Coronavirus COVID-19 alle pijlers

De (financiële) Coronacrisis

09-06-2020 18:41 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zitten nu een kleine drie maanden in de coronacrisis, en de economie gaat steeds meer van het slot af.

De aanhoudende coronamaatregelen en de onzekerheid over de komende maanden laten diepe sporen na in de Nederlandse economie. Want het openbare leven is nog verre van normaal. En dat zorgt voor onzekerheden en een teruggang van de omzet bij veel ondernemers.

De volledige omvang van de crisis is nog lang niet duidelijk. "We dachten eerst dat dit een crisis was met een diep dieptepunt, en een snel herstel. Maar in de loop van april werd duidelijk dat dat niet realistisch was", zegt Ester Barendregt, hoofd RaboResearch. "We weten nu dat we wellicht tot in de loop van volgend jaar niet kunnen uitgaan van een medische oplossing, en dat we het dus in ons gedrag moeten zoeken. En juist dat veranderde gedrag heeft grote impact op de economie."

Daarom heeft het kabinet besloten om de steun aan ondernemers te verlengen. Maar dat kan niet tot in de lengte ter dagen doorgaan, zei minister Wiebes van Economische Zaken half mei al. "De economie van morgen is niet die van gisteren". En sommige branches zullen misschien voor altijd veranderen.

Wat wil met dit topic? Eigenlijk een algemene discussie over de financiële gevolgen van het virus en hoe daar mee om te gaan.
Er is wel een opvallende discrepantie tussen enerzijds de verhalen over de ‘echte’ economie die enorme klappen oploopt, en anderzijds de financiële markten waar het lijkt alsof de crisis alweer bijna achter ons ligt.

Na een oorlog of natuurramp zijn er ook daadwerkelijk heel veel zaken stuk waardoor de economische activiteit op z’n gat valt. Nu is alles er nog gewoon. Het zou kunnen dat het herstel ook best wel spectaculair is als het vertrouwen weer terugkomt en het virus geen spectaculaire come-back maakt.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
10-06-2020 19:27
Eerlijke vraag: hoe kan je dit dan niet zien aankomen hebben? 't Is niet dat die signalen niet van in het begin gegeven zijn.
Serieus? Had jij pakweg begin 2019 kunnen bedenken dat de volgende crisis veroorzaakt zou worden door een virus?
Cum non tum age
noa schreef:
10-06-2020 23:36
Serieus? Had jij pakweg begin 2019 kunnen bedenken dat de volgende crisis veroorzaakt zou worden door een virus?
Dat de economische impact van het de maatregelen (de maatregelen, niet het virus) gigantisch gingen zijn, dat zitten er verschillenden (waaronder ikzelf) al van in begin te roepen hoor. Dat werd dan vrolijk afgedaan onder het mom van "het moet, en we gaan er samen door" of nog vaker met hoge, schrille, overslaande stem "wat ben jij asociaal, het gaat hier over mensen!!!", maar het resultaat begin je nu te zien. En dat is letterlijk nog maar het begin; de echte impact zie en voel je nog niet eens ten volle.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
11-06-2020 08:23
Dat de economische impact van het de maatregelen (de maatregelen, niet het virus) gigantisch gingen zijn, dat zitten er verschillenden (waaronder ikzelf) al van in begin te roepen hoor. Dat werd dan vrolijk afgedaan onder het mom van "het moet, en we gaan er samen door" of nog vaker met hoge, schrille, overslaande stem "wat ben jij asociaal, het gaat hier over mensen!!!", maar het resultaat begin je nu te zien. En dat is letterlijk nog maar het begin; de echte impact zie en voel je nog niet eens ten volle.
Ik denk dat wij het over 2 verschillende zaken hebben. Ik heb het erover dat ik al n financiële crisis zal aankomen. Maar dan heb ik het over rond 2018. Ik had toen verwacht dat er in 2019 een crisis zou komen.

Uiteraard begreep ik dat toen Corona zich aandiende met alle maatregelen vandien, de gevolgen enorm zouden zijn.
noa wijzigde dit bericht op 11-06-2020 08:42
0.11% gewijzigd
Cum non tum age
noa schreef:
11-06-2020 08:29
Ik denk dat wij het over 2 verschillende zaken hebben. Ik heb het erover dat ik Sl n financiële crisis zal aankomen. Maar dan heb ik het over rond 2018. Ik had toen verwacht dat er in 2019 een crisis zou komen.

Uiteraard begreep ik dat toen Corona zich aandiende met alle maatregelen vandien, de gevolgen enorm zouden zijn.
Een financiële crisis is er niet bepaald gaande, en de kans dat je die krijgt is ook niet bijster groot; je crisis gaat op economisch en maatschappelijk vlak zitten, niet zozeer op markt/bank-niveau.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
11-06-2020 08:37
Een financiële crisis is er niet bepaald gaande, en de kans dat je die krijgt is ook niet bijster groot; je crisis gaat op economisch en maatschappelijk vlak zitten, niet zozeer op markt/bank-niveau.
Hoe je het ook verwoord, het uiteindelijke resultaat is dat mensen id financiële problemen komen.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Nederlandse economie krimpt met een ongekende 8,5 procent

De Nederlandse economie is in het tweede kwartaal van dit jaar met 8,5 procent gekrompen vergeleken met het kwartaal ervoor, toen ook al sprake was van een teruggang. "Een dergelijke krimp is niet eerder gemeten", meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag.

De daling van het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwartaal, het eerste volledige kwartaal tijdens de coronacrisis, is voor meer dan de helft toe te schrijven aan een afname van de bestedingen door consumenten. "Maar eigenlijk zit de krimp overal", zegt Van Mulligen.

"Met name in de sectoren die het zwaarst geraakt zijn door de lockdown, zoals cultuur en recreatie, vervoer en horeca." Daar valt bijvoorbeeld ook de reis- en luchtvaartsector onder. Maar ook de lagere productie in de zorg , door uitgestelde en vermeden zorgbehandelingen, droeg bij aan de krimp.

Ook zonder lockdown is het minder druk

De economische teruggang zet ook zonder lockdown door, constateert het CBS. "De krimp wordt in de eerste plaats veroorzaakt door het coronavirus. Want sinds de horeca weer open is, is het nog steeds niet druk, een paar mooie dagen daargelaten", zegt de hoofdeconoom. "Mensen kiezen er nu zelf voor om dingen niet te doen als gevolg van het virus."

Nederland is ook sterk afhankelijk van de export en omdat het coronavirus overal is, nam ook de internationale handel flink af. "En het inkomend toerisme, dat tot de export van diensten wordt gerekend."

Ten opzichte van de andere landen in Europa deed Nederland het vooralsnog wel relatief beter. "De krimp in Nederland was wel kleiner dan gemiddeld in de eurozone en in de ons omringende landen, zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België."

Consumenten gaven in het tweede kwartaal 10,4 procent minder uit dan in de eerste drie maanden van 2020, de investeringen daalden met 12,4 procent. "De uitvoer en invoer van goederen en diensten daalden met respectievelijk 9,8 en 8,3 procent. De overheidsconsumptie tenslotte daalde met 3 procent."

Veel grotere teruggang dan bij financiële crisis

De krimp van 8,5 procent kwartaal op kwartaal en 9,3 procent op jaarbasis is een eerste raming van het CBS. Doorgaans wijken de definitieve cijfers daar niet heel veel van af. De coronacrisis zorgt wel voor grotere onzekerheid, tekent het CBS bij de cijfers aan.

Het CBS meet de economische groei sinds 1987. Sindsdien was de krimp van 3,6 procent in het eerste kwartaal van 2009 ten tijde van de financiële crisis de grootste teruggang, tot het afgelopen kwartaal.

https://www.nu.nl/economie/6070776/nede ... ocent.html
Veel mensen waren anders gestorven zonder enige zorg. Dat had ook voor veel angst en onrust gezorgd, nog meer dan nu. Het kabinet koos al voor mitigatie i.p.v. containment, juist i. v.m. de economie. Maar werd ingehaald door de realiteit en de lockdown was noodzakelijk.

En als ik zie wat er nu extra duidelijk wordt over hoe onze (neoliberale) economie in elkaar steekt dan is het ook niet waard om mensen ervoor te laten sterven.
En was het sowieso al tijd om te kijken naar alternatieven.
biebje schreef:
14-08-2020 12:32
Veel mensen waren anders gestorven zonder enige zorg. Dat had ook voor veel angst en onrust gezorgd, nog meer dan nu. Het kabinet koos al voor mitigatie i.p.v. containment, juist i. v.m. de economie. Maar werd ingehaald door de realiteit en de lockdown was noodzakelijk.

En als ik zie wat er nu extra duidelijk wordt over hoe onze (neoliberale) economie in elkaar steekt dan is het ook niet waard om mensen ervoor te laten sterven.
En was het sowieso al tijd om te kijken naar alternatieven.
Dat is ook weer zo'n modewoord dat letterlijk nergens op slaat. Tendentieus vooral, kleurend, maar zonder inhoud.

Hier in BE smijten ze ook te pas en te onpas met die term, maar we blijven wel een land dat de helft van zijn GDP% naar overheidsbeslag ziet gaan. Nederland zit een stuk lager in vergelijk daarmee, maar zit ook nog steeds in de net niet 40% range. Als je dat neoliberaal wil gaan noemen, dan heb je ofwel geen flauw benul van wat dat echt zou kunnen zijn, of ben je gewoon een raszuivere communist...
Sinjoren schreef:
14-08-2020 13:52
Dat is ook weer zo'n modewoord dat letterlijk nergens op slaat. Tendentieus vooral, kleurend, maar zonder inhoud.

Hier in BE smijten ze ook te pas en te onpas met die term, maar we blijven wel een land dat de helft van zijn GDP% naar overheidsbeslag ziet gaan. Nederland zit een stuk lager in vergelijk daarmee, maar zit ook nog steeds in de net niet 40% range. Als je dat neoliberaal wil gaan noemen, dan heb je ofwel geen flauw benul van wat dat echt zou kunnen zijn, of ben je gewoon een raszuivere communist...


Lees dit anders even:

https://spectator.clingendael.org/nl/pu ... iberalisme

Of dit: https://decorrespondent.nl/10426/neolib ... 4-5021aded
Waarmee niets van wat ik zeg in de eerste plaats tegengesproken wordt hoor. België noch zijn Nederland zijn niet neoliberaal en ze zijn nog minder klassiek liberaal. Neoliberaal is gewoon een container-term die standaard wordt gebruikt om onvrede met het beleid aan te geven (en qua inhoud zo ongeveer even waardevol als de democraten in de US links te noemen).
Alle reacties Link kopieren
Er schijnt weer een behoorlijk risico te zijn op een bankencrisis volgend jaar. Vooral banken in Italië en Duitsland staan er schijnbaar erg slecht voor. Wanneer banken om dreigen te vallen, zullen zij waarschijnlijk weer met belastinggeld betaald moeten worden. Nederland zal in dat geval dus wéér flink moeten bijspringen.
De oprichter van deze petitie, Arno Wellens, wil er voor zorgen dat dit belangrijke onderwerp in de kamer besproken wordt!

https://www.barstmaar.eu
https://www.barstmaar.eu
[/quote]


Getekend!! :high5:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven