Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ervaringen geen mondkapje dragen

08-04-2021 13:46 363 berichten
Een goede vriend van mij kan door zijn beperking geen mondkapje dragen. Hierdoor zit hij al maanden thuis. Hij doet bijvoorbeeld niet meer zelf zijn boodschappen. Voor vrijwel alles is hij afhankelijk van het OV, wat dus ook niet gaat. Hij woont alleen. Op dit moment gaat het helemaal niet goed met hem, en het zou helpen als hij gewoon weer zijn ding kon doen, maar dan zonder mondkapje.

Ik weet dat er voor mensen zoals hem een uitzondering zijn gemaakt. Met een kaartje kan hij aantonen dat hij uitgezonderd is van het dragen van een mondkapje. Nu vraag ik me af hoe dit in de praktijk gaat. Hij is niet assertief en kan zichzelf niet goed verwoorden.
- Wordt het door personeel en handhaving zonder gedoe geaccepteerd als hij gewoon het kaartje kan laten zien?
- Maken willekeurige mensen vervelende opmerkingen als hij zonder mondkapje gaat lopen?

Hij gaat ook een faceshield proberen zodat hij tenminste “iets” draagt. Maar hij weet nog niet of dit wel gaat lukken. Ik dacht dat hij anders misschien een badge of sticker op z’n jas kon plakken zodat andere mensen begrijpen dat hij geen mondkapje hoeft te dragen (ipv dat ze denken dat hij tokkie is). Hoe doen anderen dit?
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
11-04-2021 09:11
Waar ik woon hoef je je echt nergens zonder mondkapje te vertonen, meen ik echt!
In de supermarkt marcheert personeel zelfs op en neer om te zien of iedereen het kapje wel voldoende over de neus draagt. Je wordt an plein publiek luid, ferm en bestraffend toegesproken als dit niet het geval is.
Meegemaakt met een oudere Heer die naast mij stond af te rekenen bij de zelfscan. Hij deed steeds zijn mondkapje iets van zijn neus af. Meteen een medewerker er vol bovenop. En ook zo lekker luidruchtig zodat bijna iedereen opkeek.
De man verontschuldigde zich en gaf aan dat hij het zo benauwd ervan kreeg, hij echt zijn best deed een mondkapje te dragen maar het niet altijd evengoed volhield.
"Niks mee te schaften" volgens de medewerker.
Ik werd er naar van.. zoveel mensen menen opeens handhaver of politietje te moeten spelen. Bah!
Om van de dodende blikken nog maar te zwijgen.
Zielig voor die meneer, maar verder geef ik ze groot gelijk. Je zal maar de hele dag met van die 'wakkere' egoisten geconfronteerd worden. Het gaat verdorie wel om hun gezondheid en om het voortbestaan van hun winkel. De arrogantie om dat dan als politietje spelen te bestempelen, gatverdamme.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
11-04-2021 10:01
Zielig voor die meneer, maar verder geef ik ze groot gelijk. Je zal maar de hele dag met van die 'wakkere' egoisten geconfronteerd worden. Het gaat verdorie wel om hun gezondheid en om het voortbestaan van hun winkel. De arrogantie om dat dan als politietje spelen te bestempelen, gatverdamme.

Kijk aan, corona haalt duidelijk bij jou ook je beste kant naar boven.
Gatverdamme.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
11-04-2021 10:16
Kijk aan, corona haalt duidelijk bij jou ook je beste kant naar boven.
Gatverdamme.
Zeg dat wel, sneu gewoon.
Pindakaasjes schreef:
11-04-2021 09:11
Waar ik woon hoef je je echt nergens zonder mondkapje te vertonen, meen ik echt!
In de supermarkt marcheert personeel zelfs op en neer om te zien of iedereen het kapje wel voldoende over de neus draagt. Je wordt an plein publiek luid, ferm en bestraffend toegesproken als dit niet het geval is.
Meegemaakt met een oudere Heer die naast mij stond af te rekenen bij de zelfscan. Hij deed steeds zijn mondkapje iets van zijn neus af. Meteen een medewerker er vol bovenop. En ook zo lekker luidruchtig zodat bijna iedereen opkeek.
De man verontschuldigde zich en gaf aan dat hij het zo benauwd ervan kreeg, hij echt zijn best deed een mondkapje te dragen maar het niet altijd evengoed volhield.
"Niks mee te schaften" volgens de medewerker.
Ik werd er naar van.. zoveel mensen menen opeens handhaver of politietje te moeten spelen. Bah!
Om van de dodende blikken nog maar te zwijgen.
Daar kwam ik nooit meer.
Griebus67 schreef:
11-04-2021 10:01
Zielig voor die meneer, maar verder geef ik ze groot gelijk. Je zal maar de hele dag met van die 'wakkere' egoisten geconfronteerd worden. Het gaat verdorie wel om hun gezondheid en om het voortbestaan van hun winkel. De arrogantie om dat dan als politietje spelen te bestempelen, gatverdamme.
O_O
:popcorn:

Ohnee, dit is niet grappig. Serieus hulpvaardig topic eindigd in geruzie.

Mensen, doe toch wat minder vervelend tegen elkaar. :flag:

Niet zo rechtlijnig, zwart of wit of goed of fout. Iets met nuances. Die meneer deed zijn best maar hij moet ook ademen. Die puber deed ook z'n best maar die is nog maar 17 ofzo. De gemiddelde poster hier is ouder en zou iets genuanceerder hebben kunnen leren denken en reageren.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
11-04-2021 10:01
Zielig voor die meneer, maar verder geef ik ze groot gelijk. Je zal maar de hele dag met van die 'wakkere' egoisten geconfronteerd worden. Het gaat verdorie wel om hun gezondheid en om het voortbestaan van hun winkel. De arrogantie om dat dan als politietje spelen te bestempelen, gatverdamme.
Prima om iemand erop aan te spreken bij geen mondkapje of niet goed gedragen mondkapje, maar doe het dan wel op een aardige en normale manier.

Die 'politie winkel' daar zou ik echt niet meer naar toe gaan.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind overigens die spatschermen i.p.v een mondkapje echt zo vies!!! Het beslaat binnen de seconde en dan zie je de condens eraf sijpelen.
Overigens liep een familielid van mij met zo'n wasemkap op door de Aldi, en volgens personeel voldeed dit niet aan de mondkapjes plicht.
Weten jullie hoe dat zit? Want ik was laatst in een grote kringloopwinkel en daar droegen alle medewerkers zo'n scherm.
Alle reacties Link kopieren
To wat lief dat jij zo begaan bent met je vriend.

Ik zou in deze situatie echt niet aanraden zonder iets van bescherming te gaan lopen. De kans is heel groot dat hij gaat worden aangesproken. Zowel door personeel wat dat moet doen. Als door andere mensen. Nog los van boze blikken of wijzen.

Aan hem is niet te zien dat hij dit niet kan. En dus accepteren mensen het niet.

Je zou misschien samen met hem thuis kunnen oefenen met verschillende kapjes (verschil stoffen en materialen) of een face shield. Die worden wel geaccepteerd. En ook met een shield laat hij in ieder geval zien zijn best te doen en mee te werken.

Je wilt echt voorkomen dat hij vervelende opmerkingen krijgt of zich moet gaan verantwoorden of uitleggen.

Mensen valt niet uit te leggen dat je wel gewoon kunt winkelen of met het ov. Maar niet in staat bent even iets op te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
11-04-2021 10:01
Zielig voor die meneer, maar verder geef ik ze groot gelijk. Je zal maar de hele dag met van die 'wakkere' egoisten geconfronteerd worden. Het gaat verdorie wel om hun gezondheid en om het voortbestaan van hun winkel. De arrogantie om dat dan als politietje spelen te bestempelen, gatverdamme.
Eens. Supermarkt medewerkers staan al sinds het begin van de pandemie in winkels met hordes aan mensen waarbij hun werk letterlijk hun gezondheid in gevaar brengt. Maar hey, ze kunnen iemand die na vijf maanden nog niet doorheeft dat je een mondkapje op moet doen toch wel gewoon aardig en normaal aanspreken? Zeker als het de 10e die dag is, gewoon je geduld bewaren. Oh en staat de medewerker voor een schap te vullen waar je bij moet? Dan kruip je er toch gewoon onderdoor, de vakkenvuller moet toch maar gewoon aardig en normaal doen.
Alle reacties Link kopieren
pennydreadful schreef:
11-04-2021 17:14
Eens. Supermarkt medewerkers staan al sinds het begin van de pandemie in winkels met hordes aan mensen waarbij hun werk letterlijk hun gezondheid in gevaar brengt. Maar hey, ze kunnen iemand die na vijf maanden nog niet doorheeft dat je een mondkapje op moet doen toch wel gewoon aardig en normaal aanspreken? Zeker als het de 10e die dag is, gewoon je geduld bewaren. Oh en staat de medewerker voor een schap te vullen waar je bij moet? Dan kruip je er toch gewoon onderdoor, de vakkenvuller moet toch maar gewoon aardig en normaal doen.

Wat een rare reactie.
Doe eens normaal zeg.
Je staat in een plaatselijke AH.
Niet op een mijnenveld in Bosnië of Uruguay.
Pindakaasjes schreef:
11-04-2021 09:11
Waar ik woon hoef je je echt nergens zonder mondkapje te vertonen, meen ik echt!
In de supermarkt marcheert personeel zelfs op en neer om te zien of iedereen het kapje wel voldoende over de neus draagt. Je wordt an plein publiek luid, ferm en bestraffend toegesproken als dit niet het geval is.
Meegemaakt met een oudere Heer die naast mij stond af te rekenen bij de zelfscan. Hij deed steeds zijn mondkapje iets van zijn neus af. Meteen een medewerker er vol bovenop. En ook zo lekker luidruchtig zodat bijna iedereen opkeek.
De man verontschuldigde zich en gaf aan dat hij het zo benauwd ervan kreeg, hij echt zijn best deed een mondkapje te dragen maar het niet altijd evengoed volhield.
"Niks mee te schaften" volgens de medewerker.
Ik werd er naar van.. zoveel mensen menen opeens handhaver of politietje te moeten spelen. Bah!
Om van de dodende blikken nog maar te zwijgen.
Nou, zo'n machtsgeil opdondertje spreek je toch op net dezelfde manier aan als hij/zij op dat moment aan het doen is?
Als ik die oudere man was en ze doen zo tegen mij, die rijg ik ter plekke aan mijn hakken op een manier die nog eens zo hard over die manier van aanpak gaat. Idem trouwens als ik dat zie gebeuren; zo'n etters mag je gerust op hun gedrag aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
11-04-2021 17:56
Wat een rare reactie.
Doe eens normaal zeg.
Je staat in een plaatselijke AH.
Niet op een mijnenveld in Bosnië of Uruguay.
Hou op joh en doe zelf eens normaal. Vindt jij het uitschelden, bedreigen, intimideren en klemzetten van minderjarige vakkenvullers gewoon normaal dan? Dat gebeurt op zeer regelmatige basis hoor. Zelfs hier in de dorpssuper.
En dan tref je geen machtswellustelingen maar timide knulletjes die netjes melden dat het mondkapje op moet/een kar verplicht is en of ze alsjeblieft afstand willen houden.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 11-04-2021 18:36
16.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-04-2021 13:51
Autisme is geen reden om geen mondkapje te dragen.
De ene persoon is de andere niet, ook niet met autisme. Ik zou denken dat jij dat wel zou begrijpen.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
11-04-2021 17:56
Wat een rare reactie.
Doe eens normaal zeg.
Je staat in een plaatselijke AH.
Niet op een mijnenveld in Bosnië of Uruguay.
Corona niet erg vinden en tegen alle maatregelen zijn kun je ook thuis doen. Mijn vakkenvullende neefje met moeder in een kwetsbare groep kan niet kiezen door wie hij aangehoest wordt.

Nogmaals: wie om fysieke of psychische redenen geen mondkapje kan verdragen, kan op mijn sympathie rekenen. Dwarsliggers niet.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
11-04-2021 17:56
Wat een rare reactie.
Doe eens normaal zeg.
Je staat in een plaatselijke AH.
Niet op een mijnenveld in Bosnië of Uruguay.
Zeker in het begin van de crisis toen nog niet bekend was hoe gevaarlijk het virus precies was ging het niet zomaar om de "plaatselijke AH". Ik werk zelf in een winkel die sinds maart 2020 geen enkele keer gesloten is geweest dus ik weet waar ik het over heb. Terwijl iedereen thuis zat te socially distancen hadden ik en duizenden anderen die luxe niet.

Nu een jaar later weten we dat het gevaar best meevalt. Maar het gaat om een teken van respect naar de mensen die dag in dag uit zorgen dat de winkels bevoorraad zijn, schoon zijn en dat je gewoon rustig je boodschappen kunt afrekenen aan de kassa. Heb je een medische uitzondering? Helemaal prima, geef dat aan en er is geen enkel probleem. Maar wat mij betreft mogen de mensen die principieel weigeren nog wel wat harder worden aangepakt. Ikzelf heb absoluut geen geduld meer voor die mensen en aardigheid hoeven ze ook zeker niet te verwachten.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
11-04-2021 18:30
Nou, zo'n machtsgeil opdondertje spreek je toch op net dezelfde manier aan als hij/zij op dat moment aan het doen is?
Als ik die oudere man was en ze doen zo tegen mij, die rijg ik ter plekke aan mijn hakken op een manier die nog eens zo hard over die manier van aanpak gaat. Idem trouwens als ik dat zie gebeuren; zo'n etters mag je gerust op hun gedrag aanpakken.
Twee keer fout is niet één keer goed he.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
11-04-2021 19:43
Corona niet erg vinden en tegen alle maatregelen zijn kun je ook thuis doen. Mijn vakkenvullende neefje met moeder in een kwetsbare groep kan niet kiezen door wie hij aangehoest wordt.

Nogmaals: wie om fysieke of psychische redenen geen mondkapje kan verdragen, kan op mijn sympathie rekenen. Dwarsliggers niet.

Heb jij mijn verhaal dan wel goed gelezen??
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
11-04-2021 23:55
Heb jij mijn verhaal dan wel goed gelezen??
En dat vraag jij? Ik heb zelden iemand zo selectief zien lezen en reageren.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
12-04-2021 06:23
En dat vraag jij? Ik heb zelden iemand zo selectief zien lezen en reageren.

Ja, dat vroeg ik.. en ik vroeg het niet eens aan jou. Wat een bak venijn meteen weer.
Sommige mensen kunnen beter een muilkorf dragen i.p.v een mondkapje. Dan zouden mensen zoals de vriend van TO misschien weer eens de deur uitdurven en niet verder wegkwijnen.
Ik delete verder dit topic, de groeten. Er hangt hier nogal een "supermarkt sfeertje".
Prettige dag.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens in de spiegel. De grootste bakken venijn, akelige uitspraken en vervelend woordgebruik komen in dit topic bij jou vandaan. En dat is bepaald niet de eerste keer dat ik je dat zie doen.

Maar wel moord en brand schreeuwen en op hoge poten vertrekken, nog even wat sneren achterlatend als je wordt aangesproken op iets wat je een ander verwijt. En dan ben ik nog netjes gebleven ook, maar enige zweem van kritiek schijn je niet te kunnen incasseren. Inderdaad een supermarktsfeertje wat je tentoonspreidt.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 12-04-2021 07:16
18.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Die man was benauwd... dat is toch een fysieke reden? ;)
Alle reacties Link kopieren
Bellinis schreef:
12-04-2021 07:14
Die man was benauwd... dat is toch een fysieke reden? ;)
Ja klopt. Het ging mij ook helemaal niet om die oude man, dat vond ik sneu en dat schreef ik ook.

Het gaat mij om mensen zonder klachten maar met een asociale houding en een grote waffel, zoals pindakaasjes zelf en al die andere zogenaamd wakkeren die denken dat de regels niet voor hen gelden. Daar erger ik me kapot aan. Als zij zich niet zo opstelden, zou er vanzelf meer ruimte ontstaan voor die oude man, voor de vriend van TO en voor alle anderen die dat daadwerkelijk nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
12-04-2021 07:21
Ja klopt. Het ging mij ook helemaal niet om die oude man, dat vond ik sneu en dat schreef ik ook.

Het gaat mij om mensen zonder klachten maar met een asociale houding en een grote waffel, zoals pindakaasjes zelf en al die andere zogenaamd wakkeren die denken dat de regels niet voor hen gelden. Daar erger ik me kapot aan. Als zij zich niet zo opstelden, zou er vanzelf meer ruimte ontstaan voor die oude man, voor de vriend van TO en voor alle anderen die dat daadwerkelijk nodig hebben.
Ik snap wel wat je bedoeld, maar supermarkt personeel kan ook zelf een beetje logisch nadenken vind ik.

Ik snap dat het eng is als mensen over je heen gaan hangen en dat het niet de bedoeling is dat je met het hele gezin als een soort karavaan door de supermarkt gaat wandelen, maar kaffer dan DIE mensen uit (dat durven ze vaak niet) en ga niet mensen lopen terroriseren waarvan je weet dat ze niks durven terug te zeggen.

Ik zag laatst in een AH ook dat een man werd geweigerd met een rollator. Hij moest perse een karretje nemen. Hoe had die arme man dat in hemelsnaam
voor elkaar moeten krijgen? Hij is dan ook maar weer afgedropen.
Alle reacties Link kopieren
Bellinis schreef:
12-04-2021 07:25
Ik snap wel wat je bedoeld, maar supermarkt personeel kan ook zelf een beetje logisch nadenken vind ik.

Ik snap dat het eng is als mensen over je heen gaan hangen en dat het niet de bedoeling is dat je met het hele gezin als een soort karavaan door de supermarkt gaat wandelen, maar kaffer dan DIE mensen uit (dat durven ze vaak niet) en ga niet mensen lopen terroriseren waarvan je weet dat ze niks durven terug te zeggen.

Ik zag laatst in een AH ook dat een man werd geweigerd met een rollator. Hij moest perse een karretje nemen. Hoe had die arme man dat in hemelsnaam
voor elkaar moeten krijgen? Hij is dan ook maar weer afgedropen.
Eens hoor, maar het supermarktpersoneel dat ik ken wordt helemaal gek van die aso’s. En ja, dan val je helaas weleens tegen de verkeerde uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven