Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Elisa antistoffentest: waarden

20-01-2022 17:49 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag, alleen voor degenen die er echt verstand van hebben. Uit nieuwsgierigheid heb ik een corona antistoffentest (Elisa) laten doen. Ik heb corona gehad en ben 2x gevaccineerd, dus ik ben niet verbaasd dat ik antistoffen heb. Wel was ik erg benieuwd naar de hoeveelheid. Nu staan die wel aangegeven in de uitslag, maar ik heb geen idee of het veel is. Boven de 35 IU/mL wil zeggen dat het positief is, ik had 115,6. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Zelfs Google helpt mij helemaal niets verder.
Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je daarover weten dan? Je hebt gewoon meer dan drie keer zoveel antistoffen dan als positief wordt gezien. Superpositief dus.
Maar je had vast een onderliggende reden waarom je deze waarde wilde weten? (Ik kan er wel een paar verzinnen, maar dan gok ik waarschijnlijk toch verkeerd.)
Alle reacties Link kopieren
Waar kun je dat laten doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het laten doen bij Health Check Center. Die zitten volgens mij op veel plaatsen.

De reden is dat ik gewoon nieuwsgierig was en 2 uur ergens moest wachten gisterochtend zonder iets te doen te hebben :mrgreen: Kwam het toevallig tegen op Twitter.
Alle reacties Link kopieren
Dan bel je die toch, je vraag nu medisch advies.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
IU is international units

https://en.wikipedia.org/wiki/International_unit

IU is eenheid, specifiek bij een bepaalde stof. Zo kun je een IU omrekenen naar mg, maar ik weet niet specifiek hoeveel MG één IU is hier.

In ieder geval, je zit dus blijkbaar snor bij meer dan 35IU per mL bloed

Als één IU één gram zou zijn (niet dat dat zo is, maar als voorbeeld) dan is 35IU/ml dus 35g aan antistoffen per mililiter bloed
sonysamsung wijzigde dit bericht op 20-01-2022 18:35
1.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, daar kan niemand hier iets over zeggen. Dat hangt namelijk ook af van welke ELISA er precies is gebruikt, welke vaccinaties je hebt gehad etc. Je kunt aan de hand hiervan alleen zeggen dat je antistoffen hebt (wat inderdaad niet zo gek is), niet of het ‘genoeg is voor volledige bescherming’ of zo.
Alle reacties Link kopieren
SonySamsung schreef:
20-01-2022 18:34
IU is international units

https://en.wikipedia.org/wiki/International_unit

IU is eenheid, specifiek bij een bepaalde stof. Zo kun je een IU omrekenen naar mg, maar ik weet niet specifiek hoeveel MG één IU is hier.

In ieder geval, je zit snor bij meer dan 35IU per mL bloed

Als één IU één gram zou zijn (niet dat dat zo is, maar als voorbeeld) dan is 35IU/ml dus 35g aan antistoffen per mililiter bloed
Nee hoor, je kunt IU niet altijd omrekenen naar een concentratie. IU kán een simpele hoeveelheid stof zijn, maar bijvoorbeeld ook een bepaalde hoeveelheid activiteit van een specifieke stof.

En je kunt ook niet zeggen dat je snor zit bij meer dan 35 IU/ml. Dat is de detectie grens, als je daar boven zit, héb je meetbare antistoffen. Maar het zegt niks over of dat veel of weinig is als je de range niet weet.
Alle reacties Link kopieren
Precies de reden dat artsen het hier niet willen laten meten. Het zegt namelijk op individueel niveau niet zoveel-‘althans zo is het mij uitgelegd.
Alle reacties Link kopieren
Van de RIVM website:
Een juiste duiding hangt af van type (antistof)test dat gebruikt is en de relatie tussen de hoeveelheid gemeten antistoffen en mate van bescherming. Dit is op dit moment onvoldoende bekend.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee aan een onderzoek naar antistoffen na vaccinatie. Na de booster had ik meer dan 3000 BAU/ml.
Alle reacties Link kopieren
Het zegt precies niets.

Het is namelijk helemaal niet bekend wat het beschermende effect van de antistoffen is.

In feite is het dus geldklopperij. Daarom wordt zo'n test ook vrijwel alleen door de commerciële locaties aangeboden.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
20-01-2022 18:34
Nee, daar kan niemand hier iets over zeggen. Dat hangt namelijk ook af van welke ELISA er precies is gebruikt, welke vaccinaties je hebt gehad etc. Je kunt aan de hand hiervan alleen zeggen dat je antistoffen hebt (wat inderdaad niet zo gek is), niet of het ‘genoeg is voor volledige bescherming’ of zo.
Ik quote deze even, want dit is dus het juiste antwoord. Het ligt er maar net aan welke ELISA er gebruikt wordt, en welke vaccinatie je hebt gehad, en hoe lang geleden, en ga zo maar door.
Dit artikel geeft misschien wat duidelijkheid, er zijn vast betere maar dit was de eerste die ik vond en die duidelijk maakt dat er dus verschil is: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3220302821
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
20-01-2022 20:45
Ik doe mee aan een onderzoek naar antistoffen na vaccinatie. Na de booster had ik meer dan 3000 BAU/ml.
Voordat dit vergeleken gaat worden: jouw BAU, bindende antistof units, zijn niet perse (zegmaar vrijwel nooit) dezelfde waarde als de eenheden van TO!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook mee aan een (wetenschappelijk) onderzoek en kreeg een waarde te horen waar niet eens bij stond welke eenheid dat was.
Hoeft ook niet, want het zegt verder niks.

De enige uitleg was dat als je waarde hoger was dan 4, dat je dan antistoffen had.

En steeds wordt benadrukt dat helemaal niet duidelijk is wat je waarde exact betekent voor je bescherming.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
-Heleen96 schreef:
20-01-2022 21:21
Voordat dit vergeleken gaat worden: jouw BAU, bindende antistof units, zijn niet perse (zegmaar vrijwel nooit) dezelfde waarde als de eenheden van TO!
Daarom zet ik ook de eenheid erbij.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
20-01-2022 22:07
Daarom zet ik ook de eenheid erbij.
Dat zegt nog niks. Je weet dat je zoveel eenheden hebt die aan antigenen binden, maar ik zie nergens op de website staan wat voor antigenen. Ja, van SARS-COV2, maar welke van de virale eiwitten? Is het het spike eiwit (=antistoffen dienst dit binden kunnen opgewekt zijn door vaccinatie of door infectie) of (een mix van) andere SARS-COV2 eiwitten (=kunnen alleen opgewekt worden door infectie). Daarnaast kan de kit van de ene fabrikant andere resultaten geven dan die van een andere fabrikant, of kunnen ze een andere definitie hebben gebruikt voor een BAU.
En zoals iemand eerder al zei, er is niet bekend hoeveel antistoffen "genoeg" zouden zijn. De T-cel respons speelt ook een belangrijke rol
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik heb een tijd geleden ook een serologische test laten afnemen bij health checkers (dacht als ik de hoogte van de antistoffen laat meten dan krijg ik wel iets van een referentie van de waarden mee maar helaas;)).
Heb gemaild met de helpdesk oid en dit is wat een mevrouw mij mailde:

Een titer vanaf 35,2 is positief. Onder een titer van 100 is men een low responder, boven een titer van 200 is men een high responder. Het gebied daar tussenin is nog "grijs". De Europese Unie is het nog niet eens over de afkapwaarde voor bescherming.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die test ook gedaan en kwam er helaas achter dat hij heel onbetrouwbaar is. Er stond in het rapport wel de precieze test die ze hebben gedaan en toen ik daar verder naar zocht bleek hij best een hoge specificiteit te hebben, maar een vrij lage sensitiviteit (65% ongeveer).
Dat laatste betekent dat van de mensen die wel antistoffen hebben er maar 65% ook een positieve testuitslag (boven de 35 bij die test dus) krijgt.

Daarnaast zegt je hoeveelheid antistoffen lang niet alles, dus tja weggegooid geld.
Zonde van de 50 euro. Echt geldklopperij dit, met die website ook ‘maak werk van je gezondheid’.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
22-01-2022 07:46
Zonde van de 50 euro. Echt geldklopperij dit, met die website ook ‘maak werk van je gezondheid’.
Ach, ik kan het missen en had een paar uur niks te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven