Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ervaringen geen mondkapje dragen

08-04-2021 13:46 363 berichten
Een goede vriend van mij kan door zijn beperking geen mondkapje dragen. Hierdoor zit hij al maanden thuis. Hij doet bijvoorbeeld niet meer zelf zijn boodschappen. Voor vrijwel alles is hij afhankelijk van het OV, wat dus ook niet gaat. Hij woont alleen. Op dit moment gaat het helemaal niet goed met hem, en het zou helpen als hij gewoon weer zijn ding kon doen, maar dan zonder mondkapje.

Ik weet dat er voor mensen zoals hem een uitzondering zijn gemaakt. Met een kaartje kan hij aantonen dat hij uitgezonderd is van het dragen van een mondkapje. Nu vraag ik me af hoe dit in de praktijk gaat. Hij is niet assertief en kan zichzelf niet goed verwoorden.
- Wordt het door personeel en handhaving zonder gedoe geaccepteerd als hij gewoon het kaartje kan laten zien?
- Maken willekeurige mensen vervelende opmerkingen als hij zonder mondkapje gaat lopen?

Hij gaat ook een faceshield proberen zodat hij tenminste “iets” draagt. Maar hij weet nog niet of dit wel gaat lukken. Ik dacht dat hij anders misschien een badge of sticker op z’n jas kon plakken zodat andere mensen begrijpen dat hij geen mondkapje hoeft te dragen (ipv dat ze denken dat hij tokkie is). Hoe doen anderen dit?
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen-zijn-cool schreef:
09-04-2021 11:44
Zoals ik net al schreef: er is een verschil of iemand het echt niet kan en zijn of haar best doet te laten zien dat het geen onwil is (faceshield etc) of er met de pet naar gooit. Dat zie je direct.

Lees mijn eerste post in dit topic op pagina 1 anders even. Je hoort mij echt niet zeggen dat iedereen zo’n ding op moet ondanks trauma’s etc. Juist niet. Ik heb juist alle begrip voor zulke mensen en denk mee over oplossingen.

Jij daarentegen plempt hier foto’s neer die laten zien dat je wappie-redenen hebt om geen mondkapje te dragen. Vind je het goed dat ik nu verder niet met je in discussie ga?
Beter dan je dat niet doet want het komt zoooo vervelend over.

Ik ben dan een wappie want ik vind het mondkapje inderdaad schijnveiligheid, draag hem wel omdat ik geen zin heb ik gezeik maar echt alleen daar waar het verplicht is, voor de rest bekijken ze het maar.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
09-04-2021 12:59
Beter dan je dat niet doet want het komt zoooo vervelend over.

Ik ben dan een wappie want ik vind het mondkapje inderdaad schijnveiligheid, draag hem wel omdat ik geen zin heb ik gezeik maar echt alleen daar waar het verplicht is, voor de rest bekijken ze het maar.
en wat levert je dat nou op, die houding?
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
09-04-2021 12:59
Beter dan je dat niet doet want het komt zoooo vervelend over.

Ik ben dan een wappie want ik vind het mondkapje inderdaad schijnveiligheid, draag hem wel omdat ik geen zin heb ik gezeik maar echt alleen daar waar het verplicht is, voor de rest bekijken ze het maar.
Ik heb in het quarantaine-humor topic ook pro-coronamaatregelenmemes geplaatst (leuk woord voor galgje ;-) )

Maar het is makkelijker bashen als je selectief kijkt natuurlijk. Hoe dan ook, ik hoop op begrip voor alle kanten. Zowel de mensen die wel- als die geen mondkapjes dragen. En daarom doet de verplichting (ITT het dringende advies,waarna het gros ook al een mondkapje droeg) me zo'n verdriet. Het leidt alleen maar tot enorm zichtbare verdeeldheid, onbegrip en vervolgens boosheid.
.
Alle reacties Link kopieren
Laatst was er iemand voor mij bij de Jumbo die de winkel inging zonder kapje en aan de karwasdame zijn bewijsje liet zien. Toen hij door het poortje was vertelde dame door haar headset aan collega's dat er iemand zonder kapje binnenkwam maar dat hij een bewijsje had. Aan de man zelf was verder niks te zien. Het was al laat dus weinig mensen in de winkel, maar zo ging het waar ik was.
Alle reacties Link kopieren
Die oordelen. Precies de reden voor mij om toch een mondkapje te dragen, ondanks dat ik daar gewoon echt heel veel weerslag van kan hebben zowel psychisch als lichamelijk. Ik heb weinig zin om dat uit te leggen, maar voor mij is het echt kiezen tussen twee kwaden. Mensen die je aanstaren (soms overduidelijk, soms wellicht ook een gevoel) of aanspreken, wat ook een hoop met mij doet. Of de weerslag die het dragen van een mondkapje heeft. Ik ben ergens 'dankbaar' dat ik (vaak) wel in staat ben een mondkapje te dragen, maar ik heb zeer zeker hinder die verder gaat dan het een stom irritant ding vinden. En ik kan me echt heel goed voorstellen dat het dragen niet voor iedereen mogelijk is.

Het is gewoon niet fijn om zichtbaar te moeten dragen dat je niet gezond bent in het openbaar; al helemaal bij psychisch leed. En het idee dat ik me moet verantwoorden aan een willekeurig persoon geeft mij de kriebels. Leuk dat het geldig is als reden: maar je moeten verantwoorden aan mensen die het niets aan gaat... Om nog maar te zwijgen over het tegenkomen van bepaalde mensen. "O, jij hebt iets." (of "jij bent een wappie" ? ).
Barnsteen schreef:
09-04-2021 13:04
Ik heb in het quarantaine-humor topic ook pro-coronamaatregelenmemes geplaatst (leuk woord voor galgje ;-) )

Maar het is makkelijker bashen als je selectief kijkt natuurlijk. Hoe dan ook, ik hoop op begrip voor alle kanten. Zowel de mensen die wel- als die geen mondkapjes dragen. En daarom doet de verplichting (ITT het dringende advies,waarna het gros ook al een mondkapje droeg) me zo'n verdriet. Het leidt alleen maar tot enorm zichtbare verdeeldheid, onbegrip en vervolgens boosheid.

Eens. Angst wekt vaak agressie op. Angst voor vrijheidberoving of angst voor het virus. Lekkere grimmige sfeer zo.
Barnsteen schreef:
09-04-2021 13:04
Ik heb in het quarantaine-humor topic ook pro-coronamaatregelenmemes geplaatst (leuk woord voor galgje ;-) )

Maar het is makkelijker bashen als je selectief kijkt natuurlijk. Hoe dan ook, ik hoop op begrip voor alle kanten. Zowel de mensen die wel- als die geen mondkapjes dragen. En daarom doet de verplichting (ITT het dringende advies,waarna het gros ook al een mondkapje droeg) me zo'n verdriet. Het leidt alleen maar tot enorm zichtbare verdeeldheid, onbegrip en vervolgens boosheid.
De grootste ergenis komt natuurlijk vooral omdat mensen het gevoel krijgen dat ze door anderen meer risico lopen, zo voelde ik dat zelf wel tenminste (en vooral voor mijn vader, die al iets anders heeft wat hem kwetsbaar maakt)
Of het wel of niet verplicht was maakte voor mij gevoelsmatig niet uit.
En mischien maakt dat mondkapje niet heel veel verschil, maar elk klein beetje helpt, of maakt de situatie juist gevaarlijker.
En waarom die persoon dat doet maakt qua risico natuurlijk niks uit.
Ik ben niet boos op mensen die geen mondkapje kunnen/willen dragen, en ik ben zelf al heel voorzichtig, maar die mensen maken de wereld wel onveiliger voor mij (en beperken dus ook mijn vrijheid)
En ja, dan kan ik er voor kiezen om zelf maar binnen te blijven en dat heb ik ook zoveel mogelijk gedaan, maar eigenlijk is dat ook lullig, waarom is het gemak van een ander belangrijker dan de gezondheid van mijn vader?
Daar komt het dan toch op neer.

Inmiddels zijn ze in het verzorgingstehuis waar ik regelmatig kom allemaal ingeënt, en voor mijzelf voel ik het minder, maar het gevaar is nog niet voor iedereen weg natuurlijk.
anoniem_403978 wijzigde dit bericht op 09-04-2021 14:00
4.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
09-04-2021 06:42
Wauw. O_O En wat zou je dan precies zeggen tegen zo’n iemand?
Of ze een kapje op willen doen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
3Tomaten schreef:
09-04-2021 13:52
De grootste ergenis komt natuurlijk vooral omdat mensen het gevoel krijgen dat ze door anderen meer risico lopen, zo voelde ik dat zelf wel tenminste.
Of het wel of niet verplicht was maakte voor mij gevoelsmatig niet uit.
En mischien maakt het niet heel veel verschil, maar elk klein beetje helpt, of maakt de situatie juist gevaarlijker.
En waarom die persoon dat doet maakt qua risico natuurlijk niks uit.
Ik ben niet boos op mensen die geen mondkapje kunnen dragen, en ik ben zelf al heel voorzichtig, maar die mensen maken de wereld wel onveiliger voor mij (en beperken dus ook mijn vrijheid)
En ja, dan kan ik er voor kiezen om zelf maar binnen te blijven en dat heb ik ook zoveel mogelijk gedaan, maar eigenlijk is dat ook lullig, waarom is het gemak van een ander belangrijker dan de gezondheid van mijn vader?
Daar komt het dan toch op neer.

Inmiddels zijn ze in het verzorgingstehuis waar ik regelmatig kom allemaal ingeënt, en voor mijzelf voel ik het minder, maar het gevaar is nog niet voor iedereen weg natuurlijk.
Dat is precies de verdeeldheid die gecreëerd is, zeker door die mondkapjes :-( het is voor jou vreselijk dat je angstiger bent als anderen geen mondkapje dragen. Het is ook vreselijk als je niet eens meer normaal een boodschapje kunt doen omdat je geen mondkapje kunt dragen. Het zou fijn zijn als er voor alle partijen steun en begrip is. Er zijn (bijna) alleen maar verliezers door de corona.


(Overigens kom ik, omdat ik geen mondkapje draag, nog maar zelden in een winkel. Alles bestel ik online of koop ik op de markt. Ook uit compassie naar de mensen die zich niet prettig voelen om mij zonder mondkapje (op 1.5m afstand) in hun buurt te hebben.
.
calvijn1 schreef:
09-04-2021 13:56
Of ze een kapje op willen doen
En dan zeggen ze dat ze een (medische/psychische) aandoening hebben waardoor dit niet kan. Wat dan? Ga jij daar dan over staan oordelen?
Alle reacties Link kopieren
Barnsteen schreef:
09-04-2021 13:59
Dat is precies de verdeeldheid die gecreëerd is, zeker door die mondkapjes :-( het is voor jou vreselijk dat je angstiger bent als anderen geen mondkapje dragen. Het is ook vreselijk als je niet eens meer normaal een boodschapje kunt doen omdat je geen mondkapje kunt dragen. Het zou fijn zijn als er voor alle partijen steun en begrip is. Er zijn (bijna) alleen maar verliezers door de corona.


(Overigens kom ik, omdat ik geen mondkapje draag, nog maar zelden in een winkel. Alles bestel ik online of koop ik op de markt. Ook uit compassie naar de mensen die zich niet prettig voelen om mij zonder mondkapje (op 1.5m afstand) in hun buurt te hebben.
Dit vind ik dus echt onzin. Als je geen medische of psychische problemen hebt waardoor je zo’n mondkapje niet kunt verdragen, waarom moet ik dan in een winkel last hebben van jouw egodingetje? Bespaar me je medelijden en voldoe gewoon aan de geldende maatregelen. Djiezus.
Alle reacties Link kopieren
Als het mij al zou opvallen dat iemand geen mondkapje draagt, zou ik daar niks van zeggen, ik vind dat niet aan mij. Ik ken die persoon verder niet, ik ga ervan uit iemand daar vast een goede reden voor heeft, zoals de vriend van to.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
09-04-2021 13:02
en wat levert je dat nou op, die houding?
Welke houding? Ik hou mij gewoon aan de maatregelen maar dan nog hoef je het daar niet mee eens te zijn.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
09-04-2021 13:56
Of ze een kapje op willen doen
En als ze dat weigeren?
Griebus67 schreef:
09-04-2021 14:19
Dit vind ik dus echt onzin. Als je geen medische of psychische problemen hebt waardoor je zo’n mondkapje niet kunt verdragen, waarom moet ik dan in een winkel last hebben van jouw egodingetje? Bespaar me je medelijden en voldoe gewoon aan de geldende maatregelen. Djiezus.

Ik snap het ook niet. Zelf geloof ik niet dat het helpt om een niet medisch mondkapje te dragen. Toch doe ik het omdat ik er geen last van heb. Het is voor mij meer een vorm van respect tonen voor elkaar. Net als het afstand houden van mensen in de buitenlucht.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
09-04-2021 14:19
Dit vind ik dus echt onzin. Als je geen medische of psychische problemen hebt waardoor je zo’n mondkapje niet kunt verdragen, waarom moet ik dan in een winkel last hebben van jouw egodingetje? Bespaar me je medelijden en voldoe gewoon aan de geldende maatregelen. Djiezus.
Ik schrijf toch al dat ik haast nooit meer in een winkel kom... stel je niet aan. Djiezus.
.
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
09-04-2021 14:07
En dan zeggen ze dat ze een (medische/psychische) aandoening hebben waardoor dit niet kan. Wat dan? Ga jij daar dan over staan oordelen?
Ligt er aan
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
09-04-2021 17:58
Ligt er aan
Waaraan?
.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
09-04-2021 16:23
En als ze dat weigeren?
Dan zeg ik dat ik ze asociaal vind.
Nog niet mee gemaakt overigens.
Wel pas in de bus, maar die had hem nog onder haar kin hangen

Moet overigens zeggen dat ik maar weinig zonder zie ookal werk ik in een grote stad
Frankly my dear, I don"t give a damn
Barnsteen schreef:
09-04-2021 17:50
Ik schrijf toch al dat ik haast nooit meer in een winkel kom... stel je niet aan. Djiezus.
:proud: je doet het ook nooit goed hè.

Mensen moeten me echt niet aanspreken als ik m niet op heb. Dan sta je sowieso veel te dicht op me en daar had ik voor corona al een hekel aan.
Alle reacties Link kopieren
Barnsteen schreef:
09-04-2021 11:01
Dat zal vast een hele zoektocht geweest zijn, en wellicht heb je er veel stress van gehad. En vanwege die schijnveiligheid dus in feite voor niets. om dit soort redenen ben ik zó boos dat ze dat dringende advies omgezet hebben in een plicht!
Wat verdrietig voor jou, dikke knuffel. :hug:
Kijk dit vind ik dus irritant. Je geeft mensen het gevoel dat het niet 'hoeft' waardoor de weerstand die er is nog groter is.
Dat helpt dus niet. Want het moet. Dat jij stoer zat bent om vanuit overtuiging de weerstand te trotseren leg je nu dus een niet weerbaar persoon op.
Totaal niet helpend en vanuit verkeerde bedoelingen.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
09-04-2021 18:09
Kijk dit vind ik dus irritant. Je geeft mensen het gevoel dat het niet 'hoeft' waardoor de weerstand die er is nog groter is.
Dat helpt dus niet. Want het moet. Dat jij stoer zat bent om vanuit overtuiging de weerstand te trotseren leg je nu dus een niet weerbaar persoon op.
Totaal niet helpend en vanuit verkeerde bedoelingen.
Hij/zij schreef zelf dat het schijnveiligheid was.
.
Alle reacties Link kopieren
Kroonprinses schreef:
09-04-2021 18:02
:proud: je doet het ook nooit goed hè.

Mensen moeten me echt niet aanspreken als ik m niet op heb. Dan sta je sowieso veel te dicht op me en daar had ik voor corona al een hekel aan.
Hahaha nee :proud:

Mensen mogen mij er best op aanspreken. Ook als ze niet willen dat ik een winkel betreed, alle respect. :-)
.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
09-04-2021 09:29
Mijn vriend is hierin niet “leerbaar”. Wat ik eigenlijk niet zo’n passende benaming vind. Aangezien er niks te leren valt.
Is hij op andere vlakken wel leerbaar?
Alle reacties Link kopieren
Hij kan gewoon gaan boodschappen doen.
Het is toch naar als hij geen leven meer kan hebben.
mara2 wijzigde dit bericht op 09-04-2021 18:23
63.64% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven