Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Dringende noodzakelijke zorg uitgesteld.

30-12-2020 15:11 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las zojuist dat niet alleen de noodzakelijke maar niet dringende operaties worden uitgesteld.

Er zijn nu ook ziekenhuizen die wel dringende operaties die niet kunnen wachten zoals het weghalen van een tumor bij borstkanker uitstellen.

Ik vind dat iedereen recht heeft op gezondheidszorg dus ook de 80 jarige mevrouw die vanwege corona op de ic beland.

Maar als daardoor een 30 jarige vrouw met nog jonge kinderen onnodig gaat sterven dan plaats ik toch vraagtekens bij het beleid dat de operatie van de jonge vrouw wordt uitgesteld.

Ik snap dat je als arts dan voor een hele moeilijke keuze staat.

Want de oudere vrouw van de ic afhalen betekent haar dood. Je ziet dan iemand sterven voor jouw ogen. Door jouw keuze. Een mens met een gezicht.

De vrouw met borstkanker ligt nog niet in het ziekenhuis. Voor die vrouw kun je nog hopen dat als de operatie later plaats vind ze ook nog gered wordt.

Gebeurd dat niet en gaat ze later alsnog dood dan gebeurd dat niet voor je ogen. Het is niet zo 1 op 1 zichtbaar dat dit een gevolg is van de beslissing om de covid patiënt voorrang te geven.

Maar toch je zal die 30 jarige vrouw maar zijn.
Of haar echtgenoot. Of haar nog jonge kind.

Natuurlijk is het voor de familie van de 80 jarige vrouw ook hard maar haar kinderen zijn volwassen en ze is misschien al weduwe.

Ik vind het echt niet kunnen dat noodzakelijke operaties worden uitgesteld.
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
30-12-2020 15:22

Maar ik dwaal een beetje af merk ik.
Vind het echt vreselijk voor de semi acute zorg. Wel denk ik dat er heel goed wordt besloten wie er langer 'kan' wachten en wie niet, maar je zal het maar zijn..
Dat is het inderdaad he.. je kan niet zomaar de zuurstofpomp eruit trekken bij een vrouw van 80, dat is té luguber. Maar die semi acute zorg wordt naar mate het meer wordt uitgesteld (inmiddels al bijna één jaar) natuurlijk wel steeds acuter. En ik maak me dan ook wel zorgen over hoeveel sterfgevallen er straks zullen zijn die zijn overleden aan het uitstellen van operaties ipv aan corona.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
30-12-2020 15:17
Ik denk zeker dat er in bepaalde landen genoeg medisch personeel werkloos thuis zit ja.
In andere landen is de zorg niet overbelast? Maar misschien weet jij meer. Ik weet dat veel landen in Europa al voor deze pandemie te maken hadden met een chronisch personeelstekort.
sugarmiss schreef:
30-12-2020 15:19
Dan wordt de keuze weer een stuk moeilijker. Een 50 jarige heeft nog best een aantal jaren voor zich. Een 80 jarige toch normaal gesproken zo'n 30 jaar minder dan een 50 jarige.
Maar zo kan je wel doorgaan, want wat als de 50 jarige een BMI van 40 heeft en een kettingroker is die ook niet vies is van een jonge jenever op z'n tijd?
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
30-12-2020 15:22
Die hebben wel degelijk met elkaar te maken. Na sommige operaties is een plek op de IC nodig, waaronder dus operaties van tumoren.
Ligt er maar net aan, in mijn zkh gaan ze in 99% naar de verpleegafdeling, maar in academische ziekenhuizen zal dat mimder zijn.

Punt is dat een oncoloog niet kan gaan overleggen met de intensivist om te beslissen dat ze voor patient A gaan kiezen ipv patient B. Zo werkt het gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
30-12-2020 15:22
Het verbaast me dat ziekenhuizen niet allang roepen dat de situatie onhoudbaar is, het is steeds 'we lopen tegen de max' of 'het wordt nu wel heel nijpend'. Wees eerlijk en zeg dat het allang niet meer gaat!

Maar ik dwaal een beetje af merk ik.
Vind het echt vreselijk voor de semi acute zorg. Wel denk ik dat er heel goed wordt besloten wie er langer 'kan' wachten en wie niet, maar je zal het maar zijn..
Ik woon in de regio Harderwijk en het (streek)ziekenhuis in Harderwijk is gisteravond op slot gegaan voor nieuwe patiënten. Er was simpel weg geen plek meer. Zij doen dus iets met een onhoudbare situatie, helaas hebben er afgelopen nacht zeer waarschijnlijk wel mensen last van gehad. Inmiddels is het ziekenhuis weer open.
Tegen exponentiële groei van een uitbraak is zelfs in Duitsland geen ziekenhuis opgewassen. Blijft over: afstand houden tot iedereen buiten je huishouden, mondkapjes op in de winkel en zo weinig mogelijk contact met anderen. Het virus verplaatst zichzelf niet, dat doen wij. Maar ja: kerst en oud en nieuw en lastig lastig.

Ik stoor me enorm aan mensen die het allemaal te veel gevraagd vinden, want dit drama is simpelweg de consequentie van de maatregelen maar half opvolgen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is nogal een gechargeerde tegenstelling. Iemand van 80 plus komt in de praktijk al nauwelijks meer op de ic. Daar ga je dus helaas de oorlog niet mee winnen. In werkelijkheid zijn de keuzes helaas minder zwart wit. Maar ook al komt die 80 jarige niet op de ic, ook deze zal geholpen moeten worden, desnoods om op een zo prettige, menselijk en en pijnloos mogelijke manier dood te gaan, ook dat kost mankracht.


Het enige dat nu nog kan gebeuren is zorgen dat wij en onze kinderen de ziekenhuizen niet onnodig belasten. Dus behalve zorgen dat je niet besmet raakt is het nu ook zaak om geen onnodige risico's te nemen, waardoor je op de SEH terecht zou kunnen komen. Wat mij betreft stellen ze voor oudejaarsavond dan ook een alcoholverbod en een avondklok in. Want iemand die met zijn dronken kop van de trap klettert kunnen we er nu ook echt niet bij hebben. Of een jongere met een alcoholvergiftiging.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat Nederland wel zou mogen investeren in het aantrekkelijk maken van opleidingen richting de zorg en wellicht ook kortere, gerichtere opleidingen aanbieden ipv opleidingen van vier jaar puur om de huidige noodsituatie op te vangen.

Voorbeeld: Een paar weken geleden had mijn opa corona en ik voelde erg de drang om te helpen op de afdeling (omdat een groot deel van de zorgverleners erg ziek waren en dus thuis zaten met corona), maar ik heb de papieren er niet voor. Op dat moment dacht ik: Mocht er nou een opleiding zijn van bijvoorbeeld een half jaar puur gericht op de "simpelere" handelingen in de ouderenzorg, dan zou ik dat wel willen doen. Als meer mensen (bijvoorbeeld studenten zoals ik) dit zouden doen, zou je hen kunnen oproepen wanneer dat nodig is bijvoorbeeld. Zodat zij mensen kunnen wassen, op bed leggen etc., en de afgestudeerde verpleegkundigen zich kunnen richten op het echte zorg verlenen.
eef-- wijzigde dit bericht op 30-12-2020 15:32
7.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
30-12-2020 15:28
Ik woon in de regio Harderwijk en het (streek)ziekenhuis in Harderwijk is gisteravond op slot gegaan voor nieuwe patiënten. Er was simpel weg geen plek meer. Zij doen dus iets met een onhoudbare situatie, helaas hebben er afgelopen nacht zeer waarschijnlijk wel mensen last van gehad. Inmiddels is het ziekenhuis weer open.
Ja ik las het ja. Een enkele keer gebeurt zoiets. Maar ziekenhuizen barsten uit hun voegen en dit heeft allang invloed op de kwaliteit van zorg, terwijl ziekenhuizen dit maar lijken te ontkennen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
De triage gaat via de ABCDE methode. Treat first what kills first.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/ABCDE-methode

Daardoor kan het zijn dat iemand van 80 met een saturatie ( zuurstofgehalte in het bloed ) van 72%,eerder geholpen wordt dan iemand van 25 met een acute blindedarmontsteking ( mits niet geperforeerd )
Alle reacties Link kopieren
eef-- schreef:
30-12-2020 15:30
Ik denk ook dat Nederland wel zou mogen investeren in het aantrekkelijk maken van opleidingen richting de zorg en wellicht ook kortere, gerichtere opleidingen aanbieden ipv opleidingen van vier jaar puur om de huidige noodsituatie op te vangen.

Voorbeeld: Een paar weken geleden had mijn opa corona en ik voelde erg de drang om te helpen op de afdeling (omdat een groot deel van de zorgverleners erg ziek waren en dus thuis zaten met corona), maar ik heb de papieren er niet voor. Op dat moment dacht ik: Mocht er nou een opleiding zijn van bijvoorbeeld een half jaar puur gericht op de "simpelere" handelingen in de ouderenzorg, dan zou ik dat wel willen doen. Als meer mensen (bijvoorbeeld studenten zoals ik) dit zouden doen, zou je hen kunnen oproepen wanneer dat nodig is bijvoorbeeld. Zodat zij mensen kunnen wassen, op bed leggen etc., en de afgestudeerde verpleegkundigen zich kunnen richten op het echte zorg verlenen.
Ja zoiets zou fantastisch zijn. Ik zag dat er in sommige ziekenhuizen met buddy's wordt gewerkt. Mensen die nu thuiszitten, bijv uit de horeca en theaterwereld ondersteunen het zorgpersoneel. Ze helpen ook echt met IC patienten draaien enzo.
ikBedoelHetGoed schreef:
30-12-2020 15:29
Tegen exponentiële groei van een uitbraak is zelfs in Duitsland geen ziekenhuis opgewassen. Blijft over: afstand houden tot iedereen buiten je huishouden, mondkapjes op in de winkel en zo weinig mogelijk contact met anderen. Het virus verplaatst zichzelf niet, dat doen wij. Maar ja: kerst en oud en nieuw en lastig lastig.

Ik stoor me enorm aan mensen die het allemaal te veel gevraagd vinden, want dit drama is simpelweg de consequentie van de maatregelen maar half opvolgen.
Precies! Veel mensen roepen dat Corona maar een griepje is en feesten door, want ja ze zitten niet in de risico leeftijd.

Maar ze beseffen niet dat er voor hun misschien geen plek is op de IC als ze bijv een auto ongeluk krijgen of iets anders acuuts dan Corona.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
30-12-2020 15:19
Maar deze twee mensen hebben helemaal niks met elkaar te maken. De mevrouw op de IC heeft niks aan de oncoloog en de mevrouw met borstkanker heeft niks aan een IC verpleegkundige of een IC plaats.
Heel veel dingen kunnen niet als er geen IC plek gereserveerd kan worden in geval van complicaties. Operaties, behandeling en onderzoeken worden uitgesteld omdat er risico is op complicaties en er geen IC plekken beschikbaar zijn voor indien nodig, daar zit juist het probleem. Er moet voor de reguliere zorg gewoon altijd een aantal vrije IC bedden zijn want alles kent risico's en soms heb je ze nodig. Anders moeten ze gaan opereren en mensen bij complicaties maar dood laten gaan omdat er geen IC bed is... Dat is ook geen optie alleen uitstellen heeft inmiddels ook enorme risico's. Ik ben blij dat ik voor Corona schoon was, nu had ik echt anders een probleem gehad vrees ik.. En ik vind het heel erg dat het zo uit maakt of mensen nu of 2 jaar geleden ziek zijn geworden.
Alle reacties Link kopieren
eef-- schreef:
30-12-2020 15:30
Ik denk ook dat Nederland wel zou mogen investeren in het aantrekkelijk maken van opleidingen richting de zorg en wellicht ook kortere, gerichtere opleidingen aanbieden ipv opleidingen van vier jaar puur om de huidige noodsituatie op te vangen.

Voorbeeld: Een paar weken geleden had mijn opa corona en ik voelde erg de drang om te helpen op de afdeling (omdat een groot deel van de zorgverleners erg ziek waren en dus thuis zaten met corona), maar ik heb de papieren er niet voor. Op dat moment dacht ik: Mocht er nou een opleiding zijn van bijvoorbeeld een half jaar puur gericht op de "simpelere" handelingen in de ouderenzorg, dan zou ik dat wel willen doen. Als meer mensen (bijvoorbeeld studenten zoals ik) dit zouden doen, zou je hen kunnen oproepen wanneer dat nodig is bijvoorbeeld. Zodat zij mensen kunnen wassen, op bed leggen etc., en de afgestudeerde verpleegkundigen zich kunnen richten op het echte zorg verlenen.
De ene patient is ook de andere niet natuurlijk. Toen mijn echtgenoot in het ziekenhuis lag met corona, vroegen ze ook of ze hem moesten helpen met douchen. Hij had zoiets van: ben je gek, dat kan ik zelf wel. Toen heeft hij een langere zuurstofslang gekregen, zodat hij ermee in de badkamer kon komen. Maar als de patient dat niet meer kan dan kost dat ook extra mankracht natuurlijk. We krijgen nu alleen absolute aantallen, maar eigenlijk zegt dat nog niet eens zoveel qua belasting.
eef-- schreef:
30-12-2020 15:30
Ik denk ook dat Nederland wel zou mogen investeren in het aantrekkelijk maken van opleidingen richting de zorg en wellicht ook kortere, gerichtere opleidingen aanbieden ipv opleidingen van vier jaar puur om de huidige noodsituatie op te vangen.

Voorbeeld: Een paar weken geleden had mijn opa corona en ik voelde erg de drang om te helpen op de afdeling (omdat een groot deel van de zorgverleners erg ziek waren en dus thuis zaten met corona), maar ik heb de papieren er niet voor. Op dat moment dacht ik: Mocht er nou een opleiding zijn van bijvoorbeeld een half jaar puur gericht op de "simpelere" handelingen in de ouderenzorg, dan zou ik dat wel willen doen. Als meer mensen (bijvoorbeeld studenten zoals ik) dit zouden doen, zou je hen kunnen oproepen wanneer dat nodig is bijvoorbeeld. Zodat zij mensen kunnen wassen, op bed leggen etc., en de afgestudeerde verpleegkundigen zich kunnen richten op het echte zorg verlenen.
IK ben het met je eens hoor, maar wat als corona straks voorbij is? Dan ben je niet meer nodig en kan je geen werk vinden omdat alles weer naar normale proporties is gegaan. Ik denk niet dat veel mensen dit risico willen nemen.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
30-12-2020 15:35
De ene patient is ook de andere niet natuurlijk. Toen mijn echtgenoot in het ziekenhuis lag met corona, vroegen ze ook of ze hem moesten helpen met douchen. Hij had zoiets van: ben je gek, dat kan ik zelf wel. Toen heeft hij een langere zuurstofslang gekregen, zodat hij ermee in de badkamer kon komen. Maar als de patient dat niet meer kan dan kost dat ook extra mankracht natuurlijk. We krijgen nu alleen absolute aantallen, maar eigenlijk zegt dat nog niet eens zoveel qua belasting.
Maar het lijkt me wel duidelijk dat er een probleem in de ziekenhuizen en verzorgingstehuizen is. En ik kan me zeker voorstellen dat jouw man geen hulp wil hebben met douchen, maar in een verzorgingstehuis waar iedereen sowieso gedoucht moet worden en de helft van het personeel thuis zit met corona, lijkt mij de hulp van mensen die graag een versnelde opleiding in de zorg willen volgen juist een uitkomst. Zodat de verpleegkundigen die wél nog kunnen werken zich ook echt kunnen focussen op het verzorgen van de zieke mensen.
Ik heb begrepen dat er zelfs 10 noodzakelijke operaties uitgesteld worden op 1 coronapatiënt op de IC. Dat heeft te maken met de verblijfsduur.

En ja, dat klinkt als een hele rare keuze.
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
30-12-2020 15:34
Precies! Veel mensen roepen dat Corona maar een griepje is en feesten door, want ja ze zitten niet in de risico leeftijd.

Maar ze beseffen niet dat er voor hun misschien geen plek is op de IC als ze bijv een auto ongeluk krijgen of iets anders acuuts dan Corona.
de echte probleem gevallen voor de overbelasting van de zorg vind je in dit topic, die zitten wel in de risicoleeftijd maar leven zoals altijd
coronavirus-covid-19/hoe-gaan-jouw-oude ... ges/472432

de jonge feesbeesten vinden gewoon net als TO dat 80jarigen van de IC gerukt moeten worden. Terwijl de meesten jonger zijn dan 80
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
30-12-2020 15:37
IK ben het met je eens hoor, maar wat als corona straks voorbij is? Dan ben je niet meer nodig en kan je geen werk vinden omdat alles weer naar normale proporties is gegaan. Ik denk niet dat veel mensen dit risico willen nemen.
Als ik mezelf als voorbeeld mag nemen, ik volg momenteel een universitaire master die ik bijna heb afgerond en heb daarnaast een horecabaantje wat momenteel niet door kan gaan. Ik zou zeker een opleiding van een half jaar willen volgen en dan in de zorg te werken tot wanneer dat nodig is om daarna een functie te zoeken met mijn huidige studie. En net als mensen die een vaste baan in de horeca of in het theater hebben, die zouden ook tijdelijk in de zorg kunnen werken. Het lijkt mij geen risico, maar juist een verrijking. Voor de zorg op dit moment, maar ook omdat je je steentje bij kan dragen en wanneer alles weer "normaal" is je weer je huidige functie kan oppakken/ iets anders kan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-12-2020 15:40
Ik heb begrepen dat er zelfs 10 noodzakelijke operaties uitgesteld worden op 1 coronapatiënt op de IC. Dat heeft te maken met de verblijfsduur.

En ja, dat klinkt als een hele rare keuze.
Wat stel je voor?
Alle reacties Link kopieren
Ik las iets over Maurice de hond die een heel schip inclusief personeel als ziekenhuis kon leveren maar daar werd niks mee gedaan.
Maar het kan ook fake news zijn want ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer.

Wat ik me afvraag is dit... in april lagen er meer dan 1000 mensen met corona op de ic. Nu ongeveer 650 en toch is er geen bed meer over.

Ik snap het verschil niet. Was de reguliere zorg toen nog meer afgeschaald?
Alle reacties Link kopieren
"extra handen voor de zorg" is een project van het Rode Kruis. Ook als je geen zorgervaring hebt.
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/nog-geen-ervaring/

Je kunt je ook opgeven voor Ready2help ook van het Rode Kruis.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
30-12-2020 15:42
"extra handen voor de zorg" is een project van het Rode Kruis. Ook als je geen zorgervaring hebt.
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/nog-geen-ervaring/

Je kunt je ook opgeven voor Ready2help ook van het Rode Kruis.
Oh, wat geweldig! Ga ik zeker eens naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
30-12-2020 15:42
Ik las iets over Maurice de hond die een heel schip inclusief personeel als ziekenhuis kon leveren maar daar werd niks mee gedaan.
Maar het kan ook fake news zijn want ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer.

Wat ik me afvraag is dit... in april lagen er meer dan 1000 mensen met corona op de ic. Nu ongeveer 650 en toch is er geen bed meer over.

Ik snap het verschil niet. Was de reguliere zorg toen nog meer afgeschaald?
die was totaal gestopt.
Alle reacties Link kopieren
eef-- schreef:
30-12-2020 15:30
Ik denk ook dat Nederland wel zou mogen investeren in het aantrekkelijk maken van opleidingen richting de zorg en wellicht ook kortere, gerichtere opleidingen aanbieden ipv opleidingen van vier jaar puur om de huidige noodsituatie op te vangen.

Voorbeeld: Een paar weken geleden had mijn opa corona en ik voelde erg de drang om te helpen op de afdeling (omdat een groot deel van de zorgverleners erg ziek waren en dus thuis zaten met corona), maar ik heb de papieren er niet voor. Op dat moment dacht ik: Mocht er nou een opleiding zijn van bijvoorbeeld een half jaar puur gericht op de "simpelere" handelingen in de ouderenzorg, dan zou ik dat wel willen doen. Als meer mensen (bijvoorbeeld studenten zoals ik) dit zouden doen, zou je hen kunnen oproepen wanneer dat nodig is bijvoorbeeld. Zodat zij mensen kunnen wassen, op bed leggen etc., en de afgestudeerde verpleegkundigen zich kunnen richten op het echte zorg verlenen.
Gommers vond dat geen goed idee. En opschalen ook niet. Want als corona straks voorbij is dan vervelen ze zich.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven