Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Covid in de zorg

21-06-2020 11:36 377 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal.

Ik ben zelf werkzaam in een umc als verpleegkundige. Ik merk dat, nu de covid periode wat minder word en de reguliere zorg opstart ik meer tijd heb om na te denken wat er allemaal gebeurt is de afgelopen tijd. Ik moet zeggen... het doet me meer dan ik dacht.

Ik heb dit topic geopend met als reden dat er misschien meer zorgmedewerkers zijn die dit ook zo ervaren, hun hart willen luchten of tips hebben voor anderen.
Leven en laten leven :)
Alle reacties Link kopieren
machientje schreef:
31-10-2021 22:16
Bij ons loopt het helaas weer flink op. Ik merk dat de hele situatie me enorm begint te frustreren.
Het enige wat ik lees is… we gaan ons niet aan de regeles houden want rutte heeft teveel bezuinigd in de zorg. Dat zal best wel maar daar hebben we nu geen reet aan… kom op mensen.
Bah… ben er echt helemaal klaar mee.
Als die bezuinigingen niet waren gedaan was de zorgpremie nog verder opgelopen en had men daar weer over geklaagd.
En ja, ik vind ook dat er veel bezuinigd is. Maar ik realiseer me ook dat het geen makkelijke kwestie is. Ik neem Rutte etc. Niets kwalijk. Sterker nog, tegen een pandemie is geen enkel zorgstelsel bestand.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
01-11-2021 08:50
Ik moet eerlijk zeggen dat het me allemaal niet meer zo uitmaakt. Een verharding, die ik ook bij mijn collega’s merk. De maatregelen komen toch te laat. We gaan sowieso in een k*tsituatie komen en het maakt me eigenlijk niet meer uit dat mensen geen zorg meer kunnen gaan krijgen. Dat is gewoon het gevolg van keuze’s die gemaakt zijn.
Het wordt tijd dat de zorgverleners vooral goed voor zichzelf blijven zorgen. Daar maak ik me dan wel zorgen over.
Helemaal terecht. Vooral voor jezelf blijven zorgen.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
01-11-2021 11:30
Als die bezuinigingen niet waren gedaan was de zorgpremie nog verder opgelopen en had men daar weer over geklaagd.
En ja, ik vind ook dat er veel bezuinigd is. Maar ik realiseer me ook dat het geen makkelijke kwestie is. Ik neem Rutte etc. Niets kwalijk. Sterker nog, tegen een pandemie is geen enkel zorgstelsel bestand.
Helemaal mee eens.

Mensen die daar maar over blijven zemelen hebben gewoon geen argumenten meer.
Leven en laten leven :)
Alle reacties Link kopieren
machientje schreef:
01-11-2021 16:15
Helemaal mee eens.

Mensen die daar maar over blijven zemelen hebben gewoon geen argumenten meer.
Is hetzelfde als bij overbevissing te zeggen: er is geen overbevissing er is gewoon niet genoeg vis in de zee.
mick87 schreef:
01-11-2021 11:30
Als die bezuinigingen niet waren gedaan was de zorgpremie nog verder opgelopen en had men daar weer over geklaagd.
En ja, ik vind ook dat er veel bezuinigd is. Maar ik realiseer me ook dat het geen makkelijke kwestie is. Ik neem Rutte etc. Niets kwalijk. Sterker nog, tegen een pandemie is geen enkel zorgstelsel bestand.
Het gaat niet alleen maar op de pandemie
er zijn 75000 openstaande vacatures en en hoog ziekte verzuim
Alle reacties Link kopieren
De mondkapjes plicht is er weer. Ik laat het over mij heen komen.
De bewoners vinden het vreselijk om weer tegen die dingen aan te moeten kijken.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
01-11-2021 11:30
Als die bezuinigingen niet waren gedaan was de zorgpremie nog verder opgelopen en had men daar weer over geklaagd.
En ja, ik vind ook dat er veel bezuinigd is. Maar ik realiseer me ook dat het geen makkelijke kwestie is. Ik neem Rutte etc. Niets kwalijk. Sterker nog, tegen een pandemie is geen enkel zorgstelsel bestand.
En er is helemaal niet bezuinigd. Jaar in, jaar uit zijn de zorguitgaven gestegen. En het deel dat door de overheid uit de algemene middelen wordt betaald is sneller gestegen dan de zorgpremie (die uiteindelijk maar voor een kwart van alle zorgkosten staat, driekwart wordt door de overheid betaald). Ik heb geen idee vandaan waar het fabeltje van die bezuinigingen vandaan komt. Het is allemaal objectief te controleren door de begrotingen en uitgaven van de overheid er op na te slaan.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
03-11-2021 23:16
En er is helemaal niet bezuinigd. Jaar in, jaar uit zijn de zorguitgaven gestegen. En het deel dat door de overheid uit de algemene middelen wordt betaald is sneller gestegen dan de zorgpremie (die uiteindelijk maar voor een kwart van alle zorgkosten staat, driekwart wordt door de overheid betaald). Ik heb geen idee vandaan waar het fabeltje van die bezuinigingen vandaan komt. Het is allemaal objectief te controleren door de begrotingen en uitgaven van de overheid er op na te slaan.
Waar het fabeltje vandaan komt is dat de hoeveelheid ziekenhuisbedden wel echt verminderd is in de afgelopen decennia. Grafiekjes daarvan worden lustig verspreid door bijv. Maurice de Hond en anti-covid-vaccin aanhangers. Wat ze echter bewust of onbewust vergeten erbij te vermelden is dat ook de gemiddelde ligduur in diezelfde jaren enorm is afgenomen. De hoeveelheid bedden is niet verminderd om te bezuinigen, maar vooral omdat ze leeg stonden. Mensen lagen vroeger met een heupoperatie weken in het ziekenhuis, nu nog maar 1-2 dagen. Het is daarom een heel valse voorstelling van zaken door alleen maar naar de beddencapaciteit te kijken en niet naar de combinatie van vraag en aanbod, van capaciteit en ligduur.

Wat wel waar is is dat men in de ziekenhuizen steeds efficiënter is gaan werken, omdat we met z'n allen besloten hebben dat we niet veel meer zorgpremie willen betalen. We willen als bevolking (als achterban van de partijen in de tweede kamer) het maximale voor de minimale kosten. Als de premie 3-4 euro stijgt gaan de meeste partijen steigeren. Er is er niet één die ooit een flinke verhoging heeft durven voorstellen, want dan is het land te klein. Als een peperduur medicijn niet vergoed dreigt te worden, wachtlijsten lang zijn of mensen hebben geen eigen keuze meer naar welke zorgverlener ze gaan dan zijn ook de rapen gaar. Het enige wat de zorg vervolgens kan doen is op het randje gaan zitten en er zoveel mogelijk uit persen. De verpleegkundigen onder druk zetten om maar te schikken als roosters vervelend zijn of ze het werk van uitvallende collega's op moeten knappen, weinig marge aanhouden in bedden en personeel. Maar daar waren we allemaal zelf bij, dat dit gebeurde. Hebben degenen die nu klagen over het 'uitkleden van de zorg' 10 jaar geleden op het Malieveld gestaan om te eisen dat de zorgpremies meer omhoog zouden gaan? Ik denk het niet.
Alle reacties Link kopieren
ik word ook heel moe van de schuld geven aan de regering '; dat de bezuinigingen de schuld zijn van de personeelstekorten in de zorg...
en het dan als excuus gebruiken om je niet te laten vaccineren of je niet aan de maatregelen houden

ik ga komende week weer uithelpen op de cohort, en ben heel benieuwd wat ik aantref. Ik weet gevaccineerde ouderen met onderliggend lijden, maar ben ook benieuwd of en hoeveel ongevaccineerden er liggen, en wat dat met mij zal doen...
ik ben nl de hele situatie spuugzat en moet mezelf weer opladen om zorg te gaan geven, maar ja, dat geldt voor ons allemaal
Alle reacties Link kopieren
Succes florence op cohort

Hier en ik klop het gelijk af word er soms getest maar tot op heden negatief.
Ze willen in december de bewoners de booster gaan geven. Als het aan de bewoners ligt word de booster vandaag nog gezet.

Bij ons gaat nu wel een hardnekkig verkoudheid virus rond. En daar worden de bewoners ook goed ziek van. Dit virus gaat ook onder het personeel de ronde.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de gehandicaptenzorg in de nacht, op 1 woning is weer corona. Daar werken we dus weer in volledige bepakking. Zo geen zin meer in maar ja
Alle reacties Link kopieren
Onvoorstelbaar, wij moeten weer opschalen omdat in het zuiden van het land de ziekenhuizen de druk niet aan kunnen en ondertussen hoor je hoe allerlei carnavalsvieringen wel door mogen gaan..
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook niet dat carnaval gewoon door mag gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de zorg. Mondkapjesplicht is er weer vandaag. Maar geen enkele collega draagt hem. Schiet op zo
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
06-11-2021 14:33
Ik werk in de zorg. Mondkapjesplicht is er weer vandaag. Maar geen enkele collega draagt hem. Schiet op zo
hier snap ik dus niks van...wij hebben hem nauwelijks afgehad, vind het ook geen enkel punt
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
06-11-2021 14:31
Ik snap ook niet dat carnaval gewoon door mag gaan.
snap ik, maar geldt ook voor voetbalwedstrijden, festivals, concerten e.d.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
06-11-2021 14:33
Ik werk in de zorg. Mondkapjesplicht is er weer vandaag. Maar geen enkele collega draagt hem. Schiet op zo
Bij ons is er een extra bericht van uit werkgever gekomen met de nieuwe regels o.s die mondkapjes plicht.
mick87 schreef:
06-11-2021 14:33
Ik werk in de zorg. Mondkapjesplicht is er weer vandaag. Maar geen enkele collega draagt hem. Schiet op zo
Onbegrijpelijk. Ik werk in een huisartsenpraktijk. Wij hebben, ook toen dat niet meer hoefde, continu mondkapjes gedragen, online vergaderd en met 1,5 m afstand geluncht met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Wel fijn dat ze de boosters voor de ouderen eerder willen geven.
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
13-11-2021 06:54
Wel fijn dat ze de boosters voor de ouderen eerder willen geven.
Ja absoluut!
Wij zijn volgende week ook aan de beurt!! Jullie ook?
Leven en laten leven :)
Alle reacties Link kopieren
Yes mijn afspraak staat gepland
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog geen bericht gehad over de booster.
Maar hier zijn ook alle prik locaties weg en moet minimaal 1 uur reizen met het ov voor een prik.

Bewoners hebben gaan over iets meer dan 1 week de booster krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen maandag informatie over de booster voor het personeel.
Voor de rest gaat het slecht in ons ziekenhuis. Alle niet spoed zorg is gestopt, dus alleen nog ingrepen die echt binnen 6 weken moeten worden gebeuren. En ook sturen we zoveel mogelijk mensen die opgenomen moeten worden via de SEH door naar andere centra. Het huis is overvol. Met name door gebrek aan personeel. Op mijn afdeling ligt het ziekteverzuim op 15%.
Alle reacties Link kopieren
Drama is het!
Bij ons gaat het ook echt de verkeerde kant op.
De opschaling van covid zorg gaat te snel…
Mensen mensen.. waar eindigt dit…
Moedeloos wordt ik ervan
Leven en laten leven :)
Alle reacties Link kopieren
Ook bij ons is het prut. Bij ons alleen nog acuut en hoog urgent wat binnen 3 weken moet. Zelfs bij oncologie wordt gekeken welke tumor nu moet en welke kan wachten.
Bij borstkanker wel borstamputatie maar voor de reconstructie moet je maar in de lente terug komen.
Ziekteverzuim op sommige afdelingen 25%.

Ik zie het echt heel somber in, wordt er ook echt somber van en heb vannacht ook weer 2,5 uur liggen piekeren. Wat niet helpt maar ik kon niet in slaap komen. :cry:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven