Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Dringende noodzakelijke zorg uitgesteld.

30-12-2020 15:11 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las zojuist dat niet alleen de noodzakelijke maar niet dringende operaties worden uitgesteld.

Er zijn nu ook ziekenhuizen die wel dringende operaties die niet kunnen wachten zoals het weghalen van een tumor bij borstkanker uitstellen.

Ik vind dat iedereen recht heeft op gezondheidszorg dus ook de 80 jarige mevrouw die vanwege corona op de ic beland.

Maar als daardoor een 30 jarige vrouw met nog jonge kinderen onnodig gaat sterven dan plaats ik toch vraagtekens bij het beleid dat de operatie van de jonge vrouw wordt uitgesteld.

Ik snap dat je als arts dan voor een hele moeilijke keuze staat.

Want de oudere vrouw van de ic afhalen betekent haar dood. Je ziet dan iemand sterven voor jouw ogen. Door jouw keuze. Een mens met een gezicht.

De vrouw met borstkanker ligt nog niet in het ziekenhuis. Voor die vrouw kun je nog hopen dat als de operatie later plaats vind ze ook nog gered wordt.

Gebeurd dat niet en gaat ze later alsnog dood dan gebeurd dat niet voor je ogen. Het is niet zo 1 op 1 zichtbaar dat dit een gevolg is van de beslissing om de covid patiënt voorrang te geven.

Maar toch je zal die 30 jarige vrouw maar zijn.
Of haar echtgenoot. Of haar nog jonge kind.

Natuurlijk is het voor de familie van de 80 jarige vrouw ook hard maar haar kinderen zijn volwassen en ze is misschien al weduwe.

Ik vind het echt niet kunnen dat noodzakelijke operaties worden uitgesteld.
smulrol schreef:
30-12-2020 16:11
de gemiddelde leeftijd van wat?
NICE data gaat over leeftijdsindeling op de IC. 80 en 90 jarigen die overlijden doen dat niet op de IC
Van de overledenen aan Corona. Dat staat er toch duidelijk?
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
30-12-2020 15:42
Ik las iets over Maurice de hond die een heel schip inclusief personeel als ziekenhuis kon leveren maar daar werd niks mee gedaan.
Maar het kan ook fake news zijn want ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer.

Wat ik me afvraag is dit... in april lagen er meer dan 1000 mensen met corona op de ic. Nu ongeveer 650 en toch is er geen bed meer over.

Ik snap het verschil niet. Was de reguliere zorg toen nog meer afgeschaald?
Het gaat niet alleen letterlijk om bedden. Het gaat om personeel. Je kunt nog zóveel ziekenhuizen neerzetten, met IC-bedden, met beademingsapparatuur. Zonder personeel dat ermee kan werken (IC-verpleegkundigen, algemeen verpleegkundigen) heb je er niks aan.
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 16:07
Zie hier, de gemiddelde leeftijd ligt tussen de 80 en de 90.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Sorry, maar mag je dan niet gewoon doodgaan op die leeftijd? Moet daarvoor een operatie van iemand van 35 uitgesteld worden?

Blijkbaar wel, want dat doen we nu en ik vind het onbegrijpelijk. Want niet wegneemt dat ik het erg vind dat mensen boven de 80 overlijden.
Bij Beau vertelde ze laatst dat de gemiddelde leeftijd echt lager lag. En ook 20-30 jarige die in het ziekenhuis lagen en best wel ziek waren.
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 16:13
Van de overledenen aan Corona. Dat staat er toch duidelijk?
Ja, maar die liggen over het algemeen niet massaal op de IC!
Nicco88 schreef:
30-12-2020 16:13
Dit gaat over de normale griep? Ze hebben in dit jaar nog extra gevaccineerd.
Het gaat er over dat we in 2018 min of meer al hetzelfde probleem hadden en dat er door de overheid toen geen maatregelen zijn genomen. Sterker nog: er is vanaf toen enkel meer bezuinigd.
Alle reacties Link kopieren
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 16:13
Er staat: leeftijd overledenen. Hou je zelf niet voor de gek. Het staat hier zwart op wit. Meeste slachtoffers vallen boven de 80 jaar. Net als met de griep en de hittegolven.
de discussie gaat over hoeveel mensen in zks en op de IC komen waardoor de zorg overbelast is.
Niet hoeveel er thuis of in verzorgingstehuis dood gaan aan corona
Nicco88 schreef:
30-12-2020 16:14
Bij Beau vertelde ze laatst dat de gemiddelde leeftijd echt lager lag. En ook 20-30 jarige die in het ziekenhuis lagen en best wel ziek waren.
Dat is dus niet waar, dit komt rechtstreeks van het RIVM.
Alle reacties Link kopieren
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 16:13
Van de overledenen aan Corona. Dat staat er toch duidelijk?

totaal niet relevant dus. :facepalm:
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 16:15
Het gaat er over dat we in 2018 min of meer al hetzelfde probleem hadden en dat er door de overheid toen geen maatregelen zijn genomen. Sterker nog: er is vanaf toen enkel meer bezuinigd.
Maar je kan de gewone seizoensgriep niet vergelijken met Corona.
smulrol schreef:
30-12-2020 16:15
de discussie gaat over hoeveel mensen in zks en op de IC komen waardoor de zorg overbelast is.
Niet hoeveel er thuis of in verzorgingstehuis dood gaan aan corona
Nou, deze mensen hebben op de IC gelegen en dat is dus wel degelijk relevant in deze discussie.
Alle reacties Link kopieren
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 16:16
Dat is dus niet waar, dit komt rechtstreeks van het RIVM.
Waar beweert het RIVM dat de IC's vol liggen met hoogbejaarden dan? Je haalt dingen door elkaar.
sugarmiss schreef:
30-12-2020 15:17
Toch die 30 jarige mevrouw met borstkanker voorrang geven en hoe verschrikkelijk ook die 80 jarige mevrouw van de ic afhalen.
Met borstkanker kun je best 'n paar weken wachten. Ik heb zelf ook kwaadaardige borstkanker gehad, maar tussen moment van de diagnose en de operatie zaten ook weken. Vind het in elk geval geen reden om dan maar iemand van de IC af te halen waarmee je zijn doodvonnis tekent.
Alle reacties Link kopieren
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 16:17
Nou, deze mensen hebben op de IC gelegen en dat is dus wel degelijk relevant in deze discussie.
Dat staat NERGENS!.
Nicco88 schreef:
30-12-2020 16:17
Maar je kan de gewone seizoensgriep niet vergelijken met Corona.
Dat doe ik ook niet. Ik contateer alleen dat er veel overeenkomsten zijn.

En nee, ik ben geen complotgekkie.
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
30-12-2020 16:10
Ja maar in andere delen van de wereld is het nu rustig (want zomer?). Ik zag gisteren bijvoorbeeld een filmpje van een groot festival in nieuw Zeeland zonder afstand en zonder mondkapjes.

In China is ook alles weer open.
Denk je niet dat daar de reguliere zorg weer opgestart moet worden? Dat daar overbelast zorgpersoneel rondloopt?

Ik krijg nu uit mijn eigen ziekenhuis continu verzoeken om extra te werken. Verlof wordt ingetrokken. Ik ben geen zeikerd, ik kan heel hard werken, ben niet snel van slag. Maar ik kan wel janken als ik weer zo’n k*t-oproep zie. Ik heb al geen zin meer om in mijn eigen ziekenhuis extra te werken, laat staan in een ander land!
smulrol schreef:
30-12-2020 16:18
Dat staat NERGENS!.
Dat staat er wel, maar laat maar. Ik ga geen welles-nietes-spelletje doen.
Alle reacties Link kopieren
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 16:20
Dat staat er wel, maar laat maar. Ik ga geen welles-nietes-spelletje doen.
Dat staat er niet.
Feitenvrij onzin verkopen en daarop aangesproken worden is geen welles nietes spelletje
smulrol wijzigde dit bericht op 30-12-2020 16:22
20.18% gewijzigd
smulrol schreef:
30-12-2020 16:21
Dat staat er niet.
Ok.
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 16:19
Dat doe ik ook niet. Ik contateer alleen dat er veel overeenkomsten zijn.

En nee, ik ben geen complotgekkie.
Wat zijn volgens jou dan de overeenkomsten?
Nicco88 schreef:
30-12-2020 16:23
Wat zijn volgens jou dan de overeenkomsten?
Dat de ziekenhuizen overbelast zijn
Dat het zorgpersoneel het niet meer aankan
Dat vooral kwetsbare, oudere en ongezonde het slachtoffer zijn (ja, er zijn uitzonderingen)
Dat het een terugkerend iets gaat zijn (met stijgende besmettingen in de winter)
Dat de besmettingcijfers fluctueren.
Alle reacties Link kopieren
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 16:20
Dat staat er wel, maar laat maar. Ik ga geen welles-nietes-spelletje doen.
Het aantal 80 plussers met Covid wat in totaal op de ic heeft gelegen is maar een klein percentage. De meeste patiënten zijn vijftigers, zestigers en zeventigers. De gemiddelde leeftijd is ca 63 jaar.
Ik heb zelf heel wat Covid patiënten op de ic gezien die jonger waren dan vijftig,
Sun.lover schreef:
30-12-2020 16:28
Het aantal 80 plussers met Covid wat in totaal op de ic heeft gelegen is maar een klein percentage. De meeste patiënten zijn vijftigers, zestigers en zeventigers. De gemiddelde leeftijd is ca 63 jaar.
Ik heb zelf heel wat Covid patiënten op de ic gezien die jonger waren dan vijftig,
Bedankt voor je toelichting.
redbulletje schreef:
30-12-2020 16:18
Met borstkanker kun je best 'n paar weken wachten. Ik heb zelf ook kwaadaardige borstkanker gehad, maar tussen moment van de diagnose en de operatie zaten ook weken. Vind het in elk geval geen reden om dan maar iemand van de IC af te halen waarmee je zijn doodvonnis tekent.
Maar hoe zou je situatie zijn als je afspraak voor onbepaalde tijd werd uitgesteld want dat is wat er nu aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
eef-- schreef:
30-12-2020 15:41
Als ik mezelf als voorbeeld mag nemen, ik volg momenteel een universitaire master die ik bijna heb afgerond en heb daarnaast een horecabaantje wat momenteel niet door kan gaan. Ik zou zeker een opleiding van een half jaar willen volgen en dan in de zorg te werken tot wanneer dat nodig is om daarna een functie te zoeken met mijn huidige studie. En net als mensen die een vaste baan in de horeca of in het theater hebben, die zouden ook tijdelijk in de zorg kunnen werken. Het lijkt mij geen risico, maar juist een verrijking. Voor de zorg op dit moment, maar ook omdat je je steentje bij kan dragen en wanneer alles weer "normaal" is je weer je huidige functie kan oppakken/ iets anders kan zoeken.
En wat denk je met een opleiding van een half jaar te leren ; welke banen in de zorg denk je dan aan ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 16:26
1. Dat de ziekenhuizen overbelast zijn
2. Dat het zorgpersoneel het niet meer aankan
3. Dat vooral kwetsbare, oudere en ongezonde het slachtoffer zijn (ja, er zijn uitzonderingen)
4. Dat het een terugkerend iets gaat zijn (met stijgende besmettingen in de winter)
5. Dat de besmettingcijfers fluctueren.
1. Dat klopt, maar in geval van de griep is dit nooit een lange periode, dus het personeel kan weer bijkomen
2. Het personeel heeft meer tijd om bij te komen en griep is vaak minder risicovol voor zorgpersoneel, daarnaast kunnen ze zich ervoor inenten
3. Check even het nieuws. Veel jonge mensen die corona hebben gehad belanden in het ziekenhuis en hebben maanden later nog last van restverschijnselen. Dat is bij de normale griep niet zo
4. De tijd zal het leren. Dan maar elk jaar een corona vaccinatie.
5. Corona is echt heel anders. Kijk naar alle maatregelen die we nu hebben en hoeveel besmettingen er nog dagelijks zijn. De griepperiode duurt echt geen 9 maanden. Corona blijft voorlopig rondgaan, omdat niemand er weerstand voor heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven