Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Eindexamens gaan niet door.

24-03-2020 10:56 207 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/c ... ~a4e3ff04/

Ik vind het een raar idee, voor mijn dochter betekend dit dat ze geslaagd is. Maar wat sneu voor de kinderen, die nu kantje boord staan en nu de kans missen om hun cijfers nog op te halen 😢

En hoe gaat het verder, krijgen ze wel een diploma of alleen een overgangsbewijs?
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
26-03-2020 11:51
Nou nee, er is toch een minimale inspanning nodig en dat is het traject afronden ;-) Maar blijkbaar vind je dus ook als je 1 studiejaar hebt gedaan je wel recht hebt op een 4 studiejarige bachelor? Is toch ook krom? Of als je 3.5 jaar erop hebt zitten?
je hebt alles geleerd in de jaren dat je op school zit, bent regelmatig getoetst en hebt ook de schoolonderzoeken gedaan. Het enige dat mist, is de laatste test. Dat die 50% van je eindcijfer bepaalt, vind ik sowieso idioot, zeker voor de talen, maar ok. Maar uiteindelijk hebben de meesten wel bewezen dat ze de stof beheersen in de jaren voorafgaande aan dat CSE. Het gaat er uiteindelijk om of je genoeg kennis en vaardigheden hebt verkregen om je vervolgtraject te kunnen volgen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
26-03-2020 11:44
Dat is mijn punt niet, je devalueert het middelbaar schooldiploma met de beslissingen die genomen zijn. Dit is de eerste stap? Wat zal de volgende stap zijn? Ieder niveau een jaar inkorten omdat het anders te inspannend zal zijn? Ze gelijk het antwoord formulier bij de toets geven?
Als je een master hebt kan je vast zelf ook wel zien dat dit een drogreden is.

Volgend jaar is er gewoon weer een CE, net zoals er in 1946 gewoon weer een werd gehouden, ondanks dat er in 1945 geen was. Desperate times, desperate measures.
Poppy_del_Rio schreef:
26-03-2020 11:56
Je komt wat gestrest over doordat je je vastbijt in een relatief onbelangrijk onderwerp dat jou niet direct raakt. Maar als dit nu jouw belangrijkste zorg is, ben je een gezegend mens :)
Hij denkt dat het ook de waarde van zijn diploma dat hij -tig jaar geleden gehaald heeft beïnvloedt. Of dat het een kenmerk is van de kwaliteit van het onderwijs in zijn geheel. Zoiets. Je kunt kritiek hebben op het onderwijs en de manier waarop we examen doen, maar dat staat geheel los van deze corona-editie. Een typische incidentmanager, die op basis van incidenten beslissingen neemt en conclusies trekt die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 26-03-2020 12:53
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
26-03-2020 11:44
Dat is mijn punt niet, je devalueert het middelbaar schooldiploma met de beslissingen die genomen zijn. Dit is de eerste stap? Wat zal de volgende stap zijn? Ieder niveau een jaar inkorten omdat het anders te inspannend zal zijn? Ze gelijk het antwoord formulier bij de toets geven?
heb je wellicht cijfers?
dit moet te onderzoeken zijn:
als je laatste jaren naast elkaar legt: hoeveel scholieren waren dan gezakt/geslaagd alleen obv hun SE's??

zolang we geen feiten weten, blijft het een wat nutteloos geklets
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b6e95e01/

Quote:
Het pleidooi van de onderwijsbonden en de Vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs (VO-raad) voor het annuleren van de centraal examens is een teken van zwakte, dat onze sector nog jaren zal achtervolgen. Kregen wij in deze crisistijd erkenning voor de belangrijke rol die wij in de samenleving spelen, stond zwart-op-wit hoe cruciaal en vitaal ons werk is, gingen velen van ons in eerste instantie enthousiast aan de slag met het geven van onderwijs op afstand, zijn wij binnen anderhalve week toch bezweken onder de druk die deze plotselinge verantwoordelijkheid met zich mee heeft gebracht.

Bemoeienis
Door de hulpeloze houding van bonden en VO-raad hebben wij elke aanspraak op een leidinggevende rol – met de status en het bijbehorende salaris waar wij begin dit jaar nog voor staakten – verspeeld. Het gebrek aan leiderschap dat mijn sector de laatste dagen heeft getoond, zie ik als een gemiste kans om onze vitale positie eer aan te doen. Mijn eigen rector en een aantal van mijn collega’s herken ik daar overigens niet in.

De bonden hebben niet namens ons gepleit voor deze drastische maatregel. Maar wel namens onze sector, die al jaren roept om minder bemoeienis van de overheid. Bij de eerste gelegenheid die wij krijgen om blijk te geven van onze zelfredzaamheid, laten wij onze belangrijkste taak uit onze handen vallen. De minister had de bonden en de VO-raad naar huis moeten sturen met de opdracht: regel het.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
26-03-2020 13:13
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b6e95e01/

Quote:
Het pleidooi van de onderwijsbonden en de Vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs (VO-raad) voor het annuleren van de centraal examens is een teken van zwakte, dat onze sector nog jaren zal achtervolgen. Kregen wij in deze crisistijd erkenning voor de belangrijke rol die wij in de samenleving spelen, stond zwart-op-wit hoe cruciaal en vitaal ons werk is, gingen velen van ons in eerste instantie enthousiast aan de slag met het geven van onderwijs op afstand, zijn wij binnen anderhalve week toch bezweken onder de druk die deze plotselinge verantwoordelijkheid met zich mee heeft gebracht.

Bemoeienis
Door de hulpeloze houding van bonden en VO-raad hebben wij elke aanspraak op een leidinggevende rol – met de status en het bijbehorende salaris waar wij begin dit jaar nog voor staakten – verspeeld. Het gebrek aan leiderschap dat mijn sector de laatste dagen heeft getoond, zie ik als een gemiste kans om onze vitale positie eer aan te doen. Mijn eigen rector en een aantal van mijn collega’s herken ik daar overigens niet in.

De bonden hebben niet namens ons gepleit voor deze drastische maatregel. Maar wel namens onze sector, die al jaren roept om minder bemoeienis van de overheid. Bij de eerste gelegenheid die wij krijgen om blijk te geven van onze zelfredzaamheid, laten wij onze belangrijkste taak uit onze handen vallen. De minister had de bonden en de VO-raad naar huis moeten sturen met de opdracht: regel het.
Leuk zo’n column van iemand anders. De rest van de column vond ik eigenlijk leuker.

Ik vind het ook jammer dat het examen niet doorgaat. Maar ja, nu zullen we het ermee moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
België heeft niet eens een centraal examen en voor mijn vak gaan ze daar veel dieper de materie in dan in Nederland. Dus een centraal examen is niet per definitie nodig om te testen of een leerling de stof heeft begrepen.

Ik vind het stuitend dat er mensen zijn die mij als een frauderende beunhaas neerzetten, de toetsen die ik maak en hoe ik ze nakijk is altijd heel secuur, de cijfers van het CE en SE lopen bij mij maximaal 0,2 punt uiteen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven