Coronavirus COVID-19 alle pijlers

De vaccinweigeraar: wie is het?

03-11-2021 11:25 3002 berichten
Dit topic is geen aanval op de vaccinweigeraar, ik denk juist dat het in deze tijden van ‘verdeling’ goed is om een iets genuanceerder beeld te krijgen van de groep individuen – want dat zijn het natuurlijk – die om persoonlijke redenen niet gevaccineerd wil worden. Misschien schept het enige helderheid in de duisternis, want voor het gros blijft de vaccinweigeraar een fascinerend fenomeen op zijn best, en een volslagen idioot op zijn slechtst. Maar er móet een nuance zijn, en daar wil ik in dit topic naar op zoek.

Volgens mij zijn de vaccinweigeraars onder te verdelen in grofweg vier groepen: de religieuzen, de complotdenkers, de sportfanaten en de natuurgeneeskunde-aanhangers. Daarnaast is er natuurlijk een klein groepje dat om medische redenen niet gevaccineerd kan worden, maar zij weigeren geen vaccin, zij hebben gewoon geen toestemming van hun arts, dat is iets heel anders.

Op het forum duiken vaak topics op met titels als ‘Mijn vader is een wappie’ of ‘Mijn zus is anti-vax’, en zo kennen we allemaal wel een vaccinweigeraar, misschien wel meer. Vaak zijn het mensen die dicht bij ons staan, en hoewel ik persoonlijk probeer elke discussie over dit onderwerp met weigeraars uit de weg te gaan, wil ik toch heel graag begrijpen wat hen drijft. Het zou mooi zijn als gesprekken over Corona weer vrijelijk gevoerd kunnen worden, met iedereen, dus óók met hen. Misschien is het teveel gevraagd, maar goed, een poging kan nooit kwaad.

Zelf ken ik twee vaccinweigeraars, een goede vriendin en mijn sportinstructrice. De vriendin is een natuurgeneeskunde-aanhanger, ze liep altijd al rond met eigenaardige kristallen om haar hals en ze heeft meermaals geprobeerd me geneeskrachtige kruidendrankjes en een geluidsgolven-apparaatje aan te smeren (‘Vijftienhonderd euro is misschien veel geld, maar het gaat om je gezondheid, hè?’) Ik dacht altijd dat het een onschuldige hobby was en merkte pas hoe diep ze was weggezonken in het alternatieve circuit toen de Corona-crisis uitbrak. Ze is boos, maar vreemd genoeg is ze ook heel bang voor het virus, want eigenlijk vindt ze dat we gewoon in lockdown hadden moeten blijven tot de pandemie is uitgewoed. Ze wordt steeds bozer, want de Coronapas is volgens haar een vorm van pesten en daarom wil ze zich nu helemáál niet meer laten vaccineren.

De sportinstructrice is ook een natuurgeneeskunde-aanhanger, en volgens mij komt er ook wat complot-denken bij kijken. Toen ik haar laatst tegenkwam in de kleedkamer, begon ze over de nieuwe maatregelen. Ik probeerde het gesprek snel op een ander onderwerp te brengen, maar ze wilde toch één ding kwijt: “Leugens komen altijd uit, hè? Dat is een waarheid als een koe, dus ooit komt de waarheid bovendrijven en weten wat hier écht speelt.” Ik geloof dat ze het over de overheid had, maar ik weet het niet zeker en eigenlijk wil ik het ook niet weten. Want het is een leuke vrouw, net als mijn vriendin, maar het probleem is natuurlijk dat dit soort gesprekken steeds onvermijdelijker worden, en wat doe je dan? Ik wil mensen niet uit mijn leven schrappen, ik wil graag begrip hebben voor hun standpunten, maar hoe doe je dat?

Ik ben benieuwd naar alle types vaccinweigeraars en hun beweegredenen. Nogmaals, dit topic is niet bedoeld als aanval, het is een poging om een iets genuanceerder beeld te krijgen van de groep vaccinweigeraars. Ik ben benieuwd!


Voor de twijfelaars:

Het Erasmus MC heeft op25/11 een speciale telefoonlijn geopend voor (medische) vragen over de vaccinatie.
De vaccinatietwijfel telefoon.
Op wo. en vr. te bereiken op
010-7041500
anoniem_64c227383a508 wijzigde dit bericht op 04-12-2021 12:03
Reden: toevoeging voorlichting
2.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
03-11-2021 13:38
Heel verdrietig te lezen hoeveel haat er heerst, ook hier op dit forum. De meeste haat ervaar ik toch van de gevaccineerden naar de niet-gevaccineerden. Er is weinig oor naar waarom iemand niet gevaccineerd wil worden, die is per definitie een wappie. Vandaar dat dit topic zo goed is. Een vaccinatiegraad van 87% is heel hoog. Ik denk dat een land als NL daar trots op mag zijn. 100% is onrealistisch, dat zal nooit gebeuren. En sommige plannen die meneer de Jonge gisteren presenteerde zijn compleet onrealistisch. Dat krijg je er hier echt nooit door. Het is zoals meneer Rutte gisteren zei: we zouden eens wat beter naar elkaar moeten luisteren en begrip tonen. Niemand is hier schuld aan. Niemand kan hier iets aan doen of veranderen. We moeten hiermee leren leven.
Ik hoor, lees en zie vaak anders. Dat juist degenen die vaccins promoten worden bedreigd. Zie ook mijn ander bericht hierboven. Onlangs nog een huisarts. Ook mijn man dealt daar mee.

Of gevaccineerden die bestookt worden door desinformatie.

Het punt is dat de keuze om te vaccineren geen gevolg heeft voor de ander. Sterker, een hogere vaccinatiegraad is beter voor iedereen. Anderzijds heeft de gevaccineerde mogelijk wel last van de keuze van de ander.

En, wat betreft haat en bedreigingen. Ik zie dat niet bij bijvoorbeeld artsen-collectief. Dus ik denk dat de ergste haat echt meer uit de hoek komt van degenen die niet vaccineren.

Maar, wel merk ik dat degene die wel vaccineren ook het geduld te verliezen.
Alle reacties Link kopieren
Geen weigeraar, wel lange twijfelaar.
Ik moet vrijdag voor mijn tweede Pfizerprik.
De lange twijfel is met name geweest omdat ik gezond ben, gezonde levensstijl aanhang, niet geconfronteerd ben met corona in mijn nabije omgeving, geen druk voelde om te vaccineren. En ja, toch ook een stukje afwachtende argwaan. Ik neem niet zomaar aan dat een overheid het beste met haar bevolking voorheeft. En nee, de laatste politieke ontwikkelingen en lessen uit het verleden hebben daar geen positieve bijdrage aan geleverd.

Overstag gegaan om met name van het gezeik van mijn ouders af te zijn en het argument dat ik mij geen langdurige of heftige ziekte kan veroorloven als alleenstaande ouder. Daarnaast werd de druk door de vader van mijn puber zo hoog opgevoerd, dat ik uiteindelijk uit solidariteit met haar samen de prik ben gaan halen.

Ik moet eerlijk bekennen dat de twijfel weer opspeelt omdat het ogenschijnlijk toch niet de uitweg lijkt te zijn, en dan ben ik toch bang voor het onbekende op lange termijn.

Overigens ben ik HBO opgeleid, kom uit een normaal nest en bevind mij op het gemiddelde van de sociaal economische ladder. En ik ben niet vatbaar voor complottheorieën, wel sceptisch over de maatregelen.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
03-11-2021 13:43
wat mij verbaast, is dat men niet over de grens kijkt, alsof niet de hele wereld in deze ellende zit, maar alleen wij hier in Nederland
Precies. Daarom begrijp ik nooit dat er maar steeds de schuld wordt gegeven aan bezuinigingen en capaciteit. Zeker werkt dat niet mee. Maar landen met een hogere capaciteit zoals Duitsland en België kennen dezelfde problemen.

Nederland is ook een van de landen met de meeste weerstand. Minder gevoelig voor ‘gezag’. En ik denk dat het daardoor langer duurt
Alle reacties Link kopieren
Diediear schreef:
03-11-2021 13:40
Ik heb een collega wiens vader wetenschappelijk onderzoeker is (bioloog en immunoloog). Zit al tientallen jaren in het vak, heeft meerdere patenten op zijn naam. Houdt zich bezig met ontwikkelen van vaccinatietechnologie ter bestrijding van protozoale. Ook hij is tégen het vaccin.

Ik vind dit dus heel interessant. Het was een heel inhoudelijk en technisch gesprek wat ik niet helemaal kan navertellen (ging mij soms de pet te boven:P). Maar ik voelde me naderhand best rot. Het voelt voor mij nu alsof wij burgers niet alle informatie en handvaten krijgen om een weloverwegen keus te maken. Enkel de mensen die meegaan met de stroom/ het beleid hoor je immers. De rest wordt algauw neergezet als wappie. Of je hoort het welbekende argument ''ik ben geen viroloog''.

Waarom krijgen de virologen die zich uitspreken niet meer een podium? Dat lijkt me nou interessant om te zien. De voor- en tegens op een rij. Maar de ''mainstream media'' toont deze mensen niet. En dat wakkert het wantrouwen weer aan bij tegenstanders van. Die toch al het idee hebben dat ze voorgelogen worden. In mijn optiek een vicieuze cirkel.
Omdat of a) men bang is dat een tegengeluid leidt tot een beslissing om niet te vaccineren of b) omdat, dan in no time zou kunnen blijken dat alles als los zand aan elkaar hangt.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
03-11-2021 13:46
dan ben ik heel benieuwd naar wat je dan nog wel weet van die uitleg
Ik was ondertussen al in de mail aan het zoeken omdat mijn collega wat filmpjes van zijn vader heeft doorgestuurd!

https://www.youtube.com/watch?v=aWrZxCx6L6g&t=434s
en
https://www.blckbx.tv/videos/tegenwind-theo

Er is dus ook wel degelijk een groep wat universitair is opgeleid én inhoudelijk er meer vanaf weet en toch besluit om géén vaccin te nemen. Alleen over deze groep hoor je niet zoveel.

Hij vertelde ook dat de berichten van zijn vader regelmatig worden verwijdert van platformen van LinkedIn. Helemaal niet om opruiing te veroorzaken - maar het is wel interessant. Ik denk dat waar ik (als gevaccineerde) vaak het idee heb dat antivaxxers niet open staan voor mijn/onze argumenten. We andersom ook moeten opletten dat we niet alles afdoen als kul. Er wordt eenzijdige informatie in de mainstream media gegeven en er zijn virologen en wetenschappers die zich wel degelijk uitspreken. Deze worden ofwel in het wappie kamp geplaatst (en daarmee minder betrouwbaar gemaakt) ofwel ze krijgen niet hetzelfde podium.

Ik vind het al met al een hele lastige discussie. Ik zou haast willen dat ik een hele uitgesproken mening had hierover. Maar daarvoor zijn er te veel kanten en te veel argumenten en vind ik van bijna alles wel wat :bonk:
Noia schreef:
03-11-2021 13:33
Ik heb het er niet met mensen over of ik wel of niet ben gevaccineerd, en ik hoef het ook niet van anderen te weten. Niemand is mij verantwoording schuldig en andersom ook niet.

Waar ik wel helemaal klaar mee ben zijn mensen die keuzes van anderen niet kunnen respecteren en de hele wij vs zij discussies.

Wat ik vaak voorbij zag komen was het woord “solidariteit”. Maar solidariteit werkt twee kanten op, en dat schijnen sommige mensen nog wel eens te vergeten. Solidariteit is namelijk ook de keuze(s) / mening van anderen respecteren.

En Samarinde, om anderen te “snappen”, had je denk ik dit topic niet hoeven openen.
Ik vind dat je wel heel erg in de verdediging schiet in een topic dat tot dusver best rustig van toon is. Rosanna geeft al een goede inhoudelijke reactie op jouw post, en ik denk dat je voorbij gaat aan het feit dat wij een wereld in crisis zijn - dat doet iets met de solidariteit, want niets is zo gemakkelijk als solidair zijn met een abstract gegeven, maar Corona is voor niemand abstract, we hebben er allemaal mee te maken en onder te lijden.

Dan werkt solidariteit niet langer twee kanten uit, we willen immers allemaal één kant uit: de pandemie beheersen. En mensen die zich niet laten vaccineren, dragen niet bij aan dat hogere doel. Hooguit dragen ze bij aan een kleiner doel, zichzelf namelijk (hun eigen lichaam, angst, boosheid, geloofsovertuiging, onzekerheid enzovoort), maar eerlijk gezegd vind ik dat je daar geen solidariteit of respect voor kunt verwachten. Wel in tijden van voorspoed en zorgeloosheid, maar niet nu.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
03-11-2021 13:54
Omdat of a) men bang is dat een tegengeluid leidt tot een beslissing om niet te vaccineren of b) omdat, dan in no time zou kunnen blijken dat alles als los zand aan elkaar hangt.
En dat is dus iets wat mij beangstigt. Ik heb vertrouwen in ons (zorg)systeem en de overheid. Ik heb dan ook netjes mijn prik gehaald. Maar ik durf niet meer te zeggen dat alles wat er nu bekend is en gezegd wordt 100% deugt/klopt. Al helemaal niet omdat meneer Rutte en de Jonge wel heel vaak terugkomen op eerdere uitspraken. Wat dat betreft heeft de groep antivaxxers gelijk: beetje bij beetje vervagen de grenzen. Dingen die we vorig jaar onvoorstelbaar vonden gebeuren nu wel degelijk. Ik vraag me wel af waar dit heen gaat.
Alle reacties Link kopieren
samarinde schreef:
03-11-2021 13:21
Ik schreef net al dat ik er duidelijk naast zit met mijn categorieën :) Is ook niet erg, ik opende het topic om een genuanceerder beeld te krijgen en kijk aan: dat is voor een deel al gelukt!
O sorry dat had ik dan nog niet gelezen.

De mensen die ik ken hebben voor zover ik weet als reden dat ze nog even af willen wachten, maar door de dwang en drang maatregelen heb ik niet het idee dat het helpt. Werkt eerder averechts.
Jammer want ik denk dat er bv in de grote steden nog wel wat winst te behalen is, maar ik heb weinig vertrouwen in deze aanpak.
samarinde schreef:
03-11-2021 13:58
Ik vind dat je wel heel erg in de verdediging schiet in een topic dat tot dusver best rustig van toon is. Rosanna geeft al een goede inhoudelijke reactie op jouw post, en ik denk dat je voorbij gaat aan het feit dat wij een wereld in crisis zijn - dat doet iets met de solidariteit, want niets is zo gemakkelijk als solidair zijn met een abstract gegeven, maar Corona is voor niemand abstract, we hebben er allemaal mee te maken en onder te lijden.

Dan werkt solidariteit niet langer twee kanten uit, we willen immers allemaal één kant uit: de pandemie beheersen. En mensen die zich niet laten vaccineren, dragen niet bij aan dat hogere doel. Hooguit dragen ze bij aan een kleiner doel, zichzelf namelijk (hun eigen lichaam, angst, boosheid, geloofsovertuiging, onzekerheid enzovoort), maar eerlijk gezegd vind ik dat je daar geen solidariteit of respect voor kunt verwachten. Wel in tijden van voorspoed en zorgeloosheid, maar niet nu.
Heel erg in de verdediging? Wat dan precies?
Ik heb geen oordeel over (on) gevaccineerde mensen. Omdat ik vind dat iedereen het recht heeft om te doen wat hij of zij goed acht. Ik zal nl niet beweren dat ik het beter weet dan iemand anders en ik respecteer de keuzes van anderen.

Jij dan?
Janco schreef:
03-11-2021 13:44
Kom op TO, als je werkelijk zo denkt dan ben je niet op zoek naar een genuanceerder beeld. dan wil je enkel bevestigt worden in je denkbeelden. als je zo mensen tegemoet treedt (je vrienden??) dan zullen ze hakken in het zand zetten.
Je bent nooit te oud om genuanceerder te gaan denken, of wel? Dat geldt ook voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken ook een aantal anti-vax mensen. Dat dit hun keuze is maakt mij niet uit, wel ben ik er klaar mee dat er een paar tussen zitten (mannen - Baudet en Trump aanhangers) die steeds de discussie met mij aan willen om hun gelijk te halen en steeds bozer worden in hun discussie. Ik kap het gelijk af.
Alle reacties Link kopieren
Diediear schreef:
03-11-2021 13:56
Ik was ondertussen al in de mail aan het zoeken omdat mijn collega wat filmpjes van zijn vader heeft doorgestuurd!

https://www.youtube.com/watch?v=aWrZxCx6L6g&t=434s
en
https://www.blckbx.tv/videos/tegenwind-theo

Er is dus ook wel degelijk een groep wat universitair is opgeleid én inhoudelijk er meer vanaf weet en toch besluit om géén vaccin te nemen. Alleen over deze groep hoor je niet zoveel.

Hij vertelde ook dat de berichten van zijn vader regelmatig worden verwijdert van platformen van LinkedIn. Helemaal niet om opruiing te veroorzaken - maar het is wel interessant. Ik denk dat waar ik (als gevaccineerde) vaak het idee heb dat antivaxxers niet open staan voor mijn/onze argumenten. We andersom ook moeten opletten dat we niet alles afdoen als kul. Er wordt eenzijdige informatie in de mainstream media gegeven en er zijn virologen en wetenschappers die zich wel degelijk uitspreken. Deze worden ofwel in het wappie kamp geplaatst (en daarmee minder betrouwbaar gemaakt) ofwel ze krijgen niet hetzelfde podium.

Ik vind het al met al een hele lastige discussie. Ik zou haast willen dat ik een hele uitgesproken mening had hierover. Maar daarvoor zijn er te veel kanten en te veel argumenten en vind ik van bijna alles wel wat :bonk:
jeetje, als je die 'expert' en wappiekanaal blckbx hier een podium geeft hier een tegengeluid:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/yo ... ~bce73b37/
https://www.rd.nl/artikel/908600-drie-d ... -schetters
Alle reacties Link kopieren
Diediear schreef:
03-11-2021 13:56
Ik was ondertussen al in de mail aan het zoeken omdat mijn collega wat filmpjes van zijn vader heeft doorgestuurd!

https://www.youtube.com/watch?v=aWrZxCx6L6g&t=434s
en
https://www.blckbx.tv/videos/tegenwind-theo

Er is dus ook wel degelijk een groep wat universitair is opgeleid én inhoudelijk er meer vanaf weet en toch besluit om géén vaccin te nemen. Alleen over deze groep hoor je niet zoveel.

Hij vertelde ook dat de berichten van zijn vader regelmatig worden verwijdert van platformen van LinkedIn. Helemaal niet om opruiing te veroorzaken - maar het is wel interessant. Ik denk dat waar ik (als gevaccineerde) vaak het idee heb dat antivaxxers niet open staan voor mijn/onze argumenten. We andersom ook moeten opletten dat we niet alles afdoen als kul. Er wordt eenzijdige informatie in de mainstream media gegeven en er zijn virologen en wetenschappers die zich wel degelijk uitspreken. Deze worden ofwel in het wappie kamp geplaatst (en daarmee minder betrouwbaar gemaakt) ofwel ze krijgen niet hetzelfde podium.

Ik vind het al met al een hele lastige discussie. Ik zou haast willen dat ik een hele uitgesproken mening had hierover. Maar daarvoor zijn er te veel kanten en te veel argumenten en vind ik van bijna alles wel wat :bonk:
ik heb de eerste 10 minuten gekeken en sowieso vraag ik me af hoe hij er nu naar kijkt, aangezien dit filmpje van begin januari is. Ik hoor een hoop wat mogelijk zou kunnen gebeuren, maar vraag me af in hoeverre dit ook gebeurd is.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
03-11-2021 13:45
Maar wanneer is dan het goede moment? Er zijn al miljarden mensen gevaccineerd en de bijwerkingen zijn er, maar het is geen Russisch roulette. En de meeste bijwerkingen openbare zich binnen 2-3 weken. De vaccinaties zitten in een "proefperiode" van 3 jaar maar dat is bij elk vaccin of medicijn, ook bij vaccins die nu niet op miljarden worden toegepast. Hadden ze dat deel van de procedure losgelaten dan was het óók niet goed geweest. En wat denkt de persoon wat een Covid gaat doen, als nu al de bijwerkingen van een klein deel van het virus wordt gevreesd? Verstoorde menstruatie heb ik bijvoorbeeld na elke griep/verkoudheid en dat herstelt zich weer. Logisch, het lichaam heeft wat anders te doen. Dus na bijna een jaar prikken ben ik met dat smoesje van even aankijken, wel klaar.

Ik heb geen zin om hier mee te discussiëren dus zal hierna ook niet meer reageren. Prima dat jij klaar bent met die "smoesjes", maar iedereen mag gewoon zelf beslissen wat te doen. Ik ben overigens zelf wel gevaccineerd, ik heb zelf geen twijfels of problemen ermee. Maar als een ander wél twijfels heeft, om wat voor reden dan ook, dan gaan die twijfels niet zomaar weg en dat is best begrijpelijk vind ik. En de ene ongevaccineerde zal zich uiteindelijk alsnog wel laten vaccineren, en de ander niet. Dat zul je altijd houden.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
samarinde schreef:
03-11-2021 13:58

Dan werkt solidariteit niet langer twee kanten uit, we willen immers allemaal één kant uit: de pandemie beheersen. En mensen die zich niet laten vaccineren, dragen niet bij aan dat hogere doel. Hooguit dragen ze bij aan een kleiner doel, zichzelf namelijk (hun eigen lichaam, angst, boosheid, geloofsovertuiging, onzekerheid enzovoort), maar eerlijk gezegd vind ik dat je daar geen solidariteit of respect voor kunt verwachten. Wel in tijden van voorspoed en zorgeloosheid, maar niet nu.
Precies.

Ik denk ook niet dat ik erg ziek geworden zou zijn, maar ik heb geen vaccin genomen puur om dat te voorkomen. Dat heb ik vooral ook gedaan voor de gevolgen op grote schaal.
Ik kan dus geen respect opbrengen voor iemand die weigert het grote plaatje te bekijken. Die het grote plaatje tegenwerkt, in feite.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
03-11-2021 14:16
ik heb de eerste 10 minuten gekeken en sowieso vraag ik me af hoe hij er nu naar kijkt, aangezien dit filmpje van begin januari is. Ik hoor een hoop wat mogelijk zou kunnen gebeuren, maar vraag me af in hoeverre dit ook gebeurd is.

Deze is wel aardig: https://kloptdatwel.nl/2021/01/09/profe ... navaccins/

Universitair opgeleid zijn is geen garantie voor kennis van zaken of een vrijwaring van irrationele overtuigingen. Ik hoor wetenschappers regelmatig onzin beweren, en zolang er ruimte is om daar open over van gedachten te wisselen is dat geen probleem.
thalas wijzigde dit bericht op 03-11-2021 14:39
0.37% gewijzigd
Noia schreef:
03-11-2021 14:04
Heel erg in de verdediging? Wat dan precies?
Ik heb geen oordeel over (on) gevaccineerde mensen. Omdat ik vind dat iedereen het recht heeft om te doen wat hij of zij goed acht. Ik zal nl niet beweren dat ik het beter weet dan iemand anders en ik respecteer de keuzes van anderen.

Jij dan?
Ik beweer in sommige gevallen wel dat ik het beter weet dan iemand anders, omdat ik me baseer op de adviezen (en het onderzoek) van experts en deskundigen. Doen wat iemand zelf goed acht, is in dit geval gewoon echt een beetje gek. Dus respect... nee, maar ik sta absoluut open voor goede argumenten. En dat kunnen ook emotionele argumenten zijn. Zoals ik het zie, zijn álle tegen-argumenten emotioneel en gebaseerd op 'onderbuikgevoelens', en daar valt ook religie onder. Dat is niet wetenschappelijk, dat is een persoonlijke overtuiging. Maar zo'n overtuiging kan heel sterk zijn, en dáár kan ik wel compassie mee hebben. Ook met fanatieke sporters, gezondheidsfreaks, noem maar op. Met complot-denkers heb ik veel moeite, tot ik me realiseer dat ook díe visie voortkomt uit emotie. Dus ja, ik kan tot op zekere hoogte compassie voelen met vaccin-weigeraars, maar dat is iets anders dan respect of solidariteit.
Alle reacties Link kopieren
paardenkracht schreef:
03-11-2021 13:46
Ik hoor, lees en zie vaak anders. Dat juist degenen die vaccins promoten worden bedreigd. Zie ook mijn ander bericht hierboven. Onlangs nog een huisarts. Ook mijn man dealt daar mee.

Of gevaccineerden die bestookt worden door desinformatie.

Het punt is dat de keuze om te vaccineren geen gevolg heeft voor de ander. Sterker, een hogere vaccinatiegraad is beter voor iedereen. Anderzijds heeft de gevaccineerde mogelijk wel last van de keuze van de ander.

En, wat betreft haat en bedreigingen. Ik zie dat niet bij bijvoorbeeld artsen-collectief. Dus ik denk dat de ergste haat echt meer uit de hoek komt van degenen die niet vaccineren.

Maar, wel merk ik dat degene die wel vaccineren ook het geduld te verliezen.
Klopt! ik ben er helemaal klaar mee en heb totaal geen begrip meer voor vaccinatie weigeraars*.
Het water staat sommige ziekenhuizen aan de lippen en toch willen sommigen helemaal niets doen. (bijv die demonstranten van gisterenavond in Den Haag die protesteren tegen de corona maatregelen). Hoe dan? Willen zij dan niet geholpen worden als ze op een ic terecht komen?

En dat vaccinatie weigeraars wel de lusten willen, maar niet de lasten. We hebben de afgelopen weken gezien dat dat niet goed gaat, dus dan moeten we toch wat. Echt, ben er zo klaar mee.
Wat mij betreft wordt het percentage beschikbare ic bedden voor vaccinatie weigeraars* gelijk getrokken aan het percentage ongevaccineerden, dus dat zou nu zo'n 15 procent zijn. Dus 15 procent van de ic bedden voor ongevaccineerden en als je er meer komen, hebben ze pech, gaan ze maar dood.

Dan kunnen we namelijk de gewone operaties ook weer voor een groot gedeelte door laten gaan. Zoals gisteren die mevrouw op tv die al een jaar lang op een hartklep operatie wacht. Ik snap haar frustratie volledig. Je zal maar sterven omdat zovelen zich niet laten vaccineren.
Een covic ic patient ligt gemiddeld 4 weken op de ic en dat komt overeen met ongeveer 8 operaties (liggen gemiddeld 1-2 dagen op een ic).
Dus voor elke covid ic patient worden 8 operaties afgelast en dus 8 mensen afgebeld. Ik vind het inmiddels zooooo accociaal om je niet te laten vaccineren, werkelijk geen begrip meer voor.

*uitgezonderd degenen die om medische reden niet kunnen/mogen
paulp wijzigde dit bericht op 03-11-2021 14:28
0.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
03-11-2021 14:15
jeetje, als je die 'expert' en wappiekanaal blckbx hier een podium geeft hier een tegengeluid:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/yo ... ~bce73b37/
https://www.rd.nl/artikel/908600-drie-d ... -schetters
Ik denk dat hoe jij je nu opstelt precies het probleem is dat ik probeer aan te kaarten. Niet iedereen die zich uitspreekt tegen het beleid (of tegen de mainstream media) is een ''wappie''. Zelfs niet als de ''wappies'' met zo'n persoon aan de haal gaan.

Feit is dat niet alle onderzoekers/virologen/wetenschappers staan te springen. We hebben het maar over dat antivaxxers niet open staan voor discussie. Maar mijn ervaring is dat gevaccineerde (inclusief ikzelf) eigenlijk niet openstaan voor een tegengeluid. Waarom wordt elke onderzoeker die zich positief uitlaat geprezen en een ieder die dat negatief doet wordt haast met de grond gelijk gemaakt. Is iets wat mij opvalt en vraagtekens roept.

Ik wist overigens niet dat deze meneer zo in het nieuws is gekomen dus ik zal je artikelen dan ook zeker lezen. Al stel ik nergens dat het A of B is :P

Edit: terug naar de vraag uit het topic. De vaccinweigeraar zijn in mijn omgeving dus ook universitair opgeleide mensen met wel degelijk vakinhoudelijke kennis. Zonder dat ze in een complot o.i.d. geloven.

Andere redenen in mijn omgeving zijn ofwel complotdenkers ofwel mensen die hun lichaam inderdaad als een ''tempel'' zien en vertrouwen op hun eigen immuunsysteem en gezondheid.
diediear wijzigde dit bericht op 03-11-2021 14:35
13.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Diediear schreef:
03-11-2021 14:00
En dat is dus iets wat mij beangstigt. Ik heb vertrouwen in ons (zorg)systeem en de overheid. Ik heb dan ook netjes mijn prik gehaald. Maar ik durf niet meer te zeggen dat alles wat er nu bekend is en gezegd wordt 100% deugt/klopt. Al helemaal niet omdat meneer Rutte en de Jonge wel heel vaak terugkomen op eerdere uitspraken. Wat dat betreft heeft de groep antivaxxers gelijk: beetje bij beetje vervagen de grenzen. Dingen die we vorig jaar onvoorstelbaar vonden gebeuren nu wel degelijk. Ik vraag me wel af waar dit heen gaat.
Dus eigenlijk begin je te twijfelen aan je vertrouwen?

Waar het naar toe gaat? Tja, daar kun je van alles van denken. Ik denk dat het vnl te maken heeft met de onhoudbare schulden in de wereld.

Maar ik moet heel hard lachen als ik Hugo lieftallig in de camera zie kijken en mij vraagt om er nog eens over na te denken en zegt dat het vaccin echt effectief is, terwijl hij 3 zinnen ervoor zegt dat iedereen een boostershot kan krijgen. Dat strookt natuurlijk voor geen meter.

Daarnaast heb ik ook zeer mijn twijfels over de getallen die genoemd worden, want daar klopt ergens iets totaal niet.

Vorig jaar met 0 gevaccineerden lagen er eind oktober zo'n 2000 mensen met corona in het ziekenhuis en nu liggen er zo'n 1200 in het ziekenhuis met 15.8 miljoen gevaccineerden. Daar klopt mathematisch iets niet.

Of het virus is gevaarlijker geworden voor ongevaccineerden en de kans dat je opgenomen wordt, is fors toegenomen, of het virus pakt nu vnl die groep die al niet gevaccineerd kon worden, of het aantal gevaccineerden dat opgenomen wordt, wordt fors ondergerapporteerd of het aantal ongevaccineerden wordt fors overgerapporteerd.

En logischerwijs zou je het bij de laatste 2 moeten zoeken. Persoonlijk geloof ik er al tijden niks van dat het aantal gevaccineerden zo hoog is.
Alle reacties Link kopieren
Diediear schreef:
03-11-2021 14:28
Ik denk dat hoe jij je nu opstelt precies het probleem is dat ik probeer aan te kaarten. Niet iedereen die zich uitspreekt tegen het beleid (of tegen de mainstream media) is een ''wappie''. Zelfs niet als de ''wappies'' met zo'n persoon aan de haal gaan.

Feit is dat niet alle onderzoekers/virologen/wetenschappers staan te springen. We hebben het maar over dat antivaxxers niet open staan voor discussie. Maar mijn ervaring is dat gevaccineerde (inclusief ikzelf) eigenlijk niet openstaan voor een tegengeluid. Waarom wordt elke onderzoeker die zich positief uitlaat geprezen en een ieder die dat negatief doet wordt haast met de grond gelijk gemaakt. Is iets wat mij opvalt en vraagtekens roept.

Ik wist overigens niet dat deze meneer zo in het nieuws is gekomen dus ik zal je artikelen dan ook zeker lezen. Al stel ik nergens dat het A of B is :P
blckbx IS een wappie kanaal. Gewoon een feit. Dat is hun verdienmodel.

Ik vind het bijzonder dat wanneer 1000 voetbaltrainers zeggen dan de bal rond is dat jij zoveel belang hecht aan die ene die het tegenovergestelde zegt.
En dan ook niet kijkt wat zijn achtergrond is en of hij wel zo'n expert is
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
03-11-2021 14:28
Persoonlijk geloof ik er al tijden niks van dat het aantal gevaccineerden zo hoog is.
99,9% van de mensen die ik ken is gevaccineerd.
Ik sport dagelijks naast de vaccinatielocatie. Maandenlang reed er 1 auto per 15 seconden naartoe.

Waarom ben je zo wantrouwig?
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
03-11-2021 13:54
Omdat of a) men bang is dat een tegengeluid leidt tot een beslissing om niet te vaccineren of b) omdat, dan in no time zou kunnen blijken dat alles als los zand aan elkaar hangt.
Waarom zou "men" "bang" zijn dat mensen zich niet willen laten vaccineren?. Is dat dan toch omdat er een groter plan bestaat? Dat "men" ons allemaal onder het duimpje wil krijgen? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
03-11-2021 14:33
99,9% van de mensen die ik ken is gevaccineerd.
Ik sport dagelijks naast de vaccinatielocatie. Maandenlang reed er 1 auto per 15 seconden naartoe.

Waarom ben je zo wantrouwig?
Ik woon bij het willem 2 stadion. Ik zag zo af en toe eens een auto binnen rijden. Van de mensen die ik ken is 50/50 gevaccineerd.

Ik vraag me af waarom jij zo goed van vertrouwen bent. Immers, Hugo heeft alle harde beloften die hij gemaakt heeft gebroken.

Daarnaast weigert hij stelselmatig vragen in de kamer te beantwoorden, cijfers te geven etc.

En het mooie; hij heeft jou beloofd dat als je twee prikjes haalt, je je vrijheid weer terugkrijgt. Ook niet dus. Hij kan daar alles en iedereen de schuld van geven, maar hij breekt gewoon zijn belofte.
Alle reacties Link kopieren
Diediear schreef:
03-11-2021 14:28
Ik denk dat hoe jij je nu opstelt precies het probleem is dat ik probeer aan te kaarten. Niet iedereen die zich uitspreekt tegen het beleid (of tegen de mainstream media) is een ''wappie''. Zelfs niet als de ''wappies'' met zo'n persoon aan de haal gaan.

Blckbx zei je??! :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven