Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Draconische maatregelen

26-10-2020 09:31 283 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd.
Het kabinet gaat morgen waarschijnlijk geen nieuwe coronamaatregelen bekendmaken. Wel geven premier Rutte en minister De Jonge dan een verklaring, waarin ze volgens Haagse ingewijden zullen waarschuwen voor 'draconische maatregelen' als mensen zich niet aan de regels houden.
https://nos.nl/artikel/2353837-kabinet- ... kheid.html

Wat zullen deze maatregelen dan precies behelzen?

Wat zullen deze maatregelen precies behelzen?

Totaal aantal stemmen: 123

Een intelligente lockdown zoals we hebben gehad (41%)
Een Wuhan lockdown waarbij flats worden dichtgelast (11%)
Iedereen wordt vastgeketend aan bed of aan een muur (43%)
Anders, namelijk...... (6%)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
kerst schreef:
26-10-2020 10:44
Daar gaat het niet om.
Er is te weinig capaciteit en nu wordt de ruimte voor elke patient met spoed (hart/kankerdiagnose etc)opgeofferd voor de Covid patient.
Dat klopt niet.
Er wordt juist wel ruimte overgelaten voor spoed. Daarvoor worden zaken die minder spoedeisend zijn uitgesteld.
lotconje schreef:
26-10-2020 10:47

ik hoop als eerste gewoon de scholen dicht, ik woon naar een Fontys en ik verbaas me er elke keer over dat er 0 maar dan ook 0 besef lijkt te zijn van de situatie. Studenten zitten hier om 11 uur s ochtends al in groepjes aan het bier op bankjes buiten, zonder ook maar enige afstand
Ja, die scholen zijn echt the elephant in the room.

Ze kunnen heel eufemistisch zeggen dat de besmettingen 'in huiselijke kring' plaatsvinden, maar zo lang al die jongeren nog dagelijks bovenop elkaar zitten is het niet zo lastig te bedenken hoe die besmettingen de huiselijke kring binnenkomen.
Ik ken inmiddels een stuk of tien mensen die in de tweede golf besmet zijn geraakt, en dat waren allemaal (ouders van) schoolgaande kinderen of studenten, of docenten. En zo gaat dat dan weer verder.

Ik snap heel goed hoe belangrijk het voor jongeren is live naar school te kunnen, maar ik ben bang dat we die tweede golf er pas onder kunnen krijgen als minimaal alles vanaf de bovenbouw middelbare school weer thuis blijft. De scholen kunnen het ook nauwelijks nog bolwerken, met al die docenten in isolatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie t wel. Voor mij verandert er niks. Ik zit thuis en ga 2x in de week naar de supermarkt. Oh ja en 1x naar de fysio. Dus ik heb momenteel al een saai kut leven.
ik geef mn bek ook maar een douw
valisa schreef:
26-10-2020 09:37
Ben erg bang voor een lockdown.
Wij gaan binnenkort verhuizen en hebben toch echt verf, kwasten etc etc nodig.
Dus ben nu al uit voorzorg dingen aan het kopen.
Wat denk je? Dat alle winkels gaan sluiten? Ook in maart-april waren de gamma etc gewoon open hoor. Alleen de kledingwinkels etc waren veelal dicht, maar online was sowieso bijna alles open.
AnAppleADay schreef:
26-10-2020 10:42
In geen een van de scenario's op de routekaart staan de winkels dicht, zelfs niet bij zwart.
Alleen koopavonden afschaffen.
Hoezo koopavonden? Dan is het hier juist altijd vrij rustig. Ik zou zeggen dat het handig is om mensen een beetje te spreiden over de dag.
Bitje93 schreef:
26-10-2020 10:02
Ik begrijp de weerzin niet zo erg.

Dit is toch gewoon te danken een het eigen gedrag van de bevolking ? Dan moeten we nu niet gaan huilen.
Hoe kom je erbij dat het aan het eigen gedrag ligt van onze bevolking waarvan momenteel nota bene vrijwillig ruim 90% met een mondkapje in de winkel loopt (waarmee je dus anderen beschermt)?
kerst schreef:
26-10-2020 10:45
Ja ik kan al heel veel dingen niet door de maatregelen.
En voor mij , en ik denk voor veel mensen in mijn omgeving, zou het makkelijker zijn als de verwarmde terrassen weer open gaan.
Je moet niet alleen vanuit je eigen situatie denken.
Ik vind je nogal egoïstisch klinken als je zegt dat het ''voor jou makkelijk is als verwarmde terrassen open zouden gaan''. Zou het niet makkelijker zijn als we de kans op besmettingen verkleinen? Het gaat er nu even niet om wat makkelijker is. Het gaat er om dat de ziekenhuizen niet overvol raken. Pech voor die terrassen (waar hooguit maximaal 30 mensen oid mogen zitten).
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
26-10-2020 10:02
Ik begrijp de weerzin niet zo erg.

Dit is toch gewoon te danken een het eigen gedrag van de bevolking ? Dan moeten we nu niet gaan huilen.

Onzin! Dat virus is gewoon een virus. Dat is veel minder te beïnvloeden dan we denken. Waarom denken mensen dat ze alles maar kunnen controleren? Dat is echt te optimistisch.

De Belgische regering is de eerste die eindelijk zegt: wij weten het ook niet meer. Dat is eerlijk!

En de zin 'baat het niet, dan schaadt het niet' (al dan niet met spelfouten) komt me de neus uit. Want het schaadt dus wel.. zoals de middelbare school van mijn kinderen die weer op halve kracht draait sinds vandaag. Dat schaadt wel!!!
louisanne wijzigde dit bericht op 26-10-2020 11:33
1.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
26-10-2020 11:24
Hoezo koopavonden? Dan is het hier juist altijd vrij rustig. Ik zou zeggen dat het handig is om mensen een beetje te spreiden over de dag.
Geen idee maar dat staat in de routekaart.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
26-10-2020 11:12

Ik ken inmiddels een stuk of tien mensen die in de tweede golf besmet zijn geraakt, en dat waren allemaal (ouders van) schoolgaande kinderen of studenten, of docenten. En zo gaat dat dan weer verder.

Dan heb je zeker stevig in de rats gezeten, bang als je was dat ze dood zouden gaan?

Nah grapje, je hebt ze twee weken niet gezien en dat was het dan. Maar laten we vooral het hele land economisch de afgrond in helpen om te voorkomen dat mensen de griep krijgen. O nee wacht, normale griep lijkt niet meer te bestaan. Heeft Corona toch nog een pluspunt.
julius schreef:
26-10-2020 11:36
Dan heb je zeker stevig in de rats gezeten, bang als je was dat ze dood zouden gaan?

Nah grapje, je hebt ze twee weken niet gezien en dat was het dan. Maar laten we vooral het hele land economisch de afgrond in helpen om te voorkomen dat mensen de griep krijgen. O nee wacht, normale griep lijkt niet meer te bestaan. Heeft Corona toch nog een pluspunt.
Ik heb ze wel gezien, op het moment dat ze nog geen klachten hadden, maar achteraf gezien al wel besmettelijk waren.
Daarna ben ik gaan mantelzorgen voor mijn bejaarde en zeer kwetsbare ouder, die corona hoogstwaarschijnlijk niet zal overleven.

En we zitten inderdaad met z'n allen nog zeker een week in de rats voor we weten of we de dans ontsprongen zijn.

Leuk grapje, joh!
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
26-10-2020 11:42
Ik heb ze wel gezien, op het moment dat ze nog geen klachten hadden, maar achteraf gezien al wel besmettelijk waren.
Daarna ben ik gaan mantelzorgen voor mijn bejaarde en zeer kwetsbare ouder, die corona hoogstwaarschijnlijk niet zal overleven.

En we zitten inderdaad met z'n allen nog zeker een week in de rats voor we weten of we de dans ontsprongen zijn.

Leuk grapje, joh!

Wat ook een leuke grap is, is dat jij mantelzorger bent voor een oud en kwetsbaar iemand, maar je jezelf wel in situaties brengt waarbij je zelf het virus op kan lopen. Maar wordt vooral boos op mij; dat leidt je misschien af van het feit dat je zelf verantwoordelijk bent voor je huidige stress.

O en laat ergens anders een test doen. Een week wachten op de uitslag is nergens normaal.
julius schreef:
26-10-2020 11:36
Dan heb je zeker stevig in de rats gezeten, bang als je was dat ze dood zouden gaan?

Nah grapje, je hebt ze twee weken niet gezien en dat was het dan. Maar laten we vooral het hele land economisch de afgrond in helpen om te voorkomen dat mensen de griep krijgen. O nee wacht, normale griep lijkt niet meer te bestaan. Heeft Corona toch nog een pluspunt.
Als het 9 van de 10 keer goed gaat en 1 op de 10 keer niet, dan zullen de meeste mensen eraf komen met 2 weken niet zien, maar raakt de gezondheidszorg nog steeds volledig overbelast en kan niet iedereen de medische zorg krijgen die nodig is.
Het lijkt dan wel heel weinig, maar dat is het niet.
Alle experts waarschuwen hiervoor, maar jij weet het beter op basis van je eigen ervaring?
Misschien gooien ze het helemaal over een andere boeg. Stoppen ze met de maatregelen die besmettingen moeten voorkomen en laten ze het griepje gewoon rond gaan. En zitten de draconische maatregelen aan de kant van de gevolgen. Max 400 IC bedden voor covid-patiënten en patiënt nummer 401 heeft vette pech. Geen druk meer op de zorg. Opgelost.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
26-10-2020 11:55
Wat ook een leuke grap is, is dat jij mantelzorger bent voor een oud en kwetsbaar iemand, maar je jezelf wel in situaties brengt waarbij je zelf het virus op kan lopen. Maar wordt vooral boos op mij; dat leidt je misschien af van het feit dat je zelf verantwoordelijk bent voor je huidige stress.

O en laat ergens anders een test doen. Een week wachten op de uitslag is nergens normaal.
Sommigen hebben een beroep waarbij ze zomaar tussen allerlei mensen staan.
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
26-10-2020 10:19
Volgens die hele route kaart gaan (basis)scholen niet meer dicht.
Ik begrijp echt niet waarom het VO niet dicht gaat. Zij zijn de grote verspreiders (tenminste, in mijn omgeving dan) waar niemand iets aan doet. Ze hangen het liefst de hele dag om elkaars nek.
En nee..... ze worden er zelf haast niet ziek van. Maar ze nemen het wel mee naar huis.
Het is dweilen met de kraan open zolang het VO openblijft.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
26-10-2020 11:24
Hoezo koopavonden? Dan is het hier juist altijd vrij rustig. Ik zou zeggen dat het handig is om mensen een beetje te spreiden over de dag.
Dat lijkt mij ook.

Net als het ov trouwens. Ik snap best dat er uit kostenbesparing lijnen geschrapt zijn, maar het is wel weer veel drukker in die boemeltjes waar de spitsintercity’s zijn opgeschort.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
26-10-2020 12:00
Als het 9 van de 10 keer goed gaat en 1 op de 10 keer niet, dan zullen de meeste mensen eraf komen met 2 weken niet zien, maar raakt de gezondheidszorg nog steeds volledig overbelast en kan niet iedereen de medische zorg krijgen die nodig is.
Het lijkt dan wel heel weinig, maar dat is het niet.
Alle experts waarschuwen hiervoor, maar jij weet het beter op basis van je eigen ervaring?

Wat ik vooral zie zijn mensen die zelf achteloos omgaan met de huidige maatregelen maar vervolgens wel boos worden omdat ik kennelijk degene ben die hun dierbaren in gevaar brengt.

Niemand wordt momenteel gedwongen om zijn of haar huis uit te gaan. Als je een lockdown wilt, dan hou je een lockdown. Waarom zou iedereen daartoe gedwongen moeten worden omdat men het vrijwillig kennelijk niet kunnen volhouden?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
26-10-2020 12:06
Sommigen hebben een beroep waarbij ze zomaar tussen allerlei mensen staan.

Dat kan, maar dan moet je momenteel geen mantelzorger zijn.
julius schreef:
26-10-2020 12:13
Wat ik vooral zie zijn mensen die zelf achteloos omgaan met de huidige maatregelen maar vervolgens wel boos worden omdat ik kennelijk degene ben die hun dierbaren in gevaar brengt.

Niemand wordt momenteel gedwongen om zijn of haar huis uit te gaan. Als je een lockdown wilt, dan hou je een lockdown. Waarom zou iedereen daartoe gedwongen moeten worden omdat men het vrijwillig kennelijk niet kunnen volhouden?
Ik houd me ook aan de maatregelen.
Mijn kinderen houden zich aan de leerplicht.
Resultaat: mijn puber heeft corona.
We zijn met zijn allen in quarantaine en lopen een aanzienlijk risico op besmetting, nu.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
26-10-2020 12:05
Misschien gooien ze het helemaal over een andere boeg. Stoppen ze met de maatregelen die besmettingen moeten voorkomen en laten ze het griepje gewoon rond gaan. En zitten de draconische maatregelen aan de kant van de gevolgen. Max 400 IC bedden voor covid-patiënten en patiënt nummer 401 heeft vette pech. Geen druk meer op de zorg. Opgelost.
Wie niet horen wil moet maar voelen. Maar als 401 een zorgmedewerker is die tijdens het werk besmet is? Dan wordt Rutte voor moord aangeklaagd en is het land in oproer
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
26-10-2020 12:14
Dat kan, maar dan moet je momenteel geen mantelzorger zijn.
Lekkere spagaat.
We moeten ook eens ophouden met doen alsof iedereen <20 dubbel zo veel waard is als volwassenen. De scholen kunnen niet dicht want och dat is zo erg voor de kinderen. Ondertussen worden de levens van volwassen Nederlanders on hold gezet, met alle risico's van dien, terwijl het op scholen en onderwijsinstellingen allemaal lekker door broeit. Dat is emmers water naar de zee dragen. We denken altijd maar aan de toekomst, maar je moet ook kijken waar nu je kapitaal zit. En dat zit te verpieteren op deze manier. Om dat zo snel mogelijk weer rendabel te krijgen, moeten die scholen ook gewoon een paar weken dicht.
julius schreef:
26-10-2020 12:14
Dat kan, maar dan moet je momenteel geen mantelzorger zijn.
Geen optie. Stoppen met werken dan maar? Dat gaan we jouw geliefde economie niet redden hoor.
Alle reacties Link kopieren
Volgens het AD:

"In dat geval mogen gezelschappen nog maar uit twee personen bestaan, in plaats van de huidige vier. Ook worden alle bijeenkomsten dan verboden, komt er een einde aan alle binnensport en mogen de auto en het openbaar vervoer alleen nog voor noodzakelijke reizen worden gebruikt.

Het basis- en middelbaar onderwijs mogen bij een verdere lockdown zeer waarschijnlijk wél openblijven. Mbo’s, hbo’s en universiteiten stappen volledig over op online onderwijs. Winkels blijven geopend, net als tijdens de lockdown in het voorjaar. Verpleeghuizen gaan niet meer helemaal op slot: bewoners mogen in ieder geval één bezoeker blijven ontvangen. "
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven