Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ervaringen geen mondkapje dragen

08-04-2021 13:46 363 berichten
Een goede vriend van mij kan door zijn beperking geen mondkapje dragen. Hierdoor zit hij al maanden thuis. Hij doet bijvoorbeeld niet meer zelf zijn boodschappen. Voor vrijwel alles is hij afhankelijk van het OV, wat dus ook niet gaat. Hij woont alleen. Op dit moment gaat het helemaal niet goed met hem, en het zou helpen als hij gewoon weer zijn ding kon doen, maar dan zonder mondkapje.

Ik weet dat er voor mensen zoals hem een uitzondering zijn gemaakt. Met een kaartje kan hij aantonen dat hij uitgezonderd is van het dragen van een mondkapje. Nu vraag ik me af hoe dit in de praktijk gaat. Hij is niet assertief en kan zichzelf niet goed verwoorden.
- Wordt het door personeel en handhaving zonder gedoe geaccepteerd als hij gewoon het kaartje kan laten zien?
- Maken willekeurige mensen vervelende opmerkingen als hij zonder mondkapje gaat lopen?

Hij gaat ook een faceshield proberen zodat hij tenminste “iets” draagt. Maar hij weet nog niet of dit wel gaat lukken. Ik dacht dat hij anders misschien een badge of sticker op z’n jas kon plakken zodat andere mensen begrijpen dat hij geen mondkapje hoeft te dragen (ipv dat ze denken dat hij tokkie is). Hoe doen anderen dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als een faceshield een optie is, daarvoor gaan. Dan laat je zien dat je bereid bent om mee te denken. En eventueel idd een kaartje aan een keychord meenemen. Ik denk dat de meeste mensen die boos reageren dat vooral doen omdat ze denken "ach gut, daar heb je weer zo'n conspiracyschaapje wat zich speciaal wil voelen" en op die manier laat je wel zien dat je niet tot die groep behoort.

Kun je namens hem in elk geval zijn supermarkt opbellen om misschien te overleggen en de situatie uit te leggen? Of de eerste keer met hem mee gaan?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Een faceshield en dat uitzonderingskaartje van de rijksoverheid aan een keycord moet genoeg zijn hoor. Ik draag zelf zelden een mondkapje en ik heb er slechts 1 keer een opmerking over gehad.

Dit komt van de rivm site:

Faceshields
Een spatscherm (faceshield) bedekt de neus en mond niet volledig, en geldt daarom niet als wettelijk alternatief voor een mondkapje. Bekijk welke mondkapjes goed zijn om te gebruiken.

Als u vanwege uw beperking of ziekte geen mondkapje kan dragen, maar wel een faceshield, dan mag u daar wel voor kiezen. Met een faceshield kunt u vaak rekenen op begrip bij handhavers. Als u een faceshield draagt zullen handhavers u in de meeste gevallen niet eens meer vragen om aanvullend bewijs, omdat u met het dragen van een faceshield laat zien dat u uw eigen gezondheid en die van anderen in het oog wil houden.

Kaartje voor mensen die vanwege ziekte of beperking geen mondkapje dragen
Om u extra te ondersteunen bij het aantonen dat u onder de uitzondering valt en om te zorgen voor meer eenduidigheid bij de handhaving, is er in overleg met cliëntenorganisaties gewerkt aan een kaartje voor u als cliënt. Op het kaartje staat duidelijk dat u zich beroept op de uitzondering. Dit kaartje kunt u als eerste tonen aan een handhaver. U kunt op dit kaartje desgewenst eigen informatie toevoegen; bijvoorbeeld in het kort de reden van het niet dragen van een mondkapje, een naam en telefoonnummer van uw behandelaar of een naaste of een stempel of sticker van uw zorginstelling.

U kunt het kaartje voor uitzondering op de mondkapjesplicht zelf uitprinten. Dit kaartje wordt soms ook door zorgaanbieders en cliëntenorganisaties verspreid.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -of-ziekte
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook autisme en heb om die reden een vrijstelling van de mondkapjesregel. Zowel mijn huisarts als de rest van mijn hulpverleners waren er (zonder overleg tussen HA en hulpverlening) van overtuigd dat, hoewel de regel idd ‘mondkapje op’ is, het voor mij risicovoller is als ik dat ding wel draag dan als ik hem niet draag.

Ik heb altijd de papieren (de geprinte kaartjes met contactgegevens hulpverleners en brief van de huisarts) bij me. Er is een aantal keer gevraagd of ik een mondkapje op wilde doen. Ik zeg altijd netjes en rustig dat ik een uitzondering heb, en aan de eigenaar/manager van de zaak bied ik uit mezelf aan dat ze het papierwerk mogen inzien. Slechts 1 keer gaf een manager aan dat echt te willen, maar ook dat ging op een rustige manier. Als ik met de trein ga, moet ik zorgen dat ik eerst naar de conducteur ga, en daar de uitzondering aangeef en de papieren laat zien.

Mijn algemene ervaring is dat ketens er minder snel om vragen dan de zelfstandige zaakjes. De boete bij controle is namelijk 4000 euro voor zo’n zaak, en dat is voor een keten een veel kleiner bedrag dan voor een zelfstandige.

Ik merk ook dat het voor mij door de uitzondering mogelijk blijft om boodschappen te doen of een pakje weg te brengen. Ik kan het dus echt aanraden. Hier geen nare opmerkingen, wel een keer een paar eigenwijze vakkenvullers die graag de discussie even aangingen. Die heb ik doorgestuurd naar hun manager, die had de uitzondering al eens gecontroleerd.

Dus, TO, ik zou het echt aanraden voor je vriend. Zeker als hij daardoor zijn leven terug krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
08-04-2021 14:59
De vraag is of hij met die reacties van mensen om kan gaan, ik denk dat dat voor hem heel pittig is.
Dat snap ik hoor.

Als iemand commentaar heeft dan laat hij het kaartje zien. Of een soort mantra leren: is vanwege medische redenen. Of: het personeel weet ervan. Of iets wat hij zelf bedenkt.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/rotterdam/dit-doorzic ... ~abcab79b/

Mijn broer in GGZ setting "flipt" van ieder mondkapje. Nu hoeft hij niet naar de winkel of in het OV, wel naar zijn werk op de zorgboerderij. Dat stagneerde al weken, met dit mondkapje lukt het wel. Wieweet een idee?
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Doggo, zou hij een autipas kunnen aanvragen? Als hij die gebruikt met de vrijstellingvan het RIVM dan hoeft hij verbaal niet de discussie aan te gaan. Scheelt wellicht stress?


https://www.autisme.nl/producten/autipas/
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
08-04-2021 14:18
Ik doe altijd smintjes in mijn mond, dan ruik ik tenminste nog iets fris.
Dat heb ik 1 keer gedaan. Toen kwam die mentolwalm aan de bovenkant langs mijn kapje zo in mijn ogen. Was ook geen succes :rofl:

Met een duidelijk iets op zijn kleren zou het geen probleem moeten zijn neem ik aan. Mensen die er geen ophebben, kijk ik niet boos aan. Daarvan neem ik aan dat ze hem vanwege een bepaalde reden niet op hebben. Mensen die hem onder hun neus of op hun kin hebben hangen wel. Die vind ik gewoon ronduit irritant. Heb er zo 1 in de supermarkt lopen bij ons, altijd rond dezelfde tijd als ik dus kom hem continu tegen. Ik ga dus tegenwoordig een half uur later naar de supermarkt om deze man te ontlopen. Ik werk zelf ook in een winkel en spreek mensen er wel op aan. Als ze een uitleg hebben waarom ze er geen dragen, prima. Maar het gros roept “oeps, vergeten!” Om hem dan uit hun jaszak te vissen en op te doen :) ik vind wel dat je dit als winkelpersoneel moet kunnen zeggen. Als dit nu eenmaal de regels zijn in de winkel, kan je daar best op handhaven. Moet je eigenlijk, vind ik. Anders hoef je die regels niet te hebben en de winkels waar ik kom hebben het wel bij de ingang staan dat het verplicht is.
Ik zie zelden tot geen mensen zonder mondkapje in winkels maar ik zie in de supermarkt wel af en toe een cassiere zonder maar die heeft dan wel een spatscherm voor. In het begin vond ik het wat gek maar toen bedacht ik me dat ze er vast een goede reden voor had anders had haar werkgever wel iets gezegd.

En ik merk ook dat mensen er op gewezen worden bij binnenkomst door personeel. Ik zou dus als je geen mondkapje kan dragen wel een ander middel kiezen zodat men wel kan zien dat je best een beschermingsmiddel wil dragen en dus niet uit protest iets niet draagt. Tenzij het natuurlijk zichtbaar is waarom iets niet wenselijk is.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig gisteren een scène meegemaakt in de supermarkt. Een vrouw ging helemaal uit haar plaat tegen een vakkenvulster (van 17 ofzo) die kennelijk niet had opgetreden tegen een man zonder mondkapje.
Ik snap heel goed dat die meisjes die strijd niet aangaan. Voor je het weet loopt het enorm uit de hand en ben je nog veel verder van huis. Ze is geen politieagent.
Die vrouw stond zo lang en zo hard te schreeuwen tegen dat meisje en ook nog op korte afstand van haar, dat ik dacht: mens jij bent nu zelf een veel groter risico, want jouw mondkapje werkt ook maar een beetje en je staat haar nu zo ongeveer te besproeien.
Ik zie zelden mensen zonder mondkapje in de supermarkt. Zo zelden dat het ik het geen probleem vindt. Blijf dan gewoon ff extra uit de buurt van zo'n persoon. Je weet ook helemaal niet waarom hij geen kapje draagt.
.
Alle reacties Link kopieren
De fijnste tips zijn al gegeven, ik zou inderdaad ook zo'n kaartje afdrukken en aan een koord hangen.
En inderdaad met hem mee gaan de eerste (paar?) keer. Misschien is "de wijde wereld" in gaan voor hem nu sowieso een drempel, als hij al zo lang thuis zit? Ik weet het niet hoor, ik bedacht het me toen ik het topic las :)


In m'n hoofd vind ik van mensen zonder kapje ook wat (zonder er bij na te denken dat er mensen zijn die 'm echt niet kúnnen dragen) maar ik haal er verder m'n schouders over op. Ieder moet het voor zich weten/zullen er hun reden wel voor hebben. Ik draag 'm wel, simpel omdat het "moet", maar zal er nooit wat van zeggen tegen mensen die het niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ddennis schreef:
08-04-2021 14:20
Ik loop vrijwel altijd zonder mondmasker. Nog nooit heeft iemand er iets van gezegd. Heel soms kijkt eens iemand boos. Of in de supermarkt dat iemand vreemd opkijkt, en ik dan dezelfde persoon paar gangen verderop tegen kom en dan ook opeens zonder mondmasker loopt. Het schaapgedrag werkt gelukkig ook de andere kant op.
Ik zou denken dat er een fysieke of geestelijke reden is dat je geen mondmasker kunt dragen.
Misschien is dat ook wel zo he?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
08-04-2021 16:05
Toevallig gisteren een scène meegemaakt in de supermarkt. Een vrouw ging helemaal uit haar plaat tegen een vakkenvulster (van 17 ofzo) die kennelijk niet had opgetreden tegen een man zonder mondkapje.
Ik snap heel goed dat die meisjes die strijd niet aangaan. Voor je het weet loopt het enorm uit de hand en ben je nog veel verder van huis. Ze is geen politieagent.
Die vrouw stond zo lang en zo hard te schreeuwen tegen dat meisje en ook nog op korte afstand van haar, dat ik dacht: mens jij bent nu zelf een veel groter risico, want jouw mondkapje werkt ook maar een beetje en je staat haar nu zo ongeveer te besproeien.
Ik zie zelden mensen zonder mondkapje in de supermarkt. Zo zelden dat het ik het geen probleem vindt. Blijf dan gewoon ff extra uit de buurt van zo'n persoon. Je weet ook helemaal niet waarom hij geen kapje draagt.
.
Mijn god, wat is er mis met zo iemand...

Als je dan toch een scène gaat trappen (maar beter doe je dat gewoon überhaupt niet), doe dat dan in elk geval tegen die persoon zelf een niet tegen een soort van random derde... :-o
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
08-04-2021 16:20
.
Mijn god, wat is er mis met zo iemand...

Als je dan toch een scène gaat trappen (maar beter doe je dat gewoon überhaupt niet), doe dat dan in elk geval tegen die persoon zelf een niet tegen een soort van random derde... :-o
Ik dacht eerlijk gezegd dat die vrouw iets van autisme had, dat ze zo star maar dóór en dóór bleef gaan ;-)
.
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
08-04-2021 16:20
.
Mijn god, wat is er mis met zo iemand...

Als je dan toch een scène gaat trappen (maar beter doe je dat gewoon überhaupt niet), doe dat dan in elk geval tegen die persoon zelf een niet tegen een soort van random derde... :-o
Dan durven dit soort ‘mevrouwen’ hun bek niet open te trekken maar tegen een kind van 17 die daar voor het minimumjeugdloon staat te werken wel. Want als die een weerwoord geven kan ze het nog eens dunnetjes overdoen bij een manager om zich te beklagen over de ‘brutaliteit’.
Dit soort ‘mevrouwen’ vallen heel snel erg stil als je je daar als derde volwassene tegenaan bemoeit. Vooral een ‘open vraag’ als ‘Goh, u durfde die man niet zelf aan te spreken met uw X (tel hier 10 jaar bij je schatting op) jaar maar verwacht wel dat een meisje/jongen van 16 (afronden naar beneden) dit voor u gaat doen?’
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
08-04-2021 16:25
Dan durven dit soort ‘mevrouwen’ hun bek niet open te trekken maar tegen een kind van 17 die daar voor het minimumjeugdloon staat te werken wel. Want als die een weerwoord geven kan ze het nog eens dunnetjes overdoen bij een manager om zich te beklagen over de ‘brutaliteit’.
Dit soort ‘mevrouwen’ vallen heel snel erg stil als je je daar als derde volwassene tegenaan bemoeit. Vooral een ‘open vraag’ als ‘Goh, u durfde die man niet zelf aan te spreken met uw X (tel hier 10 jaar bij je schatting op) jaar maar verwacht wel dat een meisje/jongen van 16 (afronden naar beneden) dit voor u gaat doen?’
Van die Gerda's.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
08-04-2021 16:25
Dan durven dit soort ‘mevrouwen’ hun bek niet open te trekken maar tegen een kind van 17 die daar voor het minimumjeugdloon staat te werken wel. Want als die een weerwoord geven kan ze het nog eens dunnetjes overdoen bij een manager om zich te beklagen over de ‘brutaliteit’.
Dit soort ‘mevrouwen’ vallen heel snel erg stil als je je daar als derde volwassene tegenaan bemoeit. Vooral een ‘open vraag’ als ‘Goh, u durfde die man niet zelf aan te spreken met uw X (tel hier 10 jaar bij je schatting op) jaar maar verwacht wel dat een meisje/jongen van 16 (afronden naar beneden) dit voor u gaat doen?’
Ik had echt geen behoefte om de rel nog groter te maken door me ermee te gaan bemoeien. Al had ik graag gezegd wat ik ervan dacht. Weet ook niet hoe het afliep, hoorde wel dat de manager werd omgeroepen om naar die plek te komen.
.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
08-04-2021 14:34
Mijn dochter werkt in een supermarkt. Als ze mensen aanspreekt op geen mondkapje, zeggen ze 9 van de 10 keer: "medische reden". Dan is het einde discussie, ze mogen namelijk vanwege privacy niet doorvragen. Vreemd genoeg gebeurt het regelmatig dat ze ze daarna bij de balie terug ziet om sigaretten te kopen.
Net als of de enige medische reden om geen mondkapje te dragen dan automatisch iets met de longen te maken heeft. Er zijn ook genoeg mensen met andere aandoeningen waardoor het dragen van een mondkapje het lichamelijk of geestelijk welzijn veranderd. Ik ga ook zonder mondkapje en koop ook zonder mondkapje sigaretten, maar beroep mij wel op medische redenen. Maar ptss valt voor jou blijkbaar ook niet onder medische redenen.
Ik vind geen afstand houden erger dan geen mondmasker (vond ik altijd al, ik heb een grote persoonlijke cirkel), maar ik registreer het wel als iemand geen mondmasker draagt. Al naar gelang mijn humeur vind ik het Heel Stom, of maakt het me niet zo veel uit. Ik zeg er niets van verder, want misschien is er wel een goede reden voor. Wel van mensen die geen afstand houden, trouwens.
impala schreef:
08-04-2021 16:40
Ik had echt geen behoefte om de rel nog groter te maken door me ermee te gaan bemoeien. Al had ik graag gezegd wat ik ervan dacht. Weet ook niet hoe het afliep, hoorde wel dat de manager werd omgeroepen om naar die plek te komen.
Dat had ik wel gedaan denk ik, mijn kind werkt ook als vakkenvuller en de je wil niet weten wat een shit ze over zich heen krijgen.
Hij mag van mij ook weigeren om als politieagent bij de ingang te staan en mensen op mondkapjes ed aan te spreken, dat doet een teamhoofd of manager maar.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
08-04-2021 16:56
Ik vind geen afstand houden erger dan geen mondmasker (vond ik altijd al, ik heb een grote persoonlijke cirkel), maar ik registreer het wel als iemand geen mondmasker draagt. Al naar gelang mijn humeur vind ik het Heel Stom, of maakt het me niet zo veel uit. Ik zeg er niets van verder, want misschien is er wel een goede reden voor. Wel van mensen die geen afstand houden, trouwens.
Ja dat verbaast me wel, de hoeveelheid mensen die medisch Echt Geen Mondkapje kan dragen. Of dat in ieder geval beweert.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
08-04-2021 16:28
Van die Gerda's.
Karin's :-P
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Eurus schreef:
08-04-2021 17:02
Ja dat verbaast me wel, de hoeveelheid mensen die medisch Echt Geen Mondkapje kan dragen. Of dat in ieder geval beweert.

Beweren is makkelijk, er mag niet doorgevraagd worden. Dus iedereen die tegen mondkapjesplicht is zegt gewoon
Ik heb astma/allergie/word misselijk/val flauw etc.
Mondkapje vergeten is bij de Jumbo hier geen geldig argument meer, ze hebben een doos bij de ingang gezet waar je er dan 1 uit krijgt.
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
08-04-2021 17:15
Karin's :-P
Dit was meer een Gerda. Ouder dan een Karin :-)
.
Met een keykoord om je nek met vrijstelling krijg je enkel wat commentaar van klanten, niet van medewerkers. En zelfs helemaal zonder krijg je vrijwel geen opmerkingen.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
08-04-2021 17:25
Dit was meer een Gerda. Ouder dan een Karin :-)
:biggrin:
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven