Coronavirus COVID-19 alle pijlers

De Zweedse aanpak

09-04-2020 12:20 80 berichten
“The theory of lockdown, after all, is pretty niche, deeply illiberal — and, until now, untested. It’s not Sweden that’s conducting a mass experiment. It’s everyone else.”

Erg interessant om te lezen. Gaan we straks de conclusie krijgen dat Zweden bewijst dat de economie niet compleet aan gort geschoten had hoeven te worden? Dat we de kwetsbaren hadden moeten beschermen en de rest gewoon de handen laten wapperen?

https://www.nationalreview.com/2020/04/ ... omic-ruin/
Alle reacties Link kopieren
Achteraf kijk je een koe in de kont.

Het is nu geen tijd om te experimenteren, het gaat om mensenlevens.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Kijk naar Engeland. Die wilden dat eerst ook zo aanpakken en nu mogen medewerkers van de gezondheidszorg niets zeggen over corona zonder dat er disciplinaire maatregelen volgen.

Dat zegt genoeg.
...
himalaya schreef:
09-04-2020 12:22
Achteraf kijk je een koe in de kont.

Het is nu geen tijd om te experimenteren, het gaat om mensenlevens.
Nou heb ik toch potverdorie de quote dat wij allemaal aan het experimenteren zijn in plaats van de Zweden extra in het zonnetje gezet en dan nog dit als eerste reactie?

Het mot nie gekker worden!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat de Zweden het goed doen, wat dat is een enorme opsteker om uit de lockdown te geraken.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Heeft Zweden onbeperkte ic capaciteit? Of heb je dan gewoon pech en ga je dood.
ik geef mn bek ook maar een douw
Quaintrelle schreef:
09-04-2020 12:23
Kijk naar Engeland. Die wilden dat eerst ook zo aanpakken en nu mogen medewerkers van de gezondheidszorg niets zeggen over corona zonder dat er disciplinaire maatregelen volgen.

Dat zegt genoeg.
Engeland heeft het genegeerd. Zweden heeft direct actie ondernomen: kwetsbaren beschermen en de mensen opgeroepen om een beetje hun verstand te gebruiken (zeg maar wat we in Nederland als stap 1 voor alleen Brabant (!) deden, minus het beschermen van kwetsbaren natuurlijk).
ninanoname schreef:
09-04-2020 12:24
Ik hoop dat de Zweden het goed doen, wat dat is een enorme opsteker om uit de lockdown te geraken.
Absoluut waar!
Alle reacties Link kopieren
Zweden heeft naar rato nog minder ic bedden dan Nederland
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
09-04-2020 12:24
Heeft Zweden onbeperkte ic capaciteit? Of heb je dan gewoon pech en ga je dood.
Dood gaan is geen pech hebben, iedereen gaat dood.

Leven is een chronische ziekte met dodelijke afloop

De grote vraag is wanneer
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Zweden is eh, wat? 10x zo groot als Nederland en er wonen minder mensen.

Alleen daarom al is het natuurlijk niet te vergelijken.

Daarnaast moeten we nog maar afwachten welke aanpak achteraf de beste blijkt te zijn geweest.

Kan ook nog per land verschillen.
Ik las bijv dat veel Zweden zichzelf al behoorlijk isoleren zonder dat dat door de overheid is opgelegd.
Mss hebben die gewoon meer gezond verstand?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-04-2020 12:30
Zweden is eh, wat? 10x zo groot als Nederland en er wonen minder mensen.

Alleen daarom al is het natuurlijk niet te vergelijken.

Daarnaast moeten we nog maar afwachten welke aanpak achteraf de beste blijkt te zijn geweest.

Kan ook nog per land verschillen.
Ik las bijv dat veel Zweden zichzelf al behoorlijk isoleren zonder dat dat door de overheid is opgelegd.
Mss hebben die gewoon meer gezond verstand?
Mwah, ik heb kennissen in Stockholm en daar puilden eerder deze week de terrassen uit.
Alle reacties Link kopieren
we zullen het merken, het dodental loopt nu pas op in Zweden. Het virus kruipt van zuid naar noord. Het is ook niet ondenkbaar dat er wel een lockdown(tje) komt. Er wordt al gesproken van een lockdown voor steden. Platteland van zweden is zo weids, daar kun je rondrijden zonder iemand tegen te komen
Alle reacties Link kopieren
Ik hou van tegendraads. Haast heel Europa in lock-down, behalve wij. En de Zweden doen het misschien wel nog beter.

Het roept bij mij de vraag op: hoeveel mensen zouden 0 risico op corona willen blijven lopen? Zelfs als het nog 3 jaar duurt voor er een vaccin is?

Ik voor mij zou heel graag weer meer vrijheid hebben, vooral het bezoeken van anderen dat nu niet mag, valt mij heel erg tegen. Ik heb er geen enkel probleem mee om meer risico te lopen als ik daarmee de mogelijkheid krijg om de mensen die ik liefheb te zien.

Zou voor mij echt de eerste maatregel uit de lockdown mogen zijn: het vrijstellen van familiebezoek, mits iedereen gezond en handen wassen .
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
09-04-2020 12:30
Dood gaan is geen pech hebben, iedereen gaat dood.

Leven is een chronische ziekte met dodelijke afloop

De grote vraag is wanneer
Wat een heerlijke uitspraak! Mag ik hem als motto gebruiken?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Het artikel is niet te lezen wegens allesoverlappende reclame, maar het eerste wat in mij op komt is dat een land als Zweden met geen mogelijkheid te vergelijken is met Nederland natuurlijk. Veel en veel groter land, grote delen heel dunbevolkt versus klein volgepropt landje. Dat alleen al kan ervoor zorgen dat een dergelijke aanpak wel of niet gaat werken.
Alle reacties Link kopieren
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b70b08df/ en eerder al Ira Helsloot vragen zich hardop af of we nu in een poging wat levens te redden uiteindelijk niet veel meer levens verwoesten.

Ira Helsloot was ook falikant tegen het sluiten van scholen en dat is door druk van buitenaf tegen het advies van deskundigen uiteindelijk toch gedaan.

Daarnaast geloof ik niet dat er 1 oplossing is die voor elk land even effectief is. Bevolkingsdichtheid, demografie en de opbouw van de samenleving zijn overal anders.
Met mijn boerenverstand zeg ik dat Zweden de juiste aanpak heeft.

De dood hoort nu eenmaal bij het leven. Het is de natuur dat er af en toe een flinke ziekte doorheen raast. Klinkt heel cru, maar zo is het. Ik ben ook geen aanhanger van 'elk leven telt'. De vraag is: moet je als 86-jarige willen dat er nog met allerlei toeters en bellen je leven wordt gerekt? Terwijl de kans groot is dat je bij de komende griepgolf alsnog het loodje legt?

Ja, je kunt er ook als 20'er of 30'er of noem maar op enorm ziek van worden. Nee, je hoeft het niet op te zoeken. Maar zo'n totale lockdown lijkt me niet de juiste aanpak. De economie is niet heilig, maar wel reden waarom we het hier in Nederland heel goed hebben.

En geloof me, ik heb hier goed over nagedacht. Ik heb zelf een kind dat al jaren zo zwaar depressief is, dat het ook al jaren dood wil. Als hij ervoor kiest, dan is het zijn keuze. Het is niet aan mij om hem te redden. (hier heb ik wel een paar jaar over gedaan om zover te komen, hoor). Dus zelfs al zou mijn hele familie op de IC liggen en wegvallen, dan nog is dit hoe het is. De natuur. Heel verdrietig als je iemand moet begraven, maar het hoort bij het leven. Het enige dat je zelf kunt doen is elke dag een slingertje ophangen.
Alle reacties Link kopieren
Maar wij hebben hier helemaal geen totale lockdown en die 86-jarige mag zelf besluiten dat hij of zij het leven nog zo waardevol vindt dat er behandeld moet worden, ook al gaat ie een paar maanden later alsnog.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 09-04-2020 12:40
60.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MokThee schreef:
09-04-2020 12:36
Met mijn boerenverstand zeg ik dat Zweden de juiste aanpak heeft.

ieder land heeft de aanpak die past bij zijn land
wij hebben een bevolkingsdichtheid van 421
Zweden van 22

dan is afstand houden een stuk eenvoudiger
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
09-04-2020 12:23
Kijk naar Engeland. Die wilden dat eerst ook zo aanpakken en nu mogen medewerkers van de gezondheidszorg niets zeggen over corona zonder dat er disciplinaire maatregelen volgen.

Dat zegt genoeg.
In Zweden heb je veel meer dunbevolkte gebieden. En de UK heeft een enorm obesitas probleem.
Je kan twee landen niet zo met elkaar vergelijken
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
09-04-2020 12:39
In Zweden heb je veel meer dunbevolkte gebieden. En de UK heeft een enorm obesitas probleem.
Je kan twee landen niet zo met elkaar vergelijken
grootste probleem van de UK is de gezondheidszorg, die was al opgegeven ver voor de Corona
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
09-04-2020 12:35
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b70b08df/ en eerder al Ira Helsloot vragen zich hardop af of we nu in een poging wat levens te redden uiteindelijk niet veel meer levens verwoesten.

Ira Helsloot was ook falikant tegen het sluiten van scholen en dat is door druk van buitenaf tegen het advies van deskundigen uiteindelijk toch gedaan.

Daarnaast geloof ik niet dat er 1 oplossing is die voor elk land even effectief is. Bevolkingsdichtheid, demografie en de opbouw van de samenleving zijn overal anders.
Ik denk dat er zelfs voor elk land meerdere oplossingen zouden kunnen zijn.

Niemand weet wat er gebeurd zou zijn als wij geen maatregelen hadden gehad, al zijn daar natuurlijk wel ideeën over.
Niemand weet wat de gevolgen zijn van de maatregelen, al zijn daar natuurlijk wel ideeën over.

En dan ligt de focus ook nog eens bij iedereen anders.
Ik vind persoonlijk het sluiten van verpleeghuizen een uitwas van het doorgeschoten idee dat we iedereen koste wat kost zo lang mogelijk in leven moeten houden.
Anderen vinden die sluiting van verpleeghuizen juist volstrekt logisch.

Ik vind al die 'deskundigen' die hun mening openbaar maken erg interessant, maar ik denk dat het op dit moment niet altijd verstandig is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
De Zweedse cultuur is erg verschillend vergeleken met de Nederlandse. Zweden doen vanuit hunzelf al aan social distancing. Wat het artikel niet duidelijk beschrijft is dat hier wel degelijk scholen, bedrijven en restaurants gesloten zijn. Dit is niet verplicht vanuit de regering, maar dat hebben scholen, etc zelf besloten.
girasole3 schreef:
09-04-2020 12:32
Mwah, ik heb kennissen in Stockholm en daar puilden eerder deze week de terrassen uit.
In de regio/stad waar ik woon, is het al weken uitgestorven op straat. Scholen, sportclubs, restaurants, etc zijn gesloten en ook het vliegveld is dicht en treinen naar het zuiden van Zweden worden massaal gecanceld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven