Coronavirus COVID-19 alle pijlers

crematie /uitvaart in Corona tijd

06-04-2020 09:25 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag er nog geen topic over anders graag een linkje.
Ik heb deze week helaas een crematie , we zijn aan het regelen ,er mogen er 30 mensen komen in het crematorium incl. degene die de dienst voorgaat . Uiteraard geen koffietafel of persoonlijk condoleren .
Dit is niet het afscheid wat die persoon verdiende , nu hebben we het erover gehad om als de corona periode achter de rug is alsnog een herdenkingsdienst te doen ,zijn er mensen die in hetzelfde schuitje zitten en wat doen jullie ? Wij kunnen als familie nèt allemaal erbij zijn . Ik weet dat er mensen zijn die met eigen gezin meer dan 30 mensen tellen ( kinderen ,partner ,kleinkinderen ,achterkleinkinderen bv) Dat is ook onmenselijk ..dus wat dat betreft hebben we dan nog "geluk"
Er is voor een aantal mensen de gelegenheid om de dienst online mee te kijken . Maar het is toch anders dan er echt bij kunnen zijn. Over een poos de dienst houden is misschien ook weer raar en dan is het misschien ook druk met mensen die hetzelfde denken . Helaas zelf ook al 2 crematiediensten moeten laten schieten door dezelfde regels bij een zijn we langs de route gaan staan richting crematorium , op afstand van elkaar met een bloem en de ander gewoon niks anders dan een kaart kunnen sturen. Dat voelde zo rot maar ja het was niet anders .En nu staan we in dezelfde situatie .
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Ik heb mijn moeder een paar weken terug vertelt dat mocht er een familielid omvallen we NIET naar de uitvaart/crematie gaan. Ook 30 man brengt veel te veel risico met zich mee.

Zelf zou ik in mijn eentje mijn moeder laten cremeren en wel aandacht steken in een mooie gedenkwaardige kaart voor de belanghebbenden. En na de coronatijd een kerkdienst met 'n borrel na zonder dat daar de dure uitvaartzorg tussen hoeft te zitten.
Bij ons is het opgenomen, we doen geen herdenkingsdienst. Ik denk dat het dan wat op een familiereunie gaat lijken.
Maar dat is persoonlijk. Bij een afscheid moet je doen wat bij jullie past, als dat een herdenking is dan is het goed toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook een begrafenis in de familie niet bij kunnen wonen door deze situatie, en de videoverbinding werkte helaas niet. Het is rot, maar het is inderdaad niet anders.

Wij kiezen niet voor een herdenking. Veel mensen willen straks van alles gaan inhalen, maar dat geeft dus ook heel veel sociale verplichtingen (verjaardagen, bruiloften, uitvaarten, zakelijke bijeenkomsten, enz) voor iedereen.

Wij hebben gekozen voor een digitaal kaarsje en de gelegenheid om een persoonlijke boodschap of anekdote online achter te laten. Op die manier kunnen mensen op een zelfgekozen moment en manier herdenken.
Veel sterkte Byrma trouwens :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Ja, hier twee weken geleden een heel kleine begrafenis gehad (ca. 14 personen). Zelfs naaste familieleden konden er niet bij zijn omdat zij in het buitenland wonen. Ze willen natuurlijk graag naar het graf komen zodra vliegen weer mogelijk is. Het idee is ook om een groot "feest" ter nagedachtenis aan de overledene te geven, wellicht in de herfst? Hij had heel veel vrienden en ik denk dat die graag nog zo goed mogelijk "in stijl" afscheid zouden willen nemen.

Ik denk dat, als je je er eenmaal overheen zet dat de begrafenis niet is zoals de overledene en de nabestaanden het hadden gewild, je best op een later tijdstip een alternatieve viering kunt bedenken die wél recht doet aan hem/haar en de wensen van de naasten. We kunnen allemaal niks doen aan deze rotte omstandigheden. Dit "weet" de overledene ook. Sterkte! :hug:
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het open laten, kijk of er straks behoefte is bij nabestaanden voor een herdenkingsdienst. nu kun je denken dat jij die behoefte wel hebt, maar over 3 maanden kan dat zomaar helemaal anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden is onze zoon levenloos geboren. Mijn moeder lag toen in het ziekenhuis. Omdat het allemaal zo onverwachts was (na 41 weken zwangerschap) en door andere omstandigheden, waren alleen mijn vriend en ik bij de crematie. Na 6 weken hebben we thuis gevierd dat we ouders zijn geworden en gerouwd om het verlies van onze zoon. Het was zomer, mooi weer. We hebben toen beschuit met muisjes gegeten, hem herdacht en daarna de bbq aangezet. Dit paste beter bij ons dan in een crematorium met een bakje koffie en een plak cake.

Na al die jaren ben ik nog steeds heel blij dat we het zo hebben gedaan.

Je kan echt de herdenking doen wanneer het jullie het beste uitkomt met de mensen die je erbij wilt hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dahlia74 schreef:
06-04-2020 09:39
Ik zou het open laten, kijk of er straks behoefte is bij nabestaanden voor een herdenkingsdienst. nu kun je denken dat jij die behoefte wel hebt, maar over 3 maanden kan dat zomaar helemaal anders zijn.
Dit ja, je zou het bijv. ook over een jaar kunnen herdenken.
De begrafenis van mijn moeder zal in besloten kring zijn met alleen de kinderen, haar man/onze vader en mijn moeder haar ouders en zussen. Helaas zal ik er niet bij aanwezig zijn, omdat ik in het buitenland woonachtig ben. Wel gaat de uitvaartorganisatie proberen een videoverbinding te regelen, mocht dit niet lukken dan is het helaas niet anders. Over de vraag of er een herdenking komt over een tijdje hebben wij nog niet over nagedacht.
anoniem_327839 wijzigde dit bericht op 06-04-2020 10:05
4.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zeer recent een online uitvaart bijgewoond. Dat was vooral om een dierbare te steunen. Ik heb er geen woorden voor hoe mensonterend het is, om niet om een 'normale' manier afscheid te kunnen nemen. Het is niet anders, we kunnen er allemaal niets tegen of aan doen, maar het is bikkelhard.


Ik heb diep, diep respect voor iedereen die dit momenteel moet meemaken. En zeker ook voor de mensen die het moeten regelen, zoals de uitvaartmedewerkers.
Ahhh sterkte Philae met het verlies van je moeder. Heel lastig lijkt me dat in de huidige periode.

Ook Byrma, wat heftig, eigenlijk 3 overlijdens in korte tijd, en nu eentje heel dicht bij je, als je bezig bent met de uitvaart.

Wij hebben in de familie er ook 1 gehad, en afgesproken, dat we na dit hele gebeuren, met zn allen op een heel mooi groot zeilschip een soort van familieweekend gaan houden, en een moment nemen om stil te staan bij het overlijden van die persoon, tijdens het uitstrooien, hij was een zeeman.

Een echte "afscheidsdienst" bij de urn is wel besproken bij ons, maar niet voor gekozen. Puur omdat het ongemakkelijk voelde, en een uitvaart soms echt een beetje een verplichting is, en we graag het leven met zn allen wilde vieren zoals hij ook altijd heeft gedaan, en er dus een mooi liefdevol en warm samenkomen van wilde maken.

Ik was zelf niet aanwezig bij de uitvaart, maar via skype bijgewoond, vanwege de risicogroep waarin ik mij bevind. Het is een sobere dienst geweest, met 3 speeches (1 gedicht + 1 levensverhaal + boodschap voor in het hiernamaals) en 4 muzieknummers.
PhiIae schreef:
06-04-2020 10:04
De begrafenis van mijn moeder zal in besloten kring zijn met alleen de kinderen, haar man/onze vader en mijn moeder haar ouders en zussen. Helaas zal ik er niet bij aanwezig zijn, omdat ik in het buitenland woonachtig ben. Wel gaat de uitvaartorganisatie proberen een videoverbinding te regelen, mocht dit niet lukken dan is het helaas niet anders. Over de vraag of er een herdenking komt over een tijdje hebben wij nog niet over nagedacht.
Wat enorm heftig voor je dat je er niet bij kon zijn om afscheid te nemen :hug:
mienbillekesjeuken schreef:
06-04-2020 10:04
Ik heb zeer recent een online uitvaart bijgewoond. Dat was vooral om een dierbare te steunen. Ik heb er geen woorden voor hoe mensonterend het is, om niet om een 'normale' manier afscheid te kunnen nemen. Het is niet anders, we kunnen er allemaal niets tegen of aan doen, maar het is bikkelhard.


Ik heb diep, diep respect voor iedereen die dit momenteel moet meemaken. En zeker ook voor de mensen die het moeten regelen, zoals de uitvaartmedewerkers.
Wat ik heel mooi vond was dat de uitvaartondernemer deed alsof er een grote groep mensen zat, ze werden genoemd en gegroet omdat het werd opgenomen.

De opname is opgeslagen op een USB zodat belangrijke anderen het kunnen zien. Bijvoorbeeld voor de zussen van mijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
Wie willen er echt naar de begrafenis?
Als een oom of tante van mijn overlijdt, zullen hun broers en zussen erheen willen, maar ik heb daar geen grote behoefte aan (ik ga gewoonlijk wel, kleine moeite, voor mij is het gezellig) dus in deze tijd zou ik wegblijven.

En ik heb ook niet echt gerouwd toen mijn opa overleed (toen was ik 10).
Ik vond hem best leuk, maar we kwamen niet heel vaak langs.

Kleinkinderen, schoondochters/schoonzonen, willen die echt komen?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie en iedereen die hetzelfde meemaakt nu , ook sterkte gewenst . Als je er zelf niet bij kan zijn is het helemaal verdrietig . :hug:



Ik ga er over brainstormen met de rest . Het werd al aangegeven dat er meer mensen zijn die zeggen we kijken later evt voor nog een herdenking, het is dan toch anders lijkt me .We weten het nu ook niet hoe we er dan tegenaan kijken en wie weet hoe lang het nog duurt voor het kan .
De live stream is nu eigenlijk de enige optie voor anderen "om er bij te zijn " en dan eerbetoon langs de straat richting het crematorium mensen zijn geneigd toch bij elkaar te gaan staan dacht ik eerst maar bij de crematie waar ik zelf alleen langs de route kon staan stonden mensen echt van elkaar af en ook daarna
geen samenscholing dat ging eigenlijk wel goed . Ik lees de reacties gewoon nog die komen ,bedankt alvast voor jullie reacties.


@haarklover dat ligt aan de band die je hebt met iemand .het kan dat je een betere band hebt met een vriend of buur dan met je eigen broer of vader .In mijn familie komen zeker de kleinkinderen en schoondochters en zonen . Iedereen gaat liever naar een bruiloft natuurlijk dan dit maar ze willen zeker graag komen om de laatste eer te bewijzen en gewoon samen er te zijn en afscheid te nemen .
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
haarklover schreef:
06-04-2020 10:53
Wie willen er echt naar de begrafenis?
Als een oom of tante van mijn overlijdt, zullen hun broers en zussen erheen willen, maar ik heb daar geen grote behoefte aan (ik ga gewoonlijk wel, kleine moeite, voor mij is het gezellig) dus in deze tijd zou ik wegblijven.

En ik heb ook niet echt gerouwd toen mijn opa overleed (toen was ik 10).
Ik vond hem best leuk, maar we kwamen niet heel vaak langs.

Kleinkinderen, schoondochters/schoonzonen, willen die echt komen?
Mijn moeder was erg geliefd en kleinkinderen en schoonfamilie waren heel erg op haar gesteld. Dus ja, zij horen erbij en wilden erbij zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jee Philae wat heftig dat je er niet bij kan zijn! Mijn vader (80+, risicogroep) vertelde me dit weekend al dat hij niet wil dat ik uit het buitenland overkom mocht het fout gaan. De kans is groot dat ik er hier niet meer binnenkom, maar %&"$÷' het lijkt me ook voor mijn moeder wel heel erg als wij er niet bij kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
06-04-2020 10:53
Wie willen er echt naar de begrafenis?
Als een oom of tante van mijn overlijdt, zullen hun broers en zussen erheen willen, maar ik heb daar geen grote behoefte aan (ik ga gewoonlijk wel, kleine moeite, voor mij is het gezellig) dus in deze tijd zou ik wegblijven.

En ik heb ook niet echt gerouwd toen mijn opa overleed (toen was ik 10).
Ik vond hem best leuk, maar we kwamen niet heel vaak langs.

Kleinkinderen, schoondochters/schoonzonen, willen die echt komen?
Ik hoop het in deze tijd niet mee te maken... maar als er een dierbare overlijdt wil ik "graag" naar zijn/haar uitvaart.
Als steun voor de achterblijvers, voor een stukje gevoel voor mezelf, om nog afscheid te kunnen nemen van een belangrijke persoon in mijn leven...
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Byrma!

Over een tijdje een herdenkingsdienst houden is best een mooi idee. Misschien in de zomer in de tuin in een wat lossere sfeer, heb ik weleens gehad bij een oom. Bij de uitvaart was alleen zijn vrouw aanwezig en hun twee kinderen, maar de herdenking (of zoals tante het noemde: 'de viering van zijn leven') was juist groots met wel 150 mensen ongeveer.

Philae ook sterkte gewenst!
Alle reacties Link kopieren
Ik las van de week een mooie. Hadden en de afstand tussen mensen werd zo gewaarborgd.

Veel sterkte TO. Een samenzijn om nog gezamenlijk herinneringen uit te wisselen kan altijd nog.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
06-04-2020 11:28
Mijn moeder was erg geliefd en kleinkinderen en schoonfamilie waren heel erg op haar gesteld. Dus ja, zij horen erbij en wilden erbij zijn.
In deze tijd zal er dan nu toch een keuze gemaakt moeten worden.
Ik kan me ook niet voorstellen dat daar dan een ding v an gemaakt wordt
Frankly my dear, I don"t give a damn
Yraatje schreef:
06-04-2020 11:50
Ik hoop het in deze tijd niet mee te maken... maar als er een dierbare overlijdt wil ik "graag" naar zijn/haar uitvaart.
Als steun voor de achterblijvers, voor een stukje gevoel voor mezelf, om nog afscheid te kunnen nemen van een belangrijke persoon in mijn leven...
De overledene merkt daar niets meer van. Beter heb je gedurende zijn/haar leven veel persoonlijk contact met elkaar gehad.
haarklover schreef:
06-04-2020 10:53
Wie willen er echt naar de begrafenis?
Als een oom of tante van mijn overlijdt, zullen hun broers en zussen erheen willen, maar ik heb daar geen grote behoefte aan (ik ga gewoonlijk wel, kleine moeite, voor mij is het gezellig) dus in deze tijd zou ik wegblijven.

En ik heb ook niet echt gerouwd toen mijn opa overleed (toen was ik 10).
Ik vond hem best leuk, maar we kwamen niet heel vaak langs.

Kleinkinderen, schoondochters/schoonzonen, willen die echt komen?
Uh ja reken maar dat mijn man en kinderen er bij willen zijn mocht mijn moeder onverhoopt overlijden . Mijn kinderen zijn volwassen komen nog wekelijks bij mijn moeder ( nu niet ) en mijn man heeft ook een goede band met mijn moeder . Dus mocht er een keus gemaakt moeten worden dan eerst eigen gezin van mijn moeder daarna haar familie/ schoonfamilie
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de crematie van mijn vader afgelopen weekend mooi, maar ook naar.
Door de beperking op genodigden maak je toch andere keuzes. Je kiest mensen aan wie je steun hebt. Maar door de afstand die er is, is die steun er niet op de manier die je normaal ervaart.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven