar het sturen op maximaal belasten van de zorg en pas als code zwart in zicht komt, doorpakken met maatregelen, dat heeft volgens mij echt veel levens en gezonde levensjaren gekost.

Niet alleen direct, in de zin van dat er veel meer mensen besmet zijn geraakt dan nodig was geweest, maar ook indirect qua gemiste diagnoses, uitgestelde behandelingen die misschien niet eens meer nodig zijn want de patiënt is overleden of er inmiddels zo erg aan toe dat behandeling zinloos is.

Zero covid was en is een illusie. Dat snap ik ook wel. Maar de manier waarop hier pas slapjes wordt bijgestuurd op het moment dat alles al gierend uit de bocht vliegt eist naar mijn mening niet alleen levens, maar maakt ook de economische schade groter dan hij moet zijn. Streng en kort is qua coronamaatregelen denk ik ook economisch beter dan lang en halfslachtig.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
26-07-2021 21:47
Jij ook beterschap! Heb je covid of ook iets anders?
Covid dus. Daarom baal ik ook zo. Ik weet dat het kan als je al gevaccineerd bent, maar verdorie zeg....
Alle reacties Link kopieren
Ja, natuurlijk heeft het veel mensenlevens gekost, dat betwist niemand. En er zijn er ook heel veel gered. Zowel aan de striktere en aan de rekkelijker kant zitten de zogenaamde 'deskundigen' te ageren alsof hun beleid veel beter was geweest. Maar we weten het niet, want de slachtoffers van hun eigen beleid berekenen ze niet en hun beleid is nooit uitgevoerd. Doen alsof het wel uitgevoerd is, maar dan een land als Senegal als voorbeeld nemen met een echt compleet andere bevolkingspiramide waardoor covid nooit zo'n probleem kan worden als in Nederland, is een valse voorstelling van zaken.
Alle reacties Link kopieren
Elodea schreef:
26-07-2021 21:51
Covid dus. Daarom baal ik ook zo. Ik weet dat het kan als je al gevaccineerd bent, maar verdorie zeg....
Vervelend zeg! Hopelijk knap je snel weer op. Een kleine troost: als je niet gevaccineerd was dan was je er waarschijnlijk veel erger aan toe geweest, nu kan je immuunsysteem die indringers veel sneller in de pan hakken.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
26-07-2021 21:57
Vervelend zeg! Hopelijk knap je snel weer op. Een kleine troost: als je niet gevaccineerd was dan was je er waarschijnlijk veel erger aan toe geweest, nu kan je immuunsysteem die indringers veel sneller in de pan hakken.
Ja, dat zeggen ze. Maar of dat klopt... Ik ben er eigenlijk wel nieuwsgierig naar of daar betrouwbaar onderzoek naar gedaan is.
Alle reacties Link kopieren
Elodea schreef:
26-07-2021 22:01
Ja, dat zeggen ze. Maar of dat klopt... Ik ben er eigenlijk wel nieuwsgierig naar of daar betrouwbaar onderzoek naar gedaan is.
Bij een individu kun je dat natuurlijk niet onderzoeken, want je kunt niet ongevaccineerd covid krijgen én gevaccineerd (maar zonder het doorgemaakt te hebben) ook covid krijgen. Wel kun je in groepen kijken en is het volgens mij dan zo dat je als ze kijken naar besmettingen en ziekenhuisopnames de kans dat als je gevaccineerd bent en besmet kleiner is dat je in het ziekenhuis terecht komt dan als je ongevaccineerd bent en besmet. Dit is wel een lastig onderzoek, omdat je moet dealen met factoren als of gevaccineerden en ongevaccineerden zich even vaak laten testen, of gevaccineerden en ongevaccineerden vergelijkbaar zijn in andere aspecten (zoals leeftijd en gezondheid), etc. Dus of er al echt solide conclusies hierover zijn weet ik niet.

Biologisch gezien is het in ieder geval wel zo dat een vaccin ervoor zorgt dat een virus eerder uitgeschakeld wordt in je lichaam en dat hoe eerder een virus uitgeschakeld is hoe minder het zich heeft kunnen vermenigvuldigen en schade aan heeft kunnen richten. Dus als je gewoon kijkt naar hoe het biologisch werkt dan zul je na vaccinatie over het algemeen minder ziek worden van covid dan zonder vaccinatie. Uitzonderingen daargelaten, waarbij je immuunsysteem juist extra hard getriggerd wordt door de eerdere vaccinatie en je juist daardoor heftiger symptomen hebt.
Alle reacties Link kopieren
@nicole123 Haha, het kan dus eigenlijk alle kanten op. Ik ga het vanzelf wel merken de komende dagen.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
26-07-2021 21:55
Ja, natuurlijk heeft het veel mensenlevens gekost, dat betwist niemand. En er zijn er ook heel veel gered. Zowel aan de striktere en aan de rekkelijker kant zitten de zogenaamde 'deskundigen' te ageren alsof hun beleid veel beter was geweest. Maar we weten het niet, want de slachtoffers van hun eigen beleid berekenen ze niet en hun beleid is nooit uitgevoerd. Doen alsof het wel uitgevoerd is, maar dan een land als Senegal als voorbeeld nemen met een echt compleet andere bevolkingspiramide waardoor covid nooit zo'n probleem kan worden als in Nederland, is een valse voorstelling van zaken.
Het beleid heeft zeker mensenlevens gered, maar minder dan had gekund wanneer niet was ingezet op mitigatie maar meer op daadwerkelijk onderdrukken van de verspreiding. Exacte cijfers zijn daar natuurlijk niet aan te hangen, maar het lijkt mij behoorlijk in beton gegoten dat minder besmettingen = minder doden en langdurig zieken, en: minder besmettingen = minder druk op de ziekenhuizen = minder uitgestelde zorg. Daar hoef je volgens mij niet voor te hebben doorgeleerd.

Nogmaals, die hele vergelijking met Senegal en Vietnam in dat artikel vind ik ook appels met peren, maar waar het mij om gaat is dat sturen op het nét niet omvallen van de zorg in plaats van op het terugdringen van de besmettingen automatisch met zich meebrengt dat we het met zijn allen de gevolgen daarvan ook maar acceptabel moeten vinden, namelijk: een veel hoger aantal zieken en doden dan nodig was geweest. Maar doden en langdurig zieken die wellicht nooit meer de oude worden terwijl dat niet nodig was geweest, zíjn niet acceptabel. Voor mij in ieder geval niet.

Natuurlijk kijk je achteraf de koe in de kont. En natuurlijk hadden we dit nog nooit meegemaakt. Maar juist daarom, die onzekere factor omdat we het nooit eerder hadden meegemaakt, is het ethisch zo slecht uit te leggen dat niet vol is ingezet op het indammen van het virus maar al vanaf het begin op groepsimmuniteit (ik hoor het Rutte nog uitleggen in die eerste Torentjes-toespraak).
Alle reacties Link kopieren
heavydrizzle schreef:
27-07-2021 08:15
Het beleid heeft zeker mensenlevens gered, maar minder dan had gekund wanneer niet was ingezet op mitigatie maar meer op daadwerkelijk onderdrukken van de verspreiding. Exacte cijfers zijn daar natuurlijk niet aan te hangen, maar het lijkt mij behoorlijk in beton gegoten dat minder besmettingen = minder doden en langdurig zieken, en: minder besmettingen = minder druk op de ziekenhuizen = minder uitgestelde zorg. Daar hoef je volgens mij niet voor te hebben doorgeleerd.

Nogmaals, die hele vergelijking met Senegal en Vietnam in dat artikel vind ik ook appels met peren, maar waar het mij om gaat is dat sturen op het nét niet omvallen van de zorg in plaats van op het terugdringen van de besmettingen automatisch met zich meebrengt dat we het met zijn allen de gevolgen daarvan ook maar acceptabel moeten vinden, namelijk: een veel hoger aantal zieken en doden dan nodig was geweest. Maar doden en langdurig zieken die wellicht nooit meer de oude worden terwijl dat niet nodig was geweest, zíjn niet acceptabel. Voor mij in ieder geval niet.

Natuurlijk kijk je achteraf de koe in de kont. En natuurlijk hadden we dit nog nooit meegemaakt. Maar juist daarom, die onzekere factor omdat we het nooit eerder hadden meegemaakt, is het ethisch zo slecht uit te leggen dat niet vol is ingezet op het indammen van het virus maar al vanaf het begin op groepsimmuniteit (ik hoor het Rutte nog uitleggen in die eerste Torentjes-toespraak).
Voor mij zijn de eerste alinea’s van het stuk het belangrijkste:

Corona wordt voorgesteld als het noodlot, als een natuurlijk verschijnsel dat uit het niets komt. Inmiddels is duidelijk dat het verloop van de pandemie mede politiek bepaald is, dat beleid ertoe doet en de pandemie zich voltrekt met grote internationale verschillen. Dat beleid ertoe doet zouden politici doorgaans graag toegeven, maar het komt ze in de pandemie niet uit.

Wat maar niet gezegd lijkt te mogen worden is dat in Nederland en veel andere westerse landen een vorm van necropolitiek gevoerd is, een politiek die telkens weer de dood van duizenden mensen incalculeert en accepteert. Necropolitiek werd en wordt noodzakelijk geacht omdat de economie ook offers vraagt. Het neoliberale mantra ‘er is geen alternatief’ was ook nu overheersend, en behelsde een afweging tussen de vermeende ‘gezondheid van de economie’ en die van mensen.

Nederland koos voor een strategie die eerst openlijk ‘groepsimmuniteit’ genoemd werd, en later ‘mitigatie’ of ‘gecontroleerde verspreiding’. De constante hierin was het sturen op IC-capaciteit en het dus in zekere mate laten rondgaan van het virus. Zware ingrepen werden pas nodig wanneer de IC’s vol zouden raken. Een opvallende keuze, want virusverspreiding laat zich makkelijker controleren bij 200 dan bij 2.000 besmettingen per dag, maar het idee dat IC-capaciteit leidend moest zijn was al snel dogma. Alle inconsistenties in het Nederlandse coronabeleid (afstand houden maar lang alles openhouden, kinderen kluisteren maar kantoren openhouden, besmettingen zien oplopen maar nog een weekje ‘de cijfers afwachten’) vormen in het licht van dat dogma een consistent beeld.
soliver wijzigde dit bericht op 27-07-2021 08:37
9.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat waren inderdaad vooral de passages van het stuk waarop ik aansloeg. Die buitenlandse aanpak vond ik zelf ook wat minder relevant.
heavydrizzle schreef:
27-07-2021 08:15
Het beleid heeft zeker mensenlevens gered, maar minder dan had gekund wanneer niet was ingezet op mitigatie maar meer op daadwerkelijk onderdrukken van de verspreiding. Exacte cijfers zijn daar natuurlijk niet aan te hangen, maar het lijkt mij behoorlijk in beton gegoten dat minder besmettingen = minder doden en langdurig zieken, en: minder besmettingen = minder druk op de ziekenhuizen = minder uitgestelde zorg. Daar hoef je volgens mij niet voor te hebben doorgeleerd.

Nogmaals, die hele vergelijking met Senegal en Vietnam in dat artikel vind ik ook appels met peren, maar waar het mij om gaat is dat sturen op het nét niet omvallen van de zorg in plaats van op het terugdringen van de besmettingen automatisch met zich meebrengt dat we het met zijn allen de gevolgen daarvan ook maar acceptabel moeten vinden, namelijk: een veel hoger aantal zieken en doden dan nodig was geweest. Maar doden en langdurig zieken die wellicht nooit meer de oude worden terwijl dat niet nodig was geweest, zíjn niet acceptabel. Voor mij in ieder geval niet.

Natuurlijk kijk je achteraf de koe in de kont. En natuurlijk hadden we dit nog nooit meegemaakt. Maar juist daarom, die onzekere factor omdat we het nooit eerder hadden meegemaakt, is het ethisch zo slecht uit te leggen dat niet vol is ingezet op het indammen van het virus maar al vanaf het begin op groepsimmuniteit (ik hoor het Rutte nog uitleggen in die eerste Torentjes-toespraak).
Om te beginnen is er niet gestuurd op net niet omvallen van de zorg. Dat is een frame.

Er is gestuurd op een beheersbare belasting van de zorg en we zijn daar een paar keer bovenuit gekomen, wat niemand heeft gewild, maar het is gewoon een lastig virus, klaar.

Die groepsimmuniteit was een eerste gedachte op basis van onjuiste inschatting en heeft men direct losgelaten toen bleek dat dit geen goed idee was. We praten dan over dagen…

Lockdowns reduceren dan wel doden en zieken ten aanzien van covid, aan de andere kant leveren ze weer doden, zieken, enz. op. Mensen zijn sociale dieren. Een lockdown is dus gewoon slecht voor de gezondheid.

Het hele verhaal van deze ultralinkse malloot klopt niet. Ook dat korte lockdownverhaal door snel in te grijpen klopt niet. Lockdowns werken alleen maar zo lang als je ze instandhoudt.

Daarnaast is deze ultralinkse malloot antikapitalist en vindt hij onteigenen van bedrijven een goed idee. Natuurlijk vindt hij het prima als door zo’n zware lockdown bedrijven stuk gaan. Kennelijk gelooft hij ook nog in het sprookje dat geld bijdrukken zonder nadelen is. Dat is iets wat we, dankzij roekeloos beleid van mevr Lagarde, straks nog gaan merken: dat dat absoluut niet zonder nadelen is. Wat zeg ik: dat merken we al, bv in de idiote stijgingen van de huizenprijzen bv.
Alle reacties Link kopieren
Zozo, ultralinkse malloot, nog wel.

Ja, mensen zijn sociale dieren. Die hebben hun dierbaren graag zo lang mogelijk bij zich als mogelijk.

En inderdaad, lockdowns helpen zo lang als ze in stand zijn gehouden. Met één korte en harde lockdown ben je er niet. Maar testen en traceren wordt wel makkelijker als je het virus in één keer zo plat mogelijk slaat. En als het daarna toch weer wat uit de hand loopt - en dan niet met Dansen met Janssen-aantallen, maar met normale aantallen - grijp je weer in door een korte en harde lockdown. Ik ben ervan overtuigd dat door vaker kort en hard in te grijpen bijvoorbeeld de restaurants dan voor meerdere korte periodes dicht gemoeten, in plaats van van december tot juni. Dat had de economie waarschijnlijk minder geschaad dan wat er nu is gebeurd.

Maar goed, we zullen het inderdaad nooit weten, want het is hier niet eens geprobeerd. Ik weet wel dat ik in deze situatie liever in een land als Nieuw-Zeeland had gewoond dan hier. Waar het gewoon nicht im Frage was om het zo ver te laten komen als het in heel Europa is gekomen (want Nederland is niet uniek hierin).
Nieuw Zeeland is een eiland. Daar zijn grenzen die gesloten waren. Niemand kwam erin of eruit. Dat is in Europa dus niet mogelijk alleen daarom al is een zero covid beleid niet mogelijk hier in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
MrsMorrison schreef:
27-07-2021 09:03
Nieuw Zeeland is een eiland. Daar zijn grenzen die gesloten waren. Niemand kwam erin of eruit. Dat is in Europa dus niet mogelijk alleen daarom al is een zero covid beleid niet mogelijk hier in Nederland.
Klopt, maar in bijvoorbeeld Duitsland lijken de cijfers ook heel anders te zijn geweest dan bij ons. Lagere pieken etc. En dat is toch echt geen eiland.
heavydrizzle schreef:
27-07-2021 08:58
Zozo, ultralinkse malloot, nog wel.

Ja, mensen zijn sociale dieren. Die hebben hun dierbaren graag zo lang mogelijk bij zich als mogelijk.

En inderdaad, lockdowns helpen zo lang als ze in stand zijn gehouden. Met één korte en harde lockdown ben je er niet. Maar testen en traceren wordt wel makkelijker als je het virus in één keer zo plat mogelijk slaat. En als het daarna toch weer wat uit de hand loopt - en dan niet met Dansen met Janssen-aantallen, maar met normale aantallen - grijp je weer in door een korte en harde lockdown. Ik ben ervan overtuigd dat door vaker kort en hard in te grijpen bijvoorbeeld de restaurants dan voor meerdere korte periodes dicht gemoeten, in plaats van van december tot juni. Dat had de economie waarschijnlijk minder geschaad dan wat er nu is gebeurd.

Maar goed, we zullen het inderdaad nooit weten, want het is hier niet eens geprobeerd. Ik weet wel dat ik in deze situatie liever in een land als Nieuw-Zeeland had gewoond dan hier. Waar het gewoon nicht im Frage was om het zo ver te laten komen als het in heel Europa is gekomen (want Nederland is niet uniek hierin).
Ik ken mensen in Australië en Nieuw-Zeeland die precies het omgekeerde denken. ;)

En nee, hoe harder de lockdown, hoe meer schade aan de interne economie.

Meer testen was fijn geweest, daar heeft Nederland steken laten vallen.
Sodium schreef:
26-07-2021 10:34
Dat. En laten we alstublieft alle onderwijs na de vakantie volledig openen. Want ondanks het openen van middelbare scholen, kampen en eindmusicals op basisscholen, bleef het aantal besmettingen dalen.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Deze wilde ik jullie niet onthouden:

Twitter-reeks die de covid-uitspraken van FvD weerlegt:

https://twitter.com/mkeulemans/status/1 ... 46113?s=09

Vooral het comment:

"99,9% merkt er niets van en 0,3% sterft? Dus 0,2% sterft van Corona, maar merkt er verder niets van? Interessant."

Juist ja :idee: :idee:
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen zegt dat het dagelijks EU-bestuur het doel om 70 procent van de Europese bevolking in juli beschermd te krijgen tegen COVID-19 heeft gehaald.
en
Brussel blijft nieuwe vaccins inkopen, onder meer om later indien nodig 'boosters' te kunnen geven aan gevaccineerden, als extra bescherming tegen mutaties die rondwaren.
https://www.nu.nl/coronavaccins/6148001 ... haald.html
Alle reacties Link kopieren
Deze vind ik ook wel leuk uit het genoemde twitter bericht:
"99,9% merkt er weinig van"
De werkelijkheid: 67.223 ziekenhuisopnames. Als dat 0,1% is van het totaal, zouden in ons land... 67,2 miljoen mensen corona hebben gehad?
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
27-07-2021 12:14
Deze vind ik ook wel leuk uit het genoemde twitter bericht:
"99,9% merkt er weinig van"
De werkelijkheid: 67.223 ziekenhuisopnames. Als dat 0,1% is van het totaal, zouden in ons land... 67,2 miljoen mensen corona hebben gehad?
Die is ook leuk ja. Er zijn blijkbaar allerlei mensen die niet merken dat ze dood gaan, maar er zijn dus ook 50 miljoen mensen waarvan we niet eens gemerkt hebben dat ze er zijn.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
27-07-2021 12:42
Die is ook leuk ja. Er zijn blijkbaar allerlei mensen die niet merken dat ze dood gaan, maar er zijn dus ook 50 miljoen mensen waarvan we niet eens gemerkt hebben dat ze er zijn.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
27-07-2021 12:42
Die is ook leuk ja. Er zijn blijkbaar allerlei mensen die niet merken dat ze dood gaan, maar er zijn dus ook 50 miljoen mensen waarvan we niet eens gemerkt hebben dat ze er zijn.
Kan meneer Baudet meteen door naar het probleem van illegale mensen in Nederland, dat zijn er blijkbaar heel erg veel!
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe Europese kaart van Risklayer (26 juli)

Afbeelding
https://twitter.com/risklayer/status/14 ... 4326840323

In Engeland en Spanje neemt het torenhoge aantal besmettingen ietsje af.
(vergelijk met een week geleden: https://pbs.twimg.com/media/E64gdVrXEAA ... ame=medium )

In Frankrijk neemt het scherp toe (kaart van vandaag):
Afbeelding
https://twitter.com/risklayer/status/14 ... 0062131207
nounou
Alle reacties Link kopieren
In het VK zien we inderdaad een daling, ik ben benieuwd of mensen voorzichtiger zijn door de vrijheid of dat ze echt het plateau qua Delta hebben gehaald. Hoe dan ook interessante case om in de gaten te houden.

Afbeelding

Frankrijk heeft volgens Martijn Broekman nu de hoogste stijging van Europa met 128% maar wel al minder dan eerder, dus ook daar lijken ze nu weer richting stabilisatie of daling te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven