Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 8)

15-03-2020 16:12 3022 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 5000 doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 1135 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-03-2020 11:49
Jezus. Heftig.
ja, die beesten zijn agressief.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
17-03-2020 11:46
Stop asjeblieft met het delen van 'informatie' uit dat vod dat de Telegraaf heet.
Doe ff normaal zeg.
Het is verschrikkelijk voor die mensen die daar vast zitten. Dit zijn gewoon echte mensen , de Telegraaf verzint dit niet.
Schandalig dat TUI daar nog mensen heen heeft gevlogen afgelopen vrijdag en zaterdag.
impala wijzigde dit bericht op 17-03-2020 11:50
12.54% gewijzigd
.
Lady_Day schreef:
17-03-2020 11:46
Stop asjeblieft met het delen van 'informatie' uit dat vod dat de Telegraaf heet.

:worship: :high5:
doornroosje9 schreef:
17-03-2020 11:48
Ik doe boodschappen in de Jumbo over de grens, dus gelieve de grens open te houden. :proud:
Haha, en ik ga af en toe naar de delhaize aan jullie kant!
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
17-03-2020 11:45
Thailand heeft een ander probleem, hongerige apen.


https://twitter.com/globaltimesnews/sta ... 2213098496
De toeristen gaven de apen te eten, de bevolking zelf doet dat schijnbaar niet. Raar.
impala schreef:
17-03-2020 11:50
Doe ff normaal zeg.
Het is verschrikkelijk voor die mensen die daar vast zitten. Dit zijn gewoon echte mensen , de Telegraaf verzint dit niet.
Schandalig dat TUI daar nog mensen heen heeft gevlogen afgelopen vrijdag en zaterdag.
Ik denk dat niemand heeft voorzien hoe snel de situatie zou veranderen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-03-2020 11:51
Haha, en ik ga af en toe naar de delhaize aan jullie kant!
Stelletje overlopers ;-D
...
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
17-03-2020 11:42
27 februari... Daar is inmiddels heel veel onderzoek naar gedaan en de immuniteit blijkt er wel te zijn.
Doornroosje was me al voor.
Wat 3 weken geleden nog waarheid leek, is inmiddels alweer achterhaald
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
17-03-2020 11:47
Echt geen greintje medelijden met die mensen. Boehoe mijn bed is hard. Rot op joh met je jankverhaal,
Niet iedereen zit bovenop informatie, of is in staat die op te zoeken, op te nemen en te verwerken.
Als mensen op eigen houtje gaan, heb je nog een punt.
Maar van reisorganisaties is het schandalig dat ze mensen daar nog heen hebben gebracht.
impala wijzigde dit bericht op 17-03-2020 11:53
1.21% gewijzigd
.
impala schreef:
17-03-2020 11:50
Doe ff normaal zeg.
Het is verschrikkelijk voor die mensen die daar vast zitten. Dit zijn gewoon echte mensen , de Telegraaf verzint dit niet.
Schandalig dat TUI daar nog mensen heen heeft gevlogen afgelopen vrijdag en zaterdag.
Maar ik snap ook niet dat ze niet gewoon omgeboekt of geannuleerd hebben. Langs beide kanten heel dom.
Alle reacties Link kopieren
lisa2 schreef:
17-03-2020 11:51
De toeristen gaven de apen te eten, de bevolking zelf doet dat schijnbaar niet. Raar.
is natuurlijk ook om toeristen te trekken.
apen lijken heel leuk.
wij slapen nooit.
@redbulletje , het hoeft dus niet op recept ?
Dan kan ik natuurlijk ook proberen om het in Duitsland te bestellen .
Ze hebben wel het vaccin besteld tegen 23 typen pneumokokken .
Ik woon tegen de grens aan van NRW waar gigantisch veel besmettingen zijn.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-03-2020 11:50
Doe ff normaal zeg.
Het is verschrikkelijk voor die mensen die daar vast zitten. Dit zijn gewoon echte mensen , de Telegraaf verzint dit niet.
Schandalig dat TUI daar nog mensen heen heeft gevlogen afgelopen vrijdag en zaterdag.
O ja, belachelijk van TUI. Net zo belachelijk en dom van die mensen die toch zijn gegaan en nu piepen.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
lihn schreef:
17-03-2020 11:53
@redbulletje , het hoeft dus niet op recept ?
Dan kan ik natuurlijk ook proberen om het in Duitsland te bestellen .
Ze hebben wel het vaccin besteld tegen 23 typen pneumokokken .
Ik woon tegen de grens aan van NRW waar gigantisch veel besmettingen zijn.
Ja moet wel op recept. Maar dat recept kun je natuurijk inwisselen in Duitsland. Die tegen 23 is de beste, beschermt tegen de meeste vormen en heeft ook de minste bijwerkingen. Ik heb trouwens geen enkele bijwerking gehad.
.
kataravrouw schreef:
17-03-2020 09:37
Omdat ik geen arts ben zou ik deze vraag niet mogen stellen?

Ik vroeg me dit gewoon af...ja zelfs met mn boerentrienenverstand. Ik hou er wel van om zelf ook een beetje na te denken.

Zelf nadenken is prima, maar je moet ook je beperkingen kennen. Mensen gaan overal en nergens op zoek naar "informatie" en komen zo tot de meest ongefundeerde conclusies. Daar waarschuw ik voor.
impala schreef:
17-03-2020 11:43
.


Er zijn vrijdag nog mensen naar Gran Canaria gegaan met TUI. Belachelijk.

Duizenden Nederlandse toeristen gestrand: ‘Volksverlakkerij, een drama’

,We kunnen geen kant op en mogen nu zelfs ons appartement niet meer verlaten. Help, we zitten gevangen!”, aldus de noodkreet van Robin Spies (34).Hij is afgelopen vrijdag met een vriendengroep van negen personen met TUI naar Gran Canaria gevlogen. ,,We zijn ondergebracht in een appartementencomplex in de populaire toeristenplaats Playa del Inglés. We hebben precies één dag van zon, strand, zwembad en uitgaan kunnen genieten. Zaterdag werd de noodtoestand in Spanje uitgeroepen en ’s avonds ging al alles op slot”, vertelt Spies.
De groep Hollanders heeft in het vakantiecomplex vijf appartementen geboekt. ,,We kunnen zelfs niet meer bij elkaar op bezoek. We mogen alleen even snel naar buiten voor medicijnen, dokter en noodzakelijke boodschappen. Ook restaurant, bar en zwembad zijn gesloten. Ik zit de hele dag op de bank niks te doen.”

Spies wil maar één ding en dat is wèg. ,,Liever vandaag dan morgen, maar TUI zegt dat er pas vrijdag een terugvlucht gaat. Intussen wordt hier gezegd dat het Spaanse luchtruim potdicht gaat. Wie zonder reden buiten wordt betrapt, riskeert honderden euro’s boete of celstraf. Nou ja, erger dan we nu moeten doormaken, kan haast niet.”

Spies is niet de enige die steen en been klaagt over de slechte informatievoorziening en onbereikbaarheid van reisorganisaties en ambassades. ,,Het is ook vreemd dat we vrijdag gewoon naar de Canarische Eilanden konden vertrekken. Ook zaterdag zijn er nog vliegtuigen met toeristen binnengekomen. En nu zitten we hier muurvast als varkens opgesloten zonder enige faciliteiten. We mogen van TUI nog vijf dagen van onze welverdiende vakantie genieten.”

TUI en alle andere reisorganisaties en vakantievliegers als Transavia laten weten er alles aan te doen om vastzittende toeristen zo snel mogelijk op te halen en naar huis te brengen. ,,Dat is echter door de chaos in veel bestemmingslanden en de enorme omvang van de repatriëringsoperatie logistiek niet eenvoudig”, aldus een woordvoerster.

Ook in Marokko is het nog steeds bar en boos, zegt Henk Blaauwendraat die met zijn vrouw in Marrakech op vakantie is, maar daar muurvast zit. ,,We zouden dinsdag terugvliegen, maar die vlucht heeft Transavia geannuleerd. We proberen nu zaterdag weg te komen, maar zeker is dat niet”, vertelt hij. Er is volgens hem nul informatie en niemand is bereikbaar. ,,We weten niks, we horen niks, er gebeurt niks. Extra vliegtuigen om ons weg te halen? Ik heb ze nog niet gezien. Volksverlakkerij. Alle toeristen hier worden zenuwachtiger. Een drama. Als er al online een vlucht beschikbaar komt, is er geen plaats meer. Alles is vol, vol, vol”, aldus Blaauwendraat.

Ook in Azië is het bar en boos voor Nederlandse reizigers. Backpacker Marloes Schipper trekt individueel door Vietnam. ,,Ik zat op een vlucht van Parijs naar Hanoi. Eén van die medepassagiers is besmet met het virus, bleek later. Dit hoorde ik zondagavond. Ik ben al een week in Vietnam en werd ineens gebeld door een medisch team. Ik moest mij laten testen. Binnen een uur waren ze er. Niemand sprak Engels.”

Maandag is Schipper opgehaald door mensen in pakken. ,,Ik kreeg een wolk desinfecterende spray over me heen en werd in een oude dependance van een ziekenhuis gedropt. Geen arts te bekennen, geen enkele verklaring en niemand geeft antwoord op vragen. De Nederlandse ambassade gebeld, die kan mij ook niet helpen, enige advies is instructies opvolgen.”
Toen werd Schipper boos en emotioneel. ,,Communicatie is amper mogelijk. Er is maandag bloed en speeksel afgenomen en een staafje diep in mijn neus gestopt, erg pijnlijk. Later deze week krijg ik waarschijnlijk de uitslag van de test. Ben ik negatief, dan moet ik toch een week in deze barak blijven. Is het positief, dan durf ik er helemaal niet aan te denken wat ze met me gaan doen”, vertelt ze aangedaan.

Schipper krijgt water, thee en twee maaltijden per dag, die voornamelijk bestaan uit appels en bananen. ,,Het is hier echt naar. Mijn bed is keihard en ik heb geen handdoek om me af te drogen. In de avond is er geen medische staf aanwezig. Ik vraag Nederland om hulp.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1766675 ... -een-drama
Tsja... ik zou niet zijn gegaan. De diffuse situatie van vorige week zou voor mij vallen onder 'nou, laat maar, jammer van het geld, maar ik blijf thuis'. Eigen verantwoordelijkheid wordt zwaar onderschat, zo zie je maar.

Ik weet niet in hoeverre je reisorganisaties iets kwalijk kunt nemen. Damned if you do, damned if you don't. Je kunt geen wonderen verachten als het luchtruim plots dicht gaat.
Nieuw topic want deze is alweer vol...coronavirus-covid-19/coronavirus-covid- ... ges/459185
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-03-2020 11:43
.


Er zijn vrijdag nog mensen naar Gran Canaria gegaan met TUI. Belachelijk.

Duizenden Nederlandse toeristen gestrand: ‘Volksverlakkerij, een drama’

,We kunnen geen kant op en mogen nu zelfs ons appartement niet meer verlaten. Help, we zitten gevangen!”, aldus de noodkreet van Robin Spies (34).Hij is afgelopen vrijdag met een vriendengroep van negen personen met TUI naar Gran Canaria gevlogen. ,,We zijn ondergebracht in een appartementencomplex in de populaire toeristenplaats Playa del Inglés. We hebben precies één dag van zon, strand, zwembad en uitgaan kunnen genieten. Zaterdag werd de noodtoestand in Spanje uitgeroepen en ’s avonds ging al alles op slot”, vertelt Spies.
De groep Hollanders heeft in het vakantiecomplex vijf appartementen geboekt. ,,We kunnen zelfs niet meer bij elkaar op bezoek. We mogen alleen even snel naar buiten voor medicijnen, dokter en noodzakelijke boodschappen. Ook restaurant, bar en zwembad zijn gesloten. Ik zit de hele dag op de bank niks te doen.”

Spies wil maar één ding en dat is wèg. ,,Liever vandaag dan morgen, maar TUI zegt dat er pas vrijdag een terugvlucht gaat. Intussen wordt hier gezegd dat het Spaanse luchtruim potdicht gaat. Wie zonder reden buiten wordt betrapt, riskeert honderden euro’s boete of celstraf. Nou ja, erger dan we nu moeten doormaken, kan haast niet.”

Spies is niet de enige die steen en been klaagt over de slechte informatievoorziening en onbereikbaarheid van reisorganisaties en ambassades. ,,Het is ook vreemd dat we vrijdag gewoon naar de Canarische Eilanden konden vertrekken. Ook zaterdag zijn er nog vliegtuigen met toeristen binnengekomen. En nu zitten we hier muurvast als varkens opgesloten zonder enige faciliteiten. We mogen van TUI nog vijf dagen van onze welverdiende vakantie genieten.”

TUI en alle andere reisorganisaties en vakantievliegers als Transavia laten weten er alles aan te doen om vastzittende toeristen zo snel mogelijk op te halen en naar huis te brengen. ,,Dat is echter door de chaos in veel bestemmingslanden en de enorme omvang van de repatriëringsoperatie logistiek niet eenvoudig”, aldus een woordvoerster.

Ook in Marokko is het nog steeds bar en boos, zegt Henk Blaauwendraat die met zijn vrouw in Marrakech op vakantie is, maar daar muurvast zit. ,,We zouden dinsdag terugvliegen, maar die vlucht heeft Transavia geannuleerd. We proberen nu zaterdag weg te komen, maar zeker is dat niet”, vertelt hij. Er is volgens hem nul informatie en niemand is bereikbaar. ,,We weten niks, we horen niks, er gebeurt niks. Extra vliegtuigen om ons weg te halen? Ik heb ze nog niet gezien. Volksverlakkerij. Alle toeristen hier worden zenuwachtiger. Een drama. Als er al online een vlucht beschikbaar komt, is er geen plaats meer. Alles is vol, vol, vol”, aldus Blaauwendraat.

Ook in Azië is het bar en boos voor Nederlandse reizigers. Backpacker Marloes Schipper trekt individueel door Vietnam. ,,Ik zat op een vlucht van Parijs naar Hanoi. Eén van die medepassagiers is besmet met het virus, bleek later. Dit hoorde ik zondagavond. Ik ben al een week in Vietnam en werd ineens gebeld door een medisch team. Ik moest mij laten testen. Binnen een uur waren ze er. Niemand sprak Engels.”

Maandag is Schipper opgehaald door mensen in pakken. ,,Ik kreeg een wolk desinfecterende spray over me heen en werd in een oude dependance van een ziekenhuis gedropt. Geen arts te bekennen, geen enkele verklaring en niemand geeft antwoord op vragen. De Nederlandse ambassade gebeld, die kan mij ook niet helpen, enige advies is instructies opvolgen.”
Toen werd Schipper boos en emotioneel. ,,Communicatie is amper mogelijk. Er is maandag bloed en speeksel afgenomen en een staafje diep in mijn neus gestopt, erg pijnlijk. Later deze week krijg ik waarschijnlijk de uitslag van de test. Ben ik negatief, dan moet ik toch een week in deze barak blijven. Is het positief, dan durf ik er helemaal niet aan te denken wat ze met me gaan doen”, vertelt ze aangedaan.

Schipper krijgt water, thee en twee maaltijden per dag, die voornamelijk bestaan uit appels en bananen. ,,Het is hier echt naar. Mijn bed is keihard en ik heb geen handdoek om me af te drogen. In de avond is er geen medische staf aanwezig. Ik vraag Nederland om hulp.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1766675 ... -een-drama
Heel kwalijk dat er in NOS fabels en feiten nog gezegd werd dat je gerust kon reizen afgelopen vrijdag notabene
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-03-2020 11:52
Niet iedereen zit bovenop informatie, of is in staat die op te zoeken, op te nemen en te verwerken.
Als mensen op eigen houtje gaan, heb je nog een punt.
Maar van reisorganisaties is het schandalig dat ze mensen daar nog heen hebben gebracht.
Nou als je afgelopen vrijdag nog besloot te gaan en dat het allemaal wel mee zou vallen, dan gaat dat verhaal van dat geen toiletpapier nodig hebben weer op.
Ben het met je eens dat TUI nog vloog hoor, maar wat RedBulletje ook al zegt; dit is gewoon van allebei de partijen vrij simpel.
eurus wijzigde dit bericht op 17-03-2020 11:56
3.30% gewijzigd
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-03-2020 11:52
Niet iedereen zit bovenop informatie, of is in staat die op te zoeken, op te nemen en te verwerken.
Als mensen op eigen houtje gaan, heb je nog een punt.
Maar van reisorganisaties is het schandalig dat ze mensen daar nog heen hebben gebracht.
je hebt zelf ook nog een verantwoordelijkheid en had er ook voor kunnen kiezen om niet te gaan
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
lihn schreef:
17-03-2020 11:53
@redbulletje , het hoeft dus niet op recept ?
Dan kan ik natuurlijk ook proberen om het in Duitsland te bestellen .
Ze hebben wel het vaccin besteld tegen 23 typen pneumokokken .
Ik woon tegen de grens aan van NRW waar gigantisch veel besmettingen zijn.
Ja ik heb een doktersrecept en die kan ik ook aan de andere kant van de grens inwisselen. Tenminste, daar ga ik vanuit. Doktersrecept is volgens mij wel vereist.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
17-03-2020 11:55
Tsja... ik zou niet zijn gegaan. De diffuse situatie van vorige week zou voor mij vallen onder 'nou, laat maar, jammer van het geld, maar ik blijf thuis'. Eigen verantwoordelijkheid wordt zwaar onderschat, zo zie je maar.

Ik weet niet in hoeverre je reisorganisaties iets kwalijk kunt nemen. Damned if you do, damned if you don't. Je kunt geen wonderen verachten als het luchtruim plots dicht gaat.
Reisorganisaties hebben mi wel degelijk een verantwoordelijkheid. Het zijn vaak ook niet de meest ontwikkelde mensen die een pakketreis boeken. Nogmaals: niet iedereen heeft een iq van boven de 100 en kan zelf goed info verwerken. Daar hamert Blankepit ook steeds op, en terecht.
Veel mensen kunnen het helemaal niet volgen en begrijpen wat er nu gebeurt.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven