Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Covid in de zorg

21-06-2020 11:36 377 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal.

Ik ben zelf werkzaam in een umc als verpleegkundige. Ik merk dat, nu de covid periode wat minder word en de reguliere zorg opstart ik meer tijd heb om na te denken wat er allemaal gebeurt is de afgelopen tijd. Ik moet zeggen... het doet me meer dan ik dacht.

Ik heb dit topic geopend met als reden dat er misschien meer zorgmedewerkers zijn die dit ook zo ervaren, hun hart willen luchten of tips hebben voor anderen.
Leven en laten leven :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ga hem ook halen de griep prik maar ik val binnen de doelgroep voor de griep prik
Alle reacties Link kopieren
Er is een brief van het ministerie naar Kuipers geschreven dat in december het maximum van 1350 IC-bedden niet genoeg zullen zijn als de reguliere zorg door moet gaan. Of we dat even willen gaan fixen, want er moeten meer IC-bedden komen met goede zorg.
Het plan was aangepast omdat we hebben geleerd van de opschaling en dat dit niet meer mogelijk is.
Elke opschaling heeft ten gevolge dat de capaciteit blijvend zal verlagen.
Nu maar hopen dat Kuipers de ballen heeft om te zeggen waar het op staat.
Maar daar heb ik mijn twijfels over. Het laat wel zien dat wij als zorgpersoneel alleen maar wegwerpartikelen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen roepen wat ze willen, als de vpk er niet zijn kunnen de bedden gewoon niet open. Zo simpel is het


Overigens is het bij ons in het zkhuis momenteel redelijk rustig
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
14-10-2021 20:09
Er is een brief van het ministerie naar Kuipers geschreven dat in december het maximum van 1350 IC-bedden niet genoeg zullen zijn als de reguliere zorg door moet gaan. Of we dat even willen gaan fixen, want er moeten meer IC-bedden komen met goede zorg.
Het plan was aangepast omdat we hebben geleerd van de opschaling en dat dit niet meer mogelijk is.
Elke opschaling heeft ten gevolge dat de capaciteit blijvend zal verlagen.
Nu maar hopen dat Kuipers de ballen heeft om te zeggen waar het op staat.
Maar daar heb ik mijn twijfels over. Het laat wel zien dat wij als zorgpersoneel alleen maar wegwerpartikelen zijn.

Wow Den haag heeft duidelijk geen idee wat dit met het personeel doet. Mijn mond valt letterlijk open.

Mag toch hopen dat Kuipers zn ballen nog heeft om er tegen in te gaan.
Alle reacties Link kopieren
https://verzorgdezorg.nl/brandbrief/

Uit deze brandbrief:
Na ruim twee jaar is er nauwelijks actie ondernomen om de zorg verder te ondersteunen, om de mensen in de zorg te behouden, op te leiden en nieuwe mensen aan te trekken. De recente afwijzing door de Tweede Kamer van de motie (nummer 1403) voor meer ic-capaciteit en meer intensivisten en ic-verpleegkundigen is daar een schrijnend voorbeeld van. Elk najaar heeft de zorg te kampen met een griepgolf, waarbij er een zwaar beroep op ons wordt gedaan. Zeker met de huidige vergrijzing en de afgenomen immuniteit tegen griepvirussen door langdurige afstandsmaatregelen moeten we klaar staan voor al die patiënten. Maar onze verpleegkundige capaciteit is nu niet meer afdoende om iedereen te helpen met alle gevolgen van dien.

We horen veel beter voor ons zorgpersoneel te zorgen en hen te ondersteunen in hun dagelijkse werk:

De arbeidsomstandigheden moeten worden verbeterd, waardoor werktevredenheid zal stijgen.
Betere digitalisering en scholing zijn noodzakelijk.
De top van de organisatie moet kleiner, zorgmedewerkers moeten minder vergaderen en meer doorgroeimogelijkheden krijgen, zowel qua persoonlijke/professionele ontwikkeling als in loon.
Bekijk de zorgzwaarte van een patiënt en kijk naar de lichamelijke belasting van met name oudere verpleegkundigen.
Laat de verpleegkundigen die we nu nog hebben niet zomaar vertrekken: bevraag de reden van hun vertrek en zorg ervoor dat ze willen blijven door hen tegemoet te komen. Bijvoorbeeld door voldoende compensatie van de nachtdiensten, zodat ze gezond blijven.
Laat verpleegkundigen zelf hun werkrooster inplannen, meer afgestemd op hun eigen gezinsleven.
Verplichte bijscholing hoort niet in vrije tijd plaats te vinden.
Betaal coassistenten naar rato, want zij zijn onze toekomstige artsen. Wat vaak wordt vergeten is dat zij tweeëneenhalf jaar onbetaald werken voor hun eigen opleiding. Daardoor hebben ze allemaal een forse studieschuld bij hun afstuderen.
Het is voor ons een pijnlijke vraag hoe het kan dat er nu per direct 5000 boa’s worden opgeleid om de QR-code te controleren, terwijl het zou gaan om een tijdelijke maatregel tot november? Dit is, in onze optiek, verspild gemeenschapsgeld dat aan de zorg besteed had moeten worden.

Het werken in de zorg is een roeping, een zorgvuldige taak om als medemensen voor elkaar te zorgen in onze samenleving. Werk dat gekoesterd dient te worden. Veel verpleegkundigen vertrekken nu en gaan buiten de zorg werken of gaan als zzp’ er aan de slag. Mensen verlaten de zorg omdat ze vastlopen in een spinnenweb van regels en zo steeds verder van hun primaire werk verwijderd raken. Hun kritiek en advies worden niet gehoord. Wij staan te springen om meer handen aan het bed. Waarom gaan we bijvoorbeeld verzorgenden niet opleiden om onze ic-verpleegkundigen te ondersteunen? Zij kunnen prima worden ingezet voor de verzorging van onze patiënten en zo onze verpleegkundigen ontlasten. Geef het zorgpersoneel structureel meer salaris en stuur hen niet weg met 1% opslag, die vervolgens doorberekend wordt in de verhoging van de zorgpremies. Daar kom je als kabinet niet mee weg, het is beschamend.
Alle reacties Link kopieren
Eens dat het heel belangrijk is om de zorg te verbeteren, met name wat betreft autonomie en waardering (in alle vormen).

Maar de zinsnede “ Het is voor ons een pijnlijke vraag hoe het kan dat er nu per direct 5000 boa’s worden opgeleid om de QR-code te controleren” komt uit de hoek van Baudet / de anti-covid vaccin beweging en is domweg onwaar. Het is zo dat de vakbond van BOA’s gezegd heeft dat er 2500-5000 extra BOA’s nodig zijn om de QR codes goed te kunnen controleren, niemand - behalve Baudet en de anti-covid vaccin roepers - zegt dat ze per direct dermate grote aantallen zouden opleiden. Het zou hetzelfde zijn als je als bijv Ernst Kuipers zegt “Om nu goede zorg te leveren en de achterstanden in te lopen zijn er 300 extra IC verpleegkundigen nodig” je daarvan maakt: “er worden nu per direct 300 extra IC verpleegkundigen opgeleid”. Met deze retoriek zou je dus het probleem beschreven in de brief acuut niet meer hebben.

Beetje jammer dus deze zin in deze op veel punten best zinnige brief en goed initiatief. Het riekt ook een beetje naar de simplistische ‘we kunnen de QR wel afschaffen en in plaats daarvan extra IC bedden regelen’ gedachte, terwijl je covid als het zich exponentieel verspreidt echt niet eronder krijgt met extra verpleegkundigen (want die groeien helaas niet exponentieel mee). Het gaat om een structureel probleem in de zorg, niet om een covid probleem.

Ook heb ik van IC verpleegkundigen op dit forum ook wel begrepen dat het werken met buddy’s zonder IC opleiding echt een noodgreep is en helemaal niet zo goed werkt. Aan iemand die niet alle ins en outs weet en die niet alle signalen van een patiënt precies kan plaatsen heb je op de IC niet heel veel. Klopt het een beetje wat ik zeg, mensen die op de IC werken? Of ervaart iedere IC verpleegkundige dit weer anders?

Ik heb verder enorm veel respect voor alle verpleegkundigen en andere zorgmedewerkers hier als ik jullie verhalen lees. Petje af en bedankt dat jullie het ondanks alles toch nog volhouden! Ik hoop dat er snel betere tijden komen.
nicole123 wijzigde dit bericht op 16-10-2021 21:25
1.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
15-10-2021 06:28
Wow Den haag heeft duidelijk geen idee wat dit met het personeel doet. Mijn mond valt letterlijk open.

Mag toch hopen dat Kuipers zn ballen nog heeft om er tegen in te gaan.
Je kunt je ook afvragen waarom er vanuit de zorgsector blijkbaar niet veel mensen de politiek in gaan om zorg hoger of beter op de agenda te krijgen. Zonder een goed draagvlak in het parlement wordt je niet gehoord. En het is niet zo gek dat mensen die niet in de branche werken of gewerkt hebben niet alle impact kunnen overzien. Dan kan je nog zoveel lobbyen maar is slechts informatie brengen en hopen dat het opgepakt wordt.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
15-10-2021 21:44
Eens dat het heel belangrijk is om de zorg te verbeteren, met name wat betreft autonomie en waardering (in alle vormen).

Maar de zinsnede “ Het is voor ons een pijnlijke vraag hoe het kan dat er nu per direct 5000 boa’s worden opgeleid om de QR-code te controleren” komt uit de hoek van Baudet / de anti-covid vaccin beweging en is domweg onwaar. Het is zo dat de vakbond van BOA’s gezegd heeft dat er 2500-5000 extra BOA’s nodig zijn om de QR codes goed te kunnen controleren, niemand - behalve Baudet en de anti-covid vaccin roepers - zegt dat ze per direct dermate grote aantallen zouden opleiden. Het zou hetzelfde zijn als je als bijv Ernst Kuipers zegt “Om nu goede zorg te leveren en de achterstanden in te lopen zijn er 300 extra IC verpleegkundigen nodig” je daarvan maakt: “er worden nu per direct 300 extra IC verpleegkundigen opgeleid”. Met deze retoriek zou je dus het probleem beschreven in de brief acuut niet meer hebben.

Beetje jammer dusdanig deze zin in deze op veel punten best zinnige brief en goed initiatief. Het riekt ook een beetje naar de simplistische ‘we kunnen de QR wel afschaffen en in plaats daarvan extra IC bedden regelen’ gedachte, terwijl je covid als het zich exponentieel verspreidt echt niet eronder krijgt met extra verpleegkundigen (want die groeien helaas niet exponentieel mee). Het gaat om een structureel probleem in de zorg, niet om een covid probleem.

Ook heb ik van IC verpleegkundigen op dit forum ook wel begrepen dat het werken met buddy’s zonder IC opleiding echt een noodgreep is en helemaal niet zo goed werkt. Aan iemand die niet alle ins en outs weet en die niet alle signalen van een patiënt precies kan plaatsen heb je op de IC niet heel veel. Klopt het een beetje wat ik zeg, mensen die op de IC werken? Of ervaart iedere IC verpleegkundige dit weer anders?

Ik heb verder enorm veel respect voor alle verpleegkundigen en andere zorgmedewerkers hier als ik jullie verhalen lees. Petje af en bedankt dat jullie het ondanks alles toch nog volhouden! Ik hoop dat er snel betere tijden komen.
Ik denk dat het verschilt. Bij ons werkte het niet goed. We hadden een plan om verpleegkundigen voor te bereiden om als buddy te werken op de IC, maar afdelingen vonden de verpleegkundigen met extra kennis fijn en stuurden onervaren mensen. Ook kwamen er steeds anderen in plaats van vaste buddy’s. Maar ik ken wel (kleinere) IC’s waar ze nu nog met vaste buddy’s werken. Daar zijn de IC-verpleegkundigen wel tevreden over.
absor schreef:
14-10-2021 23:39
Ze kunnen roepen wat ze willen, als de vpk er niet zijn kunnen de bedden gewoon niet open. Zo simpel is het


Overigens is het bij ons in het zkhuis momenteel redelijk rustig
Wij krijgen ze uit Zwolle .
Alle reacties Link kopieren
Zien jullie ook zo op tegen de winter…… ik heb nu herfstvakantie en echt geen idee hoe het is in mijn zkhuis maar zie er zo als een berg tegen op
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
20-10-2021 21:14
Zien jullie ook zo op tegen de winter…… ik heb nu herfstvakantie en echt geen idee hoe het is in mijn zkhuis maar zie er zo als een berg tegen op
Ja, waar ik werk al veel bewoners verkouden en getest en dat levert toch iedere keer weer stress op....

Niet alleen corona ze zijn bij ons ook bang voor andere uitbraken als griep of norro
Alle reacties Link kopieren
Wij zien er ook tegen op. we weten dat er dan meer patiënten gaan komen dan we aankunnen.
Ik vond Diederik wel duidelijk bij Op1. Er moeten keuze’s gemaakt gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
15-10-2021 21:44
Eens dat het heel belangrijk is om de zorg te verbeteren, met name wat betreft autonomie en waardering (in alle vormen).

Maar de zinsnede “ Het is voor ons een pijnlijke vraag hoe het kan dat er nu per direct 5000 boa’s worden opgeleid om de QR-code te controleren” komt uit de hoek van Baudet / de anti-covid vaccin beweging en is domweg onwaar. Het is zo dat de vakbond van BOA’s gezegd heeft dat er 2500-5000 extra BOA’s nodig zijn om de QR codes goed te kunnen controleren, niemand - behalve Baudet en de anti-covid vaccin roepers - zegt dat ze per direct dermate grote aantallen zouden opleiden. Het zou hetzelfde zijn als je als bijv Ernst Kuipers zegt “Om nu goede zorg te leveren en de achterstanden in te lopen zijn er 300 extra IC verpleegkundigen nodig” je daarvan maakt: “er worden nu per direct 300 extra IC verpleegkundigen opgeleid”. Met deze retoriek zou je dus het probleem beschreven in de brief acuut niet meer hebben.

Beetje jammer dus deze zin in deze op veel punten best zinnige brief en goed initiatief. Het riekt ook een beetje naar de simplistische ‘we kunnen de QR wel afschaffen en in plaats daarvan extra IC bedden regelen’ gedachte, terwijl je covid als het zich exponentieel verspreidt echt niet eronder krijgt met extra verpleegkundigen (want die groeien helaas niet exponentieel mee). Het gaat om een structureel probleem in de zorg, niet om een covid probleem.

Ook heb ik van IC verpleegkundigen op dit forum ook wel begrepen dat het werken met buddy’s zonder IC opleiding echt een noodgreep is en helemaal niet zo goed werkt. Aan iemand die niet alle ins en outs weet en die niet alle signalen van een patiënt precies kan plaatsen heb je op de IC niet heel veel. Klopt het een beetje wat ik zeg, mensen die op de IC werken? Of ervaart iedere IC verpleegkundige dit weer anders?

Ik heb verder enorm veel respect voor alle verpleegkundigen en andere zorgmedewerkers hier als ik jullie verhalen lees. Petje af en bedankt dat jullie het ondanks alles toch nog volhouden! Ik hoop dat er snel betere tijden komen.
Dit!
En het stukje waarom verzorgenden niet worden opgeleid tot IC-verpleegkundige. Misschien omdat er al te weinig verzorgenden zijn? De verzorgenden die er zijn, zijn broodnodig in de verpleeghuizen en de thuiszorg. En het een heel ander werk- en denkniveau is, dat gewoon niet voor iedereen is weggelegd. Je kan ook niet van elke metselaar een architect maken.


(En ik krijg een beetje jeuk van het woord 'roeping' als het over het vak van verpleegkundige gaat, maar dat is persoonlijk :eh: )
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
20-10-2021 21:14
Zien jullie ook zo op tegen de winter…… ik heb nu herfstvakantie en echt geen idee hoe het is in mijn zkhuis maar zie er zo als een berg tegen op
Ik werk in een verpleeghuis en ik ben vooral heel bang voor de maatregelen die wellicht weer aangescherpt moeten gaan worden. Weer meer ruzies met familieleden. En ik snap ze, echt, maar ik kan en wil niet over elke maatregel met iedereen in discussie gaan en ik ben geen politieagent.
Zieke bewoners kan ik handelen. Personeelstekort, ach, we werken al maanden niet anders. Nog een vaccinatieronde, geen probleem, regelen we. Maar nog een keer restricties in bezoek en activiteiten en zo, ik weet niet of ik dat nog een keer trek.
snowy2 schreef:
21-10-2021 14:08



(En ik krijg een beetje jeuk van het woord 'roeping' als het over het vak van verpleegkundige gaat, maar dat is persoonlijk :eh: )
+1.

Ik las net die brandbrief en belachelijk dat daarin het werk nog als roeping wordt weg gezet. Dit is niet de weg naar serieus genomen worden, als je het mij vraagt.

Wie riep er dan?
Alle reacties Link kopieren
Veel succes weer allemaal de komende tijd!! Kop dr veur (zo zeggen we dat hier in Groningen)
Leven en laten leven :)
Alle reacties Link kopieren
SEM72 schreef:
22-03-2021 16:42
Cliënten zijn wel Corona vrij binnen de hele stichting volgens mij. Dus die prik werkt wel!!
In de instelling waar ik werk ook geen uitbraken meer. Terwijl we tijdens de vorige golven altijd wel goede afspiegeling van de maatschappij waren. Golf was ook bij ons veel besmettingen. Maar nu dus niet dus lijkt idd dat de prikken werken
C
Alle reacties Link kopieren
In de instelling waar ik werk maar dan op een andere locatie zijn wel een aantal bewoners positief getest ondanks vaccinatie.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen uitbraken momenteel maar het ziekteverzuim is hoog, evenals de instroom van nieuwe cliënten. Daarnaast is wat er binnenkomt hoog-complex. Inmiddels een cliëntenstop . Dit betekent bv dat mensen niet in hun vertrouwde omgeving kunnen sterven. De kwaliteit van zorg is niet te garanderen. Er is doodleuk niet genoeg personeel.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons loopt het helaas weer flink op. Ik merk dat de hele situatie me enorm begint te frustreren.
Het enige wat ik lees is… we gaan ons niet aan de regeles houden want rutte heeft teveel bezuinigd in de zorg. Dat zal best wel maar daar hebben we nu geen reet aan… kom op mensen.
Bah… ben er echt helemaal klaar mee.
Leven en laten leven :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook erg benieuwd naar de nieuwe maatregelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet eerlijk zeggen dat het me allemaal niet meer zo uitmaakt. Een verharding, die ik ook bij mijn collega’s merk. De maatregelen komen toch te laat. We gaan sowieso in een k*tsituatie komen en het maakt me eigenlijk niet meer uit dat mensen geen zorg meer kunnen gaan krijgen. Dat is gewoon het gevolg van keuze’s die gemaakt zijn.
Het wordt tijd dat de zorgverleners vooral goed voor zichzelf blijven zorgen. Daar maak ik me dan wel zorgen over.
machientje schreef:
31-10-2021 17:27
Veel succes weer allemaal de komende tijd!! Kop dr veur (zo zeggen we dat hier in Groningen)
:-D
En ik ben er ook helemaal klaar mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de ambulante sector en er is zojuist een uitbraak onder personeel op 2 locaties waar de bron een cliënt was op 1 locatie en dit dus zover in korte tijd heeft weten te verspreiden. Ook onder gevaccineerden.

Ik heb mij vanmorgen ook laten testen hierdoor (en ik heb griep klachten en ik ben gevaccineerd)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven