Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Eindexamens gaan niet door.

24-03-2020 10:56 207 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/c ... ~a4e3ff04/

Ik vind het een raar idee, voor mijn dochter betekend dit dat ze geslaagd is. Maar wat sneu voor de kinderen, die nu kantje boord staan en nu de kans missen om hun cijfers nog op te halen 😢

En hoe gaat het verder, krijgen ze wel een diploma of alleen een overgangsbewijs?
Such a beautiful place to be with Friends.
poldervrouw schreef:
24-03-2020 13:40
Het heeft nogal wat consequenties namelijk. A. studievertraging van een half schooljaar (stage is normaal 20 weken) , wie gaat het collegegeld betalen dan ? Niet kunnen starten met vervolg opleiding, dus half jaar wat anders doen ? Zonde toch ?!

Ik hoop dat ook jullie snel duidelijkheid krijgen!
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht geen wonderen,

ik verwacht een bericht naar de stagiaires in de trant van " je hoeft maar de helft van je uren te maken, of je we passen je project aan of joh, je hebt je examens allemaal gehaald, je wil door naar hbo, dus who cares over de stage". of in ieder geval de melding " we zijn op zoek naar oplossing" maar radio stilte ?? Gewoon geen informatie ?

Ook stagebedrijf weet niet wat ze ermee moeten. Zoon moet dus komende week maar langs gaan en kijken met begeleider wat er überhaupt nog haalbaar is, maar beiden verwachten niet veel.. Immers.. thuis hebben we niet de beschikking over de ontwerp programma's die ze daar wel hebben, we kunnen het ook niet op onze laptop zetten want iets met licenties etc..

kortom.. onduidelijkheid ten top
Alle reacties Link kopieren
Logischerwijs wil men weten waar men aan toe is. Maar scholen hebben ook gewoon even de tijd nodig om beleid te maken, om in te spelen op de nieuwe situatie, om te overleggen met andere opleidingen enz. enz.. Gun ze die tijd.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
24-03-2020 13:44
Logischerwijs wil men weten waar men aan toe is. Maar scholen hebben ook gewoon even de tijd nodig om beleid te maken, om in te spelen op de nieuwe situatie, om te overleggen met andere opleidingen enz. enz.. Gun ze die tijd.
Maar we hebben die tijd niet... aanmelden nieuwe opleiding moet voor 1 mei.. dat is echt al heel snel..
Alle reacties Link kopieren
dus bv kinderen in hun laatste middelbaar krijgen hun diploma dan zomaar??
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat mijn kind er blij mee is, maar ik ben niet blij voor hem.

Geen (achteraf mooie) spanning van de eindexamens, geen eindexamenreisje, geen geweldige euforie bij het horen van de uitslag met goed resultaat, geen eindexamenfeest.

Jammer, had het hem gegund. Nu is het einde zo open.
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
24-03-2020 14:02
dus bv kinderen in hun laatste middelbaar krijgen hun diploma dan zomaar??
Ze hebben gewoon schoolexamens gemaakt en dus gewoon hard gewerkt. Alleen hebben ze geen CSE, dus ben het er niet mee eens dat ze het gewoon krijgen. Voor sommige is het mazzel, omdat ze nu met de hakken over de sloot zijn. Voor andere balen, omdat ze hun cijfer niet meer op kunnen halen. Maar het gross, verdient zijn diploma gewoon.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Oké dan zijn er weer meer supermarktmedewers straks.
En met de schoolcarrière komt het goed want iedereen stroomt gewoon door.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
24-03-2020 13:18
geef scholen even de tijd om dit besluit om te zetten in actie.
Eens ook het onderwijs wordt momenteel heen en weer geslingerd en heeft wederom even tijd nodig om te bepalen wat ze gaan doen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
24-03-2020 14:00
Maar we hebben die tijd niet... aanmelden nieuwe opleiding moet voor 1 mei.. dat is echt al heel snel..
Aanmeldingsperiode is voor HBO en Uni met een maand verlengd.

Minister Slob heeft ook de aanmeldingsdeadline voor studies een maand opgeschoven, zodat middelbare scholieren meer tijd hebben om een studie te kiezen. De nieuwe datum voor het mbo is 1 mei, in het hbo en wo is dat 1 juni.

https://nos.nl/artikel/2328153-centrale ... -door.html
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op een middelbare school en wij gaan voorlopig gewoon een diploma-uitreiking en een eindexamengala organiseren, hoor! Die zijn sowieso pas half juni, dus hopelijk lukt dat dan allemaal weer.

Ik hoor hier vooral opluchting bij leerlingen en ouders. Leerlingen stressten zich suf over hoe ze hun eindexamens goed zouden moeten voorbereiden zonder (live) hulp van de docenten. Nu hoeven ze alleen nog maar een laatste schoolexamen te maken. (Gaan wij plannen ergens half april).
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
24-03-2020 14:02
dus bv kinderen in hun laatste middelbaar krijgen hun diploma dan zomaar??
Sjesus wat een ontzettende domme opmerking!
Even voor je beeldvorming en begrip, voordat je de rest van je leven kinderen die dit jaar in deze shitsituatie zitten veroordeeld tot 'jij hebt niks hoeven doen en zomaar je diploma gekregen':
- het waren nog maar 6 lesweken tot de examens beginnen op 7 mei
- Al die tijd hebben ze les gehad, schoolexamens gemaakt, proefwerken gemaakt
- deze 6 weken zouden besteedt moeten worden aan herhalen, herhalen, herhalen en zo klaarstomen voor de examens
- ipv daarvan zijn de scholen dicht en heeft elke school redelijk halsoverkop moeten bedenken hoe ze lessen gingen inrichten. Die week was dus verloren
- De digitale lessen halen het niet bij in de klas zitten en les krijgen. Dus die voorbereiding valt behoorlijk in het water. Hoe fair is het dan dat er toch examens gemaakt moeten worden, terwijl die voorbereiding zo lastig is? In die laatste 6 weken wordt normaliter het hele curriculum herhaald, extra aandacht gegeven aan lastige dingen. En dat moest nu allemaal maar online, zonder echt goede aandacht.

Dus kijk ff uit met wat je roept. Je zal 16 zijn en in deze wereld leven. Ik ben echt heel blij dat de stress van examens moeten maken weg is.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ben zeer benieuwd wat dit betekent voor het staatsexamen. Ik werk op een VSO.
Leerlingen doen staatsexamen. Gaan ze alleen het mondeling afnemen?
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe dit gaat bij studies met een numerus fixus. Welke cijfers zullen die willen zien van potentiële studenten?
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
24-03-2020 17:35
Ben benieuwd hoe dit gaat bij studies met een numerus fixus. Welke cijfers zullen die willen zien van potentiële studenten?
Kijken dan toch gewoon naar SE's?
Op ‘mijn’ MBO wordt er zeker coulant omgegaan met studenten die nu stage uren tekort komen dus dat wordt geen probleem, schat ik.
Wij zitten hier thuis ook in verwarring: huh, is zoon dan nu gewoon geslaagd? Zijn schoolexamens allemaal prachtige cijfers. Dus voor het centrale examen maakten we ons ook nietdruk.
Maar ik vind het wel jammer dat hij nu toch die spanning mist, het telefoontje, gat in de lucht springen van blijdschap etc. Dat hoort er zo bij, zo’ n euforisch gevoel.
Ik lees hier dat veel scholen weinig informatie geven.
Ik herkendat niet. De school van mijnzoon geeft bijna dagelijks updates en tips. Ik was altijd al heel tevreden over deze school, en nu helemaal.
icequeen2000 schreef:
24-03-2020 14:02
dus bv kinderen in hun laatste middelbaar krijgen hun diploma dan zomaar??
Ja bij 2 frikadellenbroodjes :facepalm:
Je zal maar allemaal 5'en staan en gehoopt hebben dat met keihard werken je er met het CSE nog wel door zou raken.

Ik was zelf zo'n last-minute-studeerder.
Die op 't eind van 't jaar tot een gat in de nacht zat te studeren, alles nog snel inhaalde en dan ineens 5.5 à 6 had.

Nu ben je dus kansloos en kan je je jaar opnieuw doen.


(Veel kans bovendien dat ik in mijn "dubbeljaar" nog minder zou doen.
Want alles en iedereen is toch tegen mij.)
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
24-03-2020 15:54
Sjesus wat een ontzettende domme opmerking!
Even voor je beeldvorming en begrip, voordat je de rest van je leven kinderen die dit jaar in deze shitsituatie zitten veroordeeld tot 'jij hebt niks hoeven doen en zomaar je diploma gekregen':
- het waren nog maar 6 lesweken tot de examens beginnen op 7 mei
- Al die tijd hebben ze les gehad, schoolexamens gemaakt, proefwerken gemaakt
- deze 6 weken zouden besteedt moeten worden aan herhalen, herhalen, herhalen en zo klaarstomen voor de examens
- ipv daarvan zijn de scholen dicht en heeft elke school redelijk halsoverkop moeten bedenken hoe ze lessen gingen inrichten. Die week was dus verloren
- De digitale lessen halen het niet bij in de klas zitten en les krijgen. Dus die voorbereiding valt behoorlijk in het water. Hoe fair is het dan dat er toch examens gemaakt moeten worden, terwijl die voorbereiding zo lastig is? In die laatste 6 weken wordt normaliter het hele curriculum herhaald, extra aandacht gegeven aan lastige dingen. En dat moest nu allemaal maar online, zonder echt goede aandacht.

Dus kijk ff uit met wat je roept. Je zal 16 zijn en in deze wereld leven. Ik ben echt heel blij dat de stress van examens moeten maken weg is.
Eens
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Net een mail van school. Komt er op neer dat ze inderdaad klaar zijn, ze moeten alleen nog beschikbaar zijn voor eventuele herkansingen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
best bizar dat kids eiigenlijk al weten of ze geslaagd zijn, ja of nee, terwijl sommige zich nog niet eens voor een opleiding hebben ingeschreven
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
24-03-2020 18:24
Je zal maar allemaal 5'en staan en gehoopt hebben dat met keihard werken je er met het CSE nog wel door zou raken.

Ik was zelf zo'n last-minute-studeerder.
Die op 't eind van 't jaar tot een gat in de nacht zat te studeren, alles nog snel inhaalde en dan ineens 5.5 à 6 had.

Nu ben je dus kansloos en kan je je jaar opnieuw doen.


(Veel kans bovendien dat ik in mijn "dubbeljaar" nog minder zou doen.
Want alles en iedereen is toch tegen mij.)
Dat zeg ik ook al de hele middag, voor die groep is het echt balen. Voor een andere groep, waaronder mijn dochter, is het misschien wel juist mazzel, ze kunnen hun CSE nu niet meer verpesten. Mijn dochter is echt slecht in Engels en haar gemiddelde is nu netjes, maar je weet nooit hoe dat geweest zou zijn na het CSE.
Such a beautiful place to be with Friends.
NightElf schreef:
24-03-2020 16:52
Ook ik ben zeer benieuwd wat dit betekent voor het staatsexamen. Ik werk op een VSO.
Leerlingen doen staatsexamen. Gaan ze alleen het mondeling afnemen?
Bij zoon (ook VSO) wel.

Zoon zit overigens in havo-4, en doet dit jaar alleen eindexamen maatschappijleer en profielwerkstuk. Omdat het staatsexamens betreft gaat dat ook gewoon door, mits de maatregelen eind juni opgeheven zijn natuurlijk. En anders kunnen die twee onderdelen altijd volgend jaar nog. Voor de kinders in havo-5 is het veel spannender, want als de mondelingen ook niet door kunnen gaan kunnen ze helemaal geen examen doen, want schoolexamens doen ze op zoons school niet aan.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 24-03-2020 18:46
48.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
24-03-2020 18:38
best bizar dat kids eiigenlijk al weten of ze geslaagd zijn, ja of nee, terwijl sommige zich nog niet eens voor een opleiding hebben ingeschreven
En dat dat dus ook voor iedereen anders is, mijn dochter had voor de crisis alle SE’s afgerond, maar mijn nichtje moet nog een ronde.
Such a beautiful place to be with Friends.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven