Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Draconische maatregelen

26-10-2020 09:31 283 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd.
Het kabinet gaat morgen waarschijnlijk geen nieuwe coronamaatregelen bekendmaken. Wel geven premier Rutte en minister De Jonge dan een verklaring, waarin ze volgens Haagse ingewijden zullen waarschuwen voor 'draconische maatregelen' als mensen zich niet aan de regels houden.
https://nos.nl/artikel/2353837-kabinet- ... kheid.html

Wat zullen deze maatregelen dan precies behelzen?

Wat zullen deze maatregelen precies behelzen?

Totaal aantal stemmen: 123

Een intelligente lockdown zoals we hebben gehad (41%)
Een Wuhan lockdown waarbij flats worden dichtgelast (11%)
Iedereen wordt vastgeketend aan bed of aan een muur (43%)
Anders, namelijk...... (6%)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
26-10-2020 12:37
Alleen noodzakelijke reizen, maar winkels blijven open?
ja, zodat ik tijdens mijn noodzakelijke commute nog een kopje koffie, croissantje en jurkje kan kopen. Als je dan noodzakelijk moet reizen kan het maar beter ook een beetje prettig zijn, niet waar?
Susan schreef:
26-10-2020 12:20
Volgens het AD:

"In dat geval mogen gezelschappen nog maar uit twee personen bestaan, in plaats van de huidige vier. Ook worden alle bijeenkomsten dan verboden, komt er een einde aan alle binnensport en mogen de auto en het openbaar vervoer alleen nog voor noodzakelijke reizen worden gebruikt.

Het basis- en middelbaar onderwijs mogen bij een verdere lockdown zeer waarschijnlijk wél openblijven. Mbo’s, hbo’s en universiteiten stappen volledig over op online onderwijs. Winkels blijven geopend, net als tijdens de lockdown in het voorjaar. Verpleeghuizen gaan niet meer helemaal op slot: bewoners mogen in ieder geval één bezoeker blijven ontvangen. "

Voor mij verandert er dus bijna niks. Ik maak twee keer per week een noodzakelijke reis (kind moet tenslotte naar school en scholen dicht willen we niet). Gezelschappen zocht ik al niet meer op (andere reden dan Corona), sporten doe ik al jaren buiten. En 1:1 afspreken met een vriendin kan nog steeds en zal ik ook zeker blijven doen.
Het enige dat er voor mij verandert is dat ik vanaf waarschijnlijk 15 november een mondkapje op moet.
Susan schreef:
26-10-2020 12:43
Nou ja, "lekker hun gewone leventje", als er echt een lockdown komt zal er voor kinderen ook een heleboel niet meer doorgaan. Zoals er in de afgelopen maanden ook een heleboel niet is doorgegaan. Dat ze het onderwijs zoveel mogelijk willen laten doorgaan, daar ben ik alleen maar blij om. Mijn dochter zal er waarschijnlijk geen achterstand van oplopen als ze een aantal weken thuis haar werk moet doen, maar dat is bij heel veel kinderen wel gebeurd, om maar te zwijgen over kinderen die volledig van de radar verdwenen.
Tja maar met alle respect, het ligt natuurlijk nogal uit verhouding dat een kind van 17 gewoon lekker elke dag naar school kan, en dat iemand van net dertig die al maanden elke dag vanuit huis werkt en regelmatig tegen het randje van een psychose aan zit van maanden eenzaamheid, niet eens even de auto mag pakken om even een hapje te gaan eten bij zijn ouders om ten minste nog 1/2 keer per week tegen een levend persoon te kunnen aanpraten. Ik heb in het beleid toch best wel de indruk alsof bij ''mijn'' leeftijdsgroep te snel wordt gedacht : die dragen alle lasten maar en passen zich maar aan. Ik vind dat niet kunnen.
smulrol schreef:
26-10-2020 12:39
Er is vast wel ergens een 65 jarige met kind op basisschool, maar dat is de uitzondering en niet de regel. Net als dat er vast wel een 40 jarige op de ic gekomen is maar ook dat is grote uitzondering en niet de regel.
Verdiep je eens in de cijfers, zou ik zeggen.

En denk je echt dat de ouders van die leerlingen in een vacuüm leven?
Een flink deel van de bevolking kan helemaal niet thuiswerken, en sleept zijn virusdeeltjes ongewild en vaak ook onbewust overal mee naartoe.
redbulletje schreef:
26-10-2020 12:44
Kinderen en jongeren hebben hun hele leven nog voor zich. Voor hen maakt een jaartje on hold staan het minste uit.
Jij hebt geen kinderen neem ik aan?
DS1971 schreef:
26-10-2020 12:49
Jij hebt geen kinderen neem ik aan?
Daar staat redbulletje bekend om op dit forum. :proud:
-jolijn- schreef:
26-10-2020 12:45
37% van de mensen op de IC t/m 20 oktober was tussen de 35 en 65.
Zoek je nergens iets op als je dat soort statements maakt? Gewoon 'gevoelsmatig' of zo?
Heb je hier een bron van? Ik kan het zo snel even niet vinden.

Overigens zegt het mij nog niet veel. Hoeveel % was 35 en hoeveel 64?
https://allecijfers.nl/nieuws/statistie ... n-covid19/
Karratha schreef:
26-10-2020 12:47
Tja maar met alle respect, het ligt natuurlijk nogal uit verhouding dat een kind van 17 gewoon lekker elke dag naar school kan, en dat iemand van net dertig die al maanden elke dag vanuit huis werkt en regelmatig tegen het randje van een psychose aan zit van maanden eenzaamheid, niet eens even de auto mag pakken om even een hapje te gaan eten bij zijn ouders om ten minste nog 1/2 keer per week tegen een levend persoon te kunnen aanpraten. Ik heb in het beleid toch best wel de indruk alsof bij ''mijn'' leeftijdsgroep te snel wordt gedacht : die dragen alle lasten maar en passen zich maar aan. Ik vind dat niet kunnen.
Als je jezelf zo afzondert als jij beschrijft kun je prima bij je ouders op bezoek. Er is geen sprake van dat je de auto niet meer zou mogen pakken, hoe kom je daarbij?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-10-2020 12:34
Maar sinds ze gezegd hebben dat kinderen nauwelijks risico vormen laten mensen weer massaal de grootouders oppassen. En die komen wel op de IC.
Dit, ik zie op Facebook nu grootouders inning knuffelen op foto's met hun kleinkinderen waar ze van het voorjaar vooral veel afstand van hielden. Hou me ten goede, ik begrijp de behoefte, maar of het slim is? Mijn schoonzus en haar man zitten nu te wachten op uitslag test, hebben klachten)want een van de kleinkinderen was ziek en de ouder(blijkt corona te hebben) van het kleinkind ook. Opa en oma passen op de kleinkinderen en mogelijk is het kind van de andere dochter en schoonzoon ook besmet. Opa en oma hebben twee kleinkinderen waar ze wekelijks oppassen en dat deden ze van het voorjaar tijdelijk niet. Van de zomer begonnen ze er weer mee, want volgens hen was corona helemaal weg en kinderen zouden geen risico vormen.
9% onder de 50 en 28% onder de 65 (en boven de 35).
redbulletje schreef:
26-10-2020 12:44
Kinderen en jongeren hebben hun hele leven nog voor zich. Voor hen maakt een jaartje on hold staan het minste uit. Voor de ouderen/kwetsbaren is dit wellicht sowieso hun laatste levensjaar, dus veel erger dat zij in hun sociale contacten beperkt worden. En volwassenen moeten deze hele shitshow financieel zien rond te breien, dus daar mag zeker aandacht voor zijn.
Haha, grappig.

Ik denk juist het omgekeerde.
oeh, daar keek ik ook, maar ik denk dat ik erover heen kijk.

Dank
Snarky schreef:
26-10-2020 12:52
Als je jezelf zo afzondert als jij beschrijft kun je prima bij je ouders op bezoek. Er is geen sprake van dat je de auto niet meer zou mogen pakken, hoe kom je daarbij?
Wel in de volgende stap (die onvermijdelijk komt). Alleen nog essentiële reizen met OV / Auto. (op de routekaart. staat er ook een streep door. het plaatje van de auto bij de zgn. zwarte fase). Dan heb je natuurlijk nog de vraag of de soep daadwerkelijk zo heet wordt gegeten als opgediend, en hoe je zoiets kunt handhaven. Maar het stoort me alleen al mateloos dat iemand dat überhaupt verzint. Wat mij er doorheen helpt deze lockdown is om soms nog directe familie te spreken en mijn rondje hardlopen in het 8 km verderop gelegen natuurgebied. Aangezien het wandelingetje hier door mijn woonplaats wat ik inmiddels elke lunch doe ik voornamelijk associeer met werk daardoor, en dus ook niet echt ontspanning meer is in mijn vrije tijd en dan juist even wil ''ontsnappen''.
anoniem_64e0b6f5bfaf4 wijzigde dit bericht op 26-10-2020 12:58
5.11% gewijzigd
Divadaan schreef:
26-10-2020 12:52
Dit, ik zie op Facebook nu grootouders inning knuffelen op foto's met hun kleinkinderen waar ze van het voorjaar vooral veel afstand van hielden. Hou me ten goede, ik begrijp de behoefte, maar of het slim is? Mijn schoonzus en haar man zitten nu te wachten op uitslag test, hebben klachten)want een van de kleinkinderen was ziek en de ouder(blijkt corona te hebben) van het kleinkind ook. Opa en oma passen op de kleinkinderen en mogelijk is het kind van de andere dochter en schoonzoon ook besmet. Opa en oma hebben twee kleinkinderen waar ze wekelijks oppassen en dat deden ze van het voorjaar tijdelijk niet. Van de zomer begonnen ze er weer mee, want volgens hen was corona helemaal weg en kinderen zouden geen risico vormen.
Klopt. Bij de oppasoma in mijn buurt was het van het voorjaar zalig rustig, maar sinds 1 juni komen de krijsjes weer met regelmaat over de vloer. En dat Rutte of van Dissel zei dat kinderen toch nauwelijks risico vormen werkt ook niet mee natuurlijk.
Snarky schreef:
26-10-2020 12:52
Als je jezelf zo afzondert als jij beschrijft kun je prima bij je ouders op bezoek. Er is geen sprake van dat je de auto niet meer zou mogen pakken, hoe kom je daarbij?
Ik heb me van 't voorjaar ook officieel als mantelzorger van mijn moeder laten registreren bij de gemeente zodat bij strengere beperkingen ik probleemloos naar mijn moeder kan blijven gaan.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
26-10-2020 12:51
Heb je hier een bron van? Ik kan het zo snel even niet vinden.

Overigens zegt het mij nog niet veel. Hoeveel % was 35 en hoeveel 64?
Op de site van Stichting NICE zie je ook een leeftijdverdeling.

In de leeftijdgroep 35-39 zijn in totaal 63 mensen opgenomen
In de leeftijdsgroep 40-44 in totaal 96
In de leeftijdsgroep 45-49 in totaal 233
In de leeftijdsgroep 50-54 in totaal 353
In de leeftijdsgroep 55-59 in totaal 508
In de leeftijfsgroep 60-64 in totaal 637

Ik vind het zelf dus niet zo handig om de groep 35-65 als één groep te zien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
26-10-2020 12:53
Haha, grappig.

Ik denk juist het omgekeerde.
Mijn schoonmoeder is 85 en die lijdt er heel erg onder, mijn kinderen zijn in de twintig, zetten hun schouders eronder en zeggen dat hun tijd wel weer komt.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
26-10-2020 12:53
Haha, grappig.

Ik denk juist het omgekeerde.
Ik ook.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
26-10-2020 12:49
Verdiep je eens in de cijfers, zou ik zeggen.
Waar zijn de cijfers die aantonen dat IC’s vol liggen met ouders van schoolgaande kinderen? En waarvan ook vastgesteld is dat ze door hun kind besmet zijn
Susan schreef:
26-10-2020 12:57
Op de site van Stichting NICE zie je ook een leeftijdverdeling.

In de leeftijdgroep 35-39 zijn in totaal 63 mensen opgenomen
In de leeftijdsgroep 40-44 in totaal 96
In de leeftijdsgroep 45-49 in totaal 233
In de leeftijdsgroep 50-54 in totaal 353
In de leeftijdsgroep 55-59 in totaal 508
In de leeftijfsgroep 60-64 in totaal 637

Ik vind het zelf dus niet zo handig om de groep 35-65 als één groep te zien.
Ik ook niet.

Maar dit zijn ziekenhuisopnames, geen IC-opnames toch?
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
26-10-2020 13:00
Ik ook niet.

Maar dit zijn ziekenhuisopnames, geen IC-opnames toch?
Nee, IC-opnames, uit de tabel "Leeftijdsdistributie van IC-patiënten met verdachte of bewezen COVID-19 naar uitkomst" en dan het totaal van alle patiënten die op de IC opgenomen zijn of opgenomen zijn geweest.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Divadaan schreef:
26-10-2020 12:57
Mijn schoonmoeder is 85 en die lijdt er heel erg onder, mijn kinderen zijn in de twintig, zetten hun schouders eronder en zeggen dat hun tijd wel weer komt.
Mijn kinderen zijn pubers en vooral een heeft het psychisch heel erg zwaar gehad, met depressieve klachten en angsaanvallen.
Het gaat nu wat beter, maar als de school weer sluit wordt dit weer erg pittig. Niet alleen voor mijn kind, maar ook voor ons als gezin.

Mijn contract wordt niet verlengd door de crisis.

Mijn moeder is 70 en wil niet eenzaam zijn, zij gaat liever dood dan dat ze alleen in haar huis opgesloten moet zitten.

Iedereen heeft zijn eigen verhalen en ervaringen.
smulrol schreef:
26-10-2020 12:59
Waar zijn de cijfers die aantonen dat IC’s vol liggen met ouders van schoolgaande kinderen? En waarvan ook vastgesteld is dat ze door hun kind besmet zijn
Dus als het niet specifiek wordt bijgehouden, dan is het niet zo?

Dan heb ik geweldig goed nieuws voor de bijenhouders, de judoka's, mensen met 2 kinderen, groene-autobezitters en vrouwen met schoenmaat 42: er is nergens vastgesteld dat zij überhaupt vatbaar zijn voor corona.
smulrol schreef:
26-10-2020 12:59
Waar zijn de cijfers die aantonen dat IC’s vol liggen met ouders van schoolgaande kinderen? En waarvan ook vastgesteld is dat ze door hun kind besmet zijn
Reageer eerst eens op het deel van mijn post dat je niet mee geciteerd hebt, want daar staat het antwoord eigenlijk al in:

En denk je echt dat de ouders van die leerlingen in een vacuüm leven?
Een flink deel van de bevolking kan helemaal niet thuiswerken, en sleept zijn virusdeeltjes ongewild en vaak ook onbewust overal mee naartoe.


Het stopt niet bij die ouders hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven