Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 58)

15-01-2022 18:11 4163 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown en Nederland is rood gekleurd op de kaart op dit moment. Er zijn nu ruim 3 miljoen mensen positief getest en ruim 21.000 mensen overleden. Wereldwijd zijn er ruim 324 miljoen besmettingen en helaas al meer dan 5 miljoen doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn gelukkig vaccinaties voor en Nederland heeft d.m.v het vaccinatie programma al ruim 31 miljoen prikken gezet, wereldwijd zijn dat er al meer dan 9 miljard. :cheer2:

Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Twijfel je over het nemen van een vaccinatie? Bel dan naar de twijfeltelefoon: 088-7555777 (iedere werkdag tussen 8:30-16:30)
Website voor vaccinatie twijfelaars: Klik hier [b]Online een test aanvragen of een va ... t.nl/]hier [/b]

Dit is een discussie topic over dit virus.


Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50 / 51 /52 /53 / 54 /55/5657
Alle reacties Link kopieren
lollipop schreef:
15-01-2022 20:49
“Het rekenmodel van RIVM is niet openbaar. Dit kan niet door collega-wetenschappers worden getoetst. Fouten in aannames kunnen er niet worden uitgehaald.
In het huidige advies wordt wederom uitgegaan van een worst-case scenario, dat weinig realistisch is. Dat het dagelijks aantal besmettingen in Nederland zou kunnen oplopen tot 100.000, zou betekenen dat Nederland het hoogste aantal besmettingen per hoofd van de bevolking hebben van heel Europa en meer dan het dubbel van de piek (die al achter de rug is) van de UK en USA, waar vrijwel geen beperkende maatregelen gelden. Dat is dermate onwaarschijnlijk dat dit niet het uitgangspunt kan zijn voor beleid.
Persoonlijk denk ik dat dit een grote tekortkoming is in de werking van het OMT. Als arts worden wij altijd geacht om ons handelen te verantwoorden en ons toetsbaar op te stellen. Ik denk dat we dit ook mogen verwachten van een adviesorgaan als het OMT.” https://www.linkedin.com/posts/jeroen-v ... 81569-imAa
En waarom zijn die modellen niet openbaar?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
https://mobile.twitter.com/rivm/status/ ... 3164610563
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
O_o wat zijn nou tien extra dagen? Ik begrijp het niet, die boosheid en verbolgenheid, en zelfs dreigende- op het grote geheel is dat toch te overzien?

Ook is het natuurlijk een rare redenering: omdat de burgemeesters het toestaan, is het niet zo gevaarlijk?
Lekker makkelijk, denk ik, dan kan je alles weer goed praten. Nogmaals, als er nu gezegd werd: jullie moeten nog drie maanden dicht, OK. Maar tien dagen is alweer het volgende weegmoment.

En als je nu volop open gaat, en de besmettingen stijgen teveel, ben je over tien dagen weer dicht - dat is nog het vreemde hieraan. Nog even geduld, en je kan weer echt open, in stapjes, in plaats van dat je je sector weer in een sluiting helpt met je 'protesten' als het te vroeg is....


NOS

Komende dagen 'absoluut' meer horecaprotest, zegt branchevereniging

Op veel plekken openden restaurants en cafés vandaag hun deuren en terrassen, uit protest tegen de verplichte horecasluiting. En het blijft niet bij één dag, zegt Dirk Beljaarts, directeur van Koninklijke Horeca Nederland, tegen Nieuwsuur. "Er zullen in de komende dagen absoluut meer acties volgen."

Gisteren kondigde het kabinet versoepelingen aan voor onder meer winkels, kappers en sportscholen. De horeca en de cultuursector moeten nog dichtblijven. Het kabinet vindt de coronarisico's door de hoge besmettingsaantallen nog te groot om alles nu open te gooien. Op 25 januari beslist de regering over eventuele versoepelingen voor de nog gesloten sectoren.

Afgelopen week maakten veel horecabazen al duidelijk niet meer te willen wachten en vandaag hoe dan ook open te gaan. Veel burgemeesters gedogen de acties. Beljaarts: "Het is hartverwarmend om te zien hoe de opening van de horeca door heel veel burgemeesters en door het publiek omarmd wordt. Het laat ook zien dat het kán. Als het zo levensgevaarlijk was, zouden burgemeesters het ook niet toestaan door het hele land."

Beljaarts vraagt het kabinet "dit signaal ter harte te nemen" en niet nog "tien dagen te wachten om eens bekend te maken wat er met de horeca, cultuur en evenementen gaat gebeuren".
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren
    lollipop schreef:
    15-01-2022 20:49
    .
    Dat het dagelijks aantal besmettingen in Nederland zou kunnen oplopen tot 100.000, zou betekenen dat Nederland het hoogste aantal besmettingen per hoofd van de bevolking hebben van heel Europa en meer dan het dubbel van de piek (die al achter de rug is) van de UK en USA, waar vrijwel geen beperkende maatregelen gelden. Dat is dermate onwaarschijnlijk dat dit niet het uitgangspunt kan zijn voor beleid.
    .

    Nee hoor, deze man is niet goed op de hoogte.
    In Frankrijk zijn de laatste dagen al verschillende keren aantallen besmettingen boven de 350.000 geteld, met een bevolking van ruwweg 3,5 keer die van ons, en Nederland is veel dichter bevolkt.
    Zo vreemd is die schatting van tot de 100.000 niet.
    nounou
    Alle reacties Link kopieren
    10 dagen is natuurlijk niet lang maar ik kan me voorstellen dat de ondernemers het gewoon echt helemaal zat zijn. En bovendien is er natuurlijk geen garantie dat over 10 dagen alles echt open mag...
    Alle reacties Link kopieren
    ja, de wanhoop is groot, en kan me het gevoel van onrecht ook goed voorstellen dat je het winkelend publiek voorbij ziet komen en je kan niks- maar het lijkt me dat 10 dagen toch echt te overzien is - en hiermee laten ze zien dat ze het grote geheel niet snappen: nu volop open en het blijkt niet te gaan is straks weer dicht, en dan heb je nog grotere ellende....bovendien is de redenering natuurlijk pure onzin: omdat de burgemeesters het toestaan is het niet zo gevaarlijk :O :( :whistle:
    If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
    Alle reacties Link kopieren
    kers schreef:
    15-01-2022 21:03
    En als je nu volop open gaat, en de besmettingen stijgen teveel, ben je over tien dagen weer dicht - dat is nog het vreemde hieraan. Nog even geduld, en je kan weer echt open, in stapjes, in plaats van dat je je sector weer in een sluiting helpt met je 'protesten' als het te vroeg is....
    Eens. Wat ze nu doen gaat eigenlijk tegen hun eigen belangen in. Als ik horeca ondernemer was dan zou ik baat hebben bij het niet te keihard stijgen van de besmettingen en zou ik mensen oproepen om juist de komende 10 dagen alsjeblieft je een beetje in te houden, zodat ik daarna weer voorgoed open zou mogen. Wat heb je aan nu een paar dagen open als je daarna weer langer moet wachten? Eigenlijk is het een soort marshmallow experiment*. Maar dan wel met gezamenlijke marshmallows, dat maakt het ingewikkelder.

    *https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stanfor ... experiment
    nicole123 wijzigde dit bericht op 15-01-2022 21:54
    0.32% gewijzigd
    Alle reacties Link kopieren
    Ik weet niet of dit al voorbij is gekomen:

    AD:
    “ Voor ongeveer 50.000 gezondheidsmedewerkers in België dreigt ontslag of zes maanden schorsing als ze zich niet voor 1 april laten vaccineren. Uit de meest recente telling blijkt dat van de iets minder dan 540.000 medewerkers in de gezondheidszorg ruim 490.000 volledig ingeënt zijn, zo maakte de Belgische Taskforce Vaccinatie vandaag bekend. ”


    Dat wordt zoeken naar nieuw personeel, voor zover beschikbaar.
    Alle reacties Link kopieren
    idd, liever nu 1 snoepje, dan morgen 2. Beetje kinderachtig, maar ik zei altijd tegen oppaskinderen: nog maar 9, nog 8, nog 7....nachtjes slapen - dan ben je jarig. :high5:

    Alle gekheid op een stokje: het leed is real, maar ik vindt het dom, om nu zo negatief te zijn. Tien dagen en dan wordt het weer bekeken, en staan horeca en cultuursector bovenaan. Niemand zegt: jullie zijn nog zeker een maand dicht. Maar die houding van: we hebben recht nu open te gaan, en de burgemeesters staan achter ons, vindt ik ook misbruik maken van die gelegenheid die veel burgemeesters gaven. Nu wordt het het argument waarmee gezegd wordt: we mogen wel weer open.
    Onnavolgbaar....
    Als het niet zo erg was, kon ik erom lachen. Voelt soms als een heel rare droom deze hele situatie ....
    If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
    Alle reacties Link kopieren
    noglangnietjarig schreef:
    15-01-2022 21:25
    Ik weet niet of dit al voorbij is gekomen:

    AD:
    “ Voor ongeveer 50.000 gezondheidsmedewerkers in België dreigt ontslag of zes maanden schorsing als ze zich niet voor 1 april laten vaccineren. Uit de meest recente telling blijkt dat van de iets minder dan 540.000 medewerkers in de gezondheidszorg ruim 490.000 volledig ingeënt zijn, zo maakte de Belgische Taskforce Vaccinatie vandaag bekend. ”


    Dat wordt zoeken naar nieuw personeel, voor zover beschikbaar.
    Daar gaan er zich nog een heleboel van laten vaccineren hoor. Sinds bekend is dat het verplicht wordt, gaat de vaccinatiegraad in de zorg omhoog.
    Life is short. Eat dessert first.
    Alle reacties Link kopieren
    kers schreef:
    15-01-2022 21:41
    idd, liever nu 1 snoepje, dan morgen 2. Beetje kinderachtig, maar ik zei altijd tegen oppaskinderen: nog maar 9, nog 8, nog 7....nachtjes slapen - dan ben je jarig. :high5:
    Maar de buurjongens hebben een zak met tien snoepjes! Elke dág!
    Alle reacties Link kopieren
    en nog maar tien dagen, heb je zelf ook weer een zak vol.... zsm... of dus helaas weer nul, als het verkeerd gaat als je nu begint met eten...

    Zoiets?
    If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
    Alle reacties Link kopieren
    mensen voelen zich heel slim:

    Kapsalon Theater breidt zich steeds verder uit

    Steeds meer cabaretiers en theaters hebben zich aangemeld voor de protestactie Kapsalon Theater. Diverse theaters door het hele land worden woensdag omgebouwd tot kapsalon, massagestudio of schoonheidssalon. Terwijl mensen daar geknipt worden, treden er artiesten op.

    Ruim twintig theaters door heel Nederland doen inmiddels mee aan de actie van initiatiefnemers Sanne Wallis de Vries en Diederik Ebbinge. Ook hebben zich steeds meer cabaretiers gemeld. Naast de eerder bevestigde namen Jochem Myjer en Claudia de Breij, zijn ook cabaretiers Dolf Jansen, Roué Verveer, Rayen Panday en Theo Maassen erbij.

    De actie werd opgezet omdat vrijdag tijdens de persconferentie duidelijk werd dat theaters nog niet open mogen, maar onder meer kapsalons wel.

    (NOS)



    TIEN DAGEN, mensen...heb zo een hekel hieraan, dat lopen aan de randjes en zal de betreffende artiesten gaarne boycotten die nu denken heel slim te zijn. Als het goed is kan het vrolijke spel toch gewoon deze maand nog op de buhne? En als het woensdag wordt omgebouwd, ...wat dan? Gaan de burgemeesters dan niks doen?

    Dat belooft wat voor de komende maatregelen, mocht er nog een golf komen.

    En ik zou maar wat eerder beginnen, als je zo staat te trappelen, creatief NL. Het is snel schakelen in deze tijden...en woensdag kan al bijna mosterd na de maaltijd worden...
    If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
    Alle reacties Link kopieren
    Nou, ik denk niet dat de golf veel hoger gaat worden door een paar open restaurants en theaters deze week.

    Ik zou me kunnen voorstellen dat massa evenementen en de nacht horeca in dit stadium nog een verschil kunnen maken qua besmettingen. In de huidige fase van de pandemie met een enorm hoog aantal besmettingen zal musea, theaters en restaurants open houden bijzonder weinig verschil maken.
    Alle reacties Link kopieren
    doornroosje9 schreef:
    15-01-2022 19:17
    En nee, geen angst hier hoor, ik zie het vrij positief in eigenlijk. En nee, ik doe niet alsof.

    Uit gegevens van andere landen blijkt dat de piek vrij snel komt en ik zou niet weten waarom dat hier niet zo zou zijn.
    En wat gebeurt er dan na die piek? Want Kuipers en anderen hebben al voorspeld dat we beter kunnen leren leven met het virus omdat het niet weggaat.

    Ik bewonder overigens je nimmer aflatende positiviteit.
    Alle reacties Link kopieren
    De piek is al aanstaande, de groei is hard aan het afnemen.
    Al zou het door scholen en versoepelingen wel weer kunnen omslaan.
    Alle reacties Link kopieren
    Sarai- schreef:
    15-01-2022 22:51
    En wat gebeurt er dan na die piek? Want Kuipers en anderen hebben al voorspeld dat we beter kunnen leren leven met het virus omdat het niet weggaat.

    Ik bewonder overigens je nimmer aflatende positiviteit.
    Hier verwachten ze een rustige periode na deze golf en dan afwachten wat volgende winter gaat gebeuren. Er zal een opstoot komen, maar niet meer zoals voorheen.

    Leven met het virus idd en wie weet zijn na deze golf zoveel mensen immuun dat het helemaal klaar is en het een soort van endemisch wordt.
    Life is short. Eat dessert first.
    Alle reacties Link kopieren
    AnAppleADay schreef:
    15-01-2022 23:03
    De piek is al aanstaande, de groei is hard aan het afnemen.
    Al zou het door scholen en versoepelingen wel weer kunnen omslaan.
    Yep, door de scholen zou de piek langer kunnen duren.

    Die andere versoepelingen lijken me niet zo ingrijpend. De scholen zijn een dikke week open, dus dat weten we snel.
    Life is short. Eat dessert first.
    Alle reacties Link kopieren
    AnAppleADay schreef:
    15-01-2022 23:03
    De piek is al aanstaande, de groei is hard aan het afnemen.
    Al zou het door scholen en versoepelingen wel weer kunnen omslaan.
    Inderdaad. Het is nu gewoon een kwestie van rustig afwachten, op alle gebied.
    Alle reacties Link kopieren
    Hoe goed beschermen vaccins tegen omikron? Hoofd Taskforce geeft nieuwe cijfers over werking boosterprik

    Ramaekers geeft twee vaststellingen mee. De vaccins beschermen weliswaar iets minder goed tegen een infectie met de omikronvariant. Dat zorgt ervoor dat heel wat mensen milde symptomen ontwikkelen en enkele dagen uitvallen zonder dat ze in het ziekenhuis belanden. “Dat heeft vooral een economische impact”, aldus Ramaekers, omdat op korte tijd veel werknemers enkele dagen moeten uitzieken.

    Tweede vaststelling: uit Brits onderzoek – aangevuld met Sciensano-cijfers over hoeveel geboosterde mensen nog in de Belgische ziekenhuizen belanden – concludeert Ramaekers dat de vaccins nog steeds erg goed beschermen tegen ernstige ziekte en hospitalisatie.

    Zo toont onderzoek van het UK Health Security Agency (UKHSA) aan dat wie drie dosissen kreeg zelfs 10 weken na de laatste dosis nog steeds 83 procent bescherming geniet tegen een ziekenhuisopname. Ter vergelijking: bij twee dosissen bedraagt die bescherming na zo’n 24 weken nog maar 64 procent. “We houden dat nu verder in de gaten om te zien of na langere tijd de omikronvariant de effectiviteit van de vaccins niet toch wat vermindert”, aldus nog Ramaekers.

    Belgische cijfers over 65-plussers die als gevolg van een coronabesmetting in het ziekenhuis worden opgenomen, bevestigen de Britse resultaten. Worden er per 100.000 mensen nu 170 niet-gevaccineerde ouderen in het ziekenhuis opgenomen, zijn er dat bij 65-plussers die geboosterd zijn amper 21.

    Hetzelfde beeld voor 65-plussers die op intensieve zorg belanden en er dus erg aan toe zijn. Daar worden vandaag per 100.000 mensen 38 niet-gevaccineerde ouderen opgenomen, terwijl dat er bij diegenen die al drie dosissen kregen slechts 2 zijn. “Het vaccin is niet perfect en er zijn nog ziekenhuisopnames, maar wie geboosterd is, wordt nog zelden tot zeer weinig opgenomen.”


    Bron: Belang van Limburg
    Life is short. Eat dessert first.
    Alle reacties Link kopieren
    Valia_1 schreef:
    15-01-2022 22:49
    In de huidige fase van de pandemie met een enorm hoog aantal besmettingen zal musea, theaters en restaurants open houden bijzonder weinig verschil maken.
    Daar denkt het OMT toch anders over, anders hadden ze wel geadviseerd om die ook open te gooien. Ze houden ze niet voor de lol dicht.
    Alle reacties Link kopieren
    nicole123 schreef:
    15-01-2022 23:17
    Daar denkt het OMT toch anders over, anders hadden ze wel geadviseerd om die ook open te gooien. Ze houden ze niet voor de lol dicht.
    Mss willen ze niet teveel in één keer versoepelen om te zien welke versoepelingen precies zorgen voor een stijging?
    Life is short. Eat dessert first.
    Alle reacties Link kopieren
    nicole123 schreef:
    15-01-2022 21:20
    Eens. Wat ze nu doen gaat eigenlijk tegen hun eigen belangen in. Als ik horeca ondernemer was dan zou ik baat hebben bij het niet te keihard stijgen van de besmettingen en zou ik mensen oproepen om juist de komende 10 dagen alsjeblieft je een beetje in te houden, zodat ik daarna weer voorgoed open zou mogen. Wat heb je aan nu een paar dagen open als je daarna weer langer moet wachten? Eigenlijk is het een soort marshmallow experiment*. Maar dan wel met gezamenlijke marshmallows, dat maakt het ingewikkelder.

    *https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stanfor ... experiment
    Het is dan ook een demonstratie. Wat letterlijk betekent 'duidelijk iets laten zien'.
    Alle reacties Link kopieren
    doornroosje9 schreef:
    15-01-2022 23:19
    Mss willen ze niet teveel in één keer versoepelen om te zien welke versoepelingen precies zorgen voor een stijging?
    Nee, Kuipers heeft het toegelicht tijdens de persconferentie, reden om niet alles al open te gooien is omdat anders de besmettingen te hard zouden stijgen (nog veel sneller dan nu) en dat een te groot risico geeft voor een te hoge druk op de ziekenhuizen en ontwrichting van de maatschappij.

    Als je zou willen zien welke versoepeling precies waarvoor zorgt dan zou je dingen echt 1 voor 1 moeten openen, niet een heel pakket in 1x. Want als het nu stijgt dan weet je nog niet of het komt door de studenten, de winkels, de sport of de muitende horeca. Dat is het dus niet.
    Alle reacties Link kopieren
    Zie link: De prognoses van de RIVM-rekenaars tonen een enorme bult aan nieuwe ziekenhuisopnames bij de diverse versoepelscenario's, zelfs tot 100 of 200 ic-opnames per dag in de loop van februari. Dat zou een nieuw record zijn. Met lichtpuntjes omtrent omikron is hierbij geen rekening gehouden, maar dit zouden wel desastreuze aantallen zijn. Vooralsnog heeft het rijksinstituut alleen gerekend met een 40 procent lagere kans op ziekenhuisopname, de rest van de meevallers worden nog buiten de prognoses gehouden. Maar het RIVM erkent zelf dat de plaatjes 'te pessimistisch' kunnen zijn

    Marion Koopmans: ,,We moeten in Nederland gaan zien hoe hier de verhouding tussen besmettingen en opnames uitpakt", zegt OMT-lid en viroloog Marion Koopmans (Erasmus MC) tegen deze nieuwssite. ,,Het is nu complexer omdat veel factoren - zoals boostergraad, boostertiming, demografie, vaccintypes, natuurlijke immuniteit - de boel lokaal beïnvloeden. Daardoor is het ook lastiger om zomaar gegevens uit het buitenland te vertalen. Al met al is het in mijn ogen dus verstandig om stapsgewijs te werken bij versoepelingen.”

    Vreemd genoeg kunnen ze wel iets zeggen over het aantal besmettingen: dat zouden er dan volgens RIVM tussen de 75000 en 100000 per dag zijn.



    Blijf het gek vinden dat ze nog zo vaag blijven.

    Maar blij dat er eindelijk eens een concrete berekening gedeeld wordt. Dat werd tijd.

    https://www.gelderlander.nl/politiek/om ... ~a44820a6/
    kers wijzigde dit bericht op 15-01-2022 23:26
    2.75% gewijzigd
    If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini

    Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

    Terug naar boven