Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Dringende noodzakelijke zorg uitgesteld.

30-12-2020 15:11 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las zojuist dat niet alleen de noodzakelijke maar niet dringende operaties worden uitgesteld.

Er zijn nu ook ziekenhuizen die wel dringende operaties die niet kunnen wachten zoals het weghalen van een tumor bij borstkanker uitstellen.

Ik vind dat iedereen recht heeft op gezondheidszorg dus ook de 80 jarige mevrouw die vanwege corona op de ic beland.

Maar als daardoor een 30 jarige vrouw met nog jonge kinderen onnodig gaat sterven dan plaats ik toch vraagtekens bij het beleid dat de operatie van de jonge vrouw wordt uitgesteld.

Ik snap dat je als arts dan voor een hele moeilijke keuze staat.

Want de oudere vrouw van de ic afhalen betekent haar dood. Je ziet dan iemand sterven voor jouw ogen. Door jouw keuze. Een mens met een gezicht.

De vrouw met borstkanker ligt nog niet in het ziekenhuis. Voor die vrouw kun je nog hopen dat als de operatie later plaats vind ze ook nog gered wordt.

Gebeurd dat niet en gaat ze later alsnog dood dan gebeurd dat niet voor je ogen. Het is niet zo 1 op 1 zichtbaar dat dit een gevolg is van de beslissing om de covid patiënt voorrang te geven.

Maar toch je zal die 30 jarige vrouw maar zijn.
Of haar echtgenoot. Of haar nog jonge kind.

Natuurlijk is het voor de familie van de 80 jarige vrouw ook hard maar haar kinderen zijn volwassen en ze is misschien al weduwe.

Ik vind het echt niet kunnen dat noodzakelijke operaties worden uitgesteld.
Alle reacties Link kopieren
Dat is al vaker uitgelegd op het forum, stel dat al die IC bedden er nog waren dan had de IC wel 3 dagen gescheeld met overlopen.

Normaal hebben wij aan zo'n 1000 IC bedden genoeg, er is wat reserve en er kan ngo wat opgeschaald worden zoals wij gezien hebben in 2018. Wij zitten nu in een uitzonderlijke situatie, een IC bed is niet gratis. Dus de afweging is moet je voor een uitzonderlijke situatie die echt zelden voorkomt zoveel IC bedden financieren? Bij een volgende pandemie hebben we wellicht geen IC bedden nodig, maar dialyse apparatuur. Moet je die daarom maar vast zeer ruim op voorraad hebben?

Het geld kan je maar een keer uitgeven.

Duitsland heeft veel IC bedden, maar geen personeel om deze allemaal te kunnen benutten.
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
30-12-2020 15:58
En dat ziekenhuisschip dan? Dat kwam inclusief personeel
Mercy ships? Daar mag je als medisch personeel betalen om te komen werken in ruil voor eten, een onderdak en een 'geweldige' ervaring.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
30-12-2020 15:17
Ik denk zeker dat er in bepaalde landen genoeg medisch personeel werkloos thuis zit ja.
Heb je onder een steen geleefd de afgelopen maanden? Werkelijk waar in heel Europa is het crisis momenteel.
eef-- schreef:
30-12-2020 15:58
Mensen worden ziek en gaan dood inderdaad, maar een jonge vrouw zou niet mogen overlijden omdat er geen ruimte is om haar te opereren.
Dat ben ik met je eens. Dus moet de tachtigjarige met diabetes overlijden.

Want ruimte voor allebei hebben we inmiddels niet meer.

Waarom wordt dat niet gewoon toegegeven, waarom moet het personeel zich letterlijk KAPOT werken?
Alle reacties Link kopieren
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 15:59
Wie liggen er dan nu op de IC?

weet jij dat zelf dan niet?
Weet iemand waarom dat medisch schip geen optie is?
smulrol schreef:
30-12-2020 16:01
weet jij dat zelf dan niet?
Nee, anders zou ik het niet aan jou vragen.
smulrol schreef:
30-12-2020 15:57
misschien in dat zelfde land waar zoveel medisch personeel zich verveelt.
Joh, je kan wel zo'n denigrerend toontje aanslaan maar dat is echt een beetje sneu hoor. Je kan het zelf gewoon nazoeken namelijk en dan zal je zien dat wat ik zeg waar is.
Alle reacties Link kopieren
Als iedereen zich aan de maatregelen had gehouden of zou houden, was het niet zo uit de hand gelopen als nu.
Ja het is vreselijk dat noodzakelijke operaties worden uitgesteld, maar we mogen blij zijn dat we met acute zorg in elk geval nog geholpen worden.

De ziekenhuizen bomvol en veel verpleegkundigen die uitvallen. Ik word er zó boos en verdrietig van als ik zie hoe mensen de afspraken negeren. Hoe er gereageerd wordt op corona ‘het is maar een griepje’. En ‘ze moeten niet zeuren in de zorg’.
Ik ben er echt zó ontzettend klaar mee. Mensen: blijf thuis, hou je aan de afspraken. En zorg met elkaar dat artsen dit soort onmenselijke keuzes niet hoeven te maken!
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
30-12-2020 16:00
Mercy ships? Daar mag je als medisch personeel betalen om te komen werken in ruil voor eten, een onderdak en een 'geweldige' ervaring.
Ik heb de link geplaatst. Het gaat om personeel uit ander andere Duitsland en de Filippijnen die voor uitzendburos werken
Alle reacties Link kopieren
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 16:02
Nee, anders zou ik het niet aan jou vragen.
hier....
https://www.stichting-nice.nl/
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
30-12-2020 16:02
Joh, je kan wel zo'n denigrerend toontje aanslaan maar dat is echt een beetje sneu hoor. Je kan het zelf gewoon nazoeken namelijk en dan zal je zien dat wat ik zeg waar is.

waarom kom je zelf niet met bewijs voor dit bizarre statement dan? Ik ben niet bepaald de enige die denkt dat je maar wat roept v
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
30-12-2020 15:14
Wat ik me dus al de hele tijd afvraag.. Er zijn meerdere leegstaande ziekenhuizen in Nederland, waarom is het niet mogelijk om daar een groot coronaziekenhuis van te maken? Daar enkel de coronapatienten heen te brengen waardoor de "normale" ziekenhuizen gewoon hun werk kunnen doen? Wat betreft personeel, dat zou vanuit heel europa kunnen worden aangetrokken lijkt me.
Ja goed plan! Want corona heerst alleen in Nederland inderdaad!! 🙈
Alle reacties Link kopieren
Pien252 schreef:
30-12-2020 16:02
Als iedereen zich aan de maatregelen had gehouden of zou houden, was het niet zo uit de hand gelopen als nu.
Inderdaad.
We hebben in de zomer laten zien dat we de infecties en daar uit volgende opnames laag genoeg kunnen houden.
smulrol schreef:
30-12-2020 16:04
hier....
https://www.stichting-nice.nl/
Zie hier, de gemiddelde leeftijd ligt tussen de 80 en de 90.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Sorry, maar mag je dan niet gewoon doodgaan op die leeftijd? Moet daarvoor een operatie van iemand van 35 uitgesteld worden?

Blijkbaar wel, want dat doen we nu en ik vind het onbegrijpelijk. Want niet wegneemt dat ik het erg vind dat mensen boven de 80 overlijden.
Ik zou niet voor die keuze willen staan. Ik ben redelijk hard en heb een soms iets te duidelijke mening. Ik zou op basis van gevoel kiezen en niet op verstand. Maar goed dat er mensen zijn die dat wel in redelijkheid kunnen.

Een vrouw met borstkanker zou bij mij voorgaan op een vrouw van 80 met corona. Een vuurwerkslachtoffer zou in alle pijn mogen wachten als er geen plek is. Een dronken patiënt zou ook mogen wachten en lekker buiten kotsen.

Het lijkt mij onmenselijk om die keuze te maken.
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
30-12-2020 15:42
Ik las iets over Maurice de hond die een heel schip inclusief personeel als ziekenhuis kon leveren maar daar werd niks mee gedaan.
Maar het kan ook fake news zijn want ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer.

Wat ik me afvraag is dit... in april lagen er meer dan 1000 mensen met corona op de ic. Nu ongeveer 650 en toch is er geen bed meer over.

Ik snap het verschil niet. Was de reguliere zorg toen nog meer afgeschaald?
Toen lag alle reguliere zorg plat. Toen was het geen landelijk probleem, toen was het personeel nog fit en kon extra diensten wel even aan. Nu duurt de tweede golf al erg lang en is er onder het personeel een enorm ziekteverzuim.
Alle reacties Link kopieren
Pien252 schreef:
30-12-2020 16:05
Ja goed plan! Want corona heerst alleen in Nederland inderdaad!! 🙈
Ja maar in andere delen van de wereld is het nu rustig (want zomer?). Ik zag gisteren bijvoorbeeld een filmpje van een groot festival in nieuw Zeeland zonder afstand en zonder mondkapjes.

In China is ook alles weer open.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-12-2020 15:46
In zijn algemeenheid: keuzes maken waarmee we zoveel mogelijk resultaat behalen.

10 mensen een noodzakelijke operatie ontzeggen voor 1 coronapatiënt klinkt (let wel: klinkt) als een vrij vreemde keuze, die veel meer levensjaren kost dan je ermee redt.
Ik denk dat veel Corona patiënten in het ziekenhuis meer levensjaren hebben dan een oncologische patiënt. Zeker als her om grote oncologische ingrepen gaat waar de vijf jaars overleving laag is.
Alle reacties Link kopieren
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 16:07
Zie hier, de gemiddelde leeftijd ligt tussen de 80 en de 90.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Sorry, maar mag je dan niet gewoon doodgaan op die leeftijd? Moet daarvoor een operatie van iemand van 35 uitgesteld worden?

Blijkbaar wel, want dat doen we nu en ik vind het onbegrijpelijk. Want niet wegneemt dat ik het erg vind dat mensen boven de 80 overlijden.
de gemiddelde leeftijd van wat?
NICE data gaat over leeftijdsindeling op de IC. 80 en 90 jarigen die overlijden doen dat niet op de IC
smulrol wijzigde dit bericht op 30-12-2020 16:11
2.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 16:07
Zie hier, de gemiddelde leeftijd ligt tussen de 80 en de 90.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Sorry, maar mag je dan niet gewoon doodgaan op die leeftijd? Moet daarvoor een operatie van iemand van 35 uitgesteld worden?

Blijkbaar wel, want dat doen we nu en ik vind het onbegrijpelijk. Want niet wegneemt dat ik het erg vind dat mensen boven de 80 overlijden.
Overledenen zijn iets anders dan de opgenomen mensen op de IC. Vergeet niet dat mensen ook thuis, in verzorgingshuizen en op reguliere corona-afdelingen komen te overlijden.
https://www.youtube.com/watch?v=xX9V9cV ... oepBrabant
abracadabra schreef:
30-12-2020 16:10
Ja maar in andere delen van de wereld is het nu rustig (want zomer?). Ik zag gisteren bijvoorbeeld een filmpje van een groot festival in nieuw Zeeland zonder afstand en zonder mondkapjes.

In China is ook alles weer open.
Nieuw Zeeland is natuurlijk ook gewoon een compleet ander verhaal.
Dat zorgpersoneel daar redt echt niet de hele wereld als ze hier bij zouden springen
huisduif schreef:
30-12-2020 16:11
Overledenen zijn iets anders dan de opgenomen mensen op de IC. Vergeet niet dat mensen ook thuis, in verzorgingshuizen en op reguliere corona-afdelingen komen te overlijden.
Er staat: leeftijd overledenen. Hou je zelf niet voor de gek. Het staat hier zwart op wit. Meeste slachtoffers vallen boven de 80 jaar. Net als met de griep en de hittegolven.
Dit gaat over de normale griep? Ze hebben in dit jaar nog extra gevaccineerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven