Coronavirus COVID-19 alle pijlers

De EMA is eruit.

07-04-2021 16:05 300 berichten
Er bestaat inderdaad een verband tussen het coronavaccin van AstraZeneca en de zeldzame combinatie van bloedstolsels (trombose) en een laag aantal bloedplaatjes (trombocytopenie). Dit zegt Marco Cavaleri, hoofd vaccinatiestrategie van het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA), dinsdag in Italiaanse media.

De zeldzame combinatie van klachten “onder jonge gevaccineerden komt vaker voor dan we zouden verwachten. Dat moeten we zeggen”.


Goed. Je hoeft dus ook niet meer blindelings te vertrouwen op de goedkeuring van EMA.
moeras schreef:
09-04-2021 21:39
Ik heb niks met Willem Engel, heb geen hoge pet van hem op.

Ik heb gewoon mijn twijfels over vaccineren, en dat mag.
Snap je nou waarom ik vind dat je zit te suggereren dat je mensen die zich wel laten inenten schapen zijn?
Vervelend he, als dat over je gezegd wordt.
Dus bij deze, ik vind die gene die zich laten vaccineren geen makke schaapjes.

Wel blijf ik twijfels houden over het wel/niet vaccineren.
-Darkside- schreef:
09-04-2021 21:42
Snap je nou waarom ik vind dat je zit te suggereren dat je mensen die zich wel laten inenten schapen zijn?
Vervelend he, als dat over je gezegd wordt.
Ja, was niet netjes van mij.

Maar hier word ook wel degelijk gesuggereerd dat ik een wappie ben, niet door jou maar wel door iemand anders. En sinds wanneer denken we alleen maar in wappie vs mak schaapje?

Iemand kan toch zijn bedenkingen hebben? En iemand kan toch gewoon denken dat vaccineren ok is?
moeras schreef:
09-04-2021 21:46
Ja, was niet netjes van mij.

Maar hier word ook wel degelijk gesuggereerd dat ik een wappie ben, niet door jou maar wel door iemand anders. En sinds wanneer denken we alleen maar in wappie vs mak schaapje?

Iemand kan toch zijn bedenkingen hebben? En iemand kan toch gewoon denken dat vaccineren ok is?
Ja dat mag ook, maar er mag ook over gediscussieerd worden en sommigen hebben er verdomd veel moeite mee.
Ik neem mijn besluiten trouwens op basis van ratio en niet op basis van vage gevoelens of anti-overheidsentimenten.
Kijk eens naar Brazilië, daar zie je live de gevolgen van een overheid die covid ontkent en maatregelen en vaccins niet nodig vindt.
moeras schreef:
09-04-2021 21:42

Wel blijf ik twijfels houden over het wel/niet vaccineren.

Duidelijk hoor. Maar het hier 10 keer herhalen helpt hoe?
moeras schreef:
09-04-2021 21:34
Ik heb gezegd zelf geen mak schaapje te willen zijn. Ik heb niet gezegd dat ik andere een mak schaapje vind als hij/zij zich wel wil laten vaccineren.

Kolere wat een gedraaikont.

Ik kap ermee. Doei en succes ermee voor wie nog volhoudt.
-Darkside- schreef:
09-04-2021 21:51
Ja dat mag ook, maar er mag ook over gediscussieerd worden en sommigen hebben er verdomd veel moeite mee.
Ik neem mijn besluiten trouwens op basis van ratio en niet op basis van vage gevoelens of anti-overheidsentimenten.
Kijk eens naar Brazilië, daar zie je live de gevolgen van een overheid die covid ontkent en maatregelen en vaccins niet nodig vindt.
Ja Brazilië is absoluut een voorbeeld hoe het niet moet.

Ik ben ook niet tegen de overheidsmaatregelen rondom covid, ik hou me er gewoon aan.
PoezzinBoots schreef:
09-04-2021 21:54
Kolere wat een gedraaikont.

Ik kap ermee. Doei en succes ermee voor wie nog volhoudt.
Prima, jij zegt gelukkig nooit eens iets verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
moeras schreef:
09-04-2021 21:55
Ja Brazilië is absoluut een voorbeeld hoe het niet moet.
Hoe vind je dan wel dat het zou moeten wat betreft vaccineren en uit deze crisis komen? Toch de Nederlandse manier? Vat ik het goed samen dat jij denkt dat het vaccineren zoals we nu in Nederland doen in principe goed en helpend is, maar dat je het voor jou persoonlijk gevoelsmatig nog net niet goed genoeg aandurft?
nicole123 schreef:
09-04-2021 22:03
Hoe vind je dan wel dat het zou moeten wat betreft vaccineren en uit deze crisis komen? Toch de Nederlandse manier? Vat ik het goed samen dat jij denkt dat het vaccineren zoals we nu in Nederland doen in principe goed en helpend is, maar dat je het voor jou persoonlijk gevoelsmatig nog net niet goed genoeg aandurft?
Ja klopt, ik vind de regering het gewoon prima doen. Ik vind vaccineren ook gewoon prima maar ik vind dat ik zelf een keuze moet kunnen hebben welk vaccin ik wil.
Daardoor heb ik twijfels over of ik me dan wel wil laten vaccineren, ik wil graag de regie in eigen handen hebben. Klinkt wellicht stom.
Ik ben ook totaal niet medisch onderlegt dus moet ik chocola zien te maken van wat ik er over lees en dat lukt niet goed.
Alle reacties Link kopieren
moeras schreef:
09-04-2021 22:07
Ja klopt, ik vind de regering het gewoon prima doen. Ik vind vaccineren ook gewoon prima maar ik vind dat ik zelf een keuze moet kunnen hebben welk vaccin ik wil.
Daardoor heb ik twijfels over of ik me dan wel wil laten vaccineren, ik wil graag de regie in eigen handen hebben. Klinkt wellicht stom.
Corona laat eigenlijk goed zien dat we de regie niet in eigen hand hebben.
Er hoeft maar iets te gebeuren zoals een natuurramp of de komst van een virus en samenlevingen raken compleet ontregeld.
Natuurrampen treffen Nederland gelukkig al tientallen jaren niet, nu wel dit virus, we zijn zoiets wat een enorme impact heeft op onze samenleving totaal niet gewend.
Ik snap dat juist nu in deze tijd mensen de regie weer in eigen hand willen hebben, alleen lijkt me daarom je niet laten vaccineren geen verstandige keuze.
janiva wijzigde dit bericht op 09-04-2021 22:21
1.59% gewijzigd
nicole123 schreef:
09-04-2021 20:49
Natuurlijk mag je simpelweg nee zeggen, maar op een forum wordt soms gediscussieerd over de onderbouwing van dat ja of nee. Waarom zou dat niet mogen?

Waar zeg ik dat het niet mag? Sommige reacties lezen alsof een kinderlokker een kind met een snoepje wil overhalen het busje in te stappen. Nee is nee. En daarop blijven ingaan met kromme Hugo frikandel redeneringen komt op mij erg manipulatief over. Mag ook hoor en daar zeg ik weer wat van.

Iedereen mag van mij zelf weten welke risico's hij of zij wel of niet neemt. Maar als iemand die deelt op een forum dan mogen anderen daar lijkt me best op antwoorden en het erover hebben of de rationele onderbouwing ervan standhoudt. Als je daar niet tegen kunt, prima, maar wat doe je hier dan als je niet tegen tegengas kunt?

Nee niet iedereen mag dat van jou want je grijpt iedere kans om de twijfelaars over de streep te trekken met Hugo de Frikandel redeneringen. Lijkt mij dat jij niet zo goed tegengas kunt hebben als je daarop aangesproken wordt. Misschien vind je het helemaal niet oké dat mensen het zelf moeten weten.

En nee, ik vind het niet rationeel om een risico van de ordegrootte 1:1000 (ernstig ziek worden door covid) af te doen als 'ik ben niet bang voor dit virus' en dan tegelijk zo benauwd te zijn voor bijwerkingen die in de ordegrootte van 1 op 100.000 gevaccineerden optreden. Het mag hoor en angst kun je natuurlijk niet altijd rationeel bestrijden en daar heb ik best begrip voor. Maar doe dan niet alsof het enorm rationeel en logisch is. De anti-coronavaccin retoriek die ik lees is in mijn ogen vaak iets wat vooral gestoeld is op onderbuikgevoelens, anti-overheidssentimenten of teveel broodje-aap-verhalen aangepraat te hebben gekregen.

Deze hele pandemie en buitenproportionele maatregelen zijn niet logisch. Een vaccin indirect afdwingen is niet logisch. Mensen een schuldgevoel aan willen praten als ze geen prik willen is niet logisch. Overheden zijn nu eenmaal niet bezig met individuen maar die individuen zijn wel bezig met zichzelf en hebben zorgen. Mogen de overheid en big pharma de risico's verwaarloosbaar vinden, Truus de Jong vindt dat niet. Dus Truus ook maar over de streep trekken of haar lekker met rust laten?


Over dat normale leven: ja, dat kan gewoon weer terug als de ziekenhuizen niet meer overstromen, daar hebben ze nooit een geheim van gemaakt. De maatregelen zijn ervoor om te zorgen dat de zorg het aankan en jij niet naar huis gestuurd hoeft te worden als je kanker krijgt of onder een auto komt. Maar logisch dat als je enorm anti-overheid bent je dat niet vertrouwt. We spreken elkaar over een half jaartje wel weer.

Uitgangspunt moet zijn mensen gezond houden en dat is meer dan geen corona oplopen. Dat is o.a. leven zonder die overdreven restricties. Het uitgangspunt dat je zorg niet moet belasten slaat kant noch wal.

Ik vertrouw de overheid juist wel. Ze doet precies wat ik verwacht. Het opvoeren van druk en aanscherpen van maatregelen. Dit duurt nog heel lang dus ik vind je vrij optimistisch met je 6 maanden. Ik denk dat normaal nooit meer terug komt. Nee, ik weer het wel zeker.

Janiva schreef:
09-04-2021 22:20
Corona laat eigenlijk goed zien dat we de regie niet in eigen hand hebben.
Er hoeft maar iets te gebeuren zoals natuurramp of virus en samenlevingen zijn compleet ontregeld.
Natuurrampen treffen Nederland gelukkig al tientallen jaren niet, nu wel dit virus, we zijn zoiets wat een enorme impact heeft op onze samenleving totaal niet gewend.
Ik snap dat juist nu in deze tijd mensen de regie weer in eigen hand willen hebben, alleen lijkt me daarom je niet laten vaccineren geen verstandige keuze.
Daar heb je idd een goed punt.

Ik ga het een en ander nog eens goed in overweging nemen.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
09-04-2021 19:28
echt wat een gezeik zeg, "dat mag je hier niet zeggen"

Je mag alles zeggen, maar dat houdt in dat iemand die het niet met je eens is, dat ook mag. Jammer dan.
Dit.

Je mag hier (vrijwel) alles zeggen, maar een ander mag het daar ook weer mee oneens zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
zoutopmijnhuid schreef:
09-04-2021 17:36
ik ben het eens met de mensen die geen vaccin hoeven. Ik hoef ook niet. Ik laat me niet onder druk zetten door een machtsverslaafde regering. Het risico om te sterven aan corona is voor mij.

Ik ben niet bang. Misschien is dat het. Niet bang voor corona. Voor mij staat het vaccin überhaupt niet in verhouding met corona. Aan een flinke griep sterven ook mensen. Toegeven; dit is een hele gemene.

Maar om een hele wereldbevolking nou te gijzelen voor een ziekte waarbij "slechts" 2 procent sterft...

Kijk eens naar het percentage dat jaarlijks in ons land sterft aan milieuvervuiling. Daar rept de regering niet over. Want dat komt hen niet uit.
Je weet dat het probleem niet zit in het sterftepercentage hè........
Probleem is eigenlijk vooral dat er teveel mensen wel erg ziek worden, maar niet dood gaan. Die leggen zo'n druk op de zorg.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
moeras schreef:
09-04-2021 22:22
Daar heb je idd een goed punt.

Ik ga het een en ander nog eens goed in overweging nemen.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
moeras schreef:
09-04-2021 19:30
Ja daar was ik al bang voor, ze gebruiken het zelfde virus waar je trombose van kan krijgen.
OMG, het virus waar je trombose van kan krijgen...... :P

Dus alle deskundigen tasten nog volledig in het duister over de oorzaak van die bijwerking, maar op het Viva-forum weet iemand al dat het door dat virus komt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
moeras schreef:
09-04-2021 22:11
Ik ben ook totaal niet medisch onderlegt dus moet ik chocola zien te maken van wat ik er over lees en dat lukt niet goed.

Op een enkeling na op het forum is bijna niemand hier medisch onderlegd. Er zijn er die blind vertrouwen op het vaccin en wat EMA of welk orgaan dan ook zegt. Dikke prima toch. En er zijn er die het niet vertrouwen en dat is ook prima. Enige wat je kunt doen is een arts die jij vertrouwt en die jouw medische geschiedenis kent om raad vragen. Niet hier op het forum waar niemand je kent en men maling heeft of jij die ongelukkige wordt of niet.
Alle reacties Link kopieren
moeras schreef:
09-04-2021 19:33
Wat een aanname weer, je zal me wel een wappie vinden. Vreselijk denigrerend woord overigens.

Ik ben geen wappie, ik ontken niet dat corona ernstig is, ik weet ook dat het gevaarlijk is voor bepaalde doelgroepen. Ik hoor daar niet bij, daarom mag ik toch wel kritisch zijn op wat ik in mijn lichaam laat spuiten omwille van andere mensen.
Corona is voor alle groepen gevaarlijker dan het vaccin.
Je risico op een ernstig verloop van corona wuif je weg, maar het (kleinere) risico op complicaties na het vaccin wil je vooral 'kritisch mogen bekijken'.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
‘Hugo de frikandel redeneringen’ :facepalm:

Als je er zo’n soort term aan geeft dan betekent het nog niet dat je een punt hebt, integendeel. Ik heb die hele redenering van Hugo de Jonge gemist, dus als je denkt dat ik hem napraat ofzo: nee. Ik maak gewoon een vergelijking van risico’s en zet ze in een context van risico’s die je dagelijks zonder na te denken loopt. Dat lijkt me heel relevant wat betreft vragen of je wel of niet moet kiezen voor een vaccin.
:jump: Big Pharma, weet je wel.
moeras schreef:
09-04-2021 21:46
Ja, was niet netjes van mij.

Maar hier word ook wel degelijk gesuggereerd dat ik een wappie ben, niet door jou maar wel door iemand anders. En sinds wanneer denken we alleen maar in wappie vs mak schaapje?

Iemand kan toch zijn bedenkingen hebben? En iemand kan toch gewoon denken dat vaccineren ok is?
Iedereen mag het zelf weten, ik heb alleen een teringhekel aan mensen die niet vaccineren omdat 'ze een vaag gevoel hebben vanwege een youtube-video van Lange Frans' en vervolgens anderen uit gaan maken voor schaap en een eindeloze stroom onzin en nepnieuws verspreiden om andere twijfelaars ook tegen te houden. (Niet jij)
Wat wil zo iemand dan om eruit te komen? Geen maatregelen, want hun vrijheid om bij de action te winkelen is heilig en van 10 minuten een mondkapje op, daar loop je hersenschade van op. O_o
En dan volgt er meestal een lulverhaal over een of ander complot. Nou, dan haak ik af en is zo iemand een wappie.
Zo iemand wil dus gewoon niks behalve janken en klagen dat de groten de kleinen pesten :calimero:
-Darkside- schreef:
10-04-2021 07:29
Iedereen mag het zelf weten, ik heb alleen een teringhekel aan mensen die niet vaccineren omdat 'ze een vaag gevoel hebben vanwege een youtube-video van Lange Frans' en vervolgens anderen uit gaan maken voor schaap en een eindeloze stroom onzin en nepnieuws verspreiden om andere twijfelaars ook tegen te houden. (Niet jij)
Wat wil zo iemand dan om eruit te komen? Geen maatregelen, want hun vrijheid om bij de action te winkelen is heilig en van 10 minuten een mondkapje op, daar loop je hersenschade van op. O_o
En dan volgt er meestal een lulverhaal over een of ander complot. Nou, dan haak ik af en is zo iemand een wappie.
Zo iemand wil dus gewoon niks behalve janken en klagen dat de groten de kleinen pesten :calimero:
Ik denk dat die mensen wat aparte afslagen hebben gemaakt, ze denken zelf dat ze het bij het rechte eind hebben. Evengoed denken andere dat zij het bij het rechte eind hebben.
En nu lijkt het wel of er een tweedeling is ontstaan in de maatschappij, en dat vind ik jammer. Iets meer begrip voor elkaars standpunten zou geen kwaad kunnen.
Solomio schreef:
09-04-2021 22:31
Corona is voor alle groepen gevaarlijker dan het vaccin.
Je risico op een ernstig verloop van corona wuif je weg, maar het (kleinere) risico op complicaties na het vaccin wil je vooral 'kritisch mogen bekijken'.
Ik weet dat corona ook bij twintigers die fit zijn hard kan toeslaan.
Daarom hou ik me strikt aan de maatregelen, ik heb geen zin om ziek te worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven