Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ervaringen geen mondkapje dragen

08-04-2021 13:46 363 berichten
Een goede vriend van mij kan door zijn beperking geen mondkapje dragen. Hierdoor zit hij al maanden thuis. Hij doet bijvoorbeeld niet meer zelf zijn boodschappen. Voor vrijwel alles is hij afhankelijk van het OV, wat dus ook niet gaat. Hij woont alleen. Op dit moment gaat het helemaal niet goed met hem, en het zou helpen als hij gewoon weer zijn ding kon doen, maar dan zonder mondkapje.

Ik weet dat er voor mensen zoals hem een uitzondering zijn gemaakt. Met een kaartje kan hij aantonen dat hij uitgezonderd is van het dragen van een mondkapje. Nu vraag ik me af hoe dit in de praktijk gaat. Hij is niet assertief en kan zichzelf niet goed verwoorden.
- Wordt het door personeel en handhaving zonder gedoe geaccepteerd als hij gewoon het kaartje kan laten zien?
- Maken willekeurige mensen vervelende opmerkingen als hij zonder mondkapje gaat lopen?

Hij gaat ook een faceshield proberen zodat hij tenminste “iets” draagt. Maar hij weet nog niet of dit wel gaat lukken. Ik dacht dat hij anders misschien een badge of sticker op z’n jas kon plakken zodat andere mensen begrijpen dat hij geen mondkapje hoeft te dragen (ipv dat ze denken dat hij tokkie is). Hoe doen anderen dit?
Dat we hier nu mensen die "te" voorzichtig zijn belachelijk gaan maken, is net zo triest dat de man in kwestie geen mondkapje kan dragen daar om veroordeeld word.

Zolang hij geen wappie is die het doet uit protest, is het toch een kleine moeite om te accepteren dat dat mondkapje voor hem echt niet te doen is. Of dat nou psychisch of lichamelijk is en of daar genoeg reden voor is, dat kan alleen iemand samen met zijn huisarts besluiten.

En over die voorzichtige mensen belachelijk maken. Zijn we vergeten hoeveel mensen er al daadwerkelijk dood zijn aan corona over de hele wereld. Het is nog steeds niet te vergelijken met griep.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
09-04-2021 00:09
Ik wel
Ook hij zal een mondkapje op moeten.
Zijn autisme zou geen uitzondering mogen zijn
Gelukkig maar dat de burger daar niet over gaat.
Barnsteen schreef:
08-04-2021 18:49
Wauw. Als ik jou was zou ik arts worden, als je dat nog niet bent. Als je zo makkelijk van de buitenkant diagnoses kan stellen, dan ligt daar een prachtige toekomst voor jou en je patiënten.
Wat is dit nou weer? Waarom zie je mijn opmerking als iets negatiefs?

Het zal dan in jouw ogen geen populaire mening zijn, maar je ziet toch in veel gevallen duidelijk dat iemand een beperking heeft?

Oke, misschien zeg ik het verkeerd; en zie ik dat sneller omdat ik dus met mensen met een beperking werk.

Dat, plus geen mondkapje waar de regel is dat je het wel doet zegt genoeg voor mij om te snappen dat die persoon niet aan het provoceren is. Zeker als iemand wel een pas om zijn nek heeft hangen en/of een faceshield draagt.

Bijvoorbeeld laatst ook duidelijk een dronken dakloze die wat kwam lallen bij de servicebalie. Die was echt niet aan het provoceren maar duidelijk niet helder en capabel om te snappen hoe het nu werkt.
anoniem_402718 wijzigde dit bericht op 09-04-2021 08:12
4.25% gewijzigd
Barnsteen schreef:
08-04-2021 20:00
Ikzelf draag ook geen mondkapje. Is zelden een probleem. En als dat wel een probleem is, ga ik gewoon weer weg, ook prima.
Oh... je bent dus gewoon bang dat als ik jou zie dat ik denk dat je een beperking hebt (maar eigenlijk ben je alleen maar “super woke”) omdat je geen mondkapje draagt. Zeg dat dan.

En ergens geen mondkapje dragen waar het wel verwacht wordt momenteel terwijl je niks mankeert is wat mij betreft gewoon provoceren hoor. Van het kaliber ‘kijk mij het eens beter weten dan de rest van de wereld’.

Of het bewezen werkt of niet, je bent er anderen mee in ongemak aan het brengen. Daardoor ga ik me afvragen of je je wel aan andere regels houdt, zoals afstand houden of mensen niet te dichtbij zien. Waardoor ik het gevoel heb meer risico te lopen op Corona tijdens het doen van mijn boodschappen. Geen fijn gevoel en vooral heel egoïstisch vind ik.
anoniem_402718 wijzigde dit bericht op 09-04-2021 08:26
2.85% gewijzigd
Als ik hier lees hoeveel mensen nu zonder mondkapje naar een winkel gaan - geldige reden of niet - ben ik blij dat ik alles nog online bestel.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier veel winkels waar je niet binnen komt zonder. Ov ook niet. Bus blijft gewoon staan totdat je hem op doet.
Metro enzo kun je wel proberen.
Ikzelf zou niks zeggen maar wel even kijken. Zolang die persoon uit mijn buurt blijft vind ik er weinig van.
Ik zou inderdaad een keycord omhangen. Daarnaast begrijp ik niet dat als ik met een longaandoening mezelf kan aanwennen een mondkapje op te zetten iemand met autisme dat niet kan maar dat zal aan mij liggen.
Je hebt zoveel soorten en maten, sommigen zijn echt amper merkbaar en er worden geen eisen aan gesteld. Als je maar wat op hebt. Er jaar binnen zitten is toch echt buitenproportioneel.
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
09-04-2021 07:35
Heb je altijd het inlevingsvermogen van een ei? Als je goed leest, dan lees je dat deze man autisme heeft. Geur sensaties komen bij hem veel harder binnen en hij ruikt dingen die mensen zonder autisme niet eens ruiken. Beetje gek om dan beweringen te doen als “de geur komt uit zijn eigen mond” en “de kapjes stinken namelijk niet”. Dat wéét jij immers helemaal niet.
Ja en dan blijf je dus een jaar binnen.
Surebaby schreef:
09-04-2021 08:29
Er zijn hier veel winkels waar je niet binnen komt zonder. Ov ook niet. Bus blijft gewoon staan totdat je hem op doet.
Metro enzo kun je wel proberen.
Ikzelf zou niks zeggen maar wel even kijken. Zolang die persoon uit mijn buurt blijft vind ik er weinig van.
Ik zou inderdaad een keycord omhangen. Daarnaast begrijp ik niet dat als ik met een longaandoening mezelf kan aanwennen een mondkapje op te zetten iemand met autisme dat niet kan maar dat zal aan mij liggen.
Je hebt zoveel soorten en maten, sommigen zijn echt amper merkbaar en er worden geen eisen aan gesteld. Als je maar wat op hebt. Er jaar binnen zitten is toch echt buitenproportioneel.
Autisme kent vele verschijningsvormen. Dus je kan eigenlijk nooit zeggen: oh maar ik ken een autist die dit wel kan, dus moeten alle autisten dit maar kunnen.
Ik werk met autisten en ken in mijn privé meerdere autisten en ze zijn allemaal heel anders. Net gewone mensen.
Surebaby schreef:
09-04-2021 08:29
Ik zou inderdaad een keycord omhangen. Daarnaast begrijp ik niet dat als ik met een longaandoening mezelf kan aanwennen een mondkapje op te zetten iemand met autisme dat niet kan maar dat zal aan mij liggen.
Je hebt zoveel soorten en maten, sommigen zijn echt amper merkbaar en er worden geen eisen aan gesteld. Als je maar wat op hebt. Er jaar binnen zitten is toch echt buitenproportioneel.
:facepalm:Ik begrijp ook niet dat iemand zonder benen in een rolstoel zit. Ik loop toch ook gewoon terwijl ik een longziekte heb? Als ik mezelf kan aanwennen om te lopen, dan kan iemand zonder benen dat toch ook. Maar dat zal wel aan mij liggen”.

Je kunt een longziekte en autisme totaal niet met elkaar vergelijken. Appels en peren.
Alle reacties Link kopieren
Best wel jammer dat er zo'n tweedeling onstaat tussen mensen voor zoiets als een mondkapje waarvan de werking al een tijd ter discussie staat, zeker de dingen die uit de broekzak wordt getrokken, watvoor bescherming geeft dit nog.

Ook kom pijnlijk bloot te liggen hoeveel onkunde en onbegrip er is omtrent autisme. Mijn zoon heeft ook autisme en draagt wel een mondkapje maar heeft weer moeite met andere dingen.

Iedereen is anders, in plaats van dat we allemaal politieagentje spelen zouden we eens wat meer begrip voor elkaar moeten kweken.

Nare wereld waar we momenteel in leven.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
09-04-2021 08:35
Autisme kent vele verschijningsvormen. Dus je kan eigenlijk nooit zeggen: oh maar ik ken een autist die dit wel kan, dus moeten alle autisten dit maar kunnen.
Ik werk met autisten en ken in mijn privé meerdere autisten en ze zijn allemaal heel anders. Net gewone mensen.
Klopt maar de meesten hebben toch aangeleerd dat ze kleding aanmoeten ondanks de labeltjes en naadjes, in de winter een andere jas dan in de zomer etc. De mensen die om allerlei zeer legitieme redenen vorig jaar half maart nog rood aangelopen en puffend en hyperventilerend te zien waren als ze een mondkapje op moesten (waaronder ik) hebben dat ook aangeleerd.
Je zoekt een oplossing en ik lees hier toch veel 'het is toch onzin' weerstand. Heb je niks aan denk ik.
Surebaby schreef:
09-04-2021 08:40
Klopt maar de meesten hebben toch aangeleerd dat ze kleding aanmoeten ondanks de labeltjes en naadjes, in de winter een andere jas dan in de zomer etc. De mensen die om allerlei zeer legitieme redenen vorig jaar half maart nog rood aangelopen en puffend en hyperventilerend te zien waren als ze een mondkapje op moesten (waaronder ik) hebben dat ook aangeleerd.
Je zoekt een oplossing en ik lees hier toch veel 'het is toch onzin' weerstand. Heb je niks aan denk ik.
Nee hoor, ik ken ook het type autist dat gewoon niet tegen labeltjes kan. Ondanks het proberen aan te leren ging het niet.
Dus dan maar eruit halen.

Natuurlijk zijn ze ook leerbaar, zeker de hoogfunctionerende autisten, maar je walst wel keihard over hun aandoening heen door te zeggen: stel je niet aan, doe dit gewoon.
Ik zeg toch ook niet tegen jou dat je een aansteller bent met je gehyperventileer?
Of tegen een rolstoeler dat ie maar gewoon moet lopen?

Verder heb ik onvoldoende inzicht in deze casus om te kunnen zeggen wat hij wel en niet kan leren.
Ik neem aan dat hij daarvoor een behandelaar, therapeut, coach of wat dan ook heeft.
Alhoewel....mijn broer is autist en die woont geheel zelfstandig zonder enige vorm van therapie, dus...
En vorig jaar maart waren mondkapjes niet verplicht en ook amper verkrijgbaar.
Mijn vriend is hierin niet “leerbaar”. Wat ik eigenlijk niet zo’n passende benaming vind. Aangezien er niks te leren valt.
DerryGirl schreef:
09-04-2021 07:39
Nog maar een keertje dan ;-)
Dankje, deze kende ik! Sorry vind het lastig alle reacties goed te lezen :-)
Palmbomen-zijn-cool schreef:
09-04-2021 08:06
Wat is dit nou weer? Waarom zie je mijn opmerking als iets negatiefs?

Het zal dan in jouw ogen geen populaire mening zijn, maar je ziet toch in veel gevallen duidelijk dat iemand een beperking heeft?

Oke, misschien zeg ik het verkeerd; en zie ik dat sneller omdat ik dus met mensen met een beperking werk.

Dat, plus geen mondkapje waar de regel is dat je het wel doet zegt genoeg voor mij om te snappen dat die persoon niet aan het provoceren is. Zeker als iemand wel een pas om zijn nek heeft hangen en/of een faceshield draagt.

Bijvoorbeeld laatst ook duidelijk een dronken dakloze die wat kwam lallen bij de servicebalie. Die was echt niet aan het provoceren maar duidelijk niet helder en capabel om te snappen hoe het nu werkt.
Ik denk dat je je inschattingsvermogen overschat :) al die onzichtbare beperkte mensen gaan jou niet vertellen dat ze een beperking hebben. Dus kun je toch nooit fact checken of je het echt zo snel herkent?
Doggo schreef:
09-04-2021 09:29
Mijn vriend is hierin niet “leerbaar”. Wat ik eigenlijk niet zo’n passende benaming vind. Aangezien er niks te leren valt.
Nee is ook zo, excuus.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
09-04-2021 09:32
Dankje, deze kende ik! Sorry vind het lastig alle reacties goed te lezen :-)
Snap ik. Ik lees hier vaak maar een halve blz...
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Persoonlijk krijg ik er wel een beetje de zenuwen van als mensen zich niet aan de regels houden.
Mijn vader heeft een hele kwetsbare gezondheid en ik heb dit jaar (en vorig jaar) voor hem gezorgd (ben zelfs voor drie maanden bij mijn ouders ingetrokken omdat mantelzorgers niet heen en weer mochten)
In die plaats konden we geen boodschappen laten bezorgen, en zeker in die tijd vond ik het heel naar om te zien hoe nonchelant sommige mensen waren (vooral mensen die geen afstand hielden)
later toen ik weer thuis woonde ging ik nog vaak naar mijn ouders toe, en toen heb ik mijzelf echt maanden in huis opgesloten verder, om het risico zo klein mogelijk te houden.
Ik deed zo mijn best om alles goed te doen.
Maar evenzogoed was ik bang om mijn vader nog zieker te maken dan hij al was, je hebt dat toch al niet in de hand, dat snap ik, maar alles wat ik kon doen wilde ik wel proberen, dat leek mij het minste.
Inmiddels zit mijn vader in een verzorgingstehuis (hij stond al op de wachtlijst toen de pleuris uitbrak) en iedereen op zijn afdeling is inmiddels ingeënt, dus nu durf ik wel weer boodschappen te doen.

Ik snap wel dat mondkapjes niet voor iedereen haalbaar zijn, ik weet eerlijk gezegd niet eens zeker of ze werken.
En ik sluit echt liever mijzelf op dan op willekeurige vreemdelingen te moeten vertrouwen en toen het echt moest heb ik dat ook gedaan, maar toch.

Inwendig raak ik enorm geïrriteerd als ik zoiets zie, of mensen met hun neus eruit, of die gewoon het ding om hun kin hebben en dan weer opheisen.
Sommige mensen doen echt hun best, en anderen verpesten dat dan weer, zo voelt het wel een beetje.

Maar ik zeg er niks van hoor, dat dan weer niet, ik snap ook wel dat ik misschien overdrijf, maar da's ook een beetje wat een jaar in angst zitten met je doet.
Dat is wel wat je je moet realiseren als je zonder mondkapje rondloopt, dat dat voor anderen echt als een bedreiging kan voelen.
anoniem_403978 wijzigde dit bericht op 09-04-2021 12:29
4.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het syndroom van Asperger. Kan niet tegen labeltjes of naatjes in mijn kleding. Heb altijd naadloos ondergoed aan. En had in het begin heel veel moeite met het mondkapje. Lees ik deed hem niet op. Idd de geur is verschrikkelijk ik kreeg het ontzettend benauwd. Halve paniekaanvallen. Inmiddels weet ik bij welke winkels ik hem niet op hoef en dat zijn er behoorlijk wat als je ze van te voren even belt. Voor de ah gebruik ik nu een zelfgemaakt mondkapje want vanwege de schijnveiligheid maakt het niet uit wat je gebruikt. Gemaakt van een oud t shirt. Het mondkapje ruikt dus naar mij zelf. Voor ik hem op zet eet ik een uur niks. Maar er zijn nu eenmaal plekken waar je zonder absoluut niet eens naar binnen mag zoals hier in het plaatselijke ziekenhuis.

Dus misschien is dat ook een optie voor die vriend van jou
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen-zijn-cool schreef:
09-04-2021 08:11
Oh... je bent dus gewoon bang dat als ik jou zie dat ik denk dat je een beperking hebt (maar eigenlijk ben je alleen maar “super woke”) omdat je geen mondkapje draagt. Zeg dat dan.

En ergens geen mondkapje dragen waar het wel verwacht wordt momenteel terwijl je niks mankeert is wat mij betreft gewoon provoceren hoor. Van het kaliber ‘kijk mij het eens beter weten dan de rest van de wereld’.

Of het bewezen werkt of niet, je bent er anderen mee in ongemak aan het brengen. Daardoor ga ik me afvragen of je je wel aan andere regels houdt, zoals afstand houden of mensen niet te dichtbij zien. Waardoor ik het gevoel heb meer risico te lopen op Corona tijdens het doen van mijn boodschappen. Geen fijn gevoel en vooral heel egoïstisch vind ik.

Zo, laat maar, beter dat je geen arts wordt inderdaad...wauw.


Ik vraag me af hoe jij aan de buitenkant kan zien dat iemand geen mondkapje kan dragen doordat zij daarvan herbelevingen krijgt van een trauma. En nu dus de supermarkt niet meer indurft doordat ze bang is dat er opmerkingen gemaakt worden.

Ik vraag me ook af hoe jij aan de buitenkant kan zien dat iemand geen mondkapje kan dragen waarvan (na een zoektocht van enkele maanden) blijkt dat die migraineaanvallen die ze de laatste tijd steeds had komen door het dragen van een mondkapje.


*Edit * ik lees nu dat je nog werkt met mensen met een beperking ook! Dan zou juist jij wel moeten weten dat een beperking soms van de buitenkant helemaal niet zichtbaar is. Ter info: niet alle mensen met een beperking hangen kwijlend half naast hun rolstoel. Sommigen zien er heel normaal uit, gedragen zich heel normaal, en worden door mensen zoals jij enorm overschat, helaas.
barnsteen wijzigde dit bericht op 09-04-2021 10:58
12.06% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het prima als mensen valide redenen hebben om geen mondkapje te dragen.

Al die 'wakkere' types die het niet opzetten omdat ze hun eigen ego belangrijker achten dan het belang van de samenleving, mogen van mij lekker nog een jaartje thuisblijven. Langer mag ook.
Alle reacties Link kopieren
Stacey86 schreef:
09-04-2021 10:16
Ik heb het syndroom van Asperger. Kan niet tegen labeltjes of naatjes in mijn kleding. Heb altijd naadloos ondergoed aan. En had in het begin heel veel moeite met het mondkapje. Lees ik deed hem niet op. Idd de geur is verschrikkelijk ik kreeg het ontzettend benauwd. Halve paniekaanvallen. Inmiddels weet ik bij welke winkels ik hem niet op hoef en dat zijn er behoorlijk wat als je ze van te voren even belt. Voor de ah gebruik ik nu een zelfgemaakt mondkapje want vanwege de schijnveiligheid maakt het niet uit wat je gebruikt. Gemaakt van een oud t shirt. Het mondkapje ruikt dus naar mij zelf. Voor ik hem op zet eet ik een uur niks. Maar er zijn nu eenmaal plekken waar je zonder absoluut niet eens naar binnen mag zoals hier in het plaatselijke ziekenhuis.

Dus misschien is dat ook een optie voor die vriend van jou
Dat zal vast een hele zoektocht geweest zijn, en wellicht heb je er veel stress van gehad. En vanwege die schijnveiligheid dus in feite voor niets. om dit soort redenen ben ik zó boos dat ze dat dringende advies omgezet hebben in een plicht!
Wat verdrietig voor jou, dikke knuffel. :hug:
.
Barnsteen schreef:
09-04-2021 10:53
Zo, laat maar, beter dat je geen arts wordt inderdaad...wauw.


Ik vraag me af hoe jij aan de buitenkant kan zien dat iemand geen mondkapje kan dragen doordat zij daarvan herbelevingen krijgt van een trauma. En nu dus de supermarkt niet meer indurft doordat ze bang is dat er opmerkingen gemaakt worden.

Ik vraag me ook af hoe jij aan de buitenkant kan zien dat iemand geen mondkapje kan dragen waarvan (na een zoektocht van enkele maanden) blijkt dat die migraineaanvallen die ze de laatste tijd steeds had komen door het dragen van een mondkapje.


*Edit * ik lees nu dat je nog werkt met mensen met een beperking ook! Dan zou juist jij wel moeten weten dat een beperking soms van de buitenkant helemaal niet zichtbaar is. Ter info: niet alle mensen met een beperking hangen kwijlend half naast hun rolstoel. Sommigen zien er heel normaal uit, gedragen zich heel normaal, en worden door mensen zoals jij enorm overschat, helaas.
Zoals ik net al schreef: er is een verschil of iemand het echt niet kan en zijn of haar best doet te laten zien dat het geen onwil is (faceshield etc) of er met de pet naar gooit. Dat zie je direct.

Lees mijn eerste post in dit topic op pagina 1 anders even. Je hoort mij echt niet zeggen dat iedereen zo’n ding op moet ondanks trauma’s etc. Juist niet. Ik heb juist alle begrip voor zulke mensen en denk mee over oplossingen.

Jij daarentegen plempt hier foto’s neer die laten zien dat je wappie-redenen hebt om geen mondkapje te dragen. Vind je het goed dat ik nu verder niet met je in discussie ga?
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen-zijn-cool schreef:
09-04-2021 11:44
Zoals ik net al schreef: er is een verschil of iemand het echt niet kan en zijn of haar best doet te laten zien dat het geen onwil is (faceshield etc) of er met de pet naar gooit. Dat zie je direct.

Lees mijn eerste post in dit topic op pagina 1 anders even. Je hoort mij echt niet zeggen dat iedereen zo’n ding op moet ondanks trauma’s etc. Juist niet. Ik heb juist alle begrip voor zulke mensen en denk mee over oplossingen.

Jij daarentegen plempt hier foto’s neer die laten zien dat je wappie-redenen hebt om geen mondkapje te dragen. Vind je het goed dat ik nu verder niet met je in discussie ga?
Als ik schrijf over dat trauma en die migraine heb ik het niet over mezelf. Ik heb compassie voor deze mensen, net als dat ik compassie heb voor mensen die wel mondkapjes dragen. Alle respect voor beide groepen.

Ik betreur het ten zeerste dat er zoveel haat en nijd en zo weinig beprip is tussen de twee groepen. Mensen hebben meteen hun oordeel klaar. Zo blijkt wel weer.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven